Когато преди две години капитан Тодор Тодоров обясняваше за бъдещото си обучение F-16, в неговите думи имаше надежда, че чакането за обновяване на авиопарка на българските ВВС вече е приключило, а неговото поколение ще има най-сетне възможност да използва модерна техника. Две години след първоначалното заминаване за обучението на F-16 капитан Тодоров не е загубил надеждата, въпреки очакваното забавяне на машините.
Надеждата идва не само от това, че България продължава да изпраща през последните месеци нови пилоти за обучение. Но и заради това, че колегата му капитан Александър Велинов стана първият дипломиран български пилот на изтребител F-16. Това действа мотивиращо, казва капитан Тодоров.
"Ще продължаваме занапред за летим заедно в Щатите. Мотивира ме. Всички искаме да вървим по този път. Трябва повече млади мотивирани българи да работят във Военновъздушните сили. Аз съм оптимист и се надявам тази промяна да се случи."
Двете години забавяне в подготовката на пилотите и доставката на самолетите станаха повод за критики. Основно между политиците, че страната ни е дала два милиарда за самолети на хартия, а за забавянето би убило българската военна авиация. Капитан Тодоров смята, че това не влияе на пилотите.
"Ние си имаме мисия, която ясно осъзнаваме – да осигуряваме въздушния суверенитет на България. Всички гледаме в една и съща посока."
С новите самолети ще дойдат и повечето часове във въздуха, нальотът ще се вдигне, допълва оптимистично той.
"Докато новият самолет дойде, със сигурност трябва да поддържаме МиГ-29", категоричен е Тодоров. По думите му трябва да има застъпване в използването на двата вида изтребители.
За двете години обучение предстоят нови предизвикателства. Капитан Тодоров все още не е се качвал на Ф-16. Лети на учебен реактивен самолет, но вече може да направи разлика в практиките на летене в България и САЩ.
"Там се лети много интензивно, летим всеки ден, различни видове подготовки."
Освен на висшия пилотаж, капитан Тодоров в момента се обучава и на друго – да бъде родител на първото си дете.
"Със сигурност най-трудното е да правиш и двете наведнъж. Висшият пилотаж не е толкова труден. Родителството е свързано с доста предизвикателства."
Цветелин Пъловски и Мартин Сотиров са две от новите попълнения в обучението за F-16. И двамата казват, че да летят за българските ВВС е чест и така осъществяват мечтата си. За Сотиров не е от значение на какво летят.
"Като пилоти за нас е от значение да има на какво да летим. Промяната на платформата за летене е доста трудна."
Мартин Сотиров сега е в американската военновъздушната база в Кълъмбъс, Мисисипи. Лети на тренировъчен самолет и очаква предстоящото обучение да е доста трудно. Уверен е, че ще се справи, като колегата си Александър Велинов, който стана първият дипломиран български пилот на изтребител F-16.
"Надъхващо е, като видиш някой, който вече го е завършил. Ето, става, сега е наш ред."
Мартин обяснява, че залогът е не само да покаже, че може, а и това, че е част от поколението български пилоти, които имат реалната възможност да служат, използвайки изцяло новата платформа.
"Българските ВВС много години са чакали това поколение изтребител. Ние сме късметлии – ще сме от първите, които ще летят на тях."
Критиката към армията не е приятна, хората са изгубили доверието в нея, признава Мартин Сотиров. Той е убеден, че самолети са ни необходими.
Цветелин Пъловски също е колега на Мартин Сотиров във Военновъздушната база в Кълъмбъс, Мисисипи. Целта на Цветелин е да стане успешен пилот, а това обучение е шанс да се докаже.
"Говорим си за шанса, че най-накрая ще има нов самолет и ще можем да изпълняваме нашите задължения по по-безопасен и ефективен начин. Това е много изискваща професия. Уважавана професия е, но определено не е предпочитана."
Ще има глад за пилоти, особено за F-16, прогнозира Цветелин.
"Искам да съм успешен пилот. Това ми беше мечтата. Гледам да поддържам желанието, което ме е водило досега. Добрите времена предстоят."
"На първо място ни трябват самолети, на които да можем да летим. Трябват ни хора, които могат да обслужват техниката. Трябват и пари", обобщава Мартин Сотиров.
В момента няма достатъчно пилоти, но би трябвало да има прилив на нови пилоти през следващите години, казва още той.
Тодор, Цветелин и Мартин са част от новото поколение български пилоти на ВВС. Празника на българската армия някои от тях ще посрещнат на хиляди километри от родината. Затова от физическата дистанция отвъд океана, а и от дистанцията на опита си до момента пожелават "на цяла България – да бъдат живи и здрави и в тези трудни времена да се държим един за друг и да сме по-сплотени от всякога".
Един млад човек сбъдва мечтата си да помага и да бъде полезен. 29-годишният Петър Илиев се занимава със спешна медицина на терен и води курсове по първа долекарска помощ. Преди това е практикувал професията си на архитект, но един инцидент го връща към една от детските му мечти - да лекува . След като става свидетел на катастрофа , при която..
Над 150 се записаха за летните занимания в Регионалния исторически музей „Стою Шишков“ в Смолян. "Ваканция в музея, научи българското" ще продължи до 25 юли. Заниманията са за деца от 6 до 12 години. Най-интересното е да готвят родопски ястия, разказва Валентина Василева – директор на музея в Смолян. "Залагаме както на традиционни..
Град Левски отбеляза тържествено годишнината от рождението на Апостола на свободата Васил Левски. В честването се включи и президентът Румен Радев. В общината отбелязват и 80 години от обявяването на селището за град. Към събралото се множество тази вечер президентът Румен Радев се обърна с думите: "Историята помни ентусиазма и..
Може би за социалните служби Асаф Ясур да е инвалид,но той е параолимпийски състезател по таекуондо, двукратен световен шампион, двукратен европейски шампион и олимпийски шампион от Париж. Дори в момента е на състезание в Корея - родината на този спорт. На конференция на медицинските сестри и брата на Израел за ролята на медиците в неговия..
С фокус върху паметта, справедливостта и бъдещето Турция отбеляза тази седмица 9 години от неуспешния опит за преврат в страната. Какво е отношението към събитията от 15-и юли 2016 г. близо десетилетие по-късно - можете да чуете в репортажа на специалния пратеник на БНР в Турция Мария Петрова. Това, което можете да чуете в началото на репортажа,..
Какво кара чужденци с различни професии и съдби за учат български език? Как една молдовка сбъдна мечтата на покойните си баща и свекър, които не са успели да целунат българската земя приживе? Защо любимата песен на млад полски славист е “Една българска роза”? Тези лични истории на участници в 48-ия Международен семинар по българистика на..
"Когато снимам, не си гледам фотоапарата. Разчитам на това, което съм заснел. То е усещане – още в момента разбираш, че си направил хубав кадър . Има кадри, които си стоят в главата ми, и чакам с нетърпение момента, в който ще отворя компютъра и ще видя какво съм направил." Това разказа пред БНР авторът на проекта "Хората на София" ("People..
Максималният размер на държавната помощ за пострадалите от пожарите е 1914 лв. Това заяви пред БНР Анелия Василева - началник отдел "Социални и семейни..
В Русе е в сила забрана да се консумира алкохол извън заведенията. Решението е на Общинския съвет. Глобите ще бъдат налагани от полицията и са по..
Какво представляваше цензурата по време на социализма и какви размери имаше тя? Следващият разказ е спомен за хлора в Русе, за Радиото, за..