Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Голяма част от музейните образователни програми са насочени към ученици от първи до четвърти клас


Екип от млади учени от Университета по библиотекознание и информационни технологии разработиха проект на тема: „Изследване на съвременни образователни програми на културни институции в България“. Ръководител на проекта е гл. ас. д-р Соня Спасова. Финансирането е осигурено от Фонд „Научни изследвания“ към Министерство на образованието и науката. Екипът провежда регулярни срещи и взима участия на международни и национални научни форуми, на които представя резултати от изследването.

Целта на проекта е да се проучат разнообразните образователни дейности, които се реализират в някои от организациите, които са част от институционалната система на националното културното наследство. Културното наследство е носител на социално значима информация и е незаменим ресурс за изграждане на личността и за формиране на ценностна система, особено при реализацията на качествен образователен и възпитателен процес.


Основна роля за представяне на културните ценности от миналото пред обществото имат  различни институции: архиви, читалища, библиотеки, галерии, центрове по изкуства и култура и др., а музеите заемат водещо място в това отношение. Музейните образователни програми като специфичен интердисциплинарен музеен продукт предлагат разнообразие от форми и идеи, както и вариативност на теми и методи на работа. В процеса на проучването са изследвани 27 регионални исторически музеи в страната с общо 186 образователни програми и инициативи, реализирани през 2019 г. От тях с най-висок дял (29% от образователните дейности) е водещ Югозападен район, който обхваща областните градове София, Кюстендил, Благоевград и Перник, следван от Югоизточен (19%) и Южен централен (16%) райони. Най-активни музеи в това отношение са РИМ - Габрово, РИМ - София, РИМ - Благоевград, РИМ - Стара Загора и РИМ - Пловдив.


За качествено провеждане на образователните програми в музйна среда трябва да се отчете липсата на хомогенност в обществената структура. Единен модел за непрекъснатия образователен процес в съвременното общество не може и не би следвало да съществува. При формирането на ефективна стратегия в тази насока би трябвало да се отчете равнището на  потребностите и очакванията, свързани с музейните образователни програми във всяка една структура от обществото. Това са така наречените „целеви групи“ - термин от маркетинга и от рекламата, с който се означава групата от хора, към които е насочена дадена маркетингова стратегия или дейност. Сегментирането на потребителите в хомогенни групи се осъществява чрез проучването на един или група признаци, намиращи се в обща зависимост от обекта на предлаганата дейност или услуга. В 45 % от случаите музейните образователни програми са насочени към ученици, най- вече от начален етап на образование (І-ІV клас).

Интервю на Румяна Василева с гл. ас. д-р Соня Спасова чуйте в звуковия файл.

Снимки: Личен архив.





Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Новините на Програма „Хоризонт“ - вече и в Instagram. Акцентите от деня са в нашата Фейсбук страница. За да проследявате всичко най-важно, присъединете се към групите за новини – БНР Новини, БНР Култура, БНР Спорт, БНР Здраве, БНР Бизнес и финанси.
ВИЖТЕ ОЩЕ
Болницата в Белоградчик

Опит за приватизация на болницата в Белоградчик. Ще я спаси ли от фалит?

70% от дяловете на болницата в Белоградчик ще бъдат приватизирани. Процедурата ще бъде открита след решение на Общинския съвет. Целта е лечебното заведение да бъде спасено от фалит .  Решението е взето по предложение на кмета на Белоградчик Боян Минков, който го аргументира с лошото финансово състояние на болницата и реалната опасност от фалит..

публикувано на 23.01.25 в 06:19
Дора Симеонова

Кои са най-подходящите места за посещение в началото на годината

Кои са най-подходящите места за посещение в началото на годината? Препоръки ни дава пътуващия инфлуенсър Дора Симеонова: " Първите ми посещения бяха в приказни зимни места в нашата страна, в къщи за гости. Вече бяхме на Боровец и Пампорово . Миналата година най-вълнуващото ми посещение беше в Тайланд, на остров Пукет , което за две седмици ни..

публикувано на 22.01.25 в 10:37
Кипърският шампион АПОЕЛ и Георги Костадинов се разделиха

Кипърският шампион АПОЕЛ и Георги Костадинов се разделиха

Кипърският шампион АПОЕЛ (Никозия) обявява приключване на сътрудничеството си с футболиста Георги Костадинов, съобщи клубът на страницата си в интернет. Костадинов си тръгва от Никозия след 2,5 години сериозно присъствие, като е изиграл общо 89 мача с АПОЕЛ във всички турнири, вкарал е 6 гола и е подал 4 асистенции. С жълто-синия екип той..

публикувано на 21.01.25 в 22:04
Проф. Колин Прайс

Могат ли и трябва ли мобилните телефони да предупреждават за бедствия или катастрофи?

При природни бедствия: тежки бури, наводнения и пожари по телефона предупреждават намиращите се наблизо хора за опасността, като дори я изчисляват в процент и поставят жълт или червен код. Израелска иновация показва точно обратната корелация: мобилните телефони (с вградените си сензори) могат по-рано от метеорологичните станции и постовете на..

публикувано на 21.01.25 в 10:51
Асен Миланов

Енергийният терапевт Асен Миланов: Благодарният човек не мрази другите!

Във връзка с Международния ден на най-учтивата дума "Благодаря" , който беше преди дни, ви срещаме с енерго терапевт Асен Миланов . Тази дума е разменна монета, която остойностява нашата признателност за направеното ни добро . Замислете се само колко пъти на ден благодарите на някого или за нещо на глас или на ум. Това е дар на блага,..

публикувано на 13.01.25 в 18:10
Вени Марковски

Вени Марковски: Да се установи практика за ненасърчаване на зловредно съдържание

Трябва да се намери точният баланс между свободата на словото , която не трябва да бъде накърнявана,  и свободата на хората да не бъдат подвеждани чрез фалшива и манипулирана информация . Това каза пред БНР Вени Марковски, съосновател и председател на Българското интернет общество, във връзка с обявените от главния изпълнителен..

публикувано на 12.01.25 в 12:39

Хлебопроизводители в Силистренско: Ако има завишение, ще е с 10 ст., не с 10-15%

По-скъп хляб купуват вече и в Силистра. Увеличението в търговската мрежа е от 20 до 40 стотинки . Според производители толкова рязко покачване на цените не е оправдано. На същото мнение са и потребителите. Доскоро един от най-евтините хлябове беше на цена от 1,50 лева, а днес се продава вече за 1,90 лева , показва проверка в магазините...

публикувано на 10.01.25 в 10:17