Да попаднеш на генерална репетиция невинаги е късмет. На сцената на Телавивската опера течеше „Травиата“. Познатата прекрасна музика и пъстротията на моден подиум, защото според интерпретацията на режисьора Алесандро Талеви действието се развиваше по време на модно ревю, а Виолета би трябвало да е манекенка, облечена в червени рокли. Познатите арии бяха изпълнени без грешка. Навремето, когато Даниел Орен дирижираше генералната репетиция, имаше безброй спирания и поправки. Тук всичко си течеше спокойно. Солистите успешно маркираха ролите си.
Гледахме втория състав и липсваше Хила Баджо, която щеше да пее ролята на Виолета на премиерата и присъствието на която винаги е ярко. Дори американският тенор в ролята на Алфред изглеждаше като преоблечен в модни дрехи хъшлак. А може би ефектът е търсен! Колеги, които са попаднали на репетицията за фоторепортери, твърдят, че италианският тенор Оресте Козиме, който пее в първия състав, е много красив и представителен.
След края на представлението открих, че публиката е разделена на две. Младите говореха само за костюмите. Тяхна художничка е Аня Ван Краг, известна датска моделиерка, бивш водещ дизайнер в Модна къща Dior. Не за пръв път операта и модата се съюзяват. Дизайнери на Valentino са правили костюми за Римската опера, Givenchy е сътрудничил с Парижката опера, а модна къща Com de Gerson е имала общ проект с Виенската опера. Постановката на „Травиата“ в Израелската опера е поддържана от модна къща Factory 54. Тяхната концепция е, че модата е културен оазис на висшето общество. Опитали са се да представят сцената-подиум като свят на авангардното изкуство, където се акцентира на човешката уязвимост и смъртност. Великолепието на костюмите показва напрежението между света на политиката и меценатството и този на изкуството. Най-силно това личеше на бала във второ действие.
По-възрастните зрители спореха доколко младият диригент на оркестъра на Израелската опера /Симфоничният оркестър на Ришон ле Цион/ Дан Етингер е повлиян от Сержу Челибидаке - известният конкурент на Херберт фон Караян. При Челибидаке, привърженик на уникалността на всяко представяне пред публика /и затова е ненавиждал записите, които му изглаждали като „музикални консерви“/, е много важен диалога с оркестрантите. В свое изказване за ролята на диригента Рикардо Мути твърди, че той е диктатор над оркестъра, но има и изключения и такова е Чилибидаке, който успява да увлече в своята кауза музикантите и те забравят всичко по време на концерта. Точно такава „магия“ се случи по време на генералната репетиция на „Травиата“ в Тел Авив, при това не само с инструменталистите, а и с хора под палката на Асаф Бенраф. Дали защото залата беше пълна основно с техни роднини и приятели или действително диригентите ги бяха увлекли, но чутото беше вълшебно. Възрастните зрителки си припомняха как са слушали Чeлибидаке в Букурещ, откъдето е родом, в Париж или Мюнхен, а също по време на двата му гастрола в Израел, когато е успял да накара прочутата със своя стил Израелска филхармония да звучи различно с типичните за него допълнителни забавяния на бавните части и стремителни забързвания – в бързите. Запазеният му знак е дирижиране със стърчащо кутре. А в Израел започват своя път двама диригенти, за които скоро ще се говори с уважение на световните сцени. Единият е Дан Етингер - на оперния оркестър, и другият – наследникът на Зубин Мета във Филхармонията Лави Шани, който направи празник заключителния концерт на този необикновен състав, всеки музикант от който би могъл да е солист. А публиката се наслади на необичайното звучене на оркестъра и на истинския танц на диригента, изразителността на чиито ръце могат да се сравнят с тези на Мая Плисецкая.
В събота, 21 септември, в София започна шестото издание на фестивала за камерна музика "Камералия". То ще продължи до 9 октомври и включва общо пет концерта под надслов "Камерната музика като страст". Втората изява е на 24 септември в Софийската градска художествена галерия. Тя е на част от своеобразния диптих, с които фестивалът поставя акцент..
"Творението е красив организъм, съставен от множество форми, безброй същества. Но като че ли рядко виждаме неговата същност, скрита от собствените ни проекции – желания и страхове. А в страха и желанията си се опитваме да капсулираме битието, да го геометризираме и класифицираме. А защо след това да не почерпим от благата му и да отстраним неудобствата?..
Институтът за съвременно изкуство в София открива тази вечер изложбата "Спътници в историята" на Джихан Ел-Тахри и Радостин Седевчев. "Програмата, която озаглавихме тази година "Живот заедно", е част от проекта "Суперпозиции" 3, започнат от института преди 3 години. Всяка година се кани нов куратор, който предлага една тема", обясни пред БНР..
София се присъединява към големите европейски и световни центрове, домакини на атрактивни международни изложения за съвременно изкуство. Sofia Art Fair ще се проведе от 3 до 6 октомври в София Тех Парк. В изложението ще участват галерии и колективи, които представляват над 70 автора, творящи в най-разнообразни художествени стилове. БНР е медиен..
Визуалният артист Елена Филипчева представя изложбата си FAKE PHOTO EXHIBITION в One Gallery. "Съвременният разговор се води в посока фалшиви новини, фалшиви профили, фалшиви стоки, дори фалшиви хора. Не исках да заблуждавам зрителите за това какво ще видят. Исках те сами да изградят своята фабула и да интерпретират. Аз съм..
Композиторът Георги Андреев, ръководител на оркестъра в Националния фолклорен ансамбъл "Филип Кутев", гради творчески връзки и със Симфоничния оркестър на БНР от много години. На 27 септември в зала "България" неговата пиеса "Земя на рози" за гъдулка и оркестър ще открие първия концерт от новия сезон на състава, а самият автор ще бъде и солист. Другите..
Есента носи в себе си някаква мъдрост. Придава отвън и отвътре усещането за нещо топло и уютно. Есента е обръщане към себе си, някакъв особен инсай д, в който като филм се прожектират спомените ни, случките и преживяванията. Появяват се картини, все още ясни и неподправени. И ние сме в синхрон с времето, леко отпочинали, леко уморени. Вече не..
Есента е времето, когато заболяванията на опорно-двигателния апарат напомнят за себе си. Дори да нямате такива, пак може да усещате болки или в..
" Много често сме били употребявани политически, мислим този път да не го допуснем ". Това заяви пред БНР Бисер Бинев – председател на местната..
Необикновен археологически сезон изпраща екипът на проф. Людмил Вагалински, а новите разкрития на Хераклея Синтика привлякоха интереса на целия..