Добре ли са подготвени младите шофьори за шофиране в по-трудни условия? Оказва се, че през зимните месеци желаещите да се запишат за шофьорски курс са много по-малко от тези, които предпочитат да изкарат книжка напролет или през лятото.
Според Красимир Георгиев, председател на Асоциацията за квалификация на автомобилистите в България, това се корени в нашата народопсихология.
Докато в другите страни целта на хората, които искат да станат шофьори, е да се научат да карат, то у нас целта е да се вземе книжка, подчертава Георгиев в интервю за БНР.
Той е категоричен, че тези, които карат шофьорския курс през зимните месеци, стават по-подготвени шофьори от останалите.
"Наистина курсът е по-труден. Но те могат да усетят сцеплението на гумите с пътя, особеностите при управление в заледени участъци, при намалена видимост, дори при минусови температури", обяснява експертът.
Затова той и колегите му от Асоциацията за квалификация на автомобилистите в България подкрепят напълно идеята за създаването на полигони за шофиране в екстремни условия по примера на други европейски държави.
При аквапланинг, сняг, дъжд, лед, както и когато цяла зима се хвърля пясък, а напролет пясъкът не се изчисти, сцеплението намалява и в завой например колата губи посоката си, дава пример Красимир Георгиев.
По думите му, основната причина за ПТП е факторът изненада, а върху този фактор можем да влияем с добра подготовка.
Според Георгиев, полигоните, за които говори транспортният министър, няма да имат нищо общо с полигоните от едно време, в които имаше конуси и бъдещите шофьори се учиха да паркират.
"На тези полигони ще се направят участъци с локви, в които да се влезе и да се усети аквапланингът. Ще се направят завои с обратни наклони, за да се види как те действат на автомобила. През лятото ще се правят опесъчени участъци, а през зимата - леко заледени, където автомобилът леко да се завърти и да се обясни на курсиста в такъв случай какво трябва да направи", коментира Красимир Георгиев.

Според него е възможно и курсът да поскъпне с въвеждането на новите полигони, но:
"Не може да ядем първо, второ и трето, а да ни таксуват само за първо. Каквато и да е цената обаче, тя ще бъде несъизмеримо по-малко от цената на един човешки живот", категоричен беше той.
"Нито един водач – с опит или без опит, не е по-силен от законите на физиката", напомня Красимир Георгиев.
Зимната гума не се определя от дълбочината на грайфера, а от съставките, от които е направена, отбелязва още Георгиев във връзка с подготовката на автомобила за зимата.
"Не може да виждаме, че вали сняг и да не намалим скоростта. Не може да не виждаме, че има минусова температура и да не предвиждаме, че там е имало локва, която след това се е превърнала в леден участък. Това трябва да се предвижда и да се коригира поведението зад волана!"
Чуйте повече в звуковия файл.
Пътуваме назад във времето и ще ви разкажем за място в София, където са се провеждали исторически срещи и са се взимали важни решения за съдбата на България - Военната академия "Георги Раковски". Ще поговорим и за макетите като начин да съхраним и популяризираме архитектурните паметници и културно-историческите обекти от миналото. А в края -..
2025-а година е определена като най-успешната след последната 2019-а преди пандемията. От Националния борд по туризъм отчитат един ръст, който ще надхвърли 5 процента. "Много по-важно е да отворим очи и да видим разгърнатото портфолио и продуктовото предлагане, фокусът върху онези възможности, които България предлага, свързани с култура,..
"Аз съм озадачен, че предлагат Българският спортен тотализатор да се даде на концесия, защото такава мярка не се предлага между първо и второ четене на бюджета . Прави се сериозно обществено обсъждане. Това ми напомня за тази комисия от 27 секунди, която бяха направили скоро, която е символ на методите на работа на това управление - да няма..
За бъдещето на хранителното банкиране по света и у нас говорим в рубриката "ИМА ЛИ МЕГДАН" в "Графити по въздуха" с Кърт Шулц, който гостува в България, за да одитира дейността на Българската хранителна банка. Кърт Шулц е консултант по инфраструктура, складове и логистика в Глобалната мрежа на хранителните банки, която подпомага с консултации..
Все повече туроператори и туристически платформи залагат на изкуствен интелект - системи, които анализират нашите предпочитания, предлагат персонализирани маршрути и дори предвиждат кога ще потърсим следващата си почивка. Изкуственият интелект вече може да избере най-изгодния полет, да предложи хотел според личните ни предпочитания, да подреди..
Българската стопанска камара представи сценарии за развитие на дигиталния туризъм и варианти на новите професии на изкуствения интелект в индустрията на гостоприемството. Експерти прогнозираха, че до 10 години масово персонализираните продукти ще завземат пазара в сектора, резервациите ще се правят през изкуствения интелект, ще работят..
Община Баните стартира амбициозен проект за възстановяване и преобразяване на старата минерална баня в централната част на селото. Целта е да бъде създаден уникален музей на балнеологията, който да привлича туристи и да представя историческото значение на минералните извори в региона. Проектът, който се реализира с подкрепата на..
Общ протест в София днес организират и от КТ "Подкрепа" - на работещи в Агенцията по заетостта, Главната инспекция по труда и Агенцията за социално..
Не прави чест на президент на страна член на НАТО и ЕС да коментира като страничен наблюдател, който е по-заинтересован от постигане на целите на..
"Обществото ни е далече от това да приобщи децата с аутизъм. Те нямат подкрепа отникъде". Това заяви пред БНР Нонка Манчева, майка на дете с тази..