Доста сериозна битка се очертава на училището с това доколко изкуственият интелект да навлиза в обучението. От миналата година борбата беше само с ChatGPT - да не шества из работите на обучаващите се. А докато образователните институции се наумуват как да реагират, от средата на юли и Гугъл пусна своята версия на изкуствен интелект БАРД. И така - докато образователните институции се чудят как да отговорят, последното изследване на икономисти от Масачузетския технологичен институт установило, че професионалисти с висше образование може да станат по-продуктивни, ако използват ChatGPT. На доброволците даже им отнело 40% по-малко време, за да изпълнят задачите си, отколкото тези, които не използват приложението. Е да, изследователите не проверили фактите, затова и не може да се каже дали ефективността и качеството е дошло за сметка на точността.
Главният икономист на КНСБ Любослав Костов обясни наскоро, че образованието ще бъде най-сериозно засегнато от развитието на изкуствения интелект. Той ще освобождава учителите от рутинните задължения, но не би могъл да замести емпатията и емоциите, които трябва да предаде на учениците си:
"Трябва да се проучи как изкуственият интелект да се интегрира в образователната система не просто само заради самото интегриране. Ние не развиваме изкуствен интелект, само за да развиваме технологии. Изкуственият интелект не трябва да бъде на всяка цена. Трябва да бъде използван само там, където той може да бъде полезен, може да допълни учителя и може да подобри качеството на цялата образователна система. Затова казвам, че хора, които разбират от изкуствен интелект, не могат да ви кажат как точно изкуственият интелект може да е полезен на вас. Изкуственият интелект трябва да бъде движен точно от педагогическите и обучителните процеси, а не от наличните технологии. Трябва да осигурим изкуственият интелект да помага на учителя, а не да го заменя. И неравенствата - нещо много важно - да не създаваме нови неравенства. Заплахи - на първо място - загуба на креативност и иновация. Критичното мислене в един ученик е много важно. На учителя това ще помага, но ученикът ще се научи според мен повече на мързел".
Сред другите опасности пред учениците са появата на икономически неравенствата, ще увеличи разликата в уменията. Притесненията са свързани и с появата на дигиталното неравенство и нещо етично, което не е много добре за ученика:
"Изкуственият интелект може да оцени по някаква предварително зададена система резултата на ученика. Той може да му постави оценка. Само че тези системи учат всеки ученик, като предполагат, че той е подобен на другите, вкарват го в една средна система на оценяване, която е количествена система. Изкуственият интелект няма онзи поглед на учителя, той може да отсее тези системни грешки. Изкуственият интелект елиминира голяма част от човешкото взаимодействие, подкрепата на учителите, дискусиите и дебатите с учениците, от които всички се нуждаем, за да подобрим нашето критично мислене".
Синдикатите у нас вече призовават МОН да разпише ясни правила за използването на изкуствения интелект в образователната система. От Министерството ще се иска за месец да има план-стратегия как изкуственият интелект ще подпомага дейността на българските учители и как ще променим качеството на учебния процес. Отделно от това синдикатът настоява и да има отделен раздел в Колективния трудов договор за регулиране на изкуствения интелект. Пламен Димитров от КНСБ обяснява:
"Ние оставяме машините сами да учат знания, вид умения, които бързо се усвояват, водят след себе си въобще неясната бездна на познанията, но бездна, в която ние сме мравките - това е големият проблем. От нас зависи все още този сценарий да бъде отложен във времето".
Дали Министерството ще отговори на призивите за правила за изкуствен интелект още не е ясно. Подобни въпроси поставихме и ние, журналистите, още с появата на ChatGPT в края на миналата година, но към момента няма ясни отговори. Онова, което синдикатите в образованието призовават е обучението с изкуствен интелект да не бъде оставяно на частните корпорации. Защото целта на частните корпорации е да правят печалба, а дейностите им нямат социална насоченост. Образованието за тях е пазар и безкраен източник на данни, за да тренират моделите си. Ирена Соколова, лектор в академията на КНСБ за науки и иновации и психолог, обяснява, че изкуственият интелект е доста добър в обработването на данни, но не и в емоциите:
"Изкуственият интелект се опитва да преповтори през човешкия мозък, съумява в тази част, в която използва пренос на данни, но не успява в онази част, в която трябва да има емоционално чувстване. Непосилно е. В някакъв момент ако попитаме изкуствения интелект или му дадем команда за това да почисти планетата, защото е много замърсена, той може да реши, че хората я замърсяват. Това е стъпката, пред която ние трябва да спрем. Облачните технологии ни дават възможност, но не изчерпват нашия живот. Ние ги създаваме, създаваме ги по наш образ и подобие, защото имаме безумната арогантност да си мислим, че сме Бог, но не сме и е добре да си дадем сметка за това, за да можем да се погрижим за бъдещите поколения".
Засега преподавателите просто искат да получат указания как да прилагат изкуствения интелект в образованието. За да не се стигне в бъдеще до това децата да „свалят“ в главите си знанията, вместо да използват учителите. Но поне за това има вече планове да бъде регулирано. Организацията на ООН за образование, наука и култура ЮНЕСКО обяви за заплаха напредъкът в невротехнологиите. С желанието електронни устройства да бъдат свързани с нервната система, за да се лекуват заболявания (за сега) се създава заплаха за неприкосновеността на личния живот, алармираха от ЮНЕСКО. И затова организацията подготвя световна „етична рамка" за защита на човешките права в сферата на невротехнологиите. А в тази сфера вече се прави много. През май американски учени съобщиха за разработването на "езиков декодер", който превежда мислите на човека в писмен вид. А компания на милиардера Илън Мъск получи разрешение от властите в САЩ да осъществи тестове върху хора на мозъчни импланти. Така че учителите може би наистина имат нужда от ясни правила за изкуствения интелект.
Целия репортаж чуйте в звуковия файл.
Тримесечният общ доход средно на лице от домакинство през четвъртото тримесечие на 2024 г. е 3371 лв., като нараства със 17,6% спрямо същия период на 2023, показват данни на Националният статистически институт. В същото време тримесечният общ разход средно на лице от домакинство се повишава с 13,7% до 3033 лв. Най-висок относителен дял в..
Министърът на външните работи на Турция Хакан Фидан заяви по време на интервю за турския телевизионен канал "ТРТ Уърлд", че страната е готова не само да участва, но и да е домакин на мирни преговори между Украйна и Русия, съобщава електронното издание на в."Биргюн". "В един идеален свят бихме се радвали да видим запазената териториална цялост..
Мъж е със спукан череп, след като е паднал в изкоп на новострояща се сграда в село Петково край Елин Пелин. Това съобщиха от ОД на МВР – София. Инцидентът е станал вчера сутринта. Служители на реда са извършили оглед на мястото. Пострадалият е настанен в болница със спукан в основата череп.
Работим заедно с ИНСАЙТ на СУ "Св. Климент Охридски" по обновяването на суперкомпютърът ни "Дискавърър" и заедно кандидатствахме за създаване на фабрика за изкуствен интелект, но първо трябва да ни одобрят. Ако ни одобрят, в рамките на 2026 г., ще построим фабриката и ще имаме ресурс със 100 пъти по-голям от досегашния, каза в интервю пред..
Пострадалата медицинска сестра при инцидента с линейка, която се обърна около 15 ч. вчера при Владая, е в стабилно състояние. Тя е откарана в "Пирогов", казаха за БНР от болницата в Кюстендил, където тя и шофьорът работят. Шофьорът е пострадал леко, той не е на болнично лечение. Колата се прибирала към Кюстендил, след като закарала..
Закъсал тир е причината за затварянето на пътен възел "Петолъчката" в посока пътя Котел - Омуртаг, съобщи директорът на Областно пътно управление Сливен Митко Иванов. Товарният автомобил е закъсал на изкачването след село Мокрен, но вече е изтеглен. От Областна администрация съобщиха за друг закъсал тир в района село Тича. Предприети са..
152 години от гибелта на Васил Левски ще бъде отбелязана в Босилеград на 18 февруари. По традициия на тази дата,за да могат да пристигнат повече почитатели на Апостола от България. Организатори са от Столична община – дирекция "Култура", Културноинформационния център "Босилеград", Сдружението "ГЛАС" и Гражданският комитет "Западни покрайнини". От..
По-скоро става въпрос за групировки , не за идеологически различия. Това каза след избора на председател на БСП социологът Кольо Колев от..
Справедлив мир за Украйна няма да има. В това е категоричен журналистът Валерий Тодоров, бивш кореспондент на БНР и БНТ в Москва. В предаването "Преди..
Полицията в Благоевград обяви за издирване 39-годишна жена от село Аврамово, община Якоруда, и 7-годишния и син. Двамата са в неизвестност от 10..