Всяка година, над 1 300 000 души умират при катастрофи, а между 20 и 50 милиона са сериозно ранени. Това означава, че един човек губи живота си по този начин на всеки 25 секунди. В световен мащаб пътнотранспортните произшествия са водещата причина за смъртните случаи при децата и младите хора на възраст между 5 и 29 години.
Държавите, в които стават малко катастрофи на глава от населението, като Норвегия, Швеция, Дания, Нидерландия и Япония, следват пет основни принципа в политиките си за пътна безопасност:
Хенк Стипдонк – анализатор в института за транспортна политика на Нидерландия подчертава, че на първо място е необходимо да се признае, че хората правят грешки и понякога не спазват правилата:
„На летищата няма знаци, на които да пише „Моля не носете бомби“. Вместо това има проверки и то по няколко, за да сме сигурни, че няма бомба. По пътищата трябва да се прави нещо подобно. Трябва да сме сигурни, че човешката грешка няма да доведе до, образно казано, смъртно наказание.“

Ако хората чувстват, че е безопасно да ходят пеша или да карат колело те ще го правят и така ще използват по-рядко автомобил, което освен, че намалява риска от катастрофи води до повишаване на чистотата на въздуха и намаляване на шума. През 2015 г. Осло реши да направи големи инвестиции в инфраструктура, подходяща за пешеходци и колоездачи. Само четири години по-късно – през 2019 г. нито един пешеходец или колоездач не е загинал по улиците на норвежката столица. Карл-Фредерик Саликат – проектант на велосипедната инфраструктура в Осло споделя някои от осъществените идеи:
„Имаше проблем на кръстовищата при завоите надясно. Затова на някои места поставихме отделни светофари за велосипедисти. Така, освен, че те са отделени от останалата част от движението, няма опасност да попаднат в невидимата зона на водачите.“
Платната за велосипедисти в Осло са повдигнати и са отделени от тротоарите и лентите за движение на автомобили. Има случаи и на премахване на обществени паркинги, за да се направят алеи за колоездене. Освен това:
„Кръстовище с много широко пътно платно беше свито до необходимото за автомобилите, а останалата част се облагороди за пешеходците – бяха поставени пейки, а и шахти за поемане на водата в случай на проливни дъждове. Скоростта на преминаващите автомобили също намаля значително“, казва още Саликат.

Вероятността пешеходец, който бъде ударен от автомобил, движещ се с 30 км/ч, да оцелее е 90%. При 50 км/ч тази вероятност пада под 50 на сто или се равнява на падане от третия етаж. Очевидното решение е регулация на разрешената скорост на местата, където на едно място често се срещат автомобили, пешеходци и колоездачи. В редица европейски градове са наложени подобни ограничения на скоростта. Грегори Дусе – кмет на френския град Лион:
„Лион се присъединява към всички големи европейски градове – Брюксел, испанските и нидерландските градове, Париж и т.н., които вече избраха движение от 30 километра в час и които показаха - доказано от данните, че смъртните случаи и сериозните наранявания на пътя намаляват със средно между 40 и 50 процента, което е важно. Благодарение на тази мярка ще спасим животи. Здравето и безопасността на хората в Лион е приоритет.“

Мярката с ограничението на скоростта обаче върви ръка за ръка с това как хората се обучават да шофират и как се прилагат разпоредбите. В страните, където шофьорските книжки се „купуват“ и има високи нива на корупция, поставянето на знаци и повдигнати пешеходни пътеки не довежда до чувствителна промяна в положителна посока.
Икономическият ефект от катастрофите също не е за подценяване, тъй като те могат да свият БВП с между 3 и 6 процента. Стивън Пъркинс – ръководител на отдела за изследвания и политика към Международния форум по транспорта:
„Държави, които не инвестират в пътна безопасност пренебрегват потенциален икономически растеж. Ефективните мерки за пътна безопасност са всъщност много добра сделка – международната програма за оценка на пътищата изчислява, че инвестиция от един долар в подобряване на пътната безопасност генерира възвръщаемост от 8 долара.“
От десетилетия Швеция е пример в превенцията на пътни инциденти. Системата й включва проектирането на пътища така че да не се стига до тежки удари, крайпътни бариери от гъвкави материали и употребата на най-ефикасните въздушни възглавници. Все пак в Швеция е създаден триточковият предпазен колан, който се използва масово. Успешен пример за преструктуриране на пътищата с разделяне на коридорите на движение, така че да се избегнат челни удари, са шведските пътища тип 2+1 – две ленти в едната посока на движение и една – в обратната, разделени с мантинела. Двулентовият участък позволява безопасно изпреварване и се редува с еднолентов участък приблизително на всеки два километра. След въвеждането на този принцип смъртните случаи по пътищата са намалели с 90%. Томас Енерот, който доскоро беше министър на инфраструктурата на Швеция се обърна към своите колеги по света с думите:
„Неприемливо е някой да загуби живота си, за да може друг да се придвижи от точка А до точка Б. Твърде незаинтересовани сме по въпроса за пътната безопасност. Приемаме за нормално хората да умират на пътя. Трябва до започнем оттам, че катастрофите не бива да се равняват на смърт, дори да има човешка грешка. Ако преобразим мобилността, основавайки се на тази идея, това, което ни се струва утопично, ще бъде достигнато.“

В далечна Южна Корея градска магистрала беше премахната и на нейно място създаден парк, носещ свежест в центъра на столицата Сеул. Клаудия Адриасола-Стийл – директор на отдела за здравеопазване и пътна безопасност в центъра „Рос“ към глобалната изследователска организация „Световен институт за ресурси“ дава пример с географски по-близка държава:
„В Ирландия решиха, че 20% от бюджета ще бъде заделян за т.нар. активна мобилност – ходене пеша и колоездене. Това се равнява на 370 милиона евро всяка година. Така че националното правителство може да бъде двигател на съществена промяна.“

Едно от най-важните задължения на всяко правителство е защитата на човешкия живот. Именно затова намаляването на смъртните случаи по пътищата трябва да бъде приоритет на властите на всички нива. За разлика от пандемията от коронавирус, тази задача не изисква откриването на нови решения в лаборатории, а прилагане на инструменти и методи, които е доказано, че дават резултат. Не бива да се забравя обаче, че и отговорността е на всеки един водач и пътник – спазвайки ограниченията на скоростта, носенето на колани и каски помагаме на себе си, на приятелите си, на семейството си и на нашето общество.
Снимки: freepik.com, pexels.com
В интервю за гръцките медии американският посланик в Атина Ан Гилфойл каза, че Вашингтон обмисля да ограничи китайското влияние на гръцките пристанища. Най-големият порт Пирея е с 35-годишна концесия от китайския гигант "Коско". Въпреки натиска Атина не може нито да промени договора, нито да го анулира, казаха юристите. Пристанище Пирея е входната врата..
Преодоляване на кадровия дефицит в ДАНС, взаимодействие с прокуратурата, службите за сигурност, както и международната дейност на агенцията. Това са трите приоритета, които изпълняващият функциите председател на ДАНС Деньо Денев изтъкна пред депутатите от вътрешната комисия в парламента. Денев е и кандидат за туитуляр на поста. В отговор на въпрос,..
С шествие през Орлов мост до централата на ДПС приключи протестът на "Продължаваме промяната" под наслов "Свобода за политическите затворници". Протестът започна пред сградата на Народното събрание, където от ПП тази сутрин инсталираха "прасе касичка", стигна до Орлов мост, където се раздели на две и част от събралите се се насочиха към централата на..
Петгодишна ефективна присъда получи бившата полицайка Симона Радева за това, че е помогнала на бившия футболист Георги Семерджиев да се укрие след жестоката катастрофа преди три години, в която живота си загубиха две млади жени. Съдия Велизар Костадинов мотивира решението си с доказателствата по делото, материалния закон и вътрешното си убеждение...
Сградата на Община Враца беше осветена в синьо като подкрепа за Националната кампания на Агенцията за закрила на детето "Бъди смел, бъди добър". Инициативата апелира за нулева толерантност към насилието над и между деца и е посветена на 36-годишнината от приемането на Конвенцията на ООН за правата на детето. През първите девет месеца на..
Министърът на културата Мариан Бачев заяви пред депутатите от ресорната комисия, че за следващата година по проектобюджета за култура се предвиждат разходи в размер на 267,5 милиона евро, като увеличението спрямо 2025 година е в размер на повече от 33 милиона евро. Комисията по култура и медии в НС одобри проектобюджет 2026 Комисията прие на..
Парламентарната комисия по околна среда и водите прие на първо четене Законопроекта за държавния бюджет. Министър Манол Генов представи параметрите на проекта за бюджет на Министерството на околната среда и водите. Нетното увеличение на планираните приходи през 2026 г. е с 244 млн. евро повече в сравнение с приходите през тази година, каза..
"Конституционният съд удари звучна плесница на доцента по конституционно право ." Това мнение изрази пред БНР бившият конституционен съдия и..
Президентът Румен Радев определи решението на Конституционния съд като победа на правото над произвола на политическата класа. "Призовавам..
Финансовият министър Теменужка Петкова обяви правителствено решение от днес, с което 31 декември (сряда) и 2 януари (петък), са обявени еднократно за..