Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Васил Велев, АИКБ: 3% от пратките са по въздух и вода, 97 са сухопътни. Като товарен транспорт и свободно движение на товари ползата клони към нула

Транспортният бранш: Приемането ни в Шенген по въздух и вода не помага на бизнеса!

Около 8% от българския износ за страни от Европейския съюз е по море, река и по въздух, 92% - по суша, твърдят от Съюза на международните превозвачи

| Анализ
Снимка: Ани Петрова

Приемането на България в Шенген по въздух и вода по никакъв начин не помага на бизнеса, икономиката и в частност на транспортния сектор, заявиха от Съюза на международните превозвачи. От транспортния бранш очакват през тази година да се направят всички необходими стъпки България да договори влизането в Шенген и по сухопътните ни граници. 

Снимка: Радио Видин"За огромно наше съжаление, не успя да се постигне основната цел по отношение приемане на страната ни в Шенген, а именно отварянето на сухопътните граници. Ние сме наясно, че това е най-сериозният проблем, който стои пред българския транспортен бранш, а също така и пред българската икономика. Около 8% от българския износ за страни от Европейския съюз е по море, река и по въздух, а останалите 92% и отгоре са по суша. Най- вече с автомобилен транспорт и малко по- малко с железопътен транспорт. Т.е., това по никакъв начин не помага на бизнеса, на икономиката и в частност на транспортния сектор. Ние години наред алармираме, че всяка година българските превозвачи губят между 100 и 150 милиона само от изчакване на границата ни с Румъния", коментира пред БНР Йордан Арабаджиев - изпълнителен директор на Съюза на международните превозвачи.

Проверките на тежкотоварните камиони ще продължат до сухопътното присъединяване на България към Шенген. Шофьори на тирове чакат с часове на граничния пункт с Румъния "Дунав мост" 2:

"Чакаме, аз съм с патешки дробчета. Как да мина? Няма опашка тогава, когато няма турци. Този Шенген на кого ще помогне корабно, водно и по летищата? За този Шенген какво да кажа? Дори и в Шенген да влезем, ще е същата работа, докато не се махнат тези румънски кантари, служби АНАФ и т.н... Ако влезем в Шенген, ще стане точно като между Франция и Германия, не знаеш къде се намираш. Ние трябва да висим тук и стоката да стои в автомобилите по една седмица, по десет дни, това са милиони... Изобщо никаква файда няма, че го направиха за въздушен транспорт. Чакаме тука и така..."

Снимка: Радио ВидинЧленството на България в Шенген, Еврозоната и Организацията за икономическо сътрудничество и развитие /ОИСР/ са приоритети за работодателите и организациите на бизнеса. Имаше сериозни очаквания и надежди, че през 2013 година ще се осъществи едното членство, другото от 2025 и присъединяване към ОИСВ 2026 година, припомня Васил Велев - председател на Асоциация на индустриалния капитал в България. 

"Това, което до момента се случи, е голямо разочарование. Данните, числата, ако ги погледнем, от националната статистика взети, за миналата година извършената работа като транспорт, като превоз, в тон километри по въздух и вода е едва 1,8 процента от всички превози от извършената работа, мерена пак повтарям, в милиони тон километри. Ако вземем информация пък от спедиторите, Националния съюз на българските спедитори, наш колективен член, те мерят в пратки колегите. Всъщност 3% от пратките са по въздух и вода, 97 са сухопътни. Т.е. като товарен транспорт, като свободно движение на товари, ползата клони към нула. Остава и пропуснатата полза от заобикалянето на страната, от нейното географско положение", каза Васил Велев.

Има известна полза за туризма и въздушния пътнически транспорт, отчитат от АИКБ. 

Снимка: БГНЕС"Толкова ли няма въпрос, по който България може да наложи вето в Европейския съюз? Вето, от което да заболи Австрия и да спре с тази дискриминация? Станалото не е никаква победа за нас и е едно голямо разочарование", смята Васил Велев.

Приемането ни в Шенген по въздух и вода е крачка напред за туристическия бранш. Това е позицията на "Обединение Бъдеще за туризма". 

"Паспортната проверка отнемаше голяма част от времето, сега вече няма да я има и ще бъде доста по-спокойно. Да не говорим, че имаше и голяма от клиентите, които изтърваха полети помежду си, заради тази проверка", посочва Павлина Илиева - председател на "Обединение Бъдеще за туризма". 

От организацията очакват преди летния сезон да се направят коридори по границите специално за автобусите с европейски граждани.

Цялата тема може да чуете в звуковия файл.

По публикацията работи: Яна Боянова


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Новините на Програма „Хоризонт“ - вече и в Instagram. Акцентите от деня са в нашата Фейсбук страница. За да проследявате всичко най-важно, присъединете се към групите за новини – БНР Новини, БНР Култура, БНР Спорт, БНР Здраве, БНР Бизнес и финанси.
ВИЖТЕ ОЩЕ

Софийската опера и балет представят "Селска чест“ и "Палячи“

Покана за премиера от Софийската опера и балет . Постановките всъщност са две – "Селска чест“ и "Палячи“ , но както обикновено биват поставяни заедно в една вечер, така ще се случи и сега. Директорът на оперния театър акад. Пламен Карталов е и режисьор на спектакъла, чиито премиерни дати са от 11 до 19 октомври. "Селска чест“ е опера в едно..

публикувано на 07.10.25 в 16:37
Младен Петков

Нова рубрика представя любопитни събития и истории от Щатите

Тази седмица е ефира на предаването “Понеделник вечер” на програма Хоризонт стартира нова рубрика с акценти от живота в Съединените Щати . Дългогодишният ни колега ни Младен Петков всеки понедел ник от Вашингтон в “Американски честоти” ще представя своя поглед върху събития и истории отвъд Атлантика: " Идеята ми за тази рубрика..

публикувано на 07.10.25 в 16:26

Две години по-късно в кибуца Нир оз в Израел животът не е възстановен

В кибуца Нир оз в Израел , който беше атакуван от "Хамас“, две години по-късно животът не е възстановен , но близки на убитите посрещат групи и разказват за ужасите. Само на два километра от ивицата Газа, кибуцът Нир оз е един от първите, които е бил атакуван. 27-годишният Рон Шмицър , който също е бил част от общността сега показва..

публикувано на 07.10.25 в 15:56
Д-р Милена Ангелова

Милена Ангелова: Тотално зловеща е обстановката в Газа

"Не съм съгласна с определението, че "Хамас" е радикална групировка" . Това отбеляза пред БНР д-р   Милена Ангелова , която се завърна от Газа: "Дали ни харесва или не "Хамас" е дошла на власт след избори през 2006 година . Наистина не е имало избори след 2006 година, но "Хамас" в момента е правителството в Газа. Както Израел има..

публикувано на 07.10.25 в 15:25
Джейн Гудол, Будапеща, юли 2019

Жасмина Георговска: Джейн Гудол беше и винаги ще си остане световна екологична икона

"Джейн Гудол беше и винаги ще си остане световна екологична икона" .Това каза пред БНР  българката Жасмина Георговска от екипа на Джейн Гудол, британската природозащитничка и световноизвестен експерт по шимпанзетата, която почина на 91-годишна възраст.  "Джейн е известна с това, че дори и на 91 години тя пътуваше 300 дни в годината по..

публикувано на 07.10.25 в 11:41

Йордан Цветанов за историята на "Джуниър бенд“

"Оркестър  "Джуниър бенд“  е наследство от моя преподавател по кларнет  Иван Иванов , който аз наследих в един по-скромен състав от няколко деца, които изпълняваха типичните за духовите оркестри маршове и училищни неща". Това заяви пред БНР Йордан Цветанов , диригент на "Джуниър бенд": "В началото мислех да го правя като симфоничен духов оркестър..

публикувано на 07.10.25 в 10:38
Теодора Иванова

Председателят на ДАЗД за случая в Каблешково: При нас няма данни за сексуално насилие над детето

"През изминалата една година от кампанията "Бъди смел, бъди добър!" срещу насилието над и между деца можем да се похвалим с отлични резултати , защото благодарение на кампанията успяхме да привлечем голяма част от обществото ". Това подчерта пред БНР Теодора Иванова , председател на Държавната агенция за закрила на детето (ДАЗД): "В тази..

публикувано на 06.10.25 в 13:53