Авиационният сектор у нас е проявил по-голяма гъвкавост, отколкото големите западноевропейски компании във връзка с предизвикателствата, пред които секторът беше изправен в периода на Covid. Този извод правят от Асоциацията на българските авиокомпании. Финансовата подкрепа от страна на държавата в размер на 60 милиона лева е била от съществено значение за сектора преди отпадането на COVID-19 ограниченията през 2022 г., когато авиационният сектор изпитваше сериозни финансови затруднения.
Асоциацията на българските авиокомпании провежда Традиционната си годишна среща. На нея се връчват Годишните журналистически награди на организацията. Награда за коректно отразяване на авиационната тематика е присъдена на Мила Младенова – БНР, "Хоризонт".
Екипът за проверка на факти на Българското национално радио по проекта “За по-добра медийна среда“ също беше отличен като оценка за неговата работа. Наградата получи неговият ръководител Марина Цекова.
Над 186 млрд. долара са достигнали загубите в авиационната индустрия в света по време на коронавируса въпреки финансовите помощи от правителствата към авиокомпаниите, сочат данните на Международната асоциация за въздушен транспорт – ИАТА.
След премахване на ограниченията в последните месеци бяхме свидетели на редица проблеми - закъснения, по-малко полети, отменени полети, опашки, стачки, по-високи цени, като основните причини са свързани с недостига на персонал, забавени доставки от страна на производителите на самолети, недостиг на капацитет на базите за техническо обслужване на самолети. Войната в Украйна доведе до нови предизвикателства
По данни на Международната асоциация за въздушен транспорт – ИАТА в световен мащаб броят на превозените пътници през 2022 г. е достигнал 70% от нивата на 2019 г., а за настоящата се очаква да достигне 85,5% от тези през 2019. По-гъвкавите се оказаха по-подготвени и успяха да преодолеят този стрес. Българските авиокомпании влизат в тази група, каза председателят на Асоциацията на българските авиокомпании Светослав Станулов. 19 са действащите въздушни превозвачи с валиден оперативен лиценз към края на миналата година
В момента повечето самолети на българските авиокомпании работят на други пазари. Запазва се и се задълбочава тенденцията за забележимо и трайно навлизане на българските авиокомпании на европейския пазар. Карго полетите се изпълняват изцяло в Европа. Работата на чуждестранни пазари осигурява по-голяма гъвкавост, по-равномерна заетост през годината и икономическа стабилност на българските оператори.
България се утвърждава като важен европейски център за техническо обслужване и ремонт на самолети в Източна Европа, посочват от Асоциацията на българските авиокомпании. Тези бази се увеличиха, а някои от тях увеличиха капацитета си. Линиите за техническо обслужване на 150-местни самолети е нараснал на 17 - спрямо 12 през 2018 г. В момента за българската авиация са нужни 4 или 5 бази, което създава значителни експортни възможности.
Българската гражданска авиация разполага с два учебно-квалификационни центъра за обучение на пилоти, техници и кабинен екипаж, както и действащи учебни центрове за първоначално обучение на пилоти, а кадрите се подготвят в съответствие с европейските изисквания. Въпреки това продължава тенденцията за недостиг на пилоти :
Международните полети традиционно се осъществяват през 4-те летища - София, Варна, Бургас и Пловдив. През миналата година са достигнати близо 75% от нивото на пътниците по международни полети през 2019г. и те са били близо 8 милиона 584 хиляди за четирите летища. Потвърждава се тенденцията за намаляване на броя на чартърните полети до България. Това се дължи на навлизането на нискотарифните превозвачи, както и на самостоятелното организиране от страна на туристите (по интернет) на техните пътувания.
До 2025 г. се очаква да бъдат достигнати нивата на пътнически превози от 2019 г., но икономическата ситуация може да бъде причина за забавяне. Летище "София" е обслужило около 67% от всички пътници по международни полети. Трафикът там се възстановява най-бързо като е достигнал 84% от пътникопотока през 2019. На летище "София" преобладават редовните полети. През Варна и Бургас преминават 33% от пътниците по всички международни полети, като много по-бързо се възстановяват пътниците по редовни линии, отколкото по чартърните.
В последните години значително се увеличиха разходите на авиокомпаниите. Какво да очакваме според Светослав Станулов:
"Основните приоритети остават същите. На първо място - безопасността на пътниците - както от техническа гледна точка, така и от гледна точка на квалификацията на персонала. Приоритет ще продължи да бъде и качеството на услугата. Важно е и да има и авиационна свързаност, както и посрещане на високите изисквания за екологичен транспорт".
Относно използването на по-устойчиво авиационно гориво – Христо Тодоров – член на управителния съвет на Асоциацията на българските авиокомпании заяви:
"Декарбонизацията на авиационния транспорт е може би най-актуалната в момента. Ориентираме се към самолети, които имат по-нисък разход на гориво".
Репортаж на Мила Младенова в предаването "12+3" можете да чуете от звуковия файл.
Крайно време е да започне разговорът между всички институции в държавата за извеждането на българския туризъм като стратегически приоритет и той да се развива в цялост , а не на парче. Това заяви в Банско ресорният министър Евтим Милошев, който е в курорта за официалното откриване на зимния сезон. Банско откри зимния сезон..
В Плевен отново протестираха с искане за конкретно решаване на проблемите, свързани с водоснабдяването. Хората настояват и за работещи институции. Петдесетина плевенчани се събраха пред сградата на общината. За какво настояват протестиращите? "Поводите за протестите са два: умишлено бездействие на отговорни институции, отговорни за..
Работници започнаха строителството на единствения леден хотел в Румъния, който се намира на над 2000 метра надморска височина в планината Фъгъраш, на езерото Бъля, в окръг Сибиу - туристическа атракция, която ще бъде открита на Бъдни вечер, съобщиха чрез съобщение до медиите представителите на компанията, която е собственик на строежа, съобщи за БТА..
За нов президент на Грузия е избран лоялният на управляващите Михаил Кавелашвили. 53-годишният нов държавен глава е бивш футболист и бивш депутат от управляващата партия "Грузинска мечта"., съобщава АФП. Според прокараните от тази партия промени в Конституцията, за първи път президентът на Грузия е определен не чрез преки избори, а от избирателна..
Украинските военни съобщиха, че силите на Киев са атакували снощи голям петролен терминал на 160 километра навътре в територията на Русия в Орловска област, съобщават Ройтерс и АФП. Според началникът на щаба на украинската армия става дума за ключов комплекс, от който руската армия се снабдява с гориво. По-рано руският регионален..
Облаците на хоризонта се сгъстяват. Ловките опити за хибридни операции срещу страни от НАТО принуждават членовете на Северноатлантическия алианс да се спавят с една нова ралност на европейския континент. Ричард Мур - ръководителят на службата за външно разузнаване на Великобритания МИ-6: " В последно време разкрихме безогледна кампания на руски..
" Селективното правосъдие е най-страшното , което може да стане в съдебната система." Това заяви пред БНР Явор Божанков от гражданската квота на ПГ на ПП-ДБ. Ако има нещо, което спира развитието на България, това е липсата на правосъдие или неговата селективност, смята той. Божанков определи случващото се с Лъчезар Ставрев,..
Илия Вълков : Ваше светейшество, първо искам да Ви благодаря за това, че ще направим този разговор. Вашите послания са много важни в смутното..
Ситуацията е почти безнадеждна от гледна точка на това да имаме редовно правителство - докарали са го до там, че всеки е срещу всеки. Това мнение..
Изцяло е сменена философия на Бюджет 2025 на България, което означава, че ще има вдигане на данъци. За първи път на практика, въпреки независимостта..