Уникално съчетание между великолепната музика на Моцарт, блестящи гласове, актьорска игра, сценография, костюми и 3D мапинг ще предложи на ценителите на изкуството мегаоперата „Дон Жуан“, която поставя великотърновският театър. Това е най-мащабният ни проект, с който заявяваме своя творчески потенциал, сподели дни преди премиерата театралният директор Васил Вълчев:
„Той се явява и най-мащабен в най-новата история на театъра, а също така и в цялостния творчески живот на града ни. Той със сигурност издига имиджа на старопрестолния град като историческа и духовна столица на България. „Дон Жуан“ е едно много сложно заглавие, шедьовър на Моцарт, една от най-сложните опери. Операта е толкова динамична, има посока, има развитие, самите персонажи са многопластови, преминавайки от комедийни сцени, ангелски ансамбли, една психологическа драма и накрая е възмездието и наказанието“.

С интересните визуални проекции и редуващите се динамични картини зрителите на „Дон Жуан“ в театралния салон ще се почувстват като на филмова прожекция с тази разлика, че музиката и сюжетното действие ще се развиват пред тях на живо, споделят диригентът на спектакъла Георги Патриков и режисьорът Петко Бонев:
„Самата музика е музика на контрастите, непрекъснатите контрасти, тя те хвърля от комедия, която на места е близка до неприличната като сцени, към картини, които са откровено драматични и всъщност целият този преход на състоянията е заложен и в музиката, и в действието на операта“, посочи диригентът.
„Това е репертоарна гордост за всеки театър и в Европа, и по света. Доста сме острички в някои от сцените, но това го изисква животът. Няма да пресоляваме манджата, държим летвата до къде е, защото този синтез между музика и театър, особено при Моцарт, без да се раздадеш максимално трудно се получава. Правим сценография с 3D мапинг, за да може така да направим действията, че да следват едно след друго. Да не даваме на публиката от началото, от увертюрата, до финалния акорд дъх да с поеме, трябва да е два часа и половина в играта „Дон Жуан“, защото това е една безмилостна, жестока, тук-там комедийна игра“, коментира режисьорът.

3D мапингът за спектакъла е подготвен от Лора Руневска. В постановъчния екип на „Дон Жуан“ участват още Ася Стоименова, която работи над сценичния дизайн и костюмите, концертмайсторът Мария Павлова, хореографът Катя Богданова и хормайсторът Яница Първанова.
В главните роли влизат солистите Никола Иванов (Дон Жуан), Теодора Петрова (Донна Анна) и Пламен Кумпиков (слугата на Дон Жуан – Лепорелло). Те споделят, че се чувстват добре в ролите си и дават всичко от себе си, за да пресъздадат образите по-най-добрия начин. Двамата мъже са нови имена във великотърновския театър, като за Никола ролята на Дон Жуан е негова сбъдната мечта и дебютна главна роля.
Следващото представяне на „Дон Жуан“ ще е на 15 юни в Зала 1 на НДК в София в рамките на международния фестивал „Софийски музикални седмици“. На 21 юли операта ще бъде представена като част от афиша на „Сцена на вековете“ на хълма Царевец във Велико Търново. Спектакълът ще гостува и на сцените в Стара Загора, Плевен, Русе, Варна.
Репортаж на Здравка Маслянкова чуйте в звуковия файл.

Завърши 32-ото издание на Operalia. Тази година най-престижният световен конкурс за млади оперни певци, създаден от легендарния тенор Пласидо Доминго, гостува в България, по покана на Соня Йончева. Българската оперна дива спечели оперната олимпиада преди 15 г., когато Опералия се проведе в Миланската Скала. След предварителна селекция по..
Ретроспективна изложба за 100 годишнината на Борис Димовски събра в Музея на хумора и сатирата в Габрово наследници на бележития карикатурист, негови приятели, ценители и колеги от вестник "Стършел". Карикатуристът е сред първите творци, свързали името си с Габровския музей на смеха. Той създава рисунките към знаменитите Габровски шеги и..
В Плевен с празнично шествие на 26 октомври започва Есенният театрален фестивал на учениците от специалността "Актьорство за драматичен театър" при Националното училище по изкуствата "Панайот Пипков". Представленията са за деца и възрастни, а какво са подготвили младите театрали разказа режисьора Детелина Станева. Детелина Станева е..
На 24 октомври 2025 г. Столичната библиотека отбелязва 97 години от създаването си. Сред най-старите културни институции на София, тя се гордее с близо 1 милион книги, над 109 хиляди читатели и модерни филиали, Детски център и Дигитална тийн лаборатория. Юбилеят съвпада с 10-годишнината на Литературния клуб на библиотеката, създаден през..
Актрисата Ирина Голева разказва за своето ново представление, което представя тази неделя в Топлоцентралата на София. Спектакълът "Едномременно" изследва различните времеви измерения – миналото, настоящето и бъдещето, и как те се отразяват на човешките преживявания. „Темата е нестандартна, но същевременно универсална. Със спектакъла..
В нашата страна да се проведе 32-ото издание на най-престижния международен конкурс за млади оперни певци Operalia стана възможно благодарение на българската оперна дива Соня Йончева . Преди 15 години тя спечели оперната олимпиада – тогава на сцената на Миланската Скала, и това отвори пред нея вратите за световната й кариера. И още една..
Да си спомним за една легендарна фигура в българското клавирно изкуство - проф. Константин Ганев. На 13 октомври се навършиха 100 г. от неговото рождение. Често за него мислим като част от тандема Джулия и Константин Ганеви - две личности, които десетилетия наред бяха заедно на сцената като клавирно дуо, в педагогическата си работа у нас и в..
" Всяко едно решение, което ще видите в следващия бюджет, е взето с консенсус между участниците в управляващата формула . Дебатът ще бъде задълбочен и..
"Държавата трябва да си свърши работата през следващите три седмици и да обясни, че контролът в оперативната дейност на "Лукойл" ще е достатъчно стегнат..
Много е важно собствеността на "Лукойл Нефтохим" да не бъде руска. Това заяви пред БНР Ивайло Мирчев, депутат от ПП-ДБ. " Ще направим всичко..