Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

“Триптих“ – да се научим отново да обичаме



На 24-и февруари от 19 ч. на сцената на НМТ "Стефан Македонски" балет “Арабеск” ще представи отново на своята публика най-новия си спектакъл – “Триптих“, с който започна много успешно сезон 2022/2023 г.

“Триптих“ включва три самостоятелни творби на трима млади хореографи, които устремно навлизат в полето на съвременния танц. Първата е “Infinity” на Ангелина Гаврилова по музика на Филип Глас и Макс Рихтер, в изпълнение на четирима танцьори от мъжкия състав на балет "Арабеск". Следва “Mare Crisium” на Аршак Галумян по музика на Карл Дженкинс и Арманд Амар, в изпълнение на женския състав на трупата. Вечерта завършва с “Part Of…” на Филип Миланов по музикален микс на Taste like cake и Макс Рихтер, в изпълнение на десетима танцьори. Авторката на сценографията и костюмите Адрияна Найденова предлага творческо решение, което да придаде единен, но в същото време индивидуален облик на три различни идеи на трима различни хореографи.

В рецензия за предаването за опера, балет, оперета и мюзикъл “Каста дива” изкуствоведът доц. Петър Пламенов отбелязва:

“Ангелина Гаврилова се оказва хореограф с особено въображение, с умение за създаване на сложни образи и най-вече с разнообразен хореографски език. В “Infinity” тя използва телата на четирима мъже, които й помагат да разкаже една история за това как човек достига до вътрешното прозрение, до борбата със себе си, като преминава през борбата със света. От друга страна, като че ли основната дълбочина идва от идеята за интимността, близостта и нежността, които трябва да бъдат преоткрити. Като че ли днешният човек е прекалено студен, прекалено вгледан в себе си, егоистичен и безкрайно самотен. Той трябва да преодолее тази самота, да се научи отново да обича, да общува и да изпитва нежност и състрадание и това е големият опит, който му предстои. Именно това е, може би, нишката, която свързва и трите произведения в “Триптих“.

“Mare Crisium” на Аршак Галумян е една много красива, много особена работа. В този спектакъл той, който в хореографската си мисъл като цяло много се вълнува от спираловидната линия, използва женската гъвкавост, пластичност и елегантност, за да покаже тази линия на изяществото, която по някакъв начин е и линия на вечността. Едновременно с това творбата ни връща към народнопесенната традиция, защото в нея се долавят открито елементи от арменския танцов фолклор.

В края на вечерта е голямото хореографско платно на Филип Миланов “Part Of…”. В творбите си той не се задоволява само с абстрактно-чувственото внушение, търси някаква ясна идея, която да предаде чрез своя танц и винаги успява. Най-изумителни са внушенията в диалозите, в масовата сцена, когато представя взаимоотношенията между танцьорите. Неврозата на днешния човек е показана на сцената буквално като тремоло, като трептене. Единственият начин да се освободиш от нея, да я преодолееш е близостта с другите. Филип Миланов достига до така актуалната ни необходимост да знаем кои сме и най вече – какво правим на света”.

Целият отзив чуйте в звуковия файл.


По публикацията работи: Росица Кавалджиева


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Новините на Програма „Хоризонт“ - вече и в Instagram. Акцентите от деня са в нашата Фейсбук страница. За да проследявате всичко най-важно, присъединете се към групите за новини – БНР Новини, БНР Култура, БНР Спорт, БНР Здраве, БНР Бизнес и финанси.
ВИЖТЕ ОЩЕ
Музеят на моето време

Родът, загубите и надеждите на Слава Янакиева в книгата "Музеят на моето време"

Книгата "Музеят на моето време" на Слава Янакиева представя колекция от фрагменти, в които личното свидетелство се превръща в общо послание за памет, род, загуби и надежда. Янакиева е културолог, преводач и университетски преподавател. Започва своето търсене в тишината на Covid пандемията. "Цялото бреме на времето, което мъкнем, трябва..

публикувано на 10.09.25 в 15:35

От днес Пловдив е "Сцена на кръстопът"

Международният театрален фестивал "Сцена на кръстопът", чийто основоположник е Стефан Данаилов, се открива за 29-а поредна година. Домакин е Пловдивският драматичен театър. Първото представление в афиша е спектакълът „Без кръв“ на Пловдивската трупа по едноимения роман на Алесандро Барико. Режисьор е Диана Добрева, а сценичната адаптация..

публикувано на 10.09.25 в 15:01
Иван Шишиев

Иван Шишиев отбелязва десетата годишнина на "Етюд-и-те на София" с книга

Книгата "Етюд-и-те на София. 10 години в кадри" на фотографа Иван Шишиев запечатва едни от най-интересните и впечатляващи хора, места и събития в столицата ни през последното десетилетие.  "Вече има публикувани над 18 000 кадъра, които разказват какво се случва в София и България. Публикувал съм и снимки от Ирак, Албания, Киргистан,..

публикувано на 10.09.25 в 12:30

Избраниците на Райна Кабаиванска в юбилейния ѝ майсторски клас

Започна юбилейният 25-и международен майсторски клас на оперната дива Райна Кабаиванска, организиран от Нов Български Университет. Той отбеляза рекорден интерес – за участие се записаха 140 млади оперни певци от 30 държави. Ето кои са избраниците на Маестрата, след прослушването на 4-и септември на сцената на Софийската национална опера и балет:..

публикувано на 09.09.25 в 17:46

"Каста дива" с отзвук от “Гала в София“

В 14-ото издание от 32-я летен сезон на предаването на програма “Хоризонт“ за музикално-сценични изкуства “Каста дива“: 20-21 ч.: - Най-грандиозното музикално събитие на столична сцена през месец август беше фестивалът в две вечери – на 28-и и 29-и август, “Гала в София“, организиран от българската оперна дива Соня Йончева и нейната..

обновено на 09.09.25 в 17:14

Нова творба на Банкси ще бъде премахната от сградата на Кралския съд в Лондон

Нов графит от неуловимия уличен художник Банкси се появи отстрани на сградата на Кралския съд в центъра на Лондон, но ще бъде премахнат. Стенописът изобразява съдия с традиционна перука и черна тога, който удря протестиращ, легнал на земята и държащ опръскан с кръв плакат. Въпреки че стенописът не е препратка към конкретна кауза или..

публикувано на 09.09.25 в 08:16

"Надпяване" – фолклорна класация, септември 2025

"Надпяване" е класация за народна музика, чиято цел е всеки месец да представя произведения в различни стилове, подредения в няколко категории, състезаващи се в рамките на една календарна година. Форматът обхваща авторски произведения, нова, етно, традиционна музика, която се доближава до вкусовете на аудитория от различни възрасти, с различни..

обновено на 07.09.25 в 08:26