Преди седмица Европейският парламент одобри новите мерки за намаляване на емисиите на въглероден двуокис от нови леки пътнически автомобили и леки търговски превозни средства.
Една от мерките за намаляване на въглеродните емисии е спирането на производството на леки и лекотоварни автомобили с двигатели с вътрешно горене.
Мярката има екологични, икономически и социални цели, коментира българският евродепутат Петър Витанов, който е член на комисията по околна среда. По думите му от 1990 година, не са намерени устойчиви алтернативни решения за декарбонизацията в сухопътния транспорт.
Витанов изтъква, че в България живеем две години по-малко, отколкото средните европейци, заради качеството на въздуха.
"Страдаме от хронични респираторни заболявания в пъти повече от средния европеец, така че за нас това е важно да имаме някакви наистина смислени стъпки за декарбонизация на транспорта. Дори по най-консервативния прочит електрическите автомобили замърсяват три пъти по-малко, отколкото конвенционалните, когато се вземе целият жизнен цикъл."
За разлика от дори нашите северни съседи като румънците, които са сериозни автомобилни производители, Унгария, Чехия и Словакия, която е номер едно по производство на автомобили на глава от населението, Германия, Франция, Италия и редица други производители, ние нямаме автомобилна индустрия, сочи още евродепутатът.
"Има немалко хора, които са ангажирани в автомобилния сектор, но няма компания, която да се занимава с части, които са свързани с двигатели с вътрешно горене. Много от компаниите се занимават с производство на софтуер, с производство на друг тип продукти, които биха дори имали възможност да повишат своя капацитет и възможности след тази електрификация. По данни на самия български бизнес клъстер се очаква тази промяна в законодателството да доведе до между 50 и 80 000 нови работни места - високоустойчиви, високоплатени, така че от бизнес гледна точка за България също е добре."
Форсирането на това законодателство ще доведе първо до рязък спад в цената на електрическите автомобили, които дори и без това законодателство към 2025 - 2026 година ще се изравнят с цената на конвенционалните автомобили, отбелязва Петър Витанов.
"Дори при ултраконсервативни прогнози, към 2026 година се очаква цената на електрическия автомобил да достигне цената на конвенционалния и нещо повече - колкото повече по-бързо се създаде този пазар за електрически автомобили, толкова по-бързо ще се създаде пазар за втора употреба, толкова по-бързо тези цени ще могат да бъдат по-достъпни за българския гражданин. Това няма да предотврати ситуацията, в която България е гробница за старите европейски автомобили. Който си обича дизелчето, ще може да си купува втора употреба откъдето пожелае и след 2035 година."
В някои държави се предвижда правителствата да подпомогнат финансово този преход.
Видинчани подхождат доста скептично по темата за възможността в недалечно бъдеще да сменят автомобила си с електрически, показва анкета на БНР.
"Държим си на автомобила, бензиновия, защото стара кола няма, има лоша поддръжка."
"Тя, държавата, не е направила детска болница, ще подпомага гражданите да си купят електрически автомобили! Не мисля, че е това бъдещето. Доказано е, че електрическите автомобили също имат вреди за околната среда, особено батериите им."
"Никога не бих си сменил колата с електрическа, защото нямат тази сила. Няма тяга и затова: газ, бензин."
Динозаврите са тема с постоянна актуалност. От години се знае, че и по нашите земи са бродили тези толкова обичани от малки и големи гиганти. Палеонтологът Владимир Николов: Находището край Трън е прозорец към един изгубен свят Какво се случва с находището при Трън, където бяха намерени останки и защо динозаврите са все толкова популярен..
Коалиция от граждански сдружения "За да остане природа в България" алармира, че депутатите Делян Добрев от ГЕРБ и Станислав Анастасов от "ДПС-Ново начало" отново предлагат поправки в Закона за опазване на околната среда (ЗООС), които премахват възможността за обжалване на актове по екологичното законодателство на две инстанции за обекти с..
По света от години се правят опити сивите и безлични промишлени зони да се превърнат в привлекателни културни атракции. В Тел Авив, поне от двайсет години, съществуват „архитектурните лечебници“, които дават „жива вода“ на изоставени пристанища и гари, превръщайки ги в притегателен център за малки и големи. В Йерусалим ежегодно се провежда..
Първата екологична театрална игра у нас ще бъде представена на фестивала Узана поляна фест в Габрово. Авторско представление ще покаже на публиката за какво сме леко закъснели и какви малки стъпки може да предприемем в грижа за климата. "Включва всеки зрител – всеки от присъстващите ще може да се потопи в света на театралната игра...
Антарктика има механизми да пази леда си от слънцето - това са установили български учени. Двугодишно изследване хвърля светлина по темата. Става дума за най-дългото в света температурно проучване на недрата на ледниците . Става въпрос за три ледника. Ледник Перуника е част от голямо ледено поле, което се нарича Балкан . За нас беше интересно..
Единствена алтернатива на "енергийния Джулай" - ежегодното повишаване на цените на тока, за много от гражданите остават балконските фотоволтаици . Това мнение изрази пред БНР Балин Балинов от "Грийнпийс – България". По думите му, "за балконските фотоволтаици в момента трябва да се съобразиш с три закона !" Периодът на..
Повече от година МОСВ забавя решение за обявяването на нова защитена местност в Природен парк "Странджа". Предложението е на ръководството на парка и е подкрепено с научна обосновка и експертни становища . Местността, която трябва да получи статут на защитена, се намира между селата Евренозово и Близнак . Там е открито находище на..
Партиите се готвят отрано за президентските избори, защото те предполагат стратегическа маневра. Това обясни пред БНР социологът Андрей Райчев...
Освен със своите милиони декари, засети със зърнени култури, Добруджа винаги е била прочута и със своята вкусна, хрупкава и сладка диня . Пред..
На 30 юли се навършиха 157 години от гибелта на Стефан Караджа. Паметта му бе почетена в Русе, където умира от раните си, а денят е повод да разкажем и..