Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Ами ако Марсел Дюшан общуваше с изкуствен интелект...?

Хора, машини и други предмети – съвременните съучастници в дигиталното творчество

Пътуваща изложба мери стойности и ценности заедно с публиката си

Снимка: DA LAB

Как се създава дигитално изкуство, което говори на и чрез своята публика? Колко (без)отговорно е влиянието на технологиите, но и на самите хора, в артистичните и познавателните им търсения?

Това са само част от въпросите, които повдигнахме в "Изотопия", вдъхновени от пътуващата изложба "Ценност/Стойност – е-valuation" на фондация DA LAB.

До 23 юли ментори и стипендианти на фондацията показват наученото едни от други в ReBonkers във Варна.

От барутен погреб на две столетия през легендарен музикален клуб до случаен подслон за забравени и изоставени хора – преди да стане културен център, ReBonkers e изминал дълъг път на подземни преображения.


снимка: ReBonkers

"Ментори и стипендианти показваме на едно ниво, рамо до рамо нашите инсталации", казва единият от двамата обучители – опитният международно признат дигитален артист Антони Райжеков.


Антони Райжеков, снимка: Matthias Gruber

Според него мястото е уникално: "Човек, когато влезе вътре, усеща всички тези пластове през годините (...) и е много интересно да прекара по-дълго време там, да може да прочете и по някакъв начин да открие тези пластове."

Несъмнено отговорността на знанието на такова място се увеличава, признава Антони, чиято инсталация "Отговорността на знанието" осмисля отговорността към историята, но и към бъдещето.


"За отговорността на знанието", автор: Антони Райжеков, снимка: Божана Димитрова

Както в предишна негова инсталация, представена в ReBonkers – "До последна капка", и в тази водата "втечнява" и озвучава знанието, синтезирано от 15 избрани философски книги, формирали западноевропейското мислене.

Антони сонифицира информацията, тоест превръща я в звук. Методът е познат от средата на миналия век. Така можем да вникнем в същността ѝ не само визуално, освен това разширяваме спектъра на информацията, която възприемаме за определено време.

"Добър пример за това е гайгеровият брояч, който ни информира със звука си дали има радиация, колко е висока, дали е силна или слаба. С напредъка на дигиталните технологии имаме възможност да трансформираме всякакъв вид цифрова информация в звук, може да се каже, че всичко може да звучи, разбира се, начинът, по който това се случва, е важен", подчертава Антони.

За "Отговорността на знанието" е знаков и изборът на книгите, направен заедно с американския професор Бенджамин Голдбърг, преподавател по история на науката и философията в Университета на Южна Флорида, САЩ.


"За отговорността на знанието", автор: Антони Райжеков, снимка: Божана Димитрова

"Имахме повече от 50, но трябваше да намерим 15-те най-есенциални, променили хода на човешката история, тръгвайки от Платон и стигайки през Фройд до ХХ век. Разбира се, това е много малка селекция, но от всяка една книга избрахме по един цитат. Този цитат е разделен на думи и всяка една от тези думи е възпроизведена само и единствено, когато капката вода капне", разказва Антони, но далеч не разкрива всичко.

В изложбата могат да се видят още инсталации, посветени на изкуствения интелект, био арта, интерактивни инсталации, които изследват съвременното изкуство, природните ресурси, дори съдбата на уличните кучета у нас.


"(Не)изчерпаема памет", автор: Яна Василева, снимка: Виктория Костова

"Аз съм изключително доволен от тази изложба, която разкрива различни подходи към дигиталното изкуство", обобщава Антони Райжеков.

Сред стипендиантите на DA LAB са сестрите Рослана и Радина Йотови или творческото дуо Raw Lab.


Raw Lab (Рослана и Радина Йотови), снимка: Raw Lab

Инсталацията им се казва "Изфабрикувана истина и други митове за човешки анотации".


 "Изфабрикувана истина и други митове за човешки анотации", автор: Raw Lab, снимка: Виктория Костова

За да я разберем, Радина обяснява какво е машинна анотация:

"Процесът на категоризиране на изображения, за да се обучи изкуственият интелект. Хората приемат изкуствения интелект като нещо много мистериозно, ние искаме да покажем точно този скрит, често пренебрегван процес на категоризиране. Има много хора, които работят за минимално заплащане, за което биват карани да анотират изображения. Нашите изображения в интернет се събират от учените, които разработват тези модели за машинно обучение. Всъщност (...) ние го учим да вижда. Ние сме тези, които слагаме границата."


"Нови богове/Нови ритуали", автор: trohi, снимка: Виктория Костова

Изображенията, които качваме, се свалят от роботи за машинното обучение, уточнява Рослана. Проблем има, тъй като част от тези снимки са обект на авторското право, за други хората не са съгласни да се ползват така, но не са го уточнили, когато са ги качвали или са позволили свободното им ползване, а са размислили по-късно.

Освен че ние решаваме какво да научат машините, ние сме и тези, които решават какво да забравят. Става дума за т. нар. machine unlearning, допълва Рослана.


"Топ куче", автори: Ивелина Иванова и Мартин Луканов, снимка: Ивелина Иванова

За най-новите противоречия между човек и машина обаче отговорност носи човекът, дори когато не е знаел до какво ще доведат действията му, пък дори това да е качването на селфи онлайн. Изглежда наглед незначително действие, но може да има дълготрайни последици.

"Когато продуктът е безплатен, значи ти си продуктът", припомнят двете сестри.

"Няма как машината да даде отговор, който не е закодиран от човека. Това би следвало да е правилният отговор и тук трябва да се запитаме дали винаги това, което е закодирано от човека и е прието като правилно, е правилното всъщност", разсъждава Рослана. Според нея машините трябва да бъдат обективни и това поставя въпроса дали това, което сме кодирали като обективно у тях, е обективно наистина и дали обективното винаги е правилно.

Изкуственият интелект използваме и за далеч не толкова обективни занимания като изкуството. Машините не могат да творят, казва Радина. Не е ясно обаче кой е артистът в случая с изображенията, създадени с някои нашумели приложения. Дали са учените, които са ги разработили, дали са художниците, чиито картини служат за обучение, дали са хората, които задават какво точно искат да бъде нарисувано от изкуствения интелект? "Няма един творец, няма автор на работата", коментират сестрите.


"Приказка за края", автор: Аксиния Пейчева, снимка: Аксиния Пейчева

"Работейки с тези модели, им задаваме въпроси, кога те ще генерират изображение или текст, или ще коригират текст, входът към такава система, базирана на машинно обучение, бива инструктиран благодарение на информацията, която ние даваме на тази система. Веднъж, когато тя бива обучавана, и втори път, когато запитваме да създаде нещо, базирано на нашите инструкции.

Представете си какво удоволствие би било за Марсел Дюшан и за целия кръг концептуалисти в средата на миналия век да имат достъп до такава система. Това би било чудесно. В този смисъл не можем да подценим ролята на човека, който борави с тази система. Това е още едно средство за изразяване, но то е изключително комплексно, изключително интересно. Езикът, което е нещо фундаментално за нашата цивилизация, е входът към такава система. Това по някакъв начин демократизира и процеса", казва Антони.


"Kunst – art", автор: Марина Генова, снимка: Марина Генова

Дигиталните артисти обаче не общуват само с машини. За тях от първостепенно значение са хората:

"За нас е изключително важно да имаме диалог с публиката и неслучайно по-голямата част от инсталациите са интерактивни. (...) Тук говорим за съавторство, което е на няколко нива и, разбира се, диалогът е ключът", обяснява Райжеков.


"Изфабрикувана истина и други митове за човешки анотации", автор: Raw Lab, снимка: Виктория Костова

В различните държави публиката има различно поведение, когато взаимодейства с едни и същи произведения на дигиталното изкуство.

За артистите е важно да "активират" своята публика, но прилагат различни прийоми, за да го направят, допълва Антони. Освен че можете да съучаствате в инсталациите от изложбата "Ценност/Стойност – е-valuation", пътуването ѝ през галерии и градове е придружено и с разговори с авторите.


"Перипатетик", автор: Венелин Шурелов, снимка: Dunavski dijalozi/Danube dialogues

След Варна изложбата ще бъде в Бургас.

Повече за нея, за историята на ReBonkers и за неговите Бонки-та чуйте в звуковия файл.

По публикацията работи: Лора Търколева

БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Новините на Програма „Хоризонт“ - вече и в Instagram. Акцентите от деня са в нашата Фейсбук страница. За да проследявате всичко най-важно, присъединете се към групите за новини – БНР Новини, БНР Култура, БНР Спорт, БНР Здраве, БНР Бизнес и финанси.
ВИЖТЕ ОЩЕ
Българските фестивални мениджъри на асамблеята - Узедом 2024

Български фестивали участват в годишната асамблея на Европейската фестивална асоциация

От 12 до 15 май 2024 г. представители на Българската фестивална асоциация (БФА) участваха в Годишната среща на фестивалите на изкуствата, организирана от Европейската фестивална асоциация (ЕФА) на остров Узедом.  От 12 години БФА е колективен член на най-старото фестивално обединение в Европа с повече от 70-годишна история. В конференцията се..

публикувано на 15.05.24 в 18:15

Соня Йончева възражда списанието “Български артист“

Световноизвестна оперна певица, продуцент и посланик на УНИЦЕФ, Соня Йончева добавя още едно амплоа в биографията си - на издател. На 24 май - Деня на светите братя Кирил и Методий, на българската азбука, просвета и култура и на славянската книжовност, в разпространителската мрежа ще се появи списание “Български артист“. “Искам да издигна..

публикувано на 15.05.24 в 13:42
Александър Димитров

Александър Димитров гостува в концерт на "Софийски солисти"

Камерният ансамбъл "Софийски солисти" и неговият диригент Константин Добройков ни канят на концерт в зала "България" на 15 май от 19:00 ч. Към тях ще се присъедини виолончелистът Александър Димитров, който от години живее и работи в Германия. Заедно музикантите ще представят произведения от Марен Маре, Игор Стравински и Петерис Васкс.  Александър..

публикувано на 15.05.24 в 12:46
Проф. Адриан Георгиев

С концерт и конференция се бъде отбелязана 30-та годишнина на специалност "Музика" в СУ

С тържествен концерт и с юбилейна конференция се бъде отбелязана 30-та годишнина от създаването на специалност "Музика" в СУ. Събитието се организира от Факултета по науки за образованието и изкуствата. Проф. Адриан Георгиев, зам.-декан на факултета, обясни пред БНР, че за 30 години там вече има над 3000 завършили възпитаници. "Това са..

публикувано на 15.05.24 в 11:51
Константина Колева

"Сурова красота" - първа самостоятелна изложба на Константина Колева

"Сурова красота" - така се нарича самостоятелната изложба на художничката Константина Колева, която тя представя в музей "Борис Христов" в София.  Един оригинален творчески подход към образа и материала. "Сурова красота" - озаглавена е така, защото е посветена на индивидуалността и автентичността, която всеки носи в себе си. Тези..

публикувано на 15.05.24 в 10:23
Дейв Роджърс

За музикалния път на бащата на Eurobeat жанра Дейв Роджърс

21 февруари 1963-та година е датата, която се оказва съдбовна за музикалната сцена. В италианския град Мантуа се ражда Джанкарло Паскуини, който след години ще се превърне в определяния от мнозина като "баща на Eurobeat жанра" Дейв Роджърс. Автор на над 2500 песни за популярни изпълнители, първите му стъпки в музикалното продуциране, той прави през..

публикувано на 14.05.24 в 14:22
Златин Цветков

Златин Цветков за импровизацията в театъра и за театъра на импровизацията

Виола Сполин е създателят на съвременната театрална импровизация. Корените на съвременната театрална импровизация се откриват още през трети век преди новата ера. Кратки комедийни постановки, които се играели след края на някоя гръцка драма. Ренесансът пък ражда комедия дел арте, завладяла цяла Европа. Пътуващи артисти в архетипни роли тръгвали на..

публикувано на 14.05.24 в 13:16