Докато възходът на електрическите автомобили, задвижвани с батерии, започна, автомобилният сектор не спира да хвали версията за това ново гориво, насърчавана от публичните власти. Френското списание "Пари мач" се опитва да изясни връзката между екологичната фантазия и индустриалната реалност, пише БГНЕС.
От стартиращите предприятия, които се занимават с технологични иновации, до висшите етажи на властта, мненията не се различават: водородът е горивото на бъдещето. И това би било чудесно, защото ще ни освободи от зависимостта ни от изкопаемите горива и страните, които ги произвеждат. Това ще намали сметките ни за енергия и ще почисти въздуха, който дишаме.
От 70-те години на миналия век насам учените го откриват на дъното на океаните и в сърцето на планински вериги и скали, известни като офиолити.
Водородът, който се надяваме да се появи в автомобилите ни, се извлича, тъй като най-често е свързан с други елементи: кислород във водата (H2O) или въглерод в метана (CH4 ). И тук започват проблемите.
Днес 95% от водорода, който използваме, се произвежда от изкопаеми ресурси. При този метод, известен като "парен реформинг", единственият, който понастоящем е рентабилен, производството на 1 килограм водород, който ни позволява да изминем 100 километра, отделя 10 килограма CO2. Такова количество отделя автомобил с вътрешно горене, използващ безоловен бензин, за същото разстояние.
Другото решение е да се извърши електролиза на водата, т.е. да се разделят молекулите на водорода и кислорода чрез прилагане на електрически ток. За съжаление, при сегашното състояние на промишлената електролиза енергийният добив е много слаб. Само 30% от енергията, изразходвана за производството му, се възстановява. Ако обаче енергията е възобновяема, като например вятърна, фотоволтаична или хидравлична, и следователно безплатна, процесът става много по-изгоден и... добродетелен. Производството на водород по този начин дава възможност да се съхранява и следователно да не се губи зелена енергия, която в момента не се използва.
В Германия се изчислява, че 500 гигаватчаса (ГВтч), произведени от вятърни турбини, се губят всяка година, което се равнява на годишното потребление на 60 000 автомобила с водородни горивни клетки!
Как работи
За да се задвижва автомобил с водород, е необходима батерия, която произвежда електроенергия чрез смесване на сгъстен до 700 бара водород, съдържащ се в резервоара(ите), с кислород, взет от въздуха, като в отработените газове се отделя само вода. Произведената по този начин енергия се подава директно към двигателя или преминава през буферна батерия. Подобно на 100% електрически автомобил, управлението на водороден автомобил се отличава с плавност, тишина и липса на замърсяващи емисии. Предимството му е, че не се налага да бъде презареждан; достатъчно е да се зареди с водород за няколко минути, както се прави с безоловен бензин, за да се възстанови първоначалният му пробег.
Понастоящем двама производители предлагат такава технология на пазара във Франция: Hyundai - SUV Nexo (от 80 400 евро) и Toyota - седан Mirai (от 69 400 евро), който оборудва флотилия от 70 таксита в Париж.
След това стои въпросът за разпространението на горивото. За да бъде транспортиран, водородът трябва да се компресира до 200 бара или да се втечни при -253°C, преди да се вкара под налягане от 700 бара в ултраплътния резервоар или резервоари на автомобила. С други думи, камион, който може да превозва 40 тона безоловно гориво, може да превозва само 3 тона водород. Това би увеличило броя на цистерните по пътищата двадесет пъти. Това не е много екологично, нито пък е много благоприятно за трафика. Затова местното производство изглежда най-реалистичното решение за намаляване на въздействието от транспорта му. Остава да се създаде мрежа от бензиностанции, толкова гъста, колкото е днешната мрежа за бензин и дизел. Разходите за инсталиране на водородна помпа понастоящем възлизат на 1 милион евро.
Зареждането с водород отнема само пет минути, но изисква много предпазни мерки.
Мерките за безопасност, необходими за експлоатацията му, естествено увеличават разходите. Цената би могла да падне до 6 евро, ако се произвежда от възобновяема енергия, но водородът винаги ще бъде по-скъп от електроенергията, необходима за зареждане на батерията.
Въпреки че водородът със сигурност е бъдещо решение за съхранение на енергия, той едва ли ще замени изкопаемите горива в средносрочен план. Сложни и скъпи за производство, съхранение и разпространение, те са предназначени предимно за автомобилните паркове, както показва планът за водород, стартиран от публичните власти. Най-амбициозната цел е до 2028 г. да бъдат пуснати по пътищата 50 000 товарни автомобила и 2 000 камиона, които да се доставят от 1 000 местни производствени станции. Michelin, чрез своето дъщерно дружество Symbio, което е специализирано в производството на водородни горивни клетки, посочва пазарен дял от 2% през 2030 г.
Затова обикновеният човек няма да кара с водород, особено ако напредъкът на акумулаторите е толкова светкавичен, колкото беше обявено.
Днес от 11 до 11:30 часа ще бъдат тествани Националната система за ранно предупреждение и оповестяване (НСРПО) и системата BG-Alert. Чрез сирените ще бъдат излъчени "Национален сигнал за тревога" и "Национален сигнал за край на тревогата" на територията на градовете София, Бургас, Варна, Кърджали, Монтана, Пазарджик, Плевен, Пловдив, Русе,..
Националният отбор на България по волейбол, който спечели сребърни медали на световното първенство, ще бъде удостоен с почетни плакети от президента Румен Радев. На тържествена церемония в Гербовата зала на Президентството държавният глава ще връчи отличията на световните вицешампиони след силното им представяне на първенство във Филипините. С плакети..
Подсилването на отбраната на ЕС и ситуацията в Украйна са темите, които ще са водещи на неформалното заседание на европейските лидери в Копенхаген. Дания организира форума като ротационен председател на Европейския съюз. Изграждането на стена от дронове ще бъде във фокуса на разговорите на лидерите. Нарушаването на въздушното пространство от страна на..
Кипър днес чества днес 65-ата годишнина от провъзгласяването на независимостта му. Военен парад и мемориални тържества отбелязват националния празник на страната. С 21 топовни салюта и издигане на националния флаг под звуците на химна ще започне военният парад в Никозия. В чест на Деня на независимостта ще преминат моторизирани и пехотни части..
Британски изследовател и пътешественик стана първия човек, достигнал седем от най-труднодостъпните и изолирани места в света. 63-годишният Крис Браун е на мисия да посети всичките осем така определени като "най-труднодостъпни и изолирани" места. Това са места на континенталната суша или в океан, които са най-отдалечени от морето или брега във всяка..
Британският премиер Киър Стармър предупреди, че Великобритания е изправена пред определящ епохата избор между лейбъристите и популистката десница, като отправи остра атака срещу Найджъл Фарадж, заявявайки, че лидерът на “реформаторите” нито харесва, нито вярва във Великобритания. В реч на годишния конгрес на управляващата Лейбъристка партия, която..
Нестабилната политическа среда оказва най-съществено влияние върху финансирането на мерки и инвестиции за развитие на цифровата екосистема на страната и изграждането и поддържането на експертния капацитет за успешното реализиране на цифровата трансформация. Това е записано в предложената за обществено обсъждане стратегия за цифрова трансформация до..
Над 40 000 евро и 5000 лева са открити в домовете на двамата служители на Изпълнителна агенция "Автомобилна администрация", задържани за искан подкуп..
Това не е инцидент, а е типичен случай от последните месеци в Изпълнителна агенция "Автомобилна администрация". Там функционира организирана група,..
Двамата служители на Изпълнителната агенция "Автомобилна администрация", задържани за поискан подкуп, вече са уволнени. Това каза на брифинг в..