Преди седмица Европейският парламент одобри новите мерки за намаляване на емисиите на въглероден двуокис от нови леки пътнически автомобили и леки търговски превозни средства.
Една от мерките за намаляване на въглеродните емисии е спирането на производството на леки и лекотоварни автомобили с двигатели с вътрешно горене.
Мярката има екологични, икономически и социални цели, коментира българският евродепутат Петър Витанов, който е член на комисията по околна среда. По думите му от 1990 година, не са намерени устойчиви алтернативни решения за декарбонизацията в сухопътния транспорт.
Витанов изтъква, че в България живеем две години по-малко, отколкото средните европейци, заради качеството на въздуха.
"Страдаме от хронични респираторни заболявания в пъти повече от средния европеец, така че за нас това е важно да имаме някакви наистина смислени стъпки за декарбонизация на транспорта. Дори по най-консервативния прочит електрическите автомобили замърсяват три пъти по-малко, отколкото конвенционалните, когато се вземе целият жизнен цикъл."
За разлика от дори нашите северни съседи като румънците, които са сериозни автомобилни производители, Унгария, Чехия и Словакия, която е номер едно по производство на автомобили на глава от населението, Германия, Франция, Италия и редица други производители, ние нямаме автомобилна индустрия, сочи още евродепутатът.
"Има немалко хора, които са ангажирани в автомобилния сектор, но няма компания, която да се занимава с части, които са свързани с двигатели с вътрешно горене. Много от компаниите се занимават с производство на софтуер, с производство на друг тип продукти, които биха дори имали възможност да повишат своя капацитет и възможности след тази електрификация. По данни на самия български бизнес клъстер се очаква тази промяна в законодателството да доведе до между 50 и 80 000 нови работни места - високоустойчиви, високоплатени, така че от бизнес гледна точка за България също е добре."
Форсирането на това законодателство ще доведе първо до рязък спад в цената на електрическите автомобили, които дори и без това законодателство към 2025 - 2026 година ще се изравнят с цената на конвенционалните автомобили, отбелязва Петър Витанов.
"Дори при ултраконсервативни прогнози, към 2026 година се очаква цената на електрическия автомобил да достигне цената на конвенционалния и нещо повече - колкото повече по-бързо се създаде този пазар за електрически автомобили, толкова по-бързо ще се създаде пазар за втора употреба, толкова по-бързо тези цени ще могат да бъдат по-достъпни за българския гражданин. Това няма да предотврати ситуацията, в която България е гробница за старите европейски автомобили. Който си обича дизелчето, ще може да си купува втора употреба откъдето пожелае и след 2035 година."
В някои държави се предвижда правителствата да подпомогнат финансово този преход.
Видинчани подхождат доста скептично по темата за възможността в недалечно бъдеще да сменят автомобила си с електрически, показва анкета на БНР.
"Държим си на автомобила, бензиновия, защото стара кола няма, има лоша поддръжка."
"Тя, държавата, не е направила детска болница, ще подпомага гражданите да си купят електрически автомобили! Не мисля, че е това бъдещето. Доказано е, че електрическите автомобили също имат вреди за околната среда, особено батериите им."
"Никога не бих си сменил колата с електрическа, защото нямат тази сила. Няма тяга и затова: газ, бензин."
Ще оцелее ли Зелената сделка или вече се движи на празен ход? Има ли риск Европа да остане сама в битката си за зелени политики? Зелената сделка ще устои, макар и ребрандирана , смята Виргиниус Синкявичус, бивш еврокомисар по околната среда от Литва и настоящ евродепутат, заместник-председател на групата на Зелените – Европейски свободен..
Българският туристически съюз подготвя дигитална платформа - Национален туристически портал. Това съобщи пред БНР председателят на БТС Венцислав Венев, като подчерта, че най-важното е, че платформата ще работи и офлайн : " Една от основните ни задачи е да няма загубени туристи в България. ... Имаме подготвена 12-годишна стратегия, в рамките на..
На 17 май край Сливен в природата ще бъдат "настанени" три брадати лешояда. Събитието ще бъде със свободен достъп и ще бъде съпроводено с пускане на хвърчила, конна езда, грънчарство, музика и лятно кино. Това са млади птици, които тепърва ще се учат да летят . Те ще бъдат настанени в изкуствено гнездо в природен парк "Сините камъни", ще..
Американският президент Доналд Тръмп осъществява безпрецедентна атака срещу околната среда в рамките на първите си 100 дни от втория му мандат. Според изследване на Юридическите факултети на Колумбийския университет и "Харвард" администрацията на Тръмп е предприела 145 различни действия, за да отмени или отслаби екологичните правила в..
Една от забележителностите на Павликени е в центъра на града, но това не е паметник или красива достолепна сграда с богата история. Това е общинският зоопарк с десетки породи птици и бозайници. Зоокътът е като райска градина с места за отдих и люлки за децата. Безплатен е за посещения, но хората, които идват от близо и далече, не..
Варненската кметска управа предлага да се инкриминира нерегламентираното изхвърляне на строителни отпадъци. "Проблемът с незаконните сметища на територията на всички общини е много сериозен. Искаме да направим предложение да се инкриминира самото деяние на изхвърляне на строителни отпадъци . Около контейнерите в градската част ще го забраним..
С провокативна акция с парапланер над втория по големина ТЕЦ у нас екологичната организация "Грийнпийс" - България иска да накара управляващите да спрат да финансират въглищната индустрия и да обърнат внимание на зелената енергия в България. Акцията беше осъществена малко преди 8 часа тази сутрин. Още за посланието на активистите - в..
На децата отдавна не им е интересно в училище. Това заяви пред БНР Александър Чакмаков, директор на Първа английска гимназия в София...
Репортаж на Латинка Светозарова в предаването "12+3" можете да чуете от звуковия файл.
" Видях транспортни работници, които бяха използвани от политиците. Бяха използвани от т.нар. икономическо мнозинство в Столична община, в което за мой..