Авиационният сектор у нас е проявил по-голяма гъвкавост, отколкото големите западноевропейски компании във връзка с предизвикателствата, пред които секторът беше изправен в периода на Covid. Този извод правят от Асоциацията на българските авиокомпании. Финансовата подкрепа от страна на държавата в размер на 60 милиона лева е била от съществено значение за сектора преди отпадането на COVID-19 ограниченията през 2022 г., когато авиационният сектор изпитваше сериозни финансови затруднения.
Асоциацията на българските авиокомпании провежда Традиционната си годишна среща. На нея се връчват Годишните журналистически награди на организацията. Награда за коректно отразяване на авиационната тематика е присъдена на Мила Младенова – БНР, "Хоризонт".
Екипът за проверка на факти на Българското национално радио по проекта “За по-добра медийна среда“ също беше отличен като оценка за неговата работа. Наградата получи неговият ръководител Марина Цекова.
Над 186 млрд. долара са достигнали загубите в авиационната индустрия в света по време на коронавируса въпреки финансовите помощи от правителствата към авиокомпаниите, сочат данните на Международната асоциация за въздушен транспорт – ИАТА.
След премахване на ограниченията в последните месеци бяхме свидетели на редица проблеми - закъснения, по-малко полети, отменени полети, опашки, стачки, по-високи цени, като основните причини са свързани с недостига на персонал, забавени доставки от страна на производителите на самолети, недостиг на капацитет на базите за техническо обслужване на самолети. Войната в Украйна доведе до нови предизвикателства
По данни на Международната асоциация за въздушен транспорт – ИАТА в световен мащаб броят на превозените пътници през 2022 г. е достигнал 70% от нивата на 2019 г., а за настоящата се очаква да достигне 85,5% от тези през 2019. По-гъвкавите се оказаха по-подготвени и успяха да преодолеят този стрес. Българските авиокомпании влизат в тази група, каза председателят на Асоциацията на българските авиокомпании Светослав Станулов. 19 са действащите въздушни превозвачи с валиден оперативен лиценз към края на миналата година
В момента повечето самолети на българските авиокомпании работят на други пазари. Запазва се и се задълбочава тенденцията за забележимо и трайно навлизане на българските авиокомпании на европейския пазар. Карго полетите се изпълняват изцяло в Европа. Работата на чуждестранни пазари осигурява по-голяма гъвкавост, по-равномерна заетост през годината и икономическа стабилност на българските оператори.
България се утвърждава като важен европейски център за техническо обслужване и ремонт на самолети в Източна Европа, посочват от Асоциацията на българските авиокомпании. Тези бази се увеличиха, а някои от тях увеличиха капацитета си. Линиите за техническо обслужване на 150-местни самолети е нараснал на 17 - спрямо 12 през 2018 г. В момента за българската авиация са нужни 4 или 5 бази, което създава значителни експортни възможности.
Българската гражданска авиация разполага с два учебно-квалификационни центъра за обучение на пилоти, техници и кабинен екипаж, както и действащи учебни центрове за първоначално обучение на пилоти, а кадрите се подготвят в съответствие с европейските изисквания. Въпреки това продължава тенденцията за недостиг на пилоти :
Международните полети традиционно се осъществяват през 4-те летища - София, Варна, Бургас и Пловдив. През миналата година са достигнати близо 75% от нивото на пътниците по международни полети през 2019г. и те са били близо 8 милиона 584 хиляди за четирите летища. Потвърждава се тенденцията за намаляване на броя на чартърните полети до България. Това се дължи на навлизането на нискотарифните превозвачи, както и на самостоятелното организиране от страна на туристите (по интернет) на техните пътувания.
До 2025 г. се очаква да бъдат достигнати нивата на пътнически превози от 2019 г., но икономическата ситуация може да бъде причина за забавяне. Летище "София" е обслужило около 67% от всички пътници по международни полети. Трафикът там се възстановява най-бързо като е достигнал 84% от пътникопотока през 2019. На летище "София" преобладават редовните полети. През Варна и Бургас преминават 33% от пътниците по всички международни полети, като много по-бързо се възстановяват пътниците по редовни линии, отколкото по чартърните.
В последните години значително се увеличиха разходите на авиокомпаниите. Какво да очакваме според Светослав Станулов:
"Основните приоритети остават същите. На първо място - безопасността на пътниците - както от техническа гледна точка, така и от гледна точка на квалификацията на персонала. Приоритет ще продължи да бъде и качеството на услугата. Важно е и да има и авиационна свързаност, както и посрещане на високите изисквания за екологичен транспорт".
Относно използването на по-устойчиво авиационно гориво – Христо Тодоров – член на управителния съвет на Асоциацията на българските авиокомпании заяви:
"Декарбонизацията на авиационния транспорт е може би най-актуалната в момента. Ориентираме се към самолети, които имат по-нисък разход на гориво".
Репортаж на Мила Младенова в предаването "12+3" можете да чуете от звуковия файл.
Мисля, че е важно нацията и една държава да знае приблизително, не само къде отива, а защо отива там. Защото, не на документи, ние се придвижваме убедено в европейска посока, към цивилизацията, а искаме да сме унизително разкрачени между Алпите и Урал, съветва историкът проф. Петър Стоянович, бивш министър на културата, в интервю пред БНР...
18-ият Международен фестивал на военните оркестри започва днес във Велико Търново. Той е част от честванията за независимостта на България. Велико Търново е българският град, където за първи път в страната засвирва военен оркестър при приемането на Търновската конституция. Във фестивала се включват Гвардейският представителен оркестър,..
Община Велико Търново започна почистването на 30 километра напоителен канал от язовир "Александър Стамболийски", за да подпомогне водоснабдяването на шест великотърновски и павликенски села. По този канал вода не е пускана повече от 20 години и съоръжението е разрушено, в него са израснали огромни дървета. Близо 30 са населени места в..
Преди консултациите на НАТО относно повтарящите сенарушавания на въздушното пространство на страните от пакта от страна на Русия, управляващият в Германия Християндемократически съюз настоя за твърди ответни мерки, включително за сваляне на руски самолети. "Кремъл има нужда от ясен знак "Стоп", заяви говорителят по външна политика н..
Вдигане на данъци на недвижим имоти, наследство и на осигуровки се обсъжда в Министерство на финансите в проекта за държавен бюджет за 2026 г. А цените на хранителни стоки на борсите се увеличават, доходите са замразени и инфлацията расте, каза в интервю пред БНР бившият лидер на БСП Корнелия Нинова, сега начело на "Непокорна България"...
Изпълнението на съдебните актове не означава, че те не могат да бъдат обсъждани и критикувани . Това е начин за развитие на съдебната практика,..
"Темата за сухия режим и голямата депресия в социалната историята на Съединените щати е много интересна и аз за първи път се сблъсках с част от..
С изключителна тържественост завърши юбилейният 25-и международен майсторски клас на оперната дива Райна Кабаиванска, организиран от Нов български..