Това мнение изрази в интервю за БНР Мартин Владимиров, директор на програма "Енергетика и климат" в Центъра за изследване на демокрацията.
Турската национална компания "Боташ" е монополист на турския пазар и един от основните клиенти на "Газпром", "в момента може би най-големият клиент на "Газпром" в света", посочи той.
"От споразумението не става ясно какво точно ще се случва. Става по-скоро ясно, че ще купуваме газ от "Боташ", тоест ще разчитаме на турската компания да договаря количества с трети страни или да използва от микса си, който е много разнообразен."
"Не трябва да се забравят сериозните връзки, които има "Боташ" с "Газпром" и възможността "Боташ" да бъде използван като параван за доставки на руски газ в България", каза още Владимиров.
Освен интерконектора и терминала на Ревитуса, третият ни източник ще бъде Турция, отбеляза експертът.
"Въпросът е какви ще са пазарните условия и дали не се опитваме да продължим руската ни зависимост."
От пазарна гледна точка най-ефективно е "Булгаргаз" сама да закупува количествата, които са ѝ необходими, на терминалите за втечнен газ в региона. Това на този етап обаче не е възможно, поясни Мартин Владимиров в предаването "Преди всички".
"Става въпрос за една олигополна договорка между големите играчи в региона. Най-големите играчи на пазара доминират слотовете за доставка на природен газ и не позволяват на по-малки играчи да се включат в търговията."
Вече нямаме дългосрочен договор с "Газпром", но така и не си осигурихме нов дългосрочен договор, например за доставка на втечнен природен газ, отбеляза той.
Относно петролопровода Бургас - Александруполис експертът заяви, че "идеята е малко странна".
"Този проект не е бил икономически издържан никога. През годините са оставали съмнения, че се използва като начин за преразпределение на средства към олигархични мрежи, свързани с Русия. Проектната компания продължава да съществува и генерира разходи под формата на заплати, въпреки че не извършва никакви дейности. Не е ясно защо, при положение, че "Лукойл - Нефтохим" има достъп до морски внос на суров нефт, трябва да се строи нов тръбопровод, което води екологични рискове и ще оскъпи вноса на суров нефт. По-разумно е веднага да се премине към внос на суров нефт от неруски дестинации по море."
Според Владимиров това по-скоро е "средство за тупане на топката – да покажем, че правим нещо, за да диверсифицираме доставките на суров нефт".
"Аз подозирам, че това няма да се случи изобщо и 2025 г. ще се търси нова отсрочка, или ако не се търси нова отсрочка, "Лукойл" просто ще затвори производството си на горива в България."
Очаква се голяма част от страните членки на ЕС да поискат преразглеждането на националните си планове за възстановяване и устойчивост в рамките на инициативата Repower EU с цел намаляване на европейската зависимост от вносни изкопаеми горива от Русия, подчерта Мартин Владимиров.
По думите му, по тази инициатива страната ни може да дефинира проекти за ускоряване на декарбонизацията на българската икономика.
"Отварянето на националния план означава и разговор за бъдещето на въглищните централи. Но ЕК твърдо е заявила, че няма да допусне преразглеждане на тези ангажименти."
Чуйте цялото интервю в звуковия файл.
Александруполис е най-големиятград в Западна Тракия с най-голямото пристанище в региона . Градът, разположен недалеч от българската граница, предлага съчетание от крайбрежна атмосфера, достъпни цени и богати възможности за активен отдих и забавления, посочи за "Пътувай с "Хоризонт" Петрос Кириакидис – заместник-председател на туристическия сектор в..
Германия е най-добрата културна дестинация за туристите в Европа по данни на Световната организация по туризъ м. За българските туристи тя се нарежда на трето място след Гърция и Турция. Какво поддържа интереса на българските туристи към Германия и какво предстои през тази година? За това разказа в "Пътувай с "Хоризонт" Кристиян Салай –..
Какви са основните жалби на потребителите, как се извършват проверките, и какви реални санкции могат да понесат туроператори, които работят "на тъмно", посочи за БНР Игнат Арсенов, директор на дирекция "Контрол на пазара" в КЗП . Колко често се получават сигнали и жалби , свързани с туристически услуги и какви са тенденциите в броя им в последните..
В деня на Европа - 9 май, и когато се навършват 40 дни от гибелта на 12-годишната Сияна, която загина при катастрофа на пътя Плевен - Луковит Европейският център за транспортни политики връчи награди в памет на жертвите на пътя, но и напомнящи за общата отговорност по темата. Наградите са гласувани от 9-членния управителен съвет на Европейския..
Едно силно слънчево изгаряне в детството удвоява риска от рак на кожата в зряла възраст. "Децата ни имат проблем с рака на кожата" под това мото ще се проведе националната кампания за профилактика на рака на кожата. Очаква се случаите на рак на кожата да се повишат с 40% през следващите 25 години. Ден на безплатните прегледи за рак на кожата е 14..
Ситуацията с пенсионната ни система става все по-сложна и по-тежка. Проблемите се натрупаха драстично. Пенсионната ни система излъчва усещането за социална несправедливост . Това каза в интервю за БНР Христина Христова, бивш министър на труда и социалната политика. Хората по друг начин си представят пенсионната система – като социални..
Крайно време е властта да започне да работи по въпроса за къмпинг туризма в България, като предприеме стъпки към регулиране. Този призив отправи в интервю за БНР Йордан Ибришимов от Българското кемпер общество. Нарушенията е хубаво да се следят и превантират, технологиите са въпрос на избор , каза той във връзка с намеренията до се..
Една от най-вълнуващите книги, които прочетох в последно време е "Вода"- творба на може би най-популярният съвременен ирландски писател Джон Бойн. Може..
Единственият изход е отстраняване на президента , изказа мнение пред БНР икономистът Красен Станчев. В предаването "Преди всички" той коментира..
Ако си политик, който иска да има политическо бъдеще, ще следваш мнозинството от българските избиратели. В чл. 1 от Конституцията пише, че решенията..