Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Георги Гроздев: Когато битието и битът са документирани, човекът, който го няма, може да бъде намерен

Проф. Антоанета Алипиева: Георги Гроздев дава суровата визия на Прехода

Георги Гроздев
Снимка: Личен архив

"Двете части на новата ми книга "Орис и вечност" са едно органично цяло. Написал съм тази книга, за да разкажа за хората, от които произхождам, каза в "Графити по въздуха" писателят, издател и журналист Георги Гроздев.

Той представи новите си две книги - "Орис и вечност" и "Критически портрет на писателя Георги Гроздев".

Първата книга се състои от две части - за сина на писателя - Васил Гроздев, а втората е речник

В "Орис и вечност" са събрани мигове от половин век, приблизително от 1959 до 2009. Това е проза, посветена на семейната памет с картини от бита и живота им. Включени са и знакови личности и събития у нас и в чужбина, забелязани от автора по пътищата на съдбата му.

Идеята е да остане спомен за най-близките му, за обикновените хора, от които произхожда и обича. Те означават за него повече, отколкото непроницаемите лица на важните:

"С течение на времето все повече разбирам, че тези хора са носители на ценности, сюжети и събития от моята лична история, за които никой няма да напише нищо. Аз като художник осъзнавам този вакуум като мой дълг да напиша, да разкажа за тях и съм конструирал, без да искам, едно съчинение за семейната памет, семейната хроника, предизвикано от едно лично нещастие, което стана преди 15 години, тогава е писана и самата книга, каза още пред "Хоризонт" писателят.

По думите му книгата е хронология на цяла една епоха в неговата лична и социалната история.

"На всеки пожелавам да напише такава книга за неговия род и семейство. Речникът в книгата са различни думи, които предизвикват определени асоциации, случки и събития, в които изплува определена личност или човек", поясни Георги Гроздев.

Според автора дневникът не е някаква ученическа приумица, в много култури хората си водят семейни дневници и това е начин да се запази семейната история. Неговият дневник му помага да реконструира миналото и да напише и книгата.

"Когато битието и битът са документирани по някакъв начин, човекът, който го няма, може да бъде намерен. Такава е и древната гръцка идея, че ние живеем в миналото, защото сега сме в сегашното, но след една секунда сме в миналото, бъдещето е въпрос на проекти и надежди, ние имаме само миналото... И когато човек претърпи някаква голяма и невъзвратима загуба, ние имаме само миналото, всъщност това е кръговратът, в който влизаме не по свое желание и пак така излизаме. Тогава разбираме, че всъщност ние живеем само в мига, който няма как да уловим, сподели още пред БНР Гроздев.

"Критически портрет на писателя Георги Гроздев" е ново и допълнено издание от 2012 г., като сега са включени допълнителни критически отзиви и самият автор със собствен глас дообогатява собствената си панорама, коментира в "Графити по въздуха" проф. Антоанета Алипиева, литературен критик, анализатор на творчеството на Гроздев и автор на предговора към "Критически портрет на писателя Георги Гроздев".

По думите й у нас има много романи на Прехода, а Георги Гроздев е едно от сериозните имена в тази ниша. Другите имена са - Захари Карабашлиев, Владимир Зарев, Теодора Димова и други.

"Но при Георги Гроздев е много самостоятелен глас, много интересен глас. Той някак си е нетрадиционен глас, като аз го виждам по-скоро като "регистратор" на самото време. Защото нямаме такава визия, такава кървава, сурова, животинска визия на този преход. А тези, които бяхме съвременници, имаме това усещане, че времето беше такова. Роман на Прехода има, а Гроздев е едно от основополагащите, много сериозни имена в този коридор", заяви още проф. Алипиева.

"Тежка съдба сполетя България в този преход и в тази смяна на морала, на обществото, много унижения за българската съдба и за българския живот и за отделния човек", смята още проф. Алипиева.

Георги Гроздев не само в романите си, а и в публицистиката говори много горестно за това, каза още литературният критик.

Още по темата в звуковите файлове. 

По публикацията работи: Гергана Хрисчева

БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Новините на Програма „Хоризонт“ - вече и в Instagram. Акцентите от деня са в нашата Фейсбук страница. За да проследявате всичко най-важно, присъединете се към групите за новини – БНР Новини, БНР Култура, БНР Спорт, БНР Здраве, БНР Бизнес и финанси.
ВИЖТЕ ОЩЕ
Иван Пеев - художник, откриване на изложба в Смолян

Иван Пеев с ретроспективна изложба графика в Смолян

Десетки жители на Смолян се събраха в Художествената галерия в града за откриването на ретроспективната изложба с графика на художника Иван Пеев.  Той е роден на 10 април 1955 г. в смолянското село Соколовци.  Завършил е Художествена гимназия в София, където изучава рисуване, живопис, скулптура, шрифт и история на изкуството.  През 1980 г...

публикувано на 06.07.25 в 05:35

Дафина Коен: В изложбите храната е главно действащо лице

"В една нощ - 60 години", така се нарича честването на юбилея на един от музеите, с най-много експонати в света "Музей Израел" в Ерусалим. Археология, фолклор, изобразително изкуство са само част от направленията на дейност. Зад интересните постоянни и временни експозиции, стои труда на много хора. Този път на всеки посетител му се дава..

публикувано на 06.07.25 в 05:20
 Яна Местдаг

Младата цигуларка Яна Местдаг: Мечтая да стана добра цигуларка и добър човeк

Срещаме ви с младата цигуларка Яна Местдаг.  Тя е от българо-белгийски произход. Майка й е българка, а баща й белгиец. И двамата са музиканти в Симфоничния оркестър на Антверпен. От малка Яна започва да свири на цигулка. Явявала се е на различни конкурси, печелила е награди, включително и в България. Преди дни завърши средното си образование и..

публикувано на 05.07.25 в 08:15

Военноисторическият музей открива изложбата "Глад 2.0"

Днес, в 16 часа, ще бъде открита изложбата "Глад 2.0". С нея Националният военноисторически музей отбелязва своята 109-годишнина . Изложбата може да бъде видяна в следващите 3 месеца.  " Това е едно пространство за изживяване, едно пространство за рефлексия, място, в което посетителите да дойдат и да съпоставят факти от нашето минало и..

публикувано на 03.07.25 в 10:47

A to Jazz от 3-ти до 6-и юли

Световен джаз в София от 3-ти до 6-и юли. A to JazZ – най-големият фестивал за градска култура , се завръща за 14-и път с музика, свобода на изразяване, споделени емоции и пълно потапяне в пъстротата на по-високото изкуство.  Програмата събира някои от най-добрите международни джаз, соул, фънк, ар-ен-би и етно изпълнители  - вокалисти,..

публикувано на 02.07.25 в 18:23

27-мия фестивал "ДокAвив" се проведе в Тел Авив

Сега, когато над Израел се сипят иранските балистични ракети, всяко събиране на повече от 30 човка е нежелателно, за да се минимизират жертвите от паднала ракета, но в навечерието на войната с Иран завърши в Тел Авив - Яфо 27-мия фестивал "ДокAвив". На нашата кореспондентка в Израел Искра Декало й се струваше, че всичко е върха на..

публикувано на 01.07.25 в 12:45
Израелската опера в Тел Авив

Премиера на “Ариадна на Наксос“ в Телавивската опера

Допреди около половин век в Израел е било немислимо да се изпълняват произведения на Вагнар и Рихард Щраус. Докато отдавна преминалия в отвъдното Вагнер не може да бъде обвиняван, че пред камерите на смъртта във фашистките концлагери е изпълнявана негова музика, Рихард Щраус е бил почти две години председател на Музикалната камара на Райха, назначен..

публикувано на 30.06.25 в 20:30