Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Да събереш "Сталкер" на Тарковски в 1 минута

Интервю с Иван Мудов

Преди 43 години може би най-известният съветски режисьор взима основната фабула на една изключително цинична научнофантастична повест и я превръща в 161 бавни минути на разсъждения и наблюдения за времето, суетата, изборите и желанията. 

А ако до края на тази седмица решите да отидете до центъра за съвременно изкуство "Топлоцентрала" в София, ще можете да видите всички тези 161 минути, събрани в една. 
Това представляват видеоинсталацията и изложба на артиста Иван Мудов - "Сто минути Сталкер" - целият шедьовър на Андрей Тарковски минава пред очите ви за една минута върху огромната стена на Белия куб - едно от пространствата на Топлоцентралата.
Отношенията между човека и времето са една от любимите теми на Иван Мудов. Попитахме го как и защо реши да използва точно Тарковски за следващото си малко изследване по въпроса. 
"Това е много стара идея, която имам - да разделя един филм на по 1 минута. Първоначално исках да е на 160 или 170 малки екрана, телевизори, но това е трудна задача и затова с монтажист го разцепихме на 160 части върху един екран. Всяка минута от филма е на отделен екран и така можеш да изгледаш целия филм за една минута.
По принцип съм работил с "Матрицата" 2 в други видеоинсталации върху съществуващи филми. "Сталкер" обаче има доста по-дълбок смисъл от "Матрицата" 2 и в него има едно много особено усещане за време." 
Когато решиш да интерпретираш доста популярен филм на толкова значим режисьор, чувстваш ли някаква тежест, че трябва да си на определно ниво като творец? 
Не го интерпретирам. Това е същият филм, нищо не съм променил. Просто давам възможност да се изгледа по-бързо. Когато имаш скулптура, става въпрос за формата. Когато имаш картина, става въпрос за цветовете. Когато имаш филм, става въпрос за време. Аз пак работя с времето, просто го представям по различен начин.
Какво ново разбиране за "Сталкер" и представата за време носи това да видиш филма за една минута под формата на огромна видеокартина, разделена на 161 по-малки?
Мислех си, че мога да го изгледам така, но май наистина трудно се разбира за какво става въпрос във филма. В случая взимам минутата за отправна точка - филмът може да се изгледа за една минута, след това имаш една минута черен екран. Докато гледаш филма и се опитваш да обгърнеш цялата прожекция, а тази минута изминава адски бързо. След това имаш една минута тъмен екран, в която разбираш колко много време всъщност е това. Тази съпоставка на две еднакви времеви единици, цели да се усети колко могат да са различни.
В една предишна ваша работа преценявахте една минута, местейки голямата стрелка на един часовник.
Да, това беше инсталацията "Performing Time", в която местих стрелката на неработещ стенен часовник по моя преценка за 1 минута, намирайки се в затворено помещение, без да знам дали е ден или нощ и колко реално е часа. Всъщност аз създавах ново време, базирано на моето усещане. Понякога бях точен в минутата, понякога беше повече или по-малко. В крайна сметка моите 24 часа излязоха 23 часа и 15 минути - ден, по-къс с 45 минути.

Създаденото от вас време се оказа по-кратко от реалното.
В този момент, да. Ако го направя пак, може да се окаже по-кратко, може и да стане по-дълго.
Може би зависи от това, което се случва в живота на човек.
Като седиш 24 часа в затворено помещение, какво се случва в живота ти има значение само през първия. След това, каквото и да се случва в живота ти, вече го няма.
Тарковски остава във времето с киноезика на дългите кадри, съзерцанието. Това контрастира на начина, по който консумираме информация най-напред в електронните медии, а още повече в социалните мрежи - с бързо сменящи се образи и теми. Занимава ли ви тази разлика?
Аз използвах филма съвсем егоистично, за да го компресирам в определен отрязък от време. Но разбирам въпроса, и той е интересен, защото обхваща и по-комерсиалното кино, където бързата смяна на кадри цели да ти задържи вниманието, като те държи под напрежение. Не знам дали е по-добро или по-лошо, просто е различен подход. Аз съм поклоник и на двете.
Поглеждайки към времето, този тип представяне, скролването в шарените фийдове, намалява времето, в което оставаме съсредоточени върху един къс информация. Сякаш не можем да се концентрираме върху нищо.
Социалните мрежи са тоалетната на интернет и (времето) зависи от това дали си по голяма или по малка нужда. Спада в концентрацията го има, но е въпрос на желание. Ако има желание да е концентриран, всеки човек може да промени това, просто не ни се налага да го променяме. Така ни е добре.
"Сталкер" е създаден преди 4 десетилетия. Ако погледнем 40 години напред, ще има ли какво от нашето време да се цитира?
Гадно е да се каже, но живеем в много интересно време и това, което се създава като изкуство, ще се помни, ще прави впечатление и ще се изследва. 

Освен видеоинсталацията, изложбата включва картините "Периоди". Те представляват големи платна с редове съвсем малки точки, които сте поставял в рамките на определени периоди от време. Ще разкажете ли повече за тях?
Тук ще са две от картините и една рисунка на "сянка". Сигурно сте забелязали, че ако една картина стои на стената дълго време, когато я махнеш остава нещо като сянка. Затова тук има две картини и "сянката" на третата, която е вкъщи и не съм я донесъл.
Платната са 1,70 м на 1,20 м.Точките са с тънкописец и мисля, че има по около милион точки на всяка картина. Всичко е правено на ръка, линия по линия. Първата картина е правена между 2014 и 2020 г., като не съм я правил всеки ден. Втората е направена за една година, всеки ден. В третата всеки ред точки е един отделен ден - ще ми отнеме около 2 години и 7 месеца. 
Просто работа с ръка, има медитативна част - отцепваш се за половин час да правиш точки. Втората целенасочено маркира първата част на пандемията - годината, в която хората бяха по-изплашени и си стояха вкъщи. Пак имаме някакво броене, измерване на физическото усещане за време.
Цялото интервю чуйте в прикачения файл.


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Новините на Програма „Хоризонт“ - вече и в Instagram. Акцентите от деня са в нашата Фейсбук страница. За да проследявате всичко най-важно, присъединете се към групите за новини – БНР Новини, БНР Култура, БНР Спорт, БНР Здраве, БНР Бизнес и финанси.
ВИЖТЕ ОЩЕ

Пътен инцидент с над 30 пострадали в Сърбия

В Сърбия над 30 души пострадаха при сблъсък между автобус и автомобил край Белград. Инцидентът е станал рано тази сутрин край село Мали Пожаревац. На място е загинал шофьора на рейса. Повечето пътници са с леки наранявания, предаде БНТ.

публикувано на 29.05.24 в 11:01
Мястото на израелското нападение в Рафах.

Белият дом смята, че Израел не е преминал "червената линия" в Рафах

Вчера от Белия дом заявиха, че въздушният удар на Израел, който уби десетки палестинци в Рафах в неделя, не е преминал "червената линия", за да има промяна в политиката на САЩ  относно конфликта. Говорителят на Белия дом Джон Кърби заяви, че САЩ следят израелското разследване  на удара за който се предполага, че смъртта на цивилни е резултат..

публикувано на 29.05.24 в 10:43

Нови камери следят за пътни нарушения в Атина, двойно повишение на глобите

Нови камери в Атина ще следят за пътни нарушения. Повишават се и глобите. Скоро Гърция въвежда и ограничение на скоростта в градовете до 30 километра в час по образец на други европейски страни. Общо 4000 нови камери за контрол поставя министерството на транспорта. В Атина вече работят първите камери, които разпознават регистрационните..

публикувано на 29.05.24 в 10:33

Катастрофа спря движението на трамваите по столичния булевард "България"

Лек автомобил е катастрофирал в района на булевард "България", съобщиха от МВР. Инцидентът е станал около 9:30 тази сутрин. Колата е застанала на трамвайните релси. Движението на мотрисите е блокирано. В района има и сериозно задръстване. Екипите на полицията изясняват причините за инцидента.

публикувано на 29.05.24 в 10:06

100 тоалета за абитуриенти в неравностойно положение от кампанията "Облечи дете в нужда"

100 момичета и момчета и тази година имат своя мечтан абитуриентски бал, благодарение на кампанията "Облечи дете в нужда". Кампанията се провежда вече над 20 години , за да подпомага зрелостници в неравностойно положение. В нея участват младежи от цялата страна. " Дарители изпращат своите прекрасни тоалети . Поставяме ги на закачалки,..

публикувано на 29.05.24 в 10:02

Изследване: Учителите планират добре уроци, но трудно дават свобода на учениците в клас

Близо 2000 учители са се включили досега в първото по рода си изследване на педагогическите умения на XXI век , организирано от най-голямата платформа за образователни ресурси prepodavame.bg. Изводът е, че учителите планират добре уроци, но трудно дават свобода на учениците в клас .  Инструментът за самооценка е първият по рода си в България,..

публикувано на 29.05.24 в 10:01

Изключителни мерки за сигурност преди финала на Лигата на конференциите в Атина

Футболен празник при изключителни мерки за сигурност се подготвя в Атина. Над 5000 полицаи охраняват гръцката столица за финала на Лигата на конференциите между Олимпиакос и Фиорентина. Гръцките власти въведоха изключителни мерки за сигурност в Атина. С дронове и хеликоптери се охранява небето над гръцката столица. Забранено е движението..

публикувано на 29.05.24 в 09:54