Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Защо Варна трудно ще се превърне в център за реекспорт на украинско зърно

България няма изградена инфраструктура за реекспорт на зърно, твърдят експерти

Пристанище Варна
Снимка: БГНЕС

Няма изградена инфраструктура за реекспорт на зърно от Украйна през пристанището във Варна. Това заяви пред БНР председателят на Националната асоциация на зърнопроизводителите Костадин Костадинов.

Той определи като "много трудна задача" износа на украинско зърно през Варна. По думите му жп линията през Молдова стига до Констанца и е в окаяно състояние, тоест от Констанца до Варна "всичко трябва да е на камиони".

"Няма изградена инфраструктура първо за превоза на зърното по суша от Украйна до Варна. Преди Варна е Констанца – десет пъти по-голямо пристанище с инфраструктура, която отговаря на изискванията. Ние нямаме изградена инфраструктура за реекспорт. Това зърно трябва да се съхрани за известно време тук, да се сложи в бази, след това да се товари.  Пристанище Констанца има такава инфраструктура за около 3 милиона тона. Пристанище Варна е за около 200 хиляди тона, което не достига и при износа на нашата произведена продукция", поясни Костадинов в предаването "Преди всички".

Опашките на пристанището през лятото са километрични, наредени с камиони, описа ситуацията той, като я нарече "трудна борба".

Снимка: БГНЕС

Ако пристанището се натовари допълнително с реекпорт, това ще е пагубно за нашия износ, подчерта Костадин Костадинов.

"Отделно може да срази и нашата цена, българската, която няма да отговаря на тези изисквания, понеже оттам ще дойде евентуално по-евтина пшеница."

Нашето пристанище е изградено за износ, а не за реекспорт, уточни той.

"Представете си 1000 камиона да пътуват от Украйна до Варна и да се наредят на опашка пред пристанището."

Няма технически препятствия зърното, което идва от Украйна, да се товари на Пристанище Варна. Въпросът е дали е рентабилно, коментира пред БНР инж. Дойчин Ников, Клъстер "Черноморска икономическа зона".

Като основен проблем той открои наземната логистика до БългарияЖелезопътният транспорт би преминавал през 13 гранични пункта, европейската инфраструктура не е подготвена за такива мащабни превози, допълни Ников.

За количество от 1 милион тона например ще бъдат необходими около 19-20 хиляди жп вагона. Откъде ще дойдат тези вагони, попита Ников и уточни, че европейските пристанища използват основно контейнери. 

По думите му преди войната Украйна е изнасяла 6 милиона тона зърно през пристанища, а сега всичко е блокирано.

"Опитите за интервенция, превоз към Варна, за мен са малко абстрактни", отбеляза Дойчив Ников.

В Констанца има изградени оперативни и високоефективни мощности, ние нямаме модерни такива, подчерта Дойчин Ников.

"За мен възможностите за реален експорт на жито са държави, които имат пряка граница с Украйна – Полша и Румъния, които имат високоефективни жп логистични коридори, имат изградени пристанищни мощности за бързо товарене и силози по пристанищата."

Повече по темата слушайте в звуковия файл. 




Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Новините на Програма „Хоризонт“ - вече и в Instagram. Акцентите от деня са в нашата Фейсбук страница. За да проследявате всичко най-важно, присъединете се към групите за новини – БНР Новини, БНР Култура, БНР Спорт, БНР Здраве, БНР Бизнес и финанси.
ВИЖТЕ ОЩЕ

Българското дерматологично дружество дава старт на кампанията "Евромеланома 2024"

Българско дерматологично дружество, в партньорство с Европейската асоциация по дермато-онкология и с подкрепата на EAU THERMALE AVENE, дава старт на тазгодишната кампания "Евромеланома 2024". През последните 18 години "Евромеланома" успешно постига целта си да се повиши информираността на обществото по въпросите на злокачествените..

публикувано на 12.05.24 в 08:50
Гунди - легенда за любовта

В очакване на "Гунди - легенда за любовта"

"Звук  и картина се стовариха върху мен. Усетих такова присъствие, че сърцето ми щеше да спре" . Това сподели пред БНР Величка Маркова, съпруга на Георги Аспарухов – Гунди, по повод лентата за живота на футболната легенда, която ще излезе по кината на 18 октомври 2024 година. Маркова  е консултант на "Гунди - легенда за любовта". "Чела съм..

публикувано на 10.05.24 в 18:37
Емил Йотовски

Емил Йотовски: Ние сме малка пионка на геополитическата дъска, която разиграват чрез продажните ни елити

Ние сме малката пионка на геополитическата дъска, която разиграват чрез продажните ни политически елити. Това заяви пред БНР Емил Йотовски, журналист, сценарист, писател и лекар. Той представи най-новота си книга - "Технология на унищожението".  Премиерата й ще бъде в понеделник – 13 март, от 18.30 часа в  Гранд хотел София.  "Книгата..

публикувано на 10.05.24 в 14:03

Границата при Малко Търново изглежда толкова сива и грозна, сякаш влизаш в третия свят

Километричните опашки по границата ни с Турция на ГКПП "Малко Търново" след празниците разгневиха кмета на общината Илиян Янчев. В социалната мрежа той написа: "И понеже скоро стана въпрос колко годишна е тази битка за разширяването на ГКПП Малко Търново и говорихме за подкрепата на колегите кметове от Бургаска област - това да се превърне в..

публикувано на 10.05.24 в 10:01

Предупреждение: Таванът на търговската надценка за хляба е опасен прецедент

Всяка намеса на пазара, която регулира и фиксира цени и надценки, влияе както на предлагането, така и на търсенето. Целият пазар би могъл дългосрочно да се изкриви , когато интересите по веригата не са балансирани. Това заяви в интервю за БНР Николай Вълканов, изпълнителен директор на Сдружението за модерна търговия, във връзка с приетия от..

публикувано на 10.05.24 в 08:58

Арх. инж. Стоян Тодоров: Застраховането "Професионална отговорност" у нас не работи

"Когато един чужденец дойде в България, първото нещо, с което той се сблъсква, е реалността, а именно безпорядъка, който цари в нашите населени места . Това е тема, която касае всеки – качеството на живот". Това коментира пред БНР арх. инж. Стоян Тодоров, председател на Алианса за висока строителна култура, който вчера проведе конференция за..

публикувано на 09.05.24 в 12:13

"За Земята": Агенцията по околна среда крие доклад за системата за мониторинг на въздуха

Изпълнителната агенция по околна среда отказва да предостави доклад за състоянието на системата за мониторинг на качеството на въздуха, поискан по реда на Закона за достъп до информация, алармират от екологичното сдружение "За Земята". Агенцията, заедно с МОСВ, не могат да финализират повече от година и половина въпросния анализ. От..

публикувано на 09.05.24 в 10:45