Документален филм за училището получи "Оскар" в Холивуд за кратко произведение, преди две години( в навечерието на пандемията). В него е описана и необикновената му методика за обучение и възпитание на деца от малцинствата, чиито роден език не е масовия в страната и чиито обичаи и културни нагласи се отличават от тази на хората извън двора на училището.
"Завършила съм психология и специализирах като магистър, начална педагогика. Започнах работа в това училище, което се смята за едно от най-трудните в страната, преди 7 години. Вече съм заместник-директор, но и продължавам да преподавам в началния курс. През първите две години, независимо по какъв предмет е часът, учим с децата иврит. За тях той не е майчин език. Не са ходили дори в общинските детски градини, където има часове за усвояване на езика на мнозинството, а в домашни групи, ръководени от жени от общността им. Най-често, идват в първи клас, без да знаят дума на иврит. За около две години ги научаваме на само да говорят, четат и пишат на езика, но и термините свързани с отделните предмети. Затова, в началото, нашите ученици изостават с две години с материала по отделните предмети от другите деца на тази възраст в Тел Авив. Учим и неща, които другите знаят от детската градина: да изрязват, да нанизват, да смятат. Следващите 4 години са особено интензивни. Трябва да натрупат знания, предвиден за първите 6 години в редовните училища. Стараем се да настигат останалите ученици. Гордеем се, че над 80 на сто от нашите ученици успяват на матурите.
Радваме се, когато родителите на децата са понаучили езика и понякога говорят на него вкъщи. Има и деца на които по-лесно им се отдават езици и помагат на другарчетата си. Нашето училище е много пъстро не само защото възпитаниците му са с различен цвят на кожата, а защото са от различни страни и са разнообразни като култури и навици. Чувстваме, обаче, и предаващите се в семействата травми у родителите им- някои от тях бежанци от военни конфликти като тези от Еритрея и Судан или икономически емигранти.
По време на пандемията, трудността идваше не от непознаване на електронната техника. Раздадохме на учениците таблети, ползвахме и мобилните телефони. Но в квартала, където са струпани семействата на възпитаниците ни, често нямаше интернет покритие и уроците ни прекъсваха по независещи от нас причини. Сега се опитваме да наваксаме", каза за БНР заместник-директорът Ади Аладжем, внучка на софийски аптекар.
Според Ади Аладжем разликата между израелските деца и тези на бежанците и гурбетчиите е, че почти липсват баби и дядовци, които да се грижат за децата докато родителите са на работа. Училище поема и тази функция. След обед има занимални, 2 пъти на ден -топла храна.
"В цялата страна се чувства недостиг на учители. Ние не правим изключение. Надаваме се след всички протести за подобряване на заплащането на труда, да се издигне престижът на учителската професия. В нашето училище има и учителка родена в България- Зелма Байрактарова- преподавателка по математика.До сега, в нашата сграда се обучаваха от първи до 12 клас. От следващата година горният курс ще учи в другаде. Разликата между нашата работа и тази на учителите от горните класове е, че те работата с деца, на които сме изградили дисциплина и умения да учат. Но им е трудно да компенсират липсата на среда и заинтересованост от обучението от страна на родителите.
Много дължим на доброволците. Най-често те помагат на децата в усвояване на английски, иврит или математика. Занимават малки групи от деца с еднакво ниво на знания. Ако се налага, се заемат индивидуално с изоставащи или с много напреднали ученици. Има и доброволци -психолози за създаване на умения за социализация.
Особено много държим на учителите по музика. Започваме деня с песен. Освен ободряващата мелодия, всяка песен предполага усвояване на нови думи и речеви конструкции, които после могат да се ползват в общуването на езика".
"Тогава, когато една държава се развива като модерна държава, в нейната основа е заложено образованието , а един от основните приоритети в това образование, е неговото качество ". Това отбеляза пред БНР проф. д-р на науките Стойко Стойков , инженер и полковник от запаса: "За съжаление, точно плагиатството, което придоби изключително широк..
" Много е трудна връзката с близките ми в Газа, защото нямат ток и ако успеят да си заредят телефоните, могат на седмица около 20 минути да говорят, колкото да се чуем. Положението е много тежко. Хора падат по улиците , много е тежко наистина. Даже аз имам едно видео, което показва журналист на "Ал Джазира", докато снима на живо, хора падат след..
"Продължаваме промяната" имат пълно основание да твърдят, че институциите по някакъв начин злоупотребяват по отношение на тях с правомощията си ". Това коментира пред БНР Ивет Добромирова , журналист, PR експерт: " Проблемът е, че те са част от този проблем . Те спомогнаха за това институциите да бъдат превърнати в репресивен орган и сега се..
"Творчески терминал България - Израел" е с четвърто издание сега и е обратна връзка на Международния фестивал на българското изкуство или българските изкуства "Българска душа на святата земя" . Това каза пред БНР Весела Райчинова , кореспондент на БНР в Израел: " Това не е религиозен фестивал . Това е фестивал, който беше създаден под..
"Смяната на противопоставянето от Изток-Запад на статукво-промяна дава възможност за някакъв опит за сближаване, за синхронизация, но в никакъв случай не и на някакви директни общи действия на тези политически сили, защото там различията са прекалено големи, особено между "Продължаваме промяната" - "Демократична България" и "Възраждане" . Това заяви..
Плевенска фирма изнесе данни за неплатени суми от Община Плевен по договор като подизпълнител на "Паркстрой“ . Каква е причината за тази ситуация след твърдението, че Общината няма финансови проблеми? Какво се случва с оранжерията и закупената техника на "Паркстрой“, след като управителят беше освободен от Общинския съвет, но заведе съдебни дела и..
" Самоубийството може да бъде израз на много неща , но като че ли на първо място бих могъл да кажа, че самоубойството е израз на екзистенциална субективна криза у личността ". Това обясни пред БНР Даниел Генков , криминален психолог: "Тогава, когато индивидът е изправен пред непреодолима обективна или пък субективно преживяна ситуация, която..
„Комисията за противодействие на корупцията е обвързана с получаването на средствата по Плана за възстановяване от Европейската комисия. Този план, както и..