Докато възходът на електрическите автомобили, задвижвани с батерии, започна, автомобилният сектор не спира да хвали версията за това ново гориво, насърчавана от публичните власти. Френското списание "Пари мач" се опитва да изясни връзката между екологичната фантазия и индустриалната реалност, пише БГНЕС.
От стартиращите предприятия, които се занимават с технологични иновации, до висшите етажи на властта, мненията не се различават: водородът е горивото на бъдещето. И това би било чудесно, защото ще ни освободи от зависимостта ни от изкопаемите горива и страните, които ги произвеждат. Това ще намали сметките ни за енергия и ще почисти въздуха, който дишаме.
От 70-те години на миналия век насам учените го откриват на дъното на океаните и в сърцето на планински вериги и скали, известни като офиолити.
Водородът, който се надяваме да се появи в автомобилите ни, се извлича, тъй като най-често е свързан с други елементи: кислород във водата (H2O) или въглерод в метана (CH4 ). И тук започват проблемите.
Днес 95% от водорода, който използваме, се произвежда от изкопаеми ресурси. При този метод, известен като "парен реформинг", единственият, който понастоящем е рентабилен, производството на 1 килограм водород, който ни позволява да изминем 100 километра, отделя 10 килограма CO2. Такова количество отделя автомобил с вътрешно горене, използващ безоловен бензин, за същото разстояние.
Другото решение е да се извърши електролиза на водата, т.е. да се разделят молекулите на водорода и кислорода чрез прилагане на електрически ток. За съжаление, при сегашното състояние на промишлената електролиза енергийният добив е много слаб. Само 30% от енергията, изразходвана за производството му, се възстановява. Ако обаче енергията е възобновяема, като например вятърна, фотоволтаична или хидравлична, и следователно безплатна, процесът става много по-изгоден и... добродетелен. Производството на водород по този начин дава възможност да се съхранява и следователно да не се губи зелена енергия, която в момента не се използва.
В Германия се изчислява, че 500 гигаватчаса (ГВтч), произведени от вятърни турбини, се губят всяка година, което се равнява на годишното потребление на 60 000 автомобила с водородни горивни клетки!
Как работи
За да се задвижва автомобил с водород, е необходима батерия, която произвежда електроенергия чрез смесване на сгъстен до 700 бара водород, съдържащ се в резервоара(ите), с кислород, взет от въздуха, като в отработените газове се отделя само вода. Произведената по този начин енергия се подава директно към двигателя или преминава през буферна батерия. Подобно на 100% електрически автомобил, управлението на водороден автомобил се отличава с плавност, тишина и липса на замърсяващи емисии. Предимството му е, че не се налага да бъде презареждан; достатъчно е да се зареди с водород за няколко минути, както се прави с безоловен бензин, за да се възстанови първоначалният му пробег.
Понастоящем двама производители предлагат такава технология на пазара във Франция: Hyundai - SUV Nexo (от 80 400 евро) и Toyota - седан Mirai (от 69 400 евро), който оборудва флотилия от 70 таксита в Париж.
След това стои въпросът за разпространението на горивото. За да бъде транспортиран, водородът трябва да се компресира до 200 бара или да се втечни при -253°C, преди да се вкара под налягане от 700 бара в ултраплътния резервоар или резервоари на автомобила. С други думи, камион, който може да превозва 40 тона безоловно гориво, може да превозва само 3 тона водород. Това би увеличило броя на цистерните по пътищата двадесет пъти. Това не е много екологично, нито пък е много благоприятно за трафика. Затова местното производство изглежда най-реалистичното решение за намаляване на въздействието от транспорта му. Остава да се създаде мрежа от бензиностанции, толкова гъста, колкото е днешната мрежа за бензин и дизел. Разходите за инсталиране на водородна помпа понастоящем възлизат на 1 милион евро.
Зареждането с водород отнема само пет минути, но изисква много предпазни мерки.
Мерките за безопасност, необходими за експлоатацията му, естествено увеличават разходите. Цената би могла да падне до 6 евро, ако се произвежда от възобновяема енергия, но водородът винаги ще бъде по-скъп от електроенергията, необходима за зареждане на батерията.
Въпреки че водородът със сигурност е бъдещо решение за съхранение на енергия, той едва ли ще замени изкопаемите горива в средносрочен план. Сложни и скъпи за производство, съхранение и разпространение, те са предназначени предимно за автомобилните паркове, както показва планът за водород, стартиран от публичните власти. Най-амбициозната цел е до 2028 г. да бъдат пуснати по пътищата 50 000 товарни автомобила и 2 000 камиона, които да се доставят от 1 000 местни производствени станции. Michelin, чрез своето дъщерно дружество Symbio, което е специализирано в производството на водородни горивни клетки, посочва пазарен дял от 2% през 2030 г.
Затова обикновеният човек няма да кара с водород, особено ако напредъкът на акумулаторите е толкова светкавичен, колкото беше обявено.
Правителството отпусна 34 милиона лева за сценичните изкуства, съобщи министърът на културата Мариан Бачев. По думите му осигуряването на средствата е станало по-рано от очакваното: "Знаете, те са театри, опери, филхармонични дружества, симфониети, балетни центрове. Това е едно логично поведение на правителството по отношение на сценичните изкуства,..
Рискът от трудови злополуки се увеличава с между 7 и 10 процента, когато температурата се повиши над 30 градуса. Това каза за БНР вицепрезидентът на КНСБ Огнян Атанасов, като се позова на различни изследвания: "Хората трябва да разпознават симптомите при човек, който е получил топлинен удар - обезводняване, нарушение в кръвобращението. Първите признаци -..
Във Великобритания Националният съвет на началниците на полицията заяви, че полицията ще бъде насърчавана да разкрива етническата принадлежност и националността на заподозрени, обвинени в нашумели и чувствителни разследвания, съгласно нови насоки. Целта на мярката е да се намали рискът за обществената безопасност, когато има високи нива на..
Прокуратурата проверява сигнал, свързан с допълнителни възнаграждения в Агенция "Пътна инфраструктура". Проверката се извършва от Комисията за противодействие на корупцията, като срокът за приключването ѝ е два месеца. Сигналът е бил подаден през юни. По информация на БНТ допълнителните възнаграждения са били в размер на над 2 милиона и 200 хиляди лева..
Протести се провеждат на пристанището във Волос срещу посещение на израелски туристи. Полицията използва сълзотворен газ срещу демонстрантите. Десетки местни жители и туристи протестират на пристанището на град Волос. Там пристигна круизен кораб с израелски туристи. Демонстрантите поставиха палестински знамена и плакати "Спрете войната в..
Продължават усилията на ветеринарните власти за овладяване на разпространението на шарката по овцете и козите на територията на Пловдивска област. Две нови огнища на заразата сред дребни преживни животни са установени в рамките на две седмици в региона. Вземането на проби продължава, защото постъпват нови сигнали. В 86 обекта животните..
Украинският президент Володимир Зеленски ще посети днес Берлин, където ще участва във видеоконферентния разговор с Доналд Тръмп преди предстоящата в петък среща на американския президент с руския му колега Владимир Путин, предаде "Франс прес", позовавайки се на служител на германското правителство. Германският външен министър заяви, че е..
Ще успее ли Столичната община да придобие амфитеатър, който се намира върху парцел от списъка с държавни имоти с отпаднало предназначение,..
Русия винаги е измервала себе си спрямо великата сила на деня. Това обясни пред БНР Елена Поптодорова, бивш посланик на България в САЩ и основател на..
Инцидент по време на жътва в землището на село Гарван отново поставя на дневен ред въпроса за справедливостта и правилата при кризисни..