Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Васил Велев, АИКБ: 3% от пратките са по въздух и вода, 97 са сухопътни. Като товарен транспорт и свободно движение на товари ползата клони към нула

Транспортният бранш: Приемането ни в Шенген по въздух и вода не помага на бизнеса!

Около 8% от българския износ за страни от Европейския съюз е по море, река и по въздух, 92% - по суша, твърдят от Съюза на международните превозвачи

| Анализ
Снимка: Ани Петрова

Приемането на България в Шенген по въздух и вода по никакъв начин не помага на бизнеса, икономиката и в частност на транспортния сектор, заявиха от Съюза на международните превозвачи. От транспортния бранш очакват през тази година да се направят всички необходими стъпки България да договори влизането в Шенген и по сухопътните ни граници. 

Снимка: Радио Видин"За огромно наше съжаление, не успя да се постигне основната цел по отношение приемане на страната ни в Шенген, а именно отварянето на сухопътните граници. Ние сме наясно, че това е най-сериозният проблем, който стои пред българския транспортен бранш, а също така и пред българската икономика. Около 8% от българския износ за страни от Европейския съюз е по море, река и по въздух, а останалите 92% и отгоре са по суша. Най- вече с автомобилен транспорт и малко по- малко с железопътен транспорт. Т.е., това по никакъв начин не помага на бизнеса, на икономиката и в частност на транспортния сектор. Ние години наред алармираме, че всяка година българските превозвачи губят между 100 и 150 милиона само от изчакване на границата ни с Румъния", коментира пред БНР Йордан Арабаджиев - изпълнителен директор на Съюза на международните превозвачи.

Проверките на тежкотоварните камиони ще продължат до сухопътното присъединяване на България към Шенген. Шофьори на тирове чакат с часове на граничния пункт с Румъния "Дунав мост" 2:

"Чакаме, аз съм с патешки дробчета. Как да мина? Няма опашка тогава, когато няма турци. Този Шенген на кого ще помогне корабно, водно и по летищата? За този Шенген какво да кажа? Дори и в Шенген да влезем, ще е същата работа, докато не се махнат тези румънски кантари, служби АНАФ и т.н... Ако влезем в Шенген, ще стане точно като между Франция и Германия, не знаеш къде се намираш. Ние трябва да висим тук и стоката да стои в автомобилите по една седмица, по десет дни, това са милиони... Изобщо никаква файда няма, че го направиха за въздушен транспорт. Чакаме тука и така..."

Снимка: Радио ВидинЧленството на България в Шенген, Еврозоната и Организацията за икономическо сътрудничество и развитие /ОИСР/ са приоритети за работодателите и организациите на бизнеса. Имаше сериозни очаквания и надежди, че през 2013 година ще се осъществи едното членство, другото от 2025 и присъединяване към ОИСВ 2026 година, припомня Васил Велев - председател на Асоциация на индустриалния капитал в България. 

"Това, което до момента се случи, е голямо разочарование. Данните, числата, ако ги погледнем, от националната статистика взети, за миналата година извършената работа като транспорт, като превоз, в тон километри по въздух и вода е едва 1,8 процента от всички превози от извършената работа, мерена пак повтарям, в милиони тон километри. Ако вземем информация пък от спедиторите, Националния съюз на българските спедитори, наш колективен член, те мерят в пратки колегите. Всъщност 3% от пратките са по въздух и вода, 97 са сухопътни. Т.е. като товарен транспорт, като свободно движение на товари, ползата клони към нула. Остава и пропуснатата полза от заобикалянето на страната, от нейното географско положение", каза Васил Велев.

Има известна полза за туризма и въздушния пътнически транспорт, отчитат от АИКБ. 

Снимка: БГНЕС"Толкова ли няма въпрос, по който България може да наложи вето в Европейския съюз? Вето, от което да заболи Австрия и да спре с тази дискриминация? Станалото не е никаква победа за нас и е едно голямо разочарование", смята Васил Велев.

Приемането ни в Шенген по въздух и вода е крачка напред за туристическия бранш. Това е позицията на "Обединение Бъдеще за туризма". 

"Паспортната проверка отнемаше голяма част от времето, сега вече няма да я има и ще бъде доста по-спокойно. Да не говорим, че имаше и голяма от клиентите, които изтърваха полети помежду си, заради тази проверка", посочва Павлина Илиева - председател на "Обединение Бъдеще за туризма". 

От организацията очакват преди летния сезон да се направят коридори по границите специално за автобусите с европейски граждани.

Цялата тема може да чуете в звуковия файл.

По публикацията работи: Яна Боянова


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Новините на Програма „Хоризонт“ - вече и в Instagram. Акцентите от деня са в нашата Фейсбук страница. За да проследявате всичко най-важно, присъединете се към групите за новини – БНР Новини, БНР Култура, БНР Спорт, БНР Здраве, БНР Бизнес и финанси.
ВИЖТЕ ОЩЕ
Стефан Антонов

Стефан Антонов: Следващата 2026 година ще бъде като последните години на комунизма

"Това не е скрит предизборен бюджет. Този бюджет отразява стремежа на всяка една партия да не изостава от популистката лудост на предишните партии , както се пее в македонската песен - "Проклет да биде, кой пръв почна". Това каза пред БНР журналистът Стефан Антонов : "През 2022 година бяха направени първите подаръци към един конкретен..

публикувано на 19.11.25 в 13:47
Професор Любомир Хаджийски

Български учен е сред иноваторите за въвеждането на изкуствен интелект в медицината

Български учен е сред иноваторите и моторите за въвеждането на изкуствен интелект в медицината и при разчитането на данни на образната диагностика в световен план. Професор Любомир Хаджийски от Департамента по Радиология на Университета в Мичиган, САЩ, даде специално интервю за "Хоризонт" за предизвикателствата при интеграцията на изкуствения..

публикувано на 19.11.25 в 11:45

Проучване на WWF – България: Заради речни бариери от миналото има опасност от наводнения

"Нашите проучвания ги започнахме далеч преди тези трагични събития с наводненията . Те има съвсем друга цел – да проучат какво е здравето на речните екосистеми, на реките в България. Установихме сериозен проблем за всички европейски реки – тези речни бариери, които са били построени в миналото и които вече не изпълняват предназначението, за..

публикувано на 19.11.25 в 11:35
Малгожата Хейдук-Громек

Малгожата Хейдук-Громек за историята на проекта "Поезия в метрото"

Официалното откриване на десетото издание на проекта "Поезия в метрото" е тази вечер от 18.30 часа в Полския институт в София.  "Преди десет години тогавашният директор на Полския институт  Ярослав Годун  преди да дойде в София, е бил директор на Полския институт в Киев и там е направил подобна кампания - "Поезия в метрото". Това каза пред..

публикувано на 18.11.25 в 12:24

AI артистите катерят еърплей чартове в Щатите 

Може да се каже, че дебатът „за“ или „против“ творчество създадено с или с помощта на Изкуствен интелект е на път да се изчерпа и да бъде изместен от по-съдържателни дискусии за това какво да правим сега, когато разкази, песни и видеоклипове направени от AI са част от ежедневната ни консумация онлайн.  Песента How Was I Supposed To Know се записа в..

публикувано на 18.11.25 в 12:07
Проф. Амелия Личева

Откриват тазгодишното издание на проекта "Поезия в метрото"

Официалното откриване на десетото издание на проекта "Поезия в метрото" е тази вечер от 18.30 часа в Полския институт в София .  "Това е един от успешните проекти , защото успя да запознае българската публика с много и световно големи поети, и български". Това заяви пред БНР  проф. Амелия Личева,  главен редактор на "Литературен вестник":..

публикувано на 18.11.25 в 10:59
Ивайло Динев

Ивайло Динев: На Балканите имаме протестна демокрация

Както в България, така и в останалите балкански държави, типично за постсоциалистическия контекст, голяма част от държавите имат тип режими, които са протестни демокрации : масовите протести и протестното гласуване  за антисистемни партии са двата механизма, които движат тези политически системи . Това мнение изрази пред БНР политологът..

публикувано на 17.11.25 в 09:04