Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Личен лекар сам си увеличи потребителската такса

Снимка: Елена Бейкова

Личен лекар в София е въвел потребителска такса от 5 лева за своите пациенти, а от пенсионерите събира по 2 лева на посещение. Ценоразписът с увеличените такси се появил на вратата на лекарския кабинет малко след началото на тази година, когато беше повдигнат въпросът за необходимостта от повишение на размера на сегашната такса от 2 лева и 90 стотинки. Сигналът стигна до редакцията на "Хоризонт", а след препращането му към Здравната каса се оказа, че за да се направи проверка, е нужно представяне на касова бележка за платена такса – каквато конкретният лекар не издава на пациентите си. От фонда припомниха, че потребителската такса се определя с решение на правителството и че за пенсионерите тя е фиксирана на 1 лев. 

Потребителска такса - 5 лева, пенсионери – 2 лева, медицински бележки – 3 лева. Това съдържа ценоразписът на личен лекар, залепен от вътрешната страна на вратата на кабинета в столичен медицински център. Плащането става в кабинета, касов бон не се издава, показа репортерската ни проверка. Пациентите влизат по реда на пристигане, но изчакват допълнително, ако дойде родител с бебе за задължителна имунизация, тъй като в два от дните има зелен коридор за бебета. 

Могат ли личните лекари сами да определят такси за услугите, които предоставят на здравноосигурени хора – този въпрос отправихме към Сдружението на общопрактикуващите лекари и към Здравната каса. Председателят на съсловната организация д-р Любомир Киров, който в началото на годината постави въпроса за необходимостта от повишение на потребителската такса, се отзова на обаждането на "Хоризонт" с обяснение, че няма отношение към анонимни сигнали за увеличена такса. 

Д-р Виктория Чобанова, която представлява сдружението в Софийска област, разясни идеята на потребителската такса и в какви случаи пациентите дължат такава:

"Потребителска такса се дължи за оказана медицинска дейност на категориите лица, които не са освободени от нея. С времето тези категории лица станаха около 70%, така че на практика потребителската такса в момента не върши своята работа. Нейната работа е от една страна да ограничи излишното потребление на медицинска помощ, от друга страна да дофинансира медицинската дейност".

От Здравната каса посочиха, че действащият размер на потребителската такса е от 2 лева и 90 стотинки, като от такса са освободени някои групи пациенти, сред които децата, бременните и родилките до 45-я ден след раждане, онкоболните. Колкото до пенсионерите, при тях таксата е от 1 лев, останалото се плаща от държавния бюджет на личния лекар. А за медицинските бележки лекарите могат да определят такса по своя преценка, ако са извинителни за отсъствие от училище. В други случаи, като издаване на бележка за липса на контакт със заразно болен, нужна за детско заведение или училище, родителите не дължат такса.  

Според д-р Виктория Чобанова някои лекарски практики са въвели друг вид организация на работата си, за която изискват допълнително заплащане.  

"Която е със записване на часове, която е свъзана с по-малко чакане, по-добро отношение, повече време за преглед и което реално пациентите в някои практики заплащат. Това вече е съвсем различна услуга, която касае организацията на дейността". 

При всички случаи пациентите трябва да знаят какво плащат, посочи тя. 

Идеята за увеличение на потребителската такса за преглед при лекар беше дадена през януари по време на дискусия в предишния парламент за проблемите в извънболничната помощ. Тогава д-р Любомир Киров се аргументира с това, че размерът й не е променян от 2012-та година. 

След това се завъртяха предложения за обвързване на таксата с минималната работна заплата – например 1 процент от нея, което при сегашния размер на това възнаграждение ще значи 7 лева и 80 стотинки. И тъй като таксата се определя от изпълнителната власт, потърсихме мнението на служебния здравен министър Асен Меджидиев – би ли предложил увеличението й през тази година. Той не посочи дали ще инициира такъв ръст. За таксата трябва да се изчака гласуването на новия бюджет, обясни Меджидиев преди няколко седмици, по време на посещение в Монтана.  

За да бъде проверен сигналът за увеличената по преценка на личния лекар потребителска такса, от Здравната каса изискват предоставяне на документи, включително касови бележки за заплатените от пациента суми. При липса на такива, насочват към сезиране на Националната агенция за приходите. 

Целия репортаж чуйте в звуковия файл. 

По публикацията работи: Анастасия Крушева

БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Новините на Програма „Хоризонт“ - вече и в Instagram. Акцентите от деня са в нашата Фейсбук страница. За да проследявате всичко най-важно, присъединете се към групите за новини – БНР Новини, БНР Култура, БНР Спорт, БНР Здраве, БНР Бизнес и финанси.
ВИЖТЕ ОЩЕ
Протест срещу насилието над животните пред Съдебната палата в София на 15.11.2025 г.

Нетърпимост или безнаказаност - ситуацията след смъртта на кучето Мая и престъпленията на Габриела и Красимир

Пореден случай на насилие над животно - прегазването на кучето Мая от специализант във ВМА, доведе до обществено недоволство и до протести в София и Варна. Какво означава обществената реакция и как ще бъдат приложени новите разпоредби на Наказателния кодекс, който вече предвижда завишени наказания? Мнения по темата дават  адвокат Мариета..

обновено на 19.11.25 в 14:36

Българите използват по-малко антибиотици, но нараства резистентността на микробите към лекарства

България е успяла да намали употребата на антибиотици в резултат на въвеждането на електронните рецепти, но проблемът с микробите, които са резистентни на лечение, продължава да се увеличава.  Това заяви в интервю за предаването "Преди всички" доцент Иван Иванов от Националната Референтна Лаборатория "Контрол и мониториране на антибиотичната..

обновено на 18.11.25 в 11:27
Кафява мечка

Пак мечета в населени места, как да реагираме?

Около 15 сигнала за поява на мечки в населените места са постъпили в Държавното горско стопанство в Карлово. Последният случай от тези дни е от вилната зона на Карлово, където мечка свободно се е разходила по улиците. Там вече има денонощен патрул от горски служители, които да помогнат мечката да бъде прогонвана към планината.  Денонощни патрули..

публикувано на 18.11.25 в 10:06

Теодора Бакърджиева: Необходимо е осъвременяване на Закона за меценатството

Необходимо е осъвременяване на Закона за меценатството.   Това заяви пред БНР Теодора Бакърджиева - изпълнителен директор на Българския дарителски форум. "Най-малкото по-модерно звучене на използваните термини, дефиниции - такива, които да са синхронизирани и с останалите нормативни документи, които са в сферата на културата и изкуството...

публикувано на 17.11.25 в 12:25
Ангел Кунчев

Доц. Ангел Кунчев за оплакванията от "Кроношпан": Недопустимо е да не се обърне внимание!

Продължава проверката в завода за преработка на дървесина "Кроношпан - България" след над 400 сигнала, подадени от жители на Велико Търново, за неприятни миризми. Очаква се и заключението на МОСВ.  Регионалната екоинспекция във Велико Търново вече глоби завода със 70 хил. лева.  РИОСВ глоби "Кроношпан" със 70 000 лева Кметът на Велико..

публикувано на 17.11.25 в 10:49

Образователна игра помага на децата в света на емоциите

В образователната ни система има голяма нужда от по-интересни и интерактивни инструменти за работа с децата.  Това мнение изказа пред БНР Александра Стоименова от организаторите на кампанията "Сила за новото поколение", която стартира през 2024 г. Продължението ѝ е опит да се вдъхновят учениците да опознаят света на емоциите чрез нова..

публикувано на 17.11.25 в 10:13

Обмен на левове в евро в пощите - срещу документ за самоличност

При превалутирането на българските левове в евро в пощите ще се проверяват документите за самоличност , като ще се прави тяхно копие и ще се извършва проверка за валидността им. Това пояснява пред БНР Александър Кирилов, който отговаря за сигурността в "Български пощи". " Анонимни ползватели на услугата няма да има . Всички наши клиенти..

публикувано на 17.11.25 в 06:55