Докато възходът на електрическите автомобили, задвижвани с батерии, започна, автомобилният сектор не спира да хвали версията за това ново гориво, насърчавана от публичните власти. Френското списание "Пари мач" се опитва да изясни връзката между екологичната фантазия и индустриалната реалност, пише БГНЕС.
От стартиращите предприятия, които се занимават с технологични иновации, до висшите етажи на властта, мненията не се различават: водородът е горивото на бъдещето. И това би било чудесно, защото ще ни освободи от зависимостта ни от изкопаемите горива и страните, които ги произвеждат. Това ще намали сметките ни за енергия и ще почисти въздуха, който дишаме.
От 70-те години на миналия век насам учените го откриват на дъното на океаните и в сърцето на планински вериги и скали, известни като офиолити.
Водородът, който се надяваме да се появи в автомобилите ни, се извлича, тъй като най-често е свързан с други елементи: кислород във водата (H2O) или въглерод в метана (CH4 ). И тук започват проблемите.
Днес 95% от водорода, който използваме, се произвежда от изкопаеми ресурси. При този метод, известен като "парен реформинг", единственият, който понастоящем е рентабилен, производството на 1 килограм водород, който ни позволява да изминем 100 километра, отделя 10 килограма CO2. Такова количество отделя автомобил с вътрешно горене, използващ безоловен бензин, за същото разстояние.
Другото решение е да се извърши електролиза на водата, т.е. да се разделят молекулите на водорода и кислорода чрез прилагане на електрически ток. За съжаление, при сегашното състояние на промишлената електролиза енергийният добив е много слаб. Само 30% от енергията, изразходвана за производството му, се възстановява. Ако обаче енергията е възобновяема, като например вятърна, фотоволтаична или хидравлична, и следователно безплатна, процесът става много по-изгоден и... добродетелен. Производството на водород по този начин дава възможност да се съхранява и следователно да не се губи зелена енергия, която в момента не се използва.
В Германия се изчислява, че 500 гигаватчаса (ГВтч), произведени от вятърни турбини, се губят всяка година, което се равнява на годишното потребление на 60 000 автомобила с водородни горивни клетки!
Как работи
За да се задвижва автомобил с водород, е необходима батерия, която произвежда електроенергия чрез смесване на сгъстен до 700 бара водород, съдържащ се в резервоара(ите), с кислород, взет от въздуха, като в отработените газове се отделя само вода. Произведената по този начин енергия се подава директно към двигателя или преминава през буферна батерия. Подобно на 100% електрически автомобил, управлението на водороден автомобил се отличава с плавност, тишина и липса на замърсяващи емисии. Предимството му е, че не се налага да бъде презареждан; достатъчно е да се зареди с водород за няколко минути, както се прави с безоловен бензин, за да се възстанови първоначалният му пробег.
Понастоящем двама производители предлагат такава технология на пазара във Франция: Hyundai - SUV Nexo (от 80 400 евро) и Toyota - седан Mirai (от 69 400 евро), който оборудва флотилия от 70 таксита в Париж.
След това стои въпросът за разпространението на горивото. За да бъде транспортиран, водородът трябва да се компресира до 200 бара или да се втечни при -253°C, преди да се вкара под налягане от 700 бара в ултраплътния резервоар или резервоари на автомобила. С други думи, камион, който може да превозва 40 тона безоловно гориво, може да превозва само 3 тона водород. Това би увеличило броя на цистерните по пътищата двадесет пъти. Това не е много екологично, нито пък е много благоприятно за трафика. Затова местното производство изглежда най-реалистичното решение за намаляване на въздействието от транспорта му. Остава да се създаде мрежа от бензиностанции, толкова гъста, колкото е днешната мрежа за бензин и дизел. Разходите за инсталиране на водородна помпа понастоящем възлизат на 1 милион евро.
Зареждането с водород отнема само пет минути, но изисква много предпазни мерки.
Мерките за безопасност, необходими за експлоатацията му, естествено увеличават разходите. Цената би могла да падне до 6 евро, ако се произвежда от възобновяема енергия, но водородът винаги ще бъде по-скъп от електроенергията, необходима за зареждане на батерията.
Въпреки че водородът със сигурност е бъдещо решение за съхранение на енергия, той едва ли ще замени изкопаемите горива в средносрочен план. Сложни и скъпи за производство, съхранение и разпространение, те са предназначени предимно за автомобилните паркове, както показва планът за водород, стартиран от публичните власти. Най-амбициозната цел е до 2028 г. да бъдат пуснати по пътищата 50 000 товарни автомобила и 2 000 камиона, които да се доставят от 1 000 местни производствени станции. Michelin, чрез своето дъщерно дружество Symbio, което е специализирано в производството на водородни горивни клетки, посочва пазарен дял от 2% през 2030 г.
Затова обикновеният човек няма да кара с водород, особено ако напредъкът на акумулаторите е толкова светкавичен, колкото беше обявено.
Кипър е увеличил над два пъти бюджетния си излишък през тази година в сравнение с миналата, показват обявените от Статистическата служба данни. Средствата ще се използват за изпълнение на целенасочена социална политика, подчертаха от финансовото министерство. За периода януари-септември излишъкът в консолидирания държавен бюджет е достигнал..
Кулминацията на президентските избори в САЩ предстои. Двамата кандидати Камала Харис и Доналд Тръмп се борят за всеки избирател, особено в т.нар. колебаещи се щати, които ще им дадат решаващи гласове в избирателната колегия. Според преподавателя по журналистика в Калифорнийския университет Христофор Караджов е почти гарантирано, че ще има..
Част от производителите и търговците в Гърция запазиха непроменени цените на стоките през последния месец. Въпреки това поради ниските доходи гърците купуват все по-малко необходими храни. Много от цените на хранителните стоки от първа необходимост са без увеличение през октомври, посочва анализ на Института за проучване на цените. Дори..
Германският автомобилен гигант "Фолксваген" обяви, че финансовото му положение е толкова драматично, че вероятно ще се наложи да затвори три от десетте завода в Германия. Десетки хиляди работни места са в риск, а заплатите на онези, които ще останат на работа, трябва да бъдат намалени. Случаят "Фолксваген" е само един от примерите за кризата в..
Вече не е въпрос на гадаене за победителя в президентските избори в САЩ, защото в последните дни и седмица показват, че преднината, която имаше Камала Харис след официалната номинация, започна да се топи. Можем да кажем уверено, че ако не се случи някакво форсмажорно обстоятелство Тръмп ще спечели изборите. Това прогнозира проф. Здравко..
Кратък бум, последван от срив без перспектива за растеж. Така може да се опише икономическият план на Доналд Тръмп - кандидатът на републиканците, който се готви да се завърне в Белия дом след изборите идния вторник и да преобърне глобалния икономически ред. Изводът е на Якоб Киркегор - икономист от института "Питърсън" във Вашингтон...
Над 70 коня ще вземат участие в надбягванията, организирани днес в монтанското село Благово. В местността "Бошняшкото" ще се проведат конните надбягвания в село Благово. Заявки за участие има от цялата страната, съобщи кметът Лъчезар Асенов. "Очакваме коне от Русе, Търговище, от Разград. И почти цяла Северозападна България. От Козлодуй се..
Мисля, че обществеността е наясно, че този проблем, който е създаден от началото на лятото с разцепването на ДПС, вече не е вътрешнопартиен, а на..
Борисов трябва да отговори ясно дали отстранява Пеевски и се връща към европейския път, или тръгва с Пеевски към диктатура. Това заяви пред БНР..
Или ще има правителство на малцинството със скрита подкрепа на Пеевски, или нови избори. Такава прогноза направи пред БНР Георги Кадиев, "Нормална..