Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Ами ако Марсел Дюшан общуваше с изкуствен интелект...?

Хора, машини и други предмети – съвременните съучастници в дигиталното творчество

Пътуваща изложба мери стойности и ценности заедно с публиката си

Снимка: DA LAB

Как се създава дигитално изкуство, което говори на и чрез своята публика? Колко (без)отговорно е влиянието на технологиите, но и на самите хора, в артистичните и познавателните им търсения?

Това са само част от въпросите, които повдигнахме в "Изотопия", вдъхновени от пътуващата изложба "Ценност/Стойност – е-valuation" на фондация DA LAB.

До 23 юли ментори и стипендианти на фондацията показват наученото едни от други в ReBonkers във Варна.

От барутен погреб на две столетия през легендарен музикален клуб до случаен подслон за забравени и изоставени хора – преди да стане културен център, ReBonkers e изминал дълъг път на подземни преображения.


снимка: ReBonkers

"Ментори и стипендианти показваме на едно ниво, рамо до рамо нашите инсталации", казва единият от двамата обучители – опитният международно признат дигитален артист Антони Райжеков.


Антони Райжеков, снимка: Matthias Gruber

Според него мястото е уникално: "Човек, когато влезе вътре, усеща всички тези пластове през годините (...) и е много интересно да прекара по-дълго време там, да може да прочете и по някакъв начин да открие тези пластове."

Несъмнено отговорността на знанието на такова място се увеличава, признава Антони, чиято инсталация "Отговорността на знанието" осмисля отговорността към историята, но и към бъдещето.


"За отговорността на знанието", автор: Антони Райжеков, снимка: Божана Димитрова

Както в предишна негова инсталация, представена в ReBonkers – "До последна капка", и в тази водата "втечнява" и озвучава знанието, синтезирано от 15 избрани философски книги, формирали западноевропейското мислене.

Антони сонифицира информацията, тоест превръща я в звук. Методът е познат от средата на миналия век. Така можем да вникнем в същността ѝ не само визуално, освен това разширяваме спектъра на информацията, която възприемаме за определено време.

"Добър пример за това е гайгеровият брояч, който ни информира със звука си дали има радиация, колко е висока, дали е силна или слаба. С напредъка на дигиталните технологии имаме възможност да трансформираме всякакъв вид цифрова информация в звук, може да се каже, че всичко може да звучи, разбира се, начинът, по който това се случва, е важен", подчертава Антони.

За "Отговорността на знанието" е знаков и изборът на книгите, направен заедно с американския професор Бенджамин Голдбърг, преподавател по история на науката и философията в Университета на Южна Флорида, САЩ.


"За отговорността на знанието", автор: Антони Райжеков, снимка: Божана Димитрова

"Имахме повече от 50, но трябваше да намерим 15-те най-есенциални, променили хода на човешката история, тръгвайки от Платон и стигайки през Фройд до ХХ век. Разбира се, това е много малка селекция, но от всяка една книга избрахме по един цитат. Този цитат е разделен на думи и всяка една от тези думи е възпроизведена само и единствено, когато капката вода капне", разказва Антони, но далеч не разкрива всичко.

В изложбата могат да се видят още инсталации, посветени на изкуствения интелект, био арта, интерактивни инсталации, които изследват съвременното изкуство, природните ресурси, дори съдбата на уличните кучета у нас.


"(Не)изчерпаема памет", автор: Яна Василева, снимка: Виктория Костова

"Аз съм изключително доволен от тази изложба, която разкрива различни подходи към дигиталното изкуство", обобщава Антони Райжеков.

Сред стипендиантите на DA LAB са сестрите Рослана и Радина Йотови или творческото дуо Raw Lab.


Raw Lab (Рослана и Радина Йотови), снимка: Raw Lab

Инсталацията им се казва "Изфабрикувана истина и други митове за човешки анотации".


 "Изфабрикувана истина и други митове за човешки анотации", автор: Raw Lab, снимка: Виктория Костова

За да я разберем, Радина обяснява какво е машинна анотация:

"Процесът на категоризиране на изображения, за да се обучи изкуственият интелект. Хората приемат изкуствения интелект като нещо много мистериозно, ние искаме да покажем точно този скрит, често пренебрегван процес на категоризиране. Има много хора, които работят за минимално заплащане, за което биват карани да анотират изображения. Нашите изображения в интернет се събират от учените, които разработват тези модели за машинно обучение. Всъщност (...) ние го учим да вижда. Ние сме тези, които слагаме границата."


"Нови богове/Нови ритуали", автор: trohi, снимка: Виктория Костова

Изображенията, които качваме, се свалят от роботи за машинното обучение, уточнява Рослана. Проблем има, тъй като част от тези снимки са обект на авторското право, за други хората не са съгласни да се ползват така, но не са го уточнили, когато са ги качвали или са позволили свободното им ползване, а са размислили по-късно.

Освен че ние решаваме какво да научат машините, ние сме и тези, които решават какво да забравят. Става дума за т. нар. machine unlearning, допълва Рослана.


"Топ куче", автори: Ивелина Иванова и Мартин Луканов, снимка: Ивелина Иванова

За най-новите противоречия между човек и машина обаче отговорност носи човекът, дори когато не е знаел до какво ще доведат действията му, пък дори това да е качването на селфи онлайн. Изглежда наглед незначително действие, но може да има дълготрайни последици.

"Когато продуктът е безплатен, значи ти си продуктът", припомнят двете сестри.

"Няма как машината да даде отговор, който не е закодиран от човека. Това би следвало да е правилният отговор и тук трябва да се запитаме дали винаги това, което е закодирано от човека и е прието като правилно, е правилното всъщност", разсъждава Рослана. Според нея машините трябва да бъдат обективни и това поставя въпроса дали това, което сме кодирали като обективно у тях, е обективно наистина и дали обективното винаги е правилно.

Изкуственият интелект използваме и за далеч не толкова обективни занимания като изкуството. Машините не могат да творят, казва Радина. Не е ясно обаче кой е артистът в случая с изображенията, създадени с някои нашумели приложения. Дали са учените, които са ги разработили, дали са художниците, чиито картини служат за обучение, дали са хората, които задават какво точно искат да бъде нарисувано от изкуствения интелект? "Няма един творец, няма автор на работата", коментират сестрите.


"Приказка за края", автор: Аксиния Пейчева, снимка: Аксиния Пейчева

"Работейки с тези модели, им задаваме въпроси, кога те ще генерират изображение или текст, или ще коригират текст, входът към такава система, базирана на машинно обучение, бива инструктиран благодарение на информацията, която ние даваме на тази система. Веднъж, когато тя бива обучавана, и втори път, когато запитваме да създаде нещо, базирано на нашите инструкции.

Представете си какво удоволствие би било за Марсел Дюшан и за целия кръг концептуалисти в средата на миналия век да имат достъп до такава система. Това би било чудесно. В този смисъл не можем да подценим ролята на човека, който борави с тази система. Това е още едно средство за изразяване, но то е изключително комплексно, изключително интересно. Езикът, което е нещо фундаментално за нашата цивилизация, е входът към такава система. Това по някакъв начин демократизира и процеса", казва Антони.


"Kunst – art", автор: Марина Генова, снимка: Марина Генова

Дигиталните артисти обаче не общуват само с машини. За тях от първостепенно значение са хората:

"За нас е изключително важно да имаме диалог с публиката и неслучайно по-голямата част от инсталациите са интерактивни. (...) Тук говорим за съавторство, което е на няколко нива и, разбира се, диалогът е ключът", обяснява Райжеков.


"Изфабрикувана истина и други митове за човешки анотации", автор: Raw Lab, снимка: Виктория Костова

В различните държави публиката има различно поведение, когато взаимодейства с едни и същи произведения на дигиталното изкуство.

За артистите е важно да "активират" своята публика, но прилагат различни прийоми, за да го направят, допълва Антони. Освен че можете да съучаствате в инсталациите от изложбата "Ценност/Стойност – е-valuation", пътуването ѝ през галерии и градове е придружено и с разговори с авторите.


"Перипатетик", автор: Венелин Шурелов, снимка: Dunavski dijalozi/Danube dialogues

След Варна изложбата ще бъде в Бургас.

Повече за нея, за историята на ReBonkers и за неговите Бонки-та чуйте в звуковия файл.

По публикацията работи: Лора Търколева

БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Новините на Програма „Хоризонт“ - вече и в Instagram. Акцентите от деня са в нашата Фейсбук страница. За да проследявате всичко най-важно, присъединете се към групите за новини – БНР Новини, БНР Култура, БНР Спорт, БНР Здраве, БНР Бизнес и финанси.
ВИЖТЕ ОЩЕ
Шон Бейкър с четирите награди

Вечерта на "Анора" - наградите "Оскар" бяха връчени за 97-и път

Вечерта на "Анора" - наградите "Оскар" бяха връчени за 97-и път Вечерта на "Анора" - така беше определена церемонията по раздаването на 97-те награди "Оскар" на американската Академия за кинематографично изкуство. Черната комедия "Анора" грабна общо пет статуетки - за най-добър филм, най-добра актриса за Майки Мадисън, най-добър..

публикувано на 03.03.25 в 07:58
Национален конкурс

В Панорама "Плевенска епопея 1877 г." подредиха изложба от детски рисунки

В Панорама "Плевенска епопея 1877 г." подредиха изложба от детските рисунки, изпратени за участие в Националния конкурс "Освобождението". Конкурсът се организира за 27-а година от Община Плевен и Регионалния военноисторически музей в града. В него участват ученици от първи до осми клас и с решение на Министерството на..

публикувано на 02.03.25 в 10:51
Конан О'Брайън ще води церемонията.

В очакване на 97-те награди "Оскар"

Тази нощ ще се състои церемонията по връчване на най-престижните награди в света на киното - "Оскар". Фаворити за спечелване на отличието за най-добър филм са продукциите "Анора" и "Конклав", като очакванията са за много оспорвана надпревара. Водещ на 97-ата галавечер за Наградите на филмовата академия на Съединените щати ще бъде комикът..

публикувано на 02.03.25 в 09:10
Тодор Петев

Тодор Петев и детското ателие в изложбата "Образи из ателието на Николай Шмиргела"

Безплатен уъркшоп за деца ще се проведе на 1 март в Софийската градска художествена галерия .  Mалките музейни посетители ще могат да се срещнат с Тодор Петев за детско ателие след предварително записване .  Събитието на тема "Образи от ателието на Шмиргела" е част от образователната програма "Гледане с разбиране" , посочи за "Закуска на..

публикувано на 01.03.25 в 06:45

Кукерландия – земя на кукерите

В дните на фестивала "Кукерландия" , който тази година се провежда от  27 февруари до 2-ри март, художници от Ямбол и региона подредиха изложбата "АртАреал'25" - посветена на многообразието и богатството на народните традиции в региона.  Официално откриване на Международния маскараден фестивал "Кукерландия" Магнетизъм, виталност, жизненост..

публикувано на 01.03.25 в 06:30
Янко Маринов (1975-2025)

Отиде си органистът Янко Маринов

На 49-годишна възраст внезапно почина Янко Маринов - високо ценен пианист и органист, византолог, ерудит, научен изследовател и основател на консорта за старинна музика Concerto Antico . Роден в Бургас, Маринов е гордост за клавирната школа в града, а в НМА "Проф. Панчо Владигеров" - София изучава пиано в класовете на проф. Стела Димитрова-Майсторова и..

публикувано на 28.02.25 в 12:25

Млади италиански музиканти свирят българска музика в София

Българската флейтистка Десислава Петева, която от години живее в Италия, пристигна в София със свои студенти от консерваторията "Гуидо Кантели" в град Новара, в която преподава.  Поводите за това са два и са свързани: в четвъртък младите италиански артисти ще изнесат концерт, озаглавен "Българска музика от Италия", изцяло с творби от български..

публикувано на 27.02.25 в 14:35