Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Легенди и истории за Кембълтаун - градът, смятан някога за световна столица на уискито

| Репортаж
Снимка: Ройтерс

Фойерверките и шумните празненства са отличителна част при изпращането на старата и посрещането на новата година в Обединеното кралство.

Шотландия обаче прави известно изключение, защото, освен всичко друго - се набляга на консумацията на уискиИ изобщо за "водата на живота" има много легенди и истории и макар и да се смята, че първите дестилерии за уиски са се появили в Ирландия, Шотландия все пак си остава "Меката" на спиртната напитка, обичайно кехлибарен цвят. 

По това време на годината Британските острови обикновено са брулени от бури, но хората в тази част на света са му намерили колая – седиш си кротко пред камината с чаша малцово уиски в ръка в очакване на по-добро време. В Шотландия днес офиицално са регистриарни 162 дестилерии. 

Историята на производството на уиски е много интересна със своите възходи и падения, но едно градче, останало със славата на световна столица на уискито дори е възпято в местния фолклор. Става дума за Кембълтаун на полуостров Кентайър. 

В началото на XIX век Кембълтаун прави истински бум в производството на уиски като се превръща в световна столица на уискито. Това не е странно, защото всички предпоставки са били налице - плодородните полета на Кентайър за отглеждане на ечемик, неободимата за целта вода от близкото сладководно езеро, въглища от близките мини за гориво за казаните, а също и торфени блата, откъдето се изпозлва торф (нискокалорично гориво) за сушене и опушване на зърната с цел придобиване на този пушен вкус при някои марки. 

Голям плюс за Кембълтаун е също естественото дълбоко пристанище, което на практика е солено езеро, наречено Кембълтаун Лох, откъдето с кораби уискито започва да достига до големите и бързоразвиващи се пазари в Глазгоу и Лондон, а също и до Америка. В края на 19-ти век Кембълтаун е вече проспериращ град с десетки дестилерии. Макар и днес индустрията като цяло да е западнала в тази част на Шотландия, все още могат да се видят богатите вили по източната част на залива, посторени благодарение на уискито и херингата

През 20-те години на XX век обаче 17 дестилерии са затворени. Причината- търсенето на уиски е толкова голямо, че дестилериите не могат да се справят с поръчките и качеството на продукта започва да пада. Настават и тежки икономиечски времена. 

В същото време районът Спейсад в Северна Шотландия е свързан с новите железопътни линии, което му позволява да увеличи производството си. Световните войни, забраната на производството и Голямата депресия в Америка допринасят за упадъка на Кембълтаун. 

Градът обаче завинаги остава в шотландския фолклор с една песен по мотив от любопитна действителна история. Песента се нарича "Езеро Кембълтаун, искам да си уиски. За да научим историята, която стои зад песента се е погрижил един от нейните изпълнители – Анди Стюърт, известен певец и радио и телевизионен водещ, който посетил градчето. 

Стари жители на Кембълтаун му, разказали, че преди много години е имало 14 дестилерии на върха на баира край града. Цената на уискито обаче е била много висока и местните хора са си мечтаели то да е без пари. Един ден избухнал пожар в една от дестилериите. Не са знае как точно, но съмненията са, че не е било случайно. 

Огромни пламъци се издигнали, а от резервоарите и бъчвите с безценната течност изтекли повече от 10 000 галона уиски, т.е. около 50 000 литра. Уискито се понесло като огнена река по улиците на Кембълтаун и както може и да се очаква, мъжкото население се втурнало кой с каквото има и може – теджери, стомни, кофи, за да не отиде зян ценната течност. На практика настъпило пълно веселие, което обаче било помрачено. 

"За нещастие обаче точно на този ден имало кораб с кадети в залива на учение. Кораб, пълен с млади момчета, прекалено млади, за да знаят какво правят. Те се качили на хълма и потушили пожара. Това бил английски кораб", разказва с недоволство в гласа Анди Стюърт, както и подчертава, че корабът е английски. 

И както отбелязва певецът, ако в този ден сте попитали мъж в Кембълтаун дали иска чаша уиски шансът да откаже е бил малък, но ако сте го попитате дали иска вода в уискито той ще си спомни трагедията и ще отговори "Не, благодаря, какво му е хубавото да започнеш пожар и след това да го потуши!".

В тази песен е залегнала и една легенда за Кембълтаун, че когато производството на уиски е започнало да бъде тежко облагано от шотландското правителство и бирниците са започнали да шетат в района, местните хора са криели бъчвите с уиски на дъното на езерото, вързани с дълги въжета. 

Бъчвите, разбира се, веднага са били изваждани от езерото щом данъчните си отидели. Но както може и да се очаква по време на цялата тази операция е имало и жертви, т.е. разбивали са се бъчви и уискито, а жителите на града започнали да говорят, че в езерото вече има повече уиски, отколкото вода.

Възпяването на местната алкохолна напитка е характерно и за много други държави. Това важи и за България, където има подобни изпълнения - за река Марица, за Перловската река и за  Пернишката река, където пожеланията са "ракия да стане, а тревата – шопска салата".

Песента може да чуете в звуковия файл. 

По публикацията работи: Зорница Близнашка


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Новините на Програма „Хоризонт“ - вече и в Instagram. Акцентите от деня са в нашата Фейсбук страница. За да проследявате всичко най-важно, присъединете се към групите за новини – БНР Новини, БНР Култура, БНР Спорт, БНР Здраве, БНР Бизнес и финанси.
ВИЖТЕ ОЩЕ

Локалите - феномен или дефицити в общуването между родители и деца?

"Дали е поколенческо? По-скоро е възрастово – в момента ги наричаме локали, но назад в годините винаги е имало подобни групи деца, тийнейджъри. Едно дете живее в общност , не живее изолирано само с майка си и баща си. То попива от цялата среда и не можем да се похвалим със спокойна, мотивираща и креативна среда ." Това мнение изразява пред..

публикувано на 17.07.25 в 11:23

Без бележка в лева и евро: Как апаратите на такситата се оказаха в нормативен вакуум

Няма таксиметров автомобил, който да може да издаде касов бон в двете валути – в лева и евро. За това предупреди в интервю за БНР Красимир Цветков, председател на Националния таксиметров синдикат.  Той обясни, че апаратите им са с отдавна изтекли сертификати и няма подзаконова нормативна уредба , която да разписва тяхната..

публикувано на 17.07.25 в 08:39
Петър Стоянов

Смърт на мъж след трансплантация: Има ли адекватни мерки срещу вътреболничните инфекции?

Вътреболнична инфекция с бактерията клебсиела пневмония отнема живота на 39-годишен мъж. Това се случва след бъбречна трансплантация в университетската болница "Александровска".  За случая стана ясно от жалба на майката на Петър Стоянов – Симона Стоянова – до здравния министър.  В нея се твърди, че ИА "Медицински надзор" умишлено..

публикувано на 15.07.25 в 09:30

Gen Z задлъжняват по-безотговорно от милениумите и поколенията преди тях

Gen Z взема кредити по-безотговорно от милениумите и поколенията преди тях. Това каза пред БНР Лилия Димитрова, председател на Асоциацията за управление на вземания. Тя подчерта необходимостта от по-голяма финансова грамотност. Димитрова обърна внимание върху въпроса един кредитополучател колко успоредни кредита има , не само на каква..

публикувано на 15.07.25 в 08:41
Методи Методиев

Методи Методиев: Повишаването на кредитния ни рейтинг е оценка, че се движим в правилната посока

Три рейтингови агенции повишиха кредитния рейтинг на България в седмицата, в която получихме зелена светлина за въвеждане на единната европейска валута от 1 януари догодина.   Scope Ratings даде на страната ни рейтинг от А- (А минус) в местна и чуждестранна валута, с което за първи път влязохме в най-високата скала от инвестиционния клас...

публикувано на 14.07.25 в 07:30

Хората в Кресна твърдят, че новите пътни мерки задълбочават проблемите, започнаха подписка

Над пет километра е отсечката от Е-79, която минава през Кресна, а след влизането на България в Шенген и особено в сезона на лятото потокът от леки автомобили и камиони се е увеличил два пъти. Изграждането на последния участък от АМ "Струма", както и обходен път западно от Кресна ще отнеме поне пет години.  Мерки за облекчаване на..

публикувано на 13.07.25 в 16:52
Любомир Каримански

Любомир Каримански: Не смятам, че има нещо, което може да осуети влизането ни в еврозоната

Не смятам, че има нещо, което може да осуети влизането ни в еврозоната. Това обясни пред БНР Любомир Каримански, член на УС на БНБ. "Вече е взето финалното решение.  Предстои тежка работа , която трябва да бъде свършена до първи януари 2026 година, пък и след това. Но не би трябва да си поставяме като сериозен приоритет и цел за..

публикувано на 13.07.25 в 11:20