Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Вместо да използва 21 млн. лева по ПВУ, държавата обещава на бизнесмени да им додаде още 130 млн.

Цветелин Колев
Снимка: Ася Пенчева

Има една поръчка по Плана за възстановяване и устойчивост, която би трябвало за модернизира железницата ни. Вместо обаче да се използват 21 милиона лева от Европа, българската държава сама обещава на бизнесмени да им додаде още 130 милиона от българските граждани.

Преди 46 дни, в деня на последните парламентарни избори, БНР излъчи материал за очакванията на бизнеса към политиците. Разговорът беше с Цветелин Колев, шеф на единствения завод за локомотиви в България. Стана дума за Плана за възстановяване и устойчивост и за това, че в него са предвидени 21 милиона за нови локомотиви, каквито се произвеждат в Русе и че предстои обществена поръчка за тях. 

И 46 дни по-късно вече всичко е ясно като бял ден, но от детайлите ще ви причернее.

Министерството на транспорта и съобщенията обявява процедура, но подменя вече договорения с Европейската комисия ПВУ. На стр.152 от оригиналния документ е посочен конкретен проект за купуване на 18 локомотива за маневри в депата на БДЖ, а в обявената поръчка този проект е изменен. Видът на локомотивите е променен на машини, които да правят маневри и във "влакообразуващи гари". В поръчката е посочено изключително странното изискване за доставка на локомотивите за срок не по-малък от 24 месеца. Такова изискване за по-дълъг срок рядко се случва. Най-хубавото в поръчката е, че бюджетът е завишен над 7 пъти и вместо 21 милиона, ще струва 150 милиона, а разликата ще платим ние с вас като български граждани. С промяна в договорения план българският производител е отстранен и ще дадем парите другиму. 

Министерството на транспорта не разполага с никакви активи в нито един град на страната с изключение на сградата им в София, но пък ще имат завод в Горна Оряховица. Значи избираме един производител на локомотиви от някъде далеч, а за да може той да ги поддържа, му строим и завод. Кой печели поръчката все още не знаем, но:

"Знаем само, че български експерти от БДЖ са били на посещение в Германия и то в конкретен завод, производител на акумулаторни локомотиви с пантографи. Там са се запознали с техния продукт. Това го знаем от отговор на въпрос, зададен към министъра на транспорта по време на парламентарен контрол", посочи Цветелин Колев и уточни, че от отговора на министъра става ясно, че командировката е била в завода в Кил, който е собственост на Китайската държавна корпорация за локомотиви

Въпросът към служебния министър на транспорта Христо Алексиев и неговият отговор са на сайта на парламента. Там ясно се вижда, че трима ръководители на БДЖ са командировани в град Кил, Германия, видели са нови дизелови локомотиви и един с акумулаторна батерия и така са се "запознали с новите тенденции на пазара".

Допълнителен щрих към цялата история е, че в русенския завод за локомотиви произвеждат такива машини за клиенти от четири континента. Значи френските, швейцарските, английските, германските и още десетки железници могат да си правят маневрите с български локомотиви, а българските - не.

Ама изобщо не става дума за някаква корупция или кешбек - в никакъв случай! Това е обикновена демонстрация на недосегаемост. Всички тези факти би трябвало да са във фокуса на институциите, които по условие защитават закона, ако не са заети с риалити шоу и телевизионни постановки.

Репортаж на кореспондентката на БНР в Русе Ася Пенчева можете да чуете от звуковия файл.

По публикацията работи: Наталия Кръстева


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Новините на Програма „Хоризонт“ - вече и в Instagram. Акцентите от деня са в нашата Фейсбук страница. За да проследявате всичко най-важно, присъединете се към групите за новини – БНР Новини, БНР Култура, БНР Спорт, БНР Здраве, БНР Бизнес и финанси.
ВИЖТЕ ОЩЕ

Мария Брестничка: И със забрана децата пак ще са в социалните мрежи, но без умения да се пазят

" Когато се прави политика и особено такава, която влияе върху живота на децата, това трябва да стъпва на реални данни. Това обаче не се случва в момента . За съжаление, подобни предложения, които нямат научна обосновка, вече са в парламента и вече са минали на първо четене , т.е. въвеждането на система от санкции за учениците". Това заяви..

публикувано на 14.10.25 в 15:01

Христо Грозев: Наградата на Prix Europa за мен е валидация, струвало си е

" Наградата за мен е валидация . Това е едно доказателство, че не напразно платих някаква цена, житейска, а именно това, че в резултат на работата ми не мога да живея със семейството си, пропуснах може би най-хубавите години на децата ми, не живях с тях, когато дъщеря ми стана на 18 години, наложи се да бъда бездомен известно време, но..

публикувано на 14.10.25 в 12:48
Лазар Радков

Лазар Радков - великанът, който носи надежда

Едно от първите имена, за които се сещаме, когато стане дума за доброволчество, е това на Лазар Радков.  Документалният филм "Великани" разказва историята му, както тази на други доброволци от цяла България, които се опитват да изградят активно гражданско общество.  "Спасителни клубове за бъдеще" има вече в 8 града – близо 200 души...

публикувано на 13.10.25 в 18:50

Георги Славчев: Не виждам грандиозно увеличение на разделно събрания отпадък в "Люлин"

В кв. "Люлин" не забелязвам някакво грандиозно увеличение на количеството на разделно събран отпадък. Кофите се използват може би с 10% повече, отколкото са се използвали преди това .  Това заяви пред БНР Георги Славчев, прокурист на Екобулпак България и член на Българската оползотворяваща и рециклираща асоциация. За кв. "Красно село" той..

публикувано на 13.10.25 в 11:54
Елин Шиво

Елин Шиво, ЕК: България изостава във внедряването на изкуствен интелект в бизнеса

Бизнес, образование и държава работят заедно, за да се изпълняват политиките по програма "Цифрово десетилетие". Това отчете Елин Шиво. Тя работи в Европейската комисия - в Генералната дирекция за комуникационни мрежи. Отговаря за Белгия и България за политиките по програма "Цифрово десетилетие".  Преди дни Елин Шиво бе в България. У нас тя се срещна с..

публикувано на 13.10.25 в 10:52

Дезинформацията в Европа се увеличава и става все по-изкусна, сочи доклад

Все по-големи и по-сложни стават кампаниите за дезинформация в Европа, като целта им е да подкопаят доверието на хората в институциите, както и да променят цялата им представа за реалността. Това установява доклад на отдела за проверка на факти към радиомрежата за новини от Европейския съюз "Евранет плюс".  Експерти и институции са ясни в..

публикувано на 12.10.25 в 05:00
Татяна Дончева

Татяна Дончева: Предсрочен вот не е изключен. Даже Пеевски може да остане в изкуствена засада

"ГЕРБ и Пеевски водят целенасочени действия за отстраняване на кметовете на София и Варна. Тези две дестинации са им ключово важни за следващите избори и за финансовите схеми." Това заяви пред БНР Татяна Дончева, бивш заместник-председател на парламента, дългогодишен депутат, лидер на "Движение 21" и адвокат. "В случая във Варна целят..

публикувано на 11.10.25 в 14:16