Уникално съчетание между великолепната музика на Моцарт, блестящи гласове, актьорска игра, сценография, костюми и 3D мапинг ще предложи на ценителите на изкуството мегаоперата „Дон Жуан“, която поставя великотърновският театър. Това е най-мащабният ни проект, с който заявяваме своя творчески потенциал, сподели дни преди премиерата театралният директор Васил Вълчев:
„Той се явява и най-мащабен в най-новата история на театъра, а също така и в цялостния творчески живот на града ни. Той със сигурност издига имиджа на старопрестолния град като историческа и духовна столица на България. „Дон Жуан“ е едно много сложно заглавие, шедьовър на Моцарт, една от най-сложните опери. Операта е толкова динамична, има посока, има развитие, самите персонажи са многопластови, преминавайки от комедийни сцени, ангелски ансамбли, една психологическа драма и накрая е възмездието и наказанието“.
С интересните визуални проекции и редуващите се динамични картини зрителите на „Дон Жуан“ в театралния салон ще се почувстват като на филмова прожекция с тази разлика, че музиката и сюжетното действие ще се развиват пред тях на живо, споделят диригентът на спектакъла Георги Патриков и режисьорът Петко Бонев:
„Самата музика е музика на контрастите, непрекъснатите контрасти, тя те хвърля от комедия, която на места е близка до неприличната като сцени, към картини, които са откровено драматични и всъщност целият този преход на състоянията е заложен и в музиката, и в действието на операта“, посочи диригентът.
„Това е репертоарна гордост за всеки театър и в Европа, и по света. Доста сме острички в някои от сцените, но това го изисква животът. Няма да пресоляваме манджата, държим летвата до къде е, защото този синтез между музика и театър, особено при Моцарт, без да се раздадеш максимално трудно се получава. Правим сценография с 3D мапинг, за да може така да направим действията, че да следват едно след друго. Да не даваме на публиката от началото, от увертюрата, до финалния акорд дъх да с поеме, трябва да е два часа и половина в играта „Дон Жуан“, защото това е една безмилостна, жестока, тук-там комедийна игра“, коментира режисьорът.
3D мапингът за спектакъла е подготвен от Лора Руневска. В постановъчния екип на „Дон Жуан“ участват още Ася Стоименова, която работи над сценичния дизайн и костюмите, концертмайсторът Мария Павлова, хореографът Катя Богданова и хормайсторът Яница Първанова.
В главните роли влизат солистите Никола Иванов (Дон Жуан), Теодора Петрова (Донна Анна) и Пламен Кумпиков (слугата на Дон Жуан – Лепорелло). Те споделят, че се чувстват добре в ролите си и дават всичко от себе си, за да пресъздадат образите по-най-добрия начин. Двамата мъже са нови имена във великотърновския театър, като за Никола ролята на Дон Жуан е негова сбъдната мечта и дебютна главна роля.
Следващото представяне на „Дон Жуан“ ще е на 15 юни в Зала 1 на НДК в София в рамките на международния фестивал „Софийски музикални седмици“. На 21 юли операта ще бъде представена като част от афиша на „Сцена на вековете“ на хълма Царевец във Велико Търново. Спектакълът ще гостува и на сцените в Стара Загора, Плевен, Русе, Варна.
Репортаж на Здравка Маслянкова чуйте в звуковия файл.
На 22 май в зала „Моцарт“ на известния виенски Концертхаус се състоя забележителна галавечер на българската култура и музика "Opus 2", посветена на светлия празник 24 май. Престижното събитие с участие на световнопризнати български и австрийски музиканти бе организирано за втора поредна година по инициатива на виртуозната българска..
Историята на храните и напитките като част от развитието на България от Освобождението до 90-те години на XX век разказва изложба на Държавна агенция "Архиви" . Как са се произвеждали и продавали те, каква е била културата на сервиране, кои са били най-посещаваните ресторанти и сладкарници, какви са били любимите храни на популярните..
"Операция Кино София" е специално издание на "София Филм Фест на път" - пътуващият формат на международния кинофестивал "София Филм Фест" с прожекции в населени места в райони в периферията на Столична община с вход свободен. Целта е жителите на тези населени места да имат достъп до публични прожекции на избрани филми, разказа за..
„Вторите части в музиката” е музикално-поетичен спектакъл, с който флейтистът Мартин Павлов и пианистът Иван Керековски обикалят българските сцени. Вече са представяли програмата в Плевен и Добрич, а предстои да се срещнат с публиката на 3 юни в Концертната зала на Враца и на 24 юни в Софийската градска художествена галерия, в рамките на фестивала..
Софийската филхармония откри 56-ото издание на международния фестивал "Софийски музикални седмици" - по традиция в навечерието на празника 24 май. Диригент в концерта беше Карло Тенан, а солисти - сопранът Александрина Пендачанска и цигуларят Шломо Минц, артисти със световна кариера. Пролетната част от фестивалната програма ще продължи до 3 юли, а..
Последният ден от Младежки джаз фест София 2025, на 31 май, е и с най-динамична програма, която започва в 11 ч. с конкурсната част, а надвечер ще продължи със заключителен гала концерт, джем сешън и награждаване на отличените участници. Именно това е и денят, в който организаторите канят и публика , входът е свободен, а мястото на провеждане е..
Кирил Илиевски е композитор, цигулар, педагог и общественик, оставил значима следа в съвременната българска музика. На 27 май той можеше да празнува 70-годишнина, но си отиде през 2019 г. Кирил Илиевски е роден в София, в семейство на музиканти. Завършва Българската държавна консерватория (днес Национална музикална академия „Проф. Панчо..
Влизането ни в еврозоната от 1 януари 2026 г. ще е твърде рано , категоричен бе пред БНР икономистът Стоян Панчев от Експертния клуб за икономика и..
„Аз не съм за еврото в този момент, и съм за провеждане на референдум. В момента това политическо натискане отвън озверява хората.“ Това каза..
" Пеевски като валяк прегази къде каквото има по пътя му. Не бих казал, че Доган окончателно ще излезе от политиката, но това са последни издихания - на..