Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Дору Драгомир: Втори мост при Русе - Гюргево е възможен, но къде ще отива трафикът

Снимка: БГНЕС

"При пътуванията ми към България се налага да чакам много време на границата Русе - Гюргево, въпреки че и България, и Румъния направиха възможното, за да се ускори процесът на проверките. Но при огромен брой автомобили и хора това е сложно. Дългото чакане затруднява и гражданите, но и бизнеса, тъй като негови представители също чакат на опашка, а това, както е известно, крие и икономически загуби. По тази причина от много време водим разговори с институциите, за да се помогне на бизнеса да преминава границата по-бързо, когато това е възможно".

Мнението е на Дору Драгомир, председател на Двустранната търговска камара България - Румъния, която има офиси в София и в Букурещ.

По думите му около 4 милиона румънски граждани пътуват през България до Гърция и до Турция, особено в разгара на сезона на отпуските, а България е сред дестинациите за екскурзии и почивки за румънците.

"Предложихме на властите и в двете страни да се създаде зелен коридор за пътуващите по работа и бизнес в рамките на граничните пунктове, но идеята ни не срещна подкрепа. Не се разбрахме и по предложението за абонаментна такса за преминаване по моста, както и за електронното плащане на таксата за моста. Но не се отказваме да търсим решение на проблема. Всъщност в момента има малко известна в България възможност за закупуване на ваучери, с които да се плати предварително таксата за моста при излизане от Румъния и така да се намали част от чакането на границата. Работим и за подобряването инфраструктурата, която свързва двете страни. Мисля, че ако имахме десет моста над Дунава, със сигурност нямаше да е проблем да се пътува между Румъния и България", допълни Драгомир в предаването "12+3".

Какво всъщност се случва с тези дискусии за повече мостове по Дунав? Правителството на Кирил Петков обяви, че евентуално могат да бъдат построени пет моста между България и Румъния и бяха започнати някои разговори по този въпрос.

До момента конкретни действия за строителство на нови мостове няма. Но когато изобщо говорим за инфраструктура, трябва да кажем, че не става дума само за мостове. Трябва да решим и как, когато тези съоръжения бъдат построени, ще се свържат с останалата част от страните ни. В момента Румъния в южната си част и България в северната си нямат реална инфраструктура за свързване на мостовете, когато те бъдат построени. Вторият мост при Русе - Гюргево може да е факт, но въпросът е от Русе къде ще отива трафикът, защото в района няма магистрала, няма скоростен път. 

България и Румъния не са държави от Шенгенското пространство и това е сред причините за образуващите се опашки по граничните пунктове. Има идеи за създаване на т.нар. мини шенгенско пространство между България и Румъния, но има коментари, че от правна гледна точка това не е възможно. Но доколко според бизнеса такава идея е реалистична?

Аз също имам информация, че създаването на т.нар. мини Шенген не е възможно. Да не забравяме, че причината Румъния и България да са извън Шенгенската зона са проблемите им с корупцията. Но извън това мисля, че ако на междуправителствено ниво има интерес, то може да се намерят решения, за да се увеличи възможността за бърз транспорт. Що се отнася само до Румъния и България някои от стъпките в тази посока вече са направени. Така на границата между Русе и Гюргево вече има зелена линия за малките камиони и преминават много по-бързо. Обсъждат се и въпросите за възобновяването на фериботната линия между Русе и Гюргево. Водят се и разговори с Министерството на транспорта на Румъния за въвеждане на електронно плащане на таксите за моста и продължаваме да търсим най-доброто решение за държавата и за бизнеса. Сега въпросът е колко бързо ще успеем да продължим с това. 

По публикацията работи: Лозина Владимирова

БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Новините на Програма „Хоризонт“ - вече и в Instagram. Акцентите от деня са в нашата Фейсбук страница. За да проследявате всичко най-важно, присъединете се към групите за новини – БНР Новини, БНР Култура, БНР Спорт, БНР Здраве, БНР Бизнес и финанси.
ВИЖТЕ ОЩЕ
арх. Петър Петров

Арх. Петър Петров: Системата за опазване на недвижимото културно наследство е абсолютно разрушена

Системата на опазване на недвижимото културно наследство е абсолютно разрушена . Това заяви пред БНР арх. Петър Петров, бивш директор на Националния институт за недвижимо културно наследство Общественици и експерти, ангажирани в опазването на културното наследство, се противопоставиха на законови промени. В специална декларация те настояват..

публикувано на 11.08.25 в 10:05

Националната менторска програма предложена за наградите за насърчаване на предприемачеството

Националната менторска програма на платформата Менторите.БГ е предложена за награда в кампанията за насърчаване на предприемачеството, съобщават от фондация "За добрите примери в бизнеса".  Европейските награди за насърчаване на предприемачеството се връчват всяка година. В конкурса участват всички страни от ЕС.  Носителите на наградите ще бъдат..

публикувано на 11.08.25 в 10:00

Ще се строи параклис на Седемте езера

Ще се строи параклис на св. Иван Рилски на Седемте езера. Идеята е от поне 40 години, каза за БНР архирейският наместник на Дупница отец Георги Паликарски. Вече се предприемат съответните процедури пред Министерството на околната среда и пред ръководството на НП "Рила" за издаване на разрешително. Екоактивисти обаче са против. Вече е..

публикувано на 11.08.25 в 09:54

Проливни дъждове в Япония

Японските власти призоваха милиони хора да се евакуират от домовете си, след като проливни дъждове предизвикаха наводнения и свлачища в югозападната част на страната, предаде АФП. Няколко местни жители остават в неизвестност.  Телевизионни кадри от различни общности в префектура Кумамото показват къщи, магазини и превозни средства, потопени в около метър..

публикувано на 11.08.25 в 09:47

Площта на свободните офиси в София намалява

Делът на свободните офиси в столицата продължава да се свива през второто тримесечие на годината, постигнато е най-ниското равнище за последните 3 години и половина - 12.9%. Данните са на консултантска компания за бизнес имоти. Близо 2/3 от наетите площи са за компании в сферата на IT, финанси и професионални услуги, но вече има наематели от сферите на..

публикувано на 11.08.25 в 09:42

Как Агенция "Митници" се готви за въвеждането на еврото?

Въвеждането на еврото няма да промени начина на попълване на митническите декларации – това обяснява пред БНР Кольо Колев, директор на "Информационни системи и аналитична дейност" в Централното митническо управление. " Няма промяна за икономическите оператори ." Информационните системи на Митниците, които следва да бъдат преработени, в..

публикувано на 11.08.25 в 09:41
Александър Йоцев

Александър Йоцев за законопроекта за веригите на доставки: Лобистки, няма да има по-ниски цени

"Това е закъснял законопроект, който не покрива целите, за които е закъснял . Този законопроект не е нов, той се движи в годините. Промените в него обаче не са за добро. Промените го правят силно лобистки - регламентира минимални надценки за едни, максимални за други." Това мнение изрази пред БНР Александър Йоцев, бивш заместник-министър..

публикувано на 11.08.25 в 08:59