Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Да събереш "Сталкер" на Тарковски в 1 минута

Интервю с Иван Мудов

Преди 43 години може би най-известният съветски режисьор взима основната фабула на една изключително цинична научнофантастична повест и я превръща в 161 бавни минути на разсъждения и наблюдения за времето, суетата, изборите и желанията. 

А ако до края на тази седмица решите да отидете до центъра за съвременно изкуство "Топлоцентрала" в София, ще можете да видите всички тези 161 минути, събрани в една. 
Това представляват видеоинсталацията и изложба на артиста Иван Мудов - "Сто минути Сталкер" - целият шедьовър на Андрей Тарковски минава пред очите ви за една минута върху огромната стена на Белия куб - едно от пространствата на Топлоцентралата.
Отношенията между човека и времето са една от любимите теми на Иван Мудов. Попитахме го как и защо реши да използва точно Тарковски за следващото си малко изследване по въпроса. 
"Това е много стара идея, която имам - да разделя един филм на по 1 минута. Първоначално исках да е на 160 или 170 малки екрана, телевизори, но това е трудна задача и затова с монтажист го разцепихме на 160 части върху един екран. Всяка минута от филма е на отделен екран и така можеш да изгледаш целия филм за една минута.
По принцип съм работил с "Матрицата" 2 в други видеоинсталации върху съществуващи филми. "Сталкер" обаче има доста по-дълбок смисъл от "Матрицата" 2 и в него има едно много особено усещане за време." 
Когато решиш да интерпретираш доста популярен филм на толкова значим режисьор, чувстваш ли някаква тежест, че трябва да си на определно ниво като творец? 
Не го интерпретирам. Това е същият филм, нищо не съм променил. Просто давам възможност да се изгледа по-бързо. Когато имаш скулптура, става въпрос за формата. Когато имаш картина, става въпрос за цветовете. Когато имаш филм, става въпрос за време. Аз пак работя с времето, просто го представям по различен начин.
Какво ново разбиране за "Сталкер" и представата за време носи това да видиш филма за една минута под формата на огромна видеокартина, разделена на 161 по-малки?
Мислех си, че мога да го изгледам така, но май наистина трудно се разбира за какво става въпрос във филма. В случая взимам минутата за отправна точка - филмът може да се изгледа за една минута, след това имаш една минута черен екран. Докато гледаш филма и се опитваш да обгърнеш цялата прожекция, а тази минута изминава адски бързо. След това имаш една минута тъмен екран, в която разбираш колко много време всъщност е това. Тази съпоставка на две еднакви времеви единици, цели да се усети колко могат да са различни.
В една предишна ваша работа преценявахте една минута, местейки голямата стрелка на един часовник.
Да, това беше инсталацията "Performing Time", в която местих стрелката на неработещ стенен часовник по моя преценка за 1 минута, намирайки се в затворено помещение, без да знам дали е ден или нощ и колко реално е часа. Всъщност аз създавах ново време, базирано на моето усещане. Понякога бях точен в минутата, понякога беше повече или по-малко. В крайна сметка моите 24 часа излязоха 23 часа и 15 минути - ден, по-къс с 45 минути.

Създаденото от вас време се оказа по-кратко от реалното.
В този момент, да. Ако го направя пак, може да се окаже по-кратко, може и да стане по-дълго.
Може би зависи от това, което се случва в живота на човек.
Като седиш 24 часа в затворено помещение, какво се случва в живота ти има значение само през първия. След това, каквото и да се случва в живота ти, вече го няма.
Тарковски остава във времето с киноезика на дългите кадри, съзерцанието. Това контрастира на начина, по който консумираме информация най-напред в електронните медии, а още повече в социалните мрежи - с бързо сменящи се образи и теми. Занимава ли ви тази разлика?
Аз използвах филма съвсем егоистично, за да го компресирам в определен отрязък от време. Но разбирам въпроса, и той е интересен, защото обхваща и по-комерсиалното кино, където бързата смяна на кадри цели да ти задържи вниманието, като те държи под напрежение. Не знам дали е по-добро или по-лошо, просто е различен подход. Аз съм поклоник и на двете.
Поглеждайки към времето, този тип представяне, скролването в шарените фийдове, намалява времето, в което оставаме съсредоточени върху един къс информация. Сякаш не можем да се концентрираме върху нищо.
Социалните мрежи са тоалетната на интернет и (времето) зависи от това дали си по голяма или по малка нужда. Спада в концентрацията го има, но е въпрос на желание. Ако има желание да е концентриран, всеки човек може да промени това, просто не ни се налага да го променяме. Така ни е добре.
"Сталкер" е създаден преди 4 десетилетия. Ако погледнем 40 години напред, ще има ли какво от нашето време да се цитира?
Гадно е да се каже, но живеем в много интересно време и това, което се създава като изкуство, ще се помни, ще прави впечатление и ще се изследва. 

Освен видеоинсталацията, изложбата включва картините "Периоди". Те представляват големи платна с редове съвсем малки точки, които сте поставял в рамките на определени периоди от време. Ще разкажете ли повече за тях?
Тук ще са две от картините и една рисунка на "сянка". Сигурно сте забелязали, че ако една картина стои на стената дълго време, когато я махнеш остава нещо като сянка. Затова тук има две картини и "сянката" на третата, която е вкъщи и не съм я донесъл.
Платната са 1,70 м на 1,20 м.Точките са с тънкописец и мисля, че има по около милион точки на всяка картина. Всичко е правено на ръка, линия по линия. Първата картина е правена между 2014 и 2020 г., като не съм я правил всеки ден. Втората е направена за една година, всеки ден. В третата всеки ред точки е един отделен ден - ще ми отнеме около 2 години и 7 месеца. 
Просто работа с ръка, има медитативна част - отцепваш се за половин час да правиш точки. Втората целенасочено маркира първата част на пандемията - годината, в която хората бяха по-изплашени и си стояха вкъщи. Пак имаме някакво броене, измерване на физическото усещане за време.
Цялото интервю чуйте в прикачения файл.


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Новините на Програма „Хоризонт“ - вече и в Instagram. Акцентите от деня са в нашата Фейсбук страница. За да проследявате всичко най-важно, присъединете се към групите за новини – БНР Новини, БНР Култура, БНР Спорт, БНР Здраве, БНР Бизнес и финанси.
ВИЖТЕ ОЩЕ
Лисица във ферма за кожи в Полша през 2019 г.

ЕОБХ: Фермите за кожи не могат да гарантират хуманно отношение към животните

Не е възможно да бъдат ограничени сериозни проблеми, свързани с отглеждането на животни във ферми за кожи. Това обяви Европейският орган за безопасност на храните ( ЕОБХ ) в научно становище , публикувано по-рано тази седмица. Не е възможно да бъде гарантирано хуманното отношение към животните във фермите за кожи, сочат изводите от научното становище на..

публикувано на 03.08.25 в 22:12

В Италия влизат в сила задължителни проверки на незабавните банкови преводи

От есента в Италия влизат в сила задължителни проверки от страна на банките на незабавните банкови преводи. Целта е да се избегнат грешки относно получателя на този вид банкови преводи. Италианската банкова асоциация (ABI) уточнява, че когато трябва да се извърши дори стандартен банков превод, банката ще уведомява клиента: дали въведените данни..

публикувано на 03.08.25 в 20:34

Горещините не подминават и Северна Европа

Северните страни от скандинавския регион преживявяват "безпрецедентна" гореща вълна, пише "Гардиън". Учени отчитат най-дълга поредица от дни с температури над 30 °C в региона от последните 60 години.  Хладният скандинавски климат е подложен на "безпрецедентна" гореща вълна, засилена и удължена от замърсяването с въглерод, причинено от човешката..

публикувано на 03.08.25 в 20:29

Горещите вълни подлагат електроенергийната система на Европа на изпитание

Горещите вълни подлагат електроенергийната система на Европа на изпитание заради нарастващата употреба на климатици. Рекордни температури доведоха и до временно спиране на електроцентрали, пише "Файненшъл Таймс" (FT).  Испания в очакване на нова гореща вълна Юни беше най-горещият месец в историята на Западна Европа, като доведе до повишена..

публикувано на 03.08.25 в 20:12

FT: Акциите на европейските банки достигнаха най-високи нива от 2008 г.

Акциите на европейските банки достигнаха най-високи нива от 2008 г., пише "Файненшъл Таймс" (FT). Акциите на най-големите банки в Европа са изкачиха до най-високите си стойности след световната финансова криза, като рязкото покачване на дългосрочните лихвени проценти е тласнало печалбите нагоре. Въпреки че банковите акции рязко паднаха в петък, след..

публикувано на 03.08.25 в 19:40

Възстановено е движението по пътя София - Варна край Боаза, където пламна пожар

Възстановено е движението на пътя София - Варна при пътния възел Боаза в Ловешко, където по-рано пламнаха сухи треви и храсти. Заради пожар е затворен пътят София - Варна Екипи огнеборци остават на място, за да доугасят отделни огнища на локализирания пожар. Пожарът към момента е овладян, в гасенето са се включили общо четири пожарни екипа,..

публикувано на 03.08.25 в 19:31

Съдът спря предварителното изпълнение за прекратяване процедурата за избор на директор на БНТ

Административният съд – София област отмени като незаконосъобразно разпореждане на Съвета за електронни медии (СЕМ) от 15 юли за допускане на предварително изпълнение на решението на СЕМ за прекратяване на процедурата за избор на генерален директор на Българската национална телевизия (БНТ). Това се посочва в определението на съда от 1 август, като от..

публикувано на 03.08.25 в 19:18