Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Голяма част от музейните образователни програми са насочени към ученици от първи до четвърти клас


Екип от млади учени от Университета по библиотекознание и информационни технологии разработиха проект на тема: „Изследване на съвременни образователни програми на културни институции в България“. Ръководител на проекта е гл. ас. д-р Соня Спасова. Финансирането е осигурено от Фонд „Научни изследвания“ към Министерство на образованието и науката. Екипът провежда регулярни срещи и взима участия на международни и национални научни форуми, на които представя резултати от изследването.

Целта на проекта е да се проучат разнообразните образователни дейности, които се реализират в някои от организациите, които са част от институционалната система на националното културното наследство. Културното наследство е носител на социално значима информация и е незаменим ресурс за изграждане на личността и за формиране на ценностна система, особено при реализацията на качествен образователен и възпитателен процес.


Основна роля за представяне на културните ценности от миналото пред обществото имат  различни институции: архиви, читалища, библиотеки, галерии, центрове по изкуства и култура и др., а музеите заемат водещо място в това отношение. Музейните образователни програми като специфичен интердисциплинарен музеен продукт предлагат разнообразие от форми и идеи, както и вариативност на теми и методи на работа. В процеса на проучването са изследвани 27 регионални исторически музеи в страната с общо 186 образователни програми и инициативи, реализирани през 2019 г. От тях с най-висок дял (29% от образователните дейности) е водещ Югозападен район, който обхваща областните градове София, Кюстендил, Благоевград и Перник, следван от Югоизточен (19%) и Южен централен (16%) райони. Най-активни музеи в това отношение са РИМ - Габрово, РИМ - София, РИМ - Благоевград, РИМ - Стара Загора и РИМ - Пловдив.


За качествено провеждане на образователните програми в музйна среда трябва да се отчете липсата на хомогенност в обществената структура. Единен модел за непрекъснатия образователен процес в съвременното общество не може и не би следвало да съществува. При формирането на ефективна стратегия в тази насока би трябвало да се отчете равнището на  потребностите и очакванията, свързани с музейните образователни програми във всяка една структура от обществото. Това са така наречените „целеви групи“ - термин от маркетинга и от рекламата, с който се означава групата от хора, към които е насочена дадена маркетингова стратегия или дейност. Сегментирането на потребителите в хомогенни групи се осъществява чрез проучването на един или група признаци, намиращи се в обща зависимост от обекта на предлаганата дейност или услуга. В 45 % от случаите музейните образователни програми са насочени към ученици, най- вече от начален етап на образование (І-ІV клас).

Интервю на Румяна Василева с гл. ас. д-р Соня Спасова чуйте в звуковия файл.

Снимки: Личен архив.





Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Новините на Програма „Хоризонт“ - вече и в Instagram. Акцентите от деня са в нашата Фейсбук страница. За да проследявате всичко най-важно, присъединете се към групите за новини – БНР Новини, БНР Култура, БНР Спорт, БНР Здраве, БНР Бизнес и финанси.
ВИЖТЕ ОЩЕ

Двама български космически предприемачи за разрастването на иновации в Космоса

Те вярват, че ходенето в космоса е по-лесно. Те вярват, че това е бизнес възможност и начин да развиват компании за милиони. Те са двама български космически предприемачи , който бяха гости на едно от последните издания на „Тех Парк толкс'' на София Тех Парк. Това са Делян Аспарухов - съосновател и президент на американската компания Varda Space,..

публикувано на 29.06.24 в 08:30
Людмила Кирилова

Людмила Кирилова за усещането да посетиш вулкан

В света има любители на нетрадиционни туристически дестинации, а също и такива които съчетават традиционните – културно-исторически и кулинарен туризъм с нетрадиционните. Какво имам предвид – това са туристи, които искат да станат свидетели на грандиозни зрелища, като изкачвания в близост до активни вулкани.  "Вече има и българи, които се интересуват..

публикувано на 25.06.24 в 11:51
Радослав Илиев

Радослав Илиев: Започнахме с древни текстове, които никога не са поставяни на театралната сцена

"В началото сформирахме творчески екип, който да подбере млади хора, които да възстановят дейността на трупата за античен театър с патрон Огнян Радев, както и да подготвим първия спектакъл", разказа в "Нощен Хоризонт" историкът и преподавател  Радослав Илиев, председател на фондация античен театър "Огнян Радев" .  Това е  единственият античен..

публикувано на 24.06.24 в 11:57
Емил Златев

Емил Златев: 8 минути гимнастика сутрин и вечер и лека храна през лятото за неспортуващите

Лятото не е просто сезон – то е усещане за волност, свобода и полет. Лятото ни дарява с енергия и вдъхновение да се чувстваме свободни и да живеем пълноценно . Слънцето грее ярко, дните са дълги и това е перфектното време да се погрижим за нашето лятно здраве и форма.  Всеки слънчев лъч, всяка топла вечер ни напомнят за онова обещание, което сме..

публикувано на 24.06.24 в 10:04

Първият в София Дневен център за лица с тежки увреждания отвори врати

"За първи път в столицата беше открит Дневен център за пълнолетни лица с тежки множествени увреждания, предоставящ уникалната услуга на заместваща грижа." Това съобщи Надежда Бачева, заместник-кмет по направление "Социални дейности и интеграция на хора с увреждания" по време на церемонията по..

публикувано на 23.06.24 в 07:14
Българска Патриаршия

На 30 юни се очаква България да има нов патриарх

Тази седмица Светият Синод избра тримата кандидати за патриарх. Това са врачанският митрополит Григорий, видинският Даниил и ловчанският Гаврийл. Един от тях следващата неделя на 30 юни ще стане новият български патриарх. Още на първи тур, с най-много гласове и над необходимият минимум от 9 гласа, е избран Врачанският митрополит Григорий...

публикувано на 23.06.24 в 06:11

Нужна е национална стратегия срещу затлъстяването

Около 40% от българите са с Индекс на телесната маса над здравословния, а 36 % страдат от затлъстяване. 25% от хората в България са със затлъстяване I-ва степен, 9% с II-а степен и 2% са с III-та степен, сочат данните от социологическо проучване на Агенция „Тренд“, което бе представено съвместно с експерти от Алиансa срещу затлъстяването...

публикувано на 23.06.24 в 05:36