Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

"Има и други опции – контейнери за сухо съхранение, но това е рисковано и води към задънена улица"

Георги Касчиев: Ако не започнем да извозваме отработеното ядрено гориво, имаме резерв за 7 години

Трябва да задвижим въпроса с геоложкото хранилище, смята енергийният експерт

| Интервю
проф. Георги Касчиев
Снимка: БГНЕС

Ако не започнем да извозваме отработеното ядрено гориво за преработка, имаме резерв за съхранение от около 7 години. 

Това предупреди в интервю за БНР енергийният експерт проф. Георги Касчиев. Сред рисковете на отработеното гориво той посочи натрупаните радиоактивни елементи и поясни, че през цялото време на съхранение следва да се спазват 3 условия – охлаждане, биологична защита и разполагане така, че да не се допусне създаване на критична маса.

В първите години отработеното гориво се съхранява в басейни близо до реакторите. Следва период на междинно съхранение, което обаче се ограничава до 50-60 години, уточни Касчиев.

В началото на ядрената програма у нас е било предвидено, че отработеното гориво ще се връща в Русия, където да се преработва. Тук не можем да правим това:

"Абсурд, абсурд! То е толкова опасна и сложна технология."

След началото на войната в Украйна плановете за извозване към Русия през 2022 г. и 2023 г. са пропаднали, каза експертът.

Като резервен вариант проф. Георги Касчиев назова преговори с Франция като единствената страна в Европа, която може да извършва това, тъй като има два големи завода за преработка на отработено гориво, но допълни:

"Не виждам огромен ентусиазъм. Виждам най-вече приказки за това. Това е единственият вариант за нас като държава, но тези, които управляват – защо трябва точно те да го правят, да вложат усилия, след като може да бъдат сменени след половин година и някой друг да се заеме с тази работа."

Георги Касчиев се позова на стратегия отпреди 25 години за управление на отработеното гориво, която предвижда минимум 50 тона от отработеното гориво да се изпращат за преработка в Русия и заяви, че тя е била спазвана безапелационно до 2015 г., до идването на Теменужка Петкова като министър на енергетиката в правителството на ГЕРБ.

"Тя започна да саботира тази програма. От 2015-а до 2020-а вместо 10 транспорта е изпратен само един. Резултатът от всичките тези дейности и бездейности е, че 2015 г. сме имали на площадката 805 тона отработено гориво, сега – към началото на тази година, има вече близо 1000 тона", подчерта Касчиев.

"Ако не започнем да извозваме отработено гориво за преработка, имаме резерв от около 7 години - толкова е свободният капацитет в  хранилището. Има и други опции – контейнери за сухо съхранение, но това е рисковано и води към задънена улица. Ще го съхранявате 50 години. После какво ще правите с тези контейнери?"

Дълбоко геоложко хранилище може да се изгради в област без сеизмична активност, коментира експертът в предаването "12+3". Според него такова хранилище по скромни разчети би струвало 10 милиарда лева и дори повече.

Касчиев изрази категорична позиция, че "трябва да задвижим въпроса с геоложкото хранилище".

Населението е "за" ядрената енергетика, затова не би трябвало да се противопоставя на съхраняването, тъй като няма друг изход – това трябва да се разбере и да се приеме, изтъкна енергийният експерт.

Цялото интервю слушайте в звуковия файл. 

По публикацията работи: Яна Боянова

БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Новините на Програма „Хоризонт“ - вече и в Instagram. Акцентите от деня са в нашата Фейсбук страница. За да проследявате всичко най-важно, присъединете се към групите за новини – БНР Новини, БНР Култура, БНР Спорт, БНР Здраве, БНР Бизнес и финанси.
ВИЖТЕ ОЩЕ
Радост Стоянова

Радост Стоянова: Фармацията за мен е на първо място

" Хобитата ми си остават спортът и снимането, моделството. Фармацията за мен е на първо място, защото става въпрос за здравето на хората ". Това подчерта пред БНР Радост Стоянова , фармацевт, лекоатлет и модел: "От 2020 година съм дипломиран фармацевт. В момента не работя в аптека. Иначе естествено и през това съм минала. В момента се занимавам..

публикувано на 21.08.25 в 15:56
Валери Найденов

Валери Найденов: Губещият от войната в Украйна е Европа

" Тръмп в момента е по средата на една огромна глобална бизнес сделка, която стана възможна именно благодарение на войната в Украйна , обаче стигна до един етап, където, за да се реализира, трябва да спре войната в Украйна. Това означава, че трябва да има мир, а не примирие и това обяснява защо на тази среща  Тръмп  така радикално обърна позицията на..

публикувано на 21.08.25 в 14:05
Иван Бакалов

Чий проблем са психично болните хора?

Чий проблем са психично болните хора? Пред БНР журналистът Иван Бакалов разказа за възникнал проблем със съседски отношения в един жилищен блок: "Започна едно наводнение - намокриха се тавани, стени на близък възрастен човек, на над 90 години. Отивам при съседа от горния етаж. Първо никой не отговаря, обаче под вратата тече вода по..

публикувано на 20.08.25 в 16:31
Румен Гълъбинов

Румен Гълъбинов: Трайното покачване на цените не е само български проблем

" Трайното покачване на потребителските цени не е само български проблем. Това е един международен, глобален феномен , който се очаква да продължи в идните периоди - тримесечие и години, като тук основна роля има международната търговия и новите нива на митата , които Съединените американски щати наложиха   на Европейския съюз, на Китай, на други..

публикувано на 20.08.25 в 14:53
Инж. Иван Иванов от Българската асоциация по водите

Инж. Иван Иванов: Липсва експертният съвет, който трябва да функционира към министерствата

" Не съм чул някъде да се коментира официално предложението на бившия министър на екологията за язовира от Горни Дъбник, което може да се окаже по-бързо решение, ако е технически и икономически доказано ". Това заяви пред БНР във връзка с безводието в Плевен и региона  инж. Иван Иванов , председател на Българската асоциация по водите: " Липсва..

публикувано на 20.08.25 в 13:57
Детска Железница

Детска железница с три гари и приключение с влак по маршрута: Кърджали - Подкова

Детска железница с локомотив и три вагона създава радост за децата в Пловдив.  Трасето му е дълго около един километър и преминава по хълмист терен, който има мост, прелез с бариери и тунел дълъг 50 метра, сподели за Хоризонт" Величка Лазарова - директор на общинското предприятие Младежки център Пловдив.   Величка Лазарова – директор на..

публикувано на 18.08.25 в 11:57
Ралица Димитрова - писател

"Дъжд се пише с "Л" на Ралица Димитрова е роман за любов, смелост, мистерии и тайни

Защо "Дъжд се пише с "Л" ще разберете от новия роман на Ралица Димитрова. Той се издава от "Книги за всички" и с финансовата подкрепа на Министерството на културата. Защо "Дъжд се пише с "Л" ще разберете от новия роман на Ралица Димитрова. Той се издава от "Книги за всички" и с финансовата подкрепа на Министерството на културата. Журналистът..

публикувано на 17.08.25 в 08:00