Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Дамир Шагол: Най-ужасното във всяка война е човешкото страдание

Няма дилема между документалното във фотографията и отправянето на послание, смята босненският фотожурналист

| Интервю
Дамир Шагол
Снимка: Ирина Недева

"Да заснемеш един кадър или да насочиш оръжие към някого – тази дискусия започва още през 70-те години, когато Сюзън Зонтаг упреква фотожурналистите, които пътуват в Третия свят, насочват обективите си и се прибират с т.нар. трофей, като глава на лъв, която да закачат впоследствие и да покажат. Тази прилика е главно техническа. Всички насочваме нашите оръжия – дали е камера, на която натискаме копчето, или спусък на оръжие."

Това казва в интервю за БНР босненският фотограф Дамир Шагол, фотожурналист с над 25 години практика на терен. Неговият обектив е заснел събития в Босна, Чечня, Афганистан, Мианмар, Ливан, Израел и Палестина.

Дамир Шагол е роден и израснал в Сараево, учил е електроенергетика в Москва. Във фотожурналистиката се потапя след войната в Босна. По време на обсадата на Сараево е войник и 4 години е бил от другата страна на камерата - обект на заснемане.

"Бивайки обект в нечия друга фотография, виждайки после тези снимки след публикуването им, това може би ме е подтикнало да мисля върху нещата, които изпитвам като жертва или участник във война и какво е запечатано върху снимките, които гледаме. Това може би ми е помогнало по-късно в моята кариера, когато съм отразявал конфликти. Да се фокусирам върху неща, които наглед не са толкова очевидни."

Снимките от различните зони на конфликт са различни, отбелязва босненският фотожурналист.

"Те биха могли да бъдат заснети сред студения пейзаж на Украйна или в тропическия климат на Мианмар – неизменно обаче най-ужасното във всяка война е човешкото страдание. Образът на мъртво дете или на родител, който държи мъртвото си дете – няма география, климат или цвят на кожата, които могат да повлияят фундаментално на този ужас."

Няма дилема между документалното във фотографията и отправянето на послание чрез нея, смята Дамир Шагол, който се стреми да остави на зрителя поле за размишление върху видяното.

Поли Захариева и Дамир Шагол  Снимка: Ирина Недева

Шагол е изнесъл лекция във Фотофабрика.

Кинофабрика е част от Фотофабрика вече 9 години, запознава българската публика със световноизвестни имена от фотографията и представя документално кино, което разказва за живота на фотографите, обяснява Поли Захариева в предаването "Хоризонт до обед".

"Във Фотофабрика използваме изображенията и снимките, за да променяме света, в който живеем и да бъдем по-чувствителни към това, което се случва около нас. Колкото и често да гледаме снимки от войните, се притъпяват нашите усещания. Искахме да поканим някой, който да разкаже от първо лице."

Цялото интервю слушайте в звуковия файл.

Превод в ефир: Поли Захариева

По публикацията работи: Яна Боянова

БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Новините на Програма „Хоризонт“ - вече и в Instagram. Акцентите от деня са в нашата Фейсбук страница. За да проследявате всичко най-важно, присъединете се към групите за новини – БНР Новини, БНР Култура, БНР Спорт, БНР Здраве, БНР Бизнес и финанси.
ВИЖТЕ ОЩЕ

Матео Бочели: Стъпиш ли на сцената, остава само щастието

"Fall on me" е песента, с която световноизвестният тенор Андреа Бочели представи сина си Матео през 2018-а година. Младият Бочели ще има концерт у нас на 11 юни в Античен театър - Пловдив . Матео е на 27 години, а през 2023-та издаде и своя дебютен албум. Младият талант даде първото си интервю преди концерта в България за "Понеделник вечер"...

публикувано на 01.04.25 в 12:52
Оксана Цветанова

Оксана Цветанова: Нови проекти ще се реализират в Регионалната библиотека в Плевен

Оксана Цветанова е директор на Регионалната библиотека „Хр. Смирненски“ в Плевен“. Работи от 1989 г. в културния институт. Владее  италиански, руски, английски и немски език.  Как ще се развива библиотеката, какви проекти се реализират, за да стане привлекателно място в града? Латинка Светозарова разговаря с Оксана Цветанова в звуковия файл.

публикувано на 30.03.25 в 06:51
маестро Томислав Аспарухов

Маестро Томислав Аспарухов отпразнува 80-ия си рожден ден

През седмицата редица институции и много врачани почетоха 80-я рожден ден на един от ярките музикални дейци във Враца и региона - маестро Томислав Аспарухов.  Неговият значим принос за културния живот във Врачанско е в развитието на хоровото изкуство.  Той е основател и диригент на редица певчески формации, а негови възпитаници са стотици..

публикувано на 30.03.25 в 05:57
Отец Стоил от храма

Отец Стоил - 26 години в служба на Бога

Отец Стоил е свещеник в Ракитово. Служи в храма "Света Неделя". Родом е от Велинград. Носи името на дядо си Стоил. За здраве и изцеление баба му го водила от малък по църкви и манастири, защото е бил болнаво дете. От нея е закърмен с любов към Бога, който го води към дверите на църквата, в която служи вече 26 години. "Ние всякога трябва..

публикувано на 28.03.25 в 10:50
Никола Вукчевич

Черногорският режисьор Никола Вукчевич: Никой не е отделен остров, трябва да общуваме

На София филм фест гост бе и черногорският театрален и филмов продуцент Никола Вукчевич . Носителят на "Оскар" Данис Танович: Киното надхвърля границите и езиците Във филма си "Крепост на силата" той сблъсква войната и религията, за да разберем какво е кодът на честта и колко важна е ролята на саможертвата не само за времето,..

публикувано на 27.03.25 в 11:23
Данис Танович

Носителят на "Оскар" Данис Танович: Киното надхвърля границите и езиците

През 2002-ра босненският режисьор и сценарист Данис Танович печели "Оскар" за чуждоезичен филм със заглавието "Ничия земя".  Тази година, за София филм фест, той дойде, за да представи новия си филм "След края на лятото" . История, развиваща се на красив хърватски остров ни запознава с жена, която изследва сложната същност на семейните връзки и..

публикувано на 26.03.25 в 11:07
Проф. Бранимир Ботев

Проф. Бранимир Ботев: Европа е в тежка рецесия, на границата на икономическия колапс

"В момента  трябва да преформатираме цялата матрица на Европейското икономическо сътрудничество , защото Европа е изправена пред необходимостта да генерира, да създаде и то на базата на много широк консенсус собствена икономическа и финансова доктрина, защото  Европа е в тежка рецесия, на границата на икономически колапс , който до голяма степен, за..

публикувано на 25.03.25 в 09:13