Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Георги Гроздев: Когато битието и битът са документирани, човекът, който го няма, може да бъде намерен

Проф. Антоанета Алипиева: Георги Гроздев дава суровата визия на Прехода

Георги Гроздев
Снимка: Личен архив

"Двете части на новата ми книга "Орис и вечност" са едно органично цяло. Написал съм тази книга, за да разкажа за хората, от които произхождам, каза в "Графити по въздуха" писателят, издател и журналист Георги Гроздев.

Той представи новите си две книги - "Орис и вечност" и "Критически портрет на писателя Георги Гроздев".

Първата книга се състои от две части - за сина на писателя - Васил Гроздев, а втората е речник

В "Орис и вечност" са събрани мигове от половин век, приблизително от 1959 до 2009. Това е проза, посветена на семейната памет с картини от бита и живота им. Включени са и знакови личности и събития у нас и в чужбина, забелязани от автора по пътищата на съдбата му.

Идеята е да остане спомен за най-близките му, за обикновените хора, от които произхожда и обича. Те означават за него повече, отколкото непроницаемите лица на важните:

"С течение на времето все повече разбирам, че тези хора са носители на ценности, сюжети и събития от моята лична история, за които никой няма да напише нищо. Аз като художник осъзнавам този вакуум като мой дълг да напиша, да разкажа за тях и съм конструирал, без да искам, едно съчинение за семейната памет, семейната хроника, предизвикано от едно лично нещастие, което стана преди 15 години, тогава е писана и самата книга, каза още пред "Хоризонт" писателят.

По думите му книгата е хронология на цяла една епоха в неговата лична и социалната история.

"На всеки пожелавам да напише такава книга за неговия род и семейство. Речникът в книгата са различни думи, които предизвикват определени асоциации, случки и събития, в които изплува определена личност или човек", поясни Георги Гроздев.

Според автора дневникът не е някаква ученическа приумица, в много култури хората си водят семейни дневници и това е начин да се запази семейната история. Неговият дневник му помага да реконструира миналото и да напише и книгата.

"Когато битието и битът са документирани по някакъв начин, човекът, който го няма, може да бъде намерен. Такава е и древната гръцка идея, че ние живеем в миналото, защото сега сме в сегашното, но след една секунда сме в миналото, бъдещето е въпрос на проекти и надежди, ние имаме само миналото... И когато човек претърпи някаква голяма и невъзвратима загуба, ние имаме само миналото, всъщност това е кръговратът, в който влизаме не по свое желание и пак така излизаме. Тогава разбираме, че всъщност ние живеем само в мига, който няма как да уловим, сподели още пред БНР Гроздев.

"Критически портрет на писателя Георги Гроздев" е ново и допълнено издание от 2012 г., като сега са включени допълнителни критически отзиви и самият автор със собствен глас дообогатява собствената си панорама, коментира в "Графити по въздуха" проф. Антоанета Алипиева, литературен критик, анализатор на творчеството на Гроздев и автор на предговора към "Критически портрет на писателя Георги Гроздев".

По думите й у нас има много романи на Прехода, а Георги Гроздев е едно от сериозните имена в тази ниша. Другите имена са - Захари Карабашлиев, Владимир Зарев, Теодора Димова и други.

"Но при Георги Гроздев е много самостоятелен глас, много интересен глас. Той някак си е нетрадиционен глас, като аз го виждам по-скоро като "регистратор" на самото време. Защото нямаме такава визия, такава кървава, сурова, животинска визия на този преход. А тези, които бяхме съвременници, имаме това усещане, че времето беше такова. Роман на Прехода има, а Гроздев е едно от основополагащите, много сериозни имена в този коридор", заяви още проф. Алипиева.

"Тежка съдба сполетя България в този преход и в тази смяна на морала, на обществото, много унижения за българската съдба и за българския живот и за отделния човек", смята още проф. Алипиева.

Георги Гроздев не само в романите си, а и в публицистиката говори много горестно за това, каза още литературният критик.

Още по темата в звуковите файлове. 

По публикацията работи: Гергана Хрисчева

БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Новините на Програма „Хоризонт“ - вече и в Instagram. Акцентите от деня са в нашата Фейсбук страница. За да проследявате всичко най-важно, присъединете се към групите за новини – БНР Новини, БНР Култура, БНР Спорт, БНР Здраве, БНР Бизнес и финанси.
ВИЖТЕ ОЩЕ
д-р Елена Алекова

Читателите потъват в неповторимата поезия на Елена Алекова

Дошла само на 22 години от с. Мугла, след Института за учители в Смолян, Елена Алекова като цяло се установява в София, омъжва в София и живее тук и досега. Стихосбирката й "Сянка на ангел" / "Щрихи от София" е създавана от 1989 година досега, като през 2024 г. са написани само две стихотворения. Десетилетия любов, взиране в обикновения..

публикувано на 05.05.24 в 06:23
Jeremy? получават две първи награди от класацията БНР Топ 20 - за най-дълго задържала се под №1 песен в чарта и за песен с най-висок резултат от гласовете на слушателите на сайта top20.bnr.bg

Jeremy?, Миро, Б.Т.Р., Любо Киров и HRISI с награди от БНР Топ 20

Jeremy? са носителите на голямата награда на музикалната класация за българска поп и рок музика БНР Топ 20.  Те бяха отличени за "Най-дълго задържала се под №1 песен в класацията" на БНР. Bury me deep in love беше на върха в продължение на девет седмици. Столичният клуб "Строежа" беше домакин на церемонията по връчването на Годишните..

публикувано на 03.05.24 в 21:57
Мартин Пантелеев и Бернд Глемзер по време на репетиция

Софийската филхармония и Мартин Пантелеев възкресяват Владигерова симфония

На Велики четвъртък, 2 май, Софийската филхармония ще посрещне добре познати на състава и публиката музиканти - диригента Мартин Пантелеев и пианиста от Германия Бернд Глемзер, лауреат на клавирните конкурси „Рубинщайн", „Чайковски", „Бузони", ARD и др. Изявата в зала "България" комбинира две творби, които имат различен статус - любимия на мнозина..

публикувано на 02.05.24 в 11:27
Кръстопът – цената на избора

Деян Костов и Милена Ташкова вярват: Пътят към Господ е път към себе си и към другите

Пътят към Господ е път към себе си и към другите. В това са убедени  Деян Костов и Милена Ташкова. Те помогат на желаещите се да го извървят, оповавайки се на вярата и на творчеството. На  14 юни ще открият изложбата "Кръстопът – цената на избора“ в Националната базилика "Светото сърце" в Брюксел, Белгия.  Милена Ташкова и Деян Костов за цената..

публикувано на 01.05.24 в 19:02
Каталин Старейшинска

Каталин Старейшинска: Аз съм Антигона

"Последните години доста бързо преминавам от една роля в друга, това често ме пристеснява ...Справям ли се? Незнам, каза за БНР Каталин Старейшинска . Тя е млада и се е посветила на театъра. Изпълнява ролите си с дълбоко потапяне в образа . Взискателна е и е всеотдайна. Тя е актрисата от Малък градски театър "Зад канала" Каталин..

публикувано на 01.05.24 в 13:01
Бистра Иванова

Бистра Иванова: Расизмът в Европа не може да се толерира

Днес - 30.04, от 18.30 часа в парка пред Народния театър се открива изложбата "Не на расизма в ЕС". Зад нея стои колективът на "Мулти култи", а автор на фотографиите е Красимир Димитров. Бистра Иванова раз каза пред БНР, че идеята за събитието се ражда след извършване на проучване върху връзката между речта на омразата и евроскептицизма.  "То..

публикувано на 30.04.24 в 14:28
Димитър Атанасов, историк

Димитър Атанасов: Историята представлява ресурс, от който изграждаме настоящето си

Историята представлява ресурс, от който изграждаме настоящето си. Това обясни пред БНР  Димитър Атанасов историк от Института по етнология и фолкористика с Етнографски музей към БАН.  Той е и куратор на мултимедийната изложба "Да преживеем миналото – историческите възстановки като феномен на културата" която може да бъде видяна до 13 май в..

публикувано на 30.04.24 в 14:20