Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Премиера на "Едип и пророците" в Пловдивския драматичен театър

Снимка: Кремена Данева

Интригуваща премиера в Пловдивския драматичен театър тази вечер - дългоочакваната постановка "Едип и пророците" по Софокъл, с текст на Александър Секулов и автор на драматургичната композиция Диана Добрева. 

Този спектакъл слага финал на трилогията, която пловдивската трупа посвети на "Пътуващия човек". Началото беше поставено с брилянтния "Одисей", последва "Коприна" – станал първият български спектакъл, поканен на международната театрална олимпиада, която тази година ще се проведе в Унгария. 

"Сега, с "Едип и пророците" завършваме това своеобразно пътуване на човека към самопознанието – пътят на зрящия слепец до слепия прогледнал", каза Диана Добрева, която този път ще видим и на сцената в ролята на Йокаста. 

"Да работим експериментално и да се движим към намирането на някакъв, ако е възможно, по-друг театрален език, такъв беше подходът ми като режисьор, а дали сме успели в това - ще стане ясно след премиерата", каза Диана Добрева, която не скри, че и за нея, и за всички останали от екипа е било трудно. 

"Щастлив съм!", сподели директорът на пловдивския театър Кръстю Кръстев и добави, че "онова, за което мечтаехме в началото и не знаехме как ще се случи, най-накрая завършва по един изключителен начин". 

Това е текст, който е сътворен по онова, което ние знаем за Едип. Оригинален текст на Александър Секулов и той звучи титанично", подчерта Кръстев. 

Текстът е разказващ за проглеждането на сърцето. За просветлението, което те спохожда, когато приемеш грешките, платиш заблудите, надмогнеш скръбта и разбереш как и защо да си жив. За отместването на илюзиите, за разплитането на заблудите, за надникването към бистрия извор, където намираш смиреното си лице. 

Тази песен за възхитителния кураж да бъдеш човек е претворена на сцената от Ивана Папазова, Маргита Гошева, Елена Кабасакалова, Симеон Алексиев, Ивайло Христов, Борис Кръстев, Мартин Раков и Златко Шарков. 

В ролята а Едип цар ще видим Константин Еленков, който в реалния живот е син на Диана Добрева, превъплъщаваща се в Йокаста:

"Моето участие в този спектакъл е знаково. Става въпрос за едно особено енергийно поле. Разбира се, има голямо значение моята чисто кръвна връзка с Константин Еленков. Точно това енергийно поле на тази близост има значение като знак за спектакъла".

Спектакълът е творческо предизвикателство и за сценографа Мира Каланова, която подчерта, че черпейки от идеите на античността, е подходила към днешния ден чрез една, най-общо казано, сценографска инсталация. 

За автора на костюмите Марина Райчинова процесът на работа е бил сложен, но и много интересен, защото всички аспекти от спектакъла са създавани успоредно и са търпели промени. 

А целият екип на театъра не забравя да благодари на Фондация "Пловдив 2019", защото без тази подкрепа измеренията на тази трилогия нямаше да са същите. 

Репортаж на Кремена Данева в предаването "Нещо повече" можете да чуете от звуковия файл.

По публикацията работи: Наталия Кръстева

БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Новините на Програма „Хоризонт“ - вече и в Instagram. Акцентите от деня са в нашата Фейсбук страница. За да проследявате всичко най-важно, присъединете се към групите за новини – БНР Новини, БНР Култура, БНР Спорт, БНР Здраве, БНР Бизнес и финанси.
ВИЖТЕ ОЩЕ
Музеят на моето време

Родът, загубите и надеждите на Слава Янакиева в книгата "Музеят на моето време"

Книгата "Музеят на моето време" на Слава Янакиева представя колекция от фрагменти, в които личното свидетелство се превръща в общо послание за памет, род, загуби и надежда. Янакиева е културолог, преводач и университетски преподавател. Започва своето търсене в тишината на Covid пандемията. "Цялото бреме на времето, което мъкнем, трябва..

публикувано на 10.09.25 в 15:35

От днес Пловдив е "Сцена на кръстопът"

Международният театрален фестивал "Сцена на кръстопът", чийто основоположник е Стефан Данаилов, се открива за 29-а поредна година. Домакин е Пловдивският драматичен театър. Първото представление в афиша е спектакълът „Без кръв“ на Пловдивската трупа по едноимения роман на Алесандро Барико. Режисьор е Диана Добрева, а сценичната адаптация..

публикувано на 10.09.25 в 15:01
Иван Шишиев

Иван Шишиев отбелязва десетата годишнина на "Етюд-и-те на София" с книга

Книгата "Етюд-и-те на София. 10 години в кадри" на фотографа Иван Шишиев запечатва едни от най-интересните и впечатляващи хора, места и събития в столицата ни през последното десетилетие.  "Вече има публикувани над 18 000 кадъра, които разказват какво се случва в София и България. Публикувал съм и снимки от Ирак, Албания, Киргистан,..

публикувано на 10.09.25 в 12:30

Избраниците на Райна Кабаиванска в юбилейния ѝ майсторски клас

Започна юбилейният 25-и международен майсторски клас на оперната дива Райна Кабаиванска, организиран от Нов Български Университет. Той отбеляза рекорден интерес – за участие се записаха 140 млади оперни певци от 30 държави. Ето кои са избраниците на Маестрата, след прослушването на 4-и септември на сцената на Софийската национална опера и балет:..

публикувано на 09.09.25 в 17:46

"Каста дива" с отзвук от “Гала в София“

В 14-ото издание от 32-я летен сезон на предаването на програма “Хоризонт“ за музикално-сценични изкуства “Каста дива“: 20-21 ч.: - Най-грандиозното музикално събитие на столична сцена през месец август беше фестивалът в две вечери – на 28-и и 29-и август, “Гала в София“, организиран от българската оперна дива Соня Йончева и нейната..

обновено на 09.09.25 в 17:14

Нова творба на Банкси ще бъде премахната от сградата на Кралския съд в Лондон

Нов графит от неуловимия уличен художник Банкси се появи отстрани на сградата на Кралския съд в центъра на Лондон, но ще бъде премахнат. Стенописът изобразява съдия с традиционна перука и черна тога, който удря протестиращ, легнал на земята и държащ опръскан с кръв плакат. Въпреки че стенописът не е препратка към конкретна кауза или..

публикувано на 09.09.25 в 08:16

"Надпяване" – фолклорна класация, септември 2025

"Надпяване" е класация за народна музика, чиято цел е всеки месец да представя произведения в различни стилове, подредения в няколко категории, състезаващи се в рамките на една календарна година. Форматът обхваща авторски произведения, нова, етно, традиционна музика, която се доближава до вкусовете на аудитория от различни възрасти, с различни..

обновено на 07.09.25 в 08:26