Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

От 2035 г. спира производството на леки и лекотоварни автомобили с двигатели с вътрешно горене

Как България ще се впише в политиката на ЕС за електроавтомобилите?

Евродепутатът Петър Витанов: Който си обича дизелчето, ще може да си купува втора употреба откъдето пожелае и след 2035 г.

Снимка: БГНЕС

От 2035 година няма да можем да си купуваме нови автомобили с двигатели с вътрешно горене, а само втора употреба.

Преди седмица Европейският парламент одобри новите мерки за намаляване на емисиите на въглероден двуокис от нови леки пътнически автомобили и леки търговски превозни средства.

Една от мерките за намаляване на въглеродните емисии е спирането на производството на леки и лекотоварни автомобили с двигатели с вътрешно горене.

Мярката има екологични, икономически и социални цели, коментира българският евродепутат Петър Витанов, който е член на комисията по околна среда. По думите му от 1990 година, не са намерени устойчиви алтернативни решения за декарбонизацията в сухопътния транспорт.

Витанов изтъква, че в България живеем две години по-малко, отколкото средните европейци, заради качеството на въздуха

"Страдаме от хронични респираторни заболявания в пъти повече от средния европеец, така че за нас това е важно да имаме някакви наистина смислени стъпки за декарбонизация на транспорта. Дори по най-консервативния прочит електрическите автомобили замърсяват три пъти по-малко, отколкото конвенционалните, когато се вземе целият жизнен цикъл."

Снимка: Добромир Видев

За разлика от дори нашите северни съседи като румънците, които са сериозни автомобилни производители, Унгария, Чехия и Словакия, която  е номер едно по производство на автомобили на глава от населението, Германия, Франция, Италия и редица други производители, ние нямаме автомобилна индустрия, сочи още евродепутатът.

"Има немалко хора, които са ангажирани в автомобилния сектор, но няма компания, която да се занимава с части, които са свързани с двигатели с вътрешно горене. Много от компаниите се занимават с производство на софтуер, с производство на друг тип продукти, които биха дори имали възможност да повишат своя капацитет и възможности след тази електрификация. По данни на самия български бизнес клъстер се очаква тази промяна в законодателството да доведе до между 50 и 80 000 нови работни места - високоустойчиви, високоплатени, така че от бизнес гледна точка за България също е добре."

Форсирането на това законодателство ще доведе първо до рязък спад в цената на електрическите автомобили, които дори и без това законодателство към 2025 - 2026 година ще се изравнят с цената на конвенционалните автомобили, отбелязва Петър Витанов.

Снимка: Луиза Лазарова

"Дори при ултраконсервативни прогнози, към 2026 година се очаква цената на електрическия автомобил да достигне цената на конвенционалния и нещо повече - колкото повече по-бързо се създаде този пазар за електрически автомобили, толкова по-бързо ще се създаде пазар за втора употреба, толкова по-бързо тези цени ще могат да бъдат по-достъпни за българския гражданин. Това няма да предотврати ситуацията, в която България е гробница за старите европейски автомобили. Който си обича дизелчето, ще може да си купува втора употреба откъдето пожелае и след 2035 година."

В някои държави се предвижда правителствата да подпомогнат финансово този преход.

Видинчани подхождат доста скептично по темата за възможността в недалечно бъдеще да сменят автомобила си с електрически, показва анкета на БНР.

"Държим си на автомобила, бензиновия, защото стара кола няма, има лоша поддръжка."

"Тя, държавата, не е направила детска болница, ще подпомага гражданите да си купят електрически автомобили! Не мисля, че е това бъдещето. Доказано е, че електрическите автомобили също имат вреди за околната среда, особено батериите им."

"Никога не бих си сменил колата с електрическа, защото нямат тази сила. Няма тяга и затова: газ, бензин."

По публикацията работи: Яна Боянова

БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Новините на Програма „Хоризонт“ - вече и в Instagram. Акцентите от деня са в нашата Фейсбук страница. За да проследявате всичко най-важно, присъединете се към групите за новини – БНР Новини, БНР Култура, БНР Спорт, БНР Здраве, БНР Бизнес и финанси.
ВИЖТЕ ОЩЕ

За по-малко от 10 г. над 100 лешояди са жертви на отравяне и отстрел

За по-малко от 10 години гоним бройката от над 100 екземпляра . Това заяви пред БНР за посегателствата над лешояди адвокат Емилия Тончева, юрист и еколог, бивш заместник-министър в МОСВ. Тя припомни някои от фрапантните случаи на масова смърт на този защитен вид – в Кресненското дефиле и Врачанския балкан. Екозащитници: Отрова за вълци..

публикувано на 07.10.25 в 09:42
София Садогурска на плажа в румънското село Вама Веке

София Садогурска: Черно море е подложено на огромен натиск, но защитени зони ще му помогнат

Черно море и животът в него са изправени пред сериозни заплахи, но могат да ги преодолеят. Това заяви в интервю за БНР морският биолог доктор София Садогурска . Тя съчетава работата си в Института по ботаника към Националната академия на науките на Украйна с дейността си в екологичната организация "Екодействие" (Екодiя) . Садогурска е и един..

публикувано на 01.10.25 в 11:35

Селски туризъм и къде българското село е все още живо?

А сега отиваме в село Долни Раковец, в община Радомир , където ще потърсим едно мощно природно средство за здраве. То е природен антибиотик , укрепва имунната система и помага за регулирането на кръвното налягане, може да понижава нивата на "лошия" холестерол и да подпомага кръвообращението, също е мощен антиоксидант.  В народните вярвания..

публикувано на 24.09.25 в 07:15
Екоакция в румънското село Вама Веке

Екоакция във Вама Веке призова за спиране на сондажите на газ и нефт в Черно море

С екоакция на границата между България и Румъния доброволци от 5 европейски държави настояха за забрана на нови сондажи за нефт и газ по дъното на Черно море. Участниците в инициативата на плажа в румънското село Вама Веке разпънаха огромен надуваем спасителен пояс и изписаха на плажа "SOS Черно море" ("SOS Black Sea"). В икономическата зона на..

публикувано на 21.09.25 в 08:30
Тео Буковски

Тео Буковски: Привличат ме необяснимите и загадъчни върхове!

Гостът в "Нощен Хоризонт" е лекар и писател. Дори и опитен планинар, който познава голяма част от красивите места в планините ни.  Това е Тео Буковски, който познаваме и от книги като "А изпълзяват нощем" и "Часът на кошмара 4.50: Измерения на страха". "Гордея се с това, че когато с нашата група ходим в планината, ние посещаваме по-малко известни..

публикувано на 12.09.25 в 17:04

България участва в Световното първенство по събиране на отпадъци

Световното първенство по събиране на отпадъци се проведе в столичния парк „Дамян Дамянов“ на 30-ти август. Голямата награда за победителите е петдневен престой в Япония, където предстои да премерят сили заедно с останалите участници от други страни. Именно в Япония през 2008г.  възниква този нов спорт, „SpoGomi”, комбинация от първите срички на..

публикувано на 07.09.25 в 06:02
 Ботаническа градина

Ясен Иванов - създателят на Ботаническа градина "Борика" в село Борика

Ландшафтният дизайн е симбиоза между ландшафтната архитектура, социалните потребности, геоложката структура, климатичните условия и нуждите на растителните видове, а целта е постигане на един естетически и екологичен резултат.  Когато става дума за красива градина, старият континент със сигурност държи първенството по изящни примери на добре..

публикувано на 04.09.25 в 15:54