Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Георги Гроздев: Когато битието и битът са документирани, човекът, който го няма, може да бъде намерен

Проф. Антоанета Алипиева: Георги Гроздев дава суровата визия на Прехода

Георги Гроздев
Снимка: Личен архив

"Двете части на новата ми книга "Орис и вечност" са едно органично цяло. Написал съм тази книга, за да разкажа за хората, от които произхождам, каза в "Графити по въздуха" писателят, издател и журналист Георги Гроздев.

Той представи новите си две книги - "Орис и вечност" и "Критически портрет на писателя Георги Гроздев".

Първата книга се състои от две части - за сина на писателя - Васил Гроздев, а втората е речник

В "Орис и вечност" са събрани мигове от половин век, приблизително от 1959 до 2009. Това е проза, посветена на семейната памет с картини от бита и живота им. Включени са и знакови личности и събития у нас и в чужбина, забелязани от автора по пътищата на съдбата му.

Идеята е да остане спомен за най-близките му, за обикновените хора, от които произхожда и обича. Те означават за него повече, отколкото непроницаемите лица на важните:

"С течение на времето все повече разбирам, че тези хора са носители на ценности, сюжети и събития от моята лична история, за които никой няма да напише нищо. Аз като художник осъзнавам този вакуум като мой дълг да напиша, да разкажа за тях и съм конструирал, без да искам, едно съчинение за семейната памет, семейната хроника, предизвикано от едно лично нещастие, което стана преди 15 години, тогава е писана и самата книга, каза още пред "Хоризонт" писателят.

По думите му книгата е хронология на цяла една епоха в неговата лична и социалната история.

"На всеки пожелавам да напише такава книга за неговия род и семейство. Речникът в книгата са различни думи, които предизвикват определени асоциации, случки и събития, в които изплува определена личност или човек", поясни Георги Гроздев.

Според автора дневникът не е някаква ученическа приумица, в много култури хората си водят семейни дневници и това е начин да се запази семейната история. Неговият дневник му помага да реконструира миналото и да напише и книгата.

"Когато битието и битът са документирани по някакъв начин, човекът, който го няма, може да бъде намерен. Такава е и древната гръцка идея, че ние живеем в миналото, защото сега сме в сегашното, но след една секунда сме в миналото, бъдещето е въпрос на проекти и надежди, ние имаме само миналото... И когато човек претърпи някаква голяма и невъзвратима загуба, ние имаме само миналото, всъщност това е кръговратът, в който влизаме не по свое желание и пак така излизаме. Тогава разбираме, че всъщност ние живеем само в мига, който няма как да уловим, сподели още пред БНР Гроздев.

"Критически портрет на писателя Георги Гроздев" е ново и допълнено издание от 2012 г., като сега са включени допълнителни критически отзиви и самият автор със собствен глас дообогатява собствената си панорама, коментира в "Графити по въздуха" проф. Антоанета Алипиева, литературен критик, анализатор на творчеството на Гроздев и автор на предговора към "Критически портрет на писателя Георги Гроздев".

По думите й у нас има много романи на Прехода, а Георги Гроздев е едно от сериозните имена в тази ниша. Другите имена са - Захари Карабашлиев, Владимир Зарев, Теодора Димова и други.

"Но при Георги Гроздев е много самостоятелен глас, много интересен глас. Той някак си е нетрадиционен глас, като аз го виждам по-скоро като "регистратор" на самото време. Защото нямаме такава визия, такава кървава, сурова, животинска визия на този преход. А тези, които бяхме съвременници, имаме това усещане, че времето беше такова. Роман на Прехода има, а Гроздев е едно от основополагащите, много сериозни имена в този коридор", заяви още проф. Алипиева.

"Тежка съдба сполетя България в този преход и в тази смяна на морала, на обществото, много унижения за българската съдба и за българския живот и за отделния човек", смята още проф. Алипиева.

Георги Гроздев не само в романите си, а и в публицистиката говори много горестно за това, каза още литературният критик.

Още по темата в звуковите файлове. 

По публикацията работи: Гергана Хрисчева

БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Новините на Програма „Хоризонт“ - вече и в Instagram. Акцентите от деня са в нашата Фейсбук страница. За да проследявате всичко най-важно, присъединете се към групите за новини – БНР Новини, БНР Култура, БНР Спорт, БНР Здраве, БНР Бизнес и финанси.
ВИЖТЕ ОЩЕ
Димитър Маринов

Димитър Маринов: Да обичаш живота, който имаш, за да имаш живота, който искаш

Национално турне с мисия – срещи с млади хора, които търсят посока. Така холивудският актьор Димитър Маринов описва своите пътувания из страната, в рамките на които представя автобиографичните си книги "Към сцената" и "Към екрана" . Силистра също посрещна твореца с отворени обятия. По време на специален уъркшоп с настоящи и бъдещи..

публикувано на 15.06.25 в 09:10
Слава Атанасова (цигулка) и Констанца Дюлгерова (пиано)

Слава Атанасова и Констанца Дюлгерова свирят в концерт "По Владигеровски"

Продължават концертите "По Владигеровски", организирани от къщата музей "Панчо Владигеров" в София. С пет нови събития се отбелязва 20-ата годишнина от откриването на постоянната експозиция на културния институт със съвременен поглед към традицията, завещана от българския композитор и пианист. Вторият концерт, "Страници от музикалното наследство:..

публикувано на 13.06.25 в 18:12
Лиляна Кошлукова в ролята на Княгинята с Арон Аронов (Адам) в оперетата „Птицепродавецът“ на Целер, 1967 г., ДМТ „Стефан Македонски“ - София.

Спомен за оперетната звезда Лиляна Кошлукова

В историческата рубрика "Помните ли..." на предаването за класическа музика "Алегро виваче" разказваме за една от звездите на Националния музикален театър "Стефан Македонски" в средата и втората половина на 20. век - сопрана Лиляна Кошлукова.  На 1 юни се навършиха две десетилетия, откакто тя напусна този свят. Всеки, който я е гледал в блестящите..

публикувано на 13.06.25 в 16:21

"Последната нощ на Сократ" от Стефан Цанев ще зарадва публиката в Театър 199

Започнаха тържествата по повод 60 години от създаването на Театър 199 . Кулминация на празника ще бъде поставена с представлението "Последната нощ на Сократ" от Стефан Цанев. Пиесата е поставена за пръв път в театъра през 1986 година. Ходих 4-5 пъти в Гърция, за да проучвам, да усетя атмосферата, разказа пред БНР  Стефан Цанев, който е..

публикувано на 13.06.25 в 16:11

Дуо "Атмосфери" изнесе концерти в Бразилия

В края на месец май българското клавирно дуо "Атмосфери" прелетя до Бразилия, за да изнесе два концерта. Поканата към Александра Дичева и Мила Михова е отправена от на известния бразилски дирегент Клаудио Коен, с когото са работили заедно в Пазарджик. Маестрото ръководи оркестъра към Националния театър "Клаудио Санторо" в столицата Бразилия. С този..

публикувано на 13.06.25 в 16:03
Петя Иванова

"И ето ме…" - новата стихосбирка на поетесата Петя Иванова

През седмицата при голям интерес Клубът на дейците на културата във Враца представи стихосбирката "И ето ме…" на поетесата Петя Иванова.  Срещата премина изключително емоционално, с много усмивки и сълзи, породени от искрената изповед на авторката и обичта на многото почитатели, които се оказа че има във врачанския край. Петя Иванова е родена в..

публикувано на 13.06.25 в 14:45
Георги Калайджиев и децата от оркестър

Отзвук от "Музикант на годината 2024": Проектът "Музиката вместо улицата"

В предаването "Алегро виваче" ви срещаме с носителите на призове в допитването "Музикант на годината 2024". Галаконцертът се състоя на 12 май 2025 г. в Първо студио на БНР. Събитието беше под патронажа на председателя на Народното събрание на Република България - доц. Наталия Киселова. Галаконцерт "Музикант на годината 2024" - видеозапис..

публикувано на 13.06.25 в 13:41