Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Исландката Arny Margret за участието си на фестивала "Евросоник" в Нидерландия

Арни Маргрет от Исландия привлече вниманието на европейските музикални специалисти миналата година след участието си на фестивала „Евросоник“. Така  името й беше включено в списъка с номинираните артисти за наградата ММЕА. Арни се отличава с леките си, ненатрапчиви, близки до фолклора песни. През есента на 2020 г., след като завършва гимназия, Маргрет се премества в Дания, за да посещава специализирано училище, където да практикува музика. В музикалната програма на това училище  Маргрет прекарва времето си в писане на песни и свирене в група. Така създава много от песните в EP-то си Intertwined- Интертуайнд от 2022 г. и този албум, поставящи  началото на професионалната й кариера. Срещам се с крехката, много красива и леко срамежлива млада исландска певица и автор преди церемонията по връчването на наградите ММЕА  в Грьонинген. За съжаление Арни не стана притежател на тази награда, макар очакванията й подобно на останалите 15-ет номинирани да бяха големи. Срещата ми с очарователната млада исландка започна с нейната визитна картичка.

"Казвам се АрнИ Маргрет, от Исландия съм. Родена съм в много малко градче в северозападната част на Исландия. На 22 години съм и съм  изпълнител и автор на песни.

Ти си толкова млада! От кога се занимаваш с музика?

Започнах да уча в музикално училище, когато бях на около шест или седем години. Основният ми инструмент беше пиано. Когато станах на 14 години смених пианото с китара. Така че с музика се занимавам от 6-7 годишна.

Израснала си в страна, в която природата е сурова. Намира ли това отражение в музиката ти, в нещата, които създаваш. Използваш ли елементи от фолклора на страната си в музиката си.

Последният албум, който записах, беше точно за климата и времето в Исландия, така че да. Колкото до етно елементите, не съм се замисляла, дали те присъстват в музиката ми.

Разкажи ни за семейството си, то е голямо.

 Имам двама братя и една сестра, всички ние продължаваме да живеем в нашия роден град Исафьордиш. Всъщност живея в този град откакто съм се родила, наскоро се преместих в Дания, но отново се върнах у дома, заради ковид пандемията. Не е лошо да живееш в малък град, където всеки познава всеки, полезно е.

Останалите в семейството ти занимават ли се с музика, така както ти професионално

Не съвсем, всички ние като деца, учехме в музикално училище. Брат ми понякога свири на саксофон, сестра ми отвреме на време свири на пиано, но това не е тяхната основна професия, това е просто хоби, нещо странично.

Как и кога осъзна, че искаш музиката да стане част от живота ти, да се посветиш на нея и по- специално да пишеш свои собствени песни

Бях на 16 години, когато започнах да пиша песни. Винаги съм искала да се занимавам с музика, но никога не знаех как се прави това всъщност и е страхотно, че успях да го постигна и днес да пиша своите собствени песни

Нарече дебютния си албум “They Only Talk About the Weather.”- Те говорят само за времето. Как се роди идеята за този албум и съответно за името му. Какво те вдъхнови да го направиш.

Да, според мен в Исландия темата за времето е голяма и основна в разговорите, тя присъства във всичко и е съществена част от живота ни. Например в моя град, когато времето е лошо не можеш да го напуснеш, стоиш затворен. Така че времето оказва влияние върху всичко. Така че предполагам това по някакъв начин ми повлия, но всъщност описах по- скоро нещата, които се случват с мен. Не съм взела решение конкретно да пиша за времето като климатична особеност. Колкото до името, не знам, просто отбелязах, че хората обикновено говорят за времето. Така че това е историята.

Колко време ти отне да напишеш материала за този албум, беше ли това продължителен процес.

На практика ми отне много малко време. Срещнах се с моя мениджър и копродуцент и свършихме всичко за около три седмици, записахме по- голямата част от материала за три седмици, но за издаването трябваше да чакаме около половин година или дори цяла година. Винаги минава много време, преди да издадеш албум, трябва да се чака дълго, но всъщност бяхме приключили със създаването на материал много преди издаването. Така че целият процес траеше около година и половина

С кого работи по записите и кой ти помогна да реализираш нещата в окончателния вид за дебютния ти албум.

Това беше моят копродуцент Киди, той е много популярен особено в Исландия. Той наистина е много добър в нещата, които прави. Работихме наистина много добре заедно. Той подкрепяше всичко, което правех и по отношение на звука, как трябва да изглеждат нещата, начинът по който да постигна това звучене. Той ме подкрепяше през цялото време. Така че работих с Киди, след което към нас се присъединиха няколко музиканти и осъществихме записите.

На кого показа най- напред черновата на създаденото от теб и каква беше реакцията

Това беше Киди. Проблемът беше, че аз не познавах Киди въобще, преди да заработим заедно. Беше случайност, срещнах го наистина случайно. При първата ни среща му изсвирих 10 мои песни. Малко по- късно се оказа, че съм забравила всичките си тетрадки с текстовете на пода в студиото и се върнах да си ги взема. Той ме попита: „Дали нямаш още подобни  неща. Отговорих да. След което му изсвирих още десет мои песни и той каза, може би от това ще излезе нещо, което впоследствие наистина се получи. Така се случиха нещата.

Арни Маргрет озаглави дебютния си албум “They Only Talk About the Weather.” И както ни разказа преди малко красивата исландска певица и музикант първоначално не е възнамерявала да структурира албум според климата и времето в Исландия, но от друга страна, невъзможно е да се игнорира животът и климата на мястото, където живее в Исландия. Песните от този албум Арни изпълни по време на 40 минутното си шоу в Грьонинген, след като отмина церемонията по връчването на наградите ММЕА. Разбира се разговорът ми с Арни се насочва към тази част от кариерата й. Питам я: Изненада ли те номинацията за наградата ММЕА и как научи новината за тази номинация.

Да, бях изненадана! В действителност не очаквах нещо подобно въобще. Наистина беше страхотно! Получих имейл, беше забавно да науча за номинацията от имейл.

Какви са впечатленията ти от фестивала „Евросоник“

Страхотен е. Бях тук и миналата година, харесва ми. Има представители на много радиостанции и хора от бизнеса, страхотно е!

Планираш ли концерти през настоящата година

Предстои ми турне в САЩ, няма представа в кои градове, но ще продължи две седмици, ще бъде двуседмично турне.

Чувстваш ли се комфортно на сцената

Зависи, понякога съм много тревожна и притеснена, в други случаи се чувствам много спокойна, чувствам се добре. Наистина много записи от това какъв е денят и как аз самата се чувствам в този ден. Мога за изпитам всички видове настроения

Какво е твоето послание за слушателите на БНР

Надявам се хората да харесат музиката ми и ако това е така им благодаря, че слушат нещата ми!

Това разказа специално за предаването „Евробокс“- исландката Арни Маргрет, която ми сподели още, че работи по новия си албум. 

Цялото интервю можете да чуете в приложения аудиофайл: 





Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Новините на Програма „Хоризонт“ - вече и в Instagram. Акцентите от деня са в нашата Фейсбук страница. За да проследявате всичко най-важно, присъединете се към групите за новини – БНР Новини, БНР Култура, БНР Спорт, БНР Здраве, БНР Бизнес и финанси.
ВИЖТЕ ОЩЕ
Таня Клясова и Вида Делчева

"Изгревът в деня на жътвата" - пета книга от "Игрите на глада"

На литературния пазар вече може да намерите книгата "Изгревът в деня на жътвата" – предистория на поредицата за "Игрите на глада" с автор Сюзан Колинс.  Антиутопията, която се развива в едно евентуално бъдеще, разделено от политически манипулации и насилие, е сред най-успешните литературни и филмови поредици. В предаването "Понеделник..

публикувано на 02.04.25 в 12:59
Проф. Борислава Танева

Три концерта за деца на проф. Борислава Танева ще прозвучат в Първо студио на БНР

Тази вечер е последното събитие от поредицата "Българска музика" на Симфоничния оркестър на БНР. Главен диригент е Константин Илиевски. В Първо студио на Националното радио ще прозвучат три концерта на композиторката проф. Борислава Танева. Те са в жанра "Кончерто пиколо". Идеята на авторката е да създаде инструментална форма, подходяща за..

публикувано на 02.04.25 в 06:50

"Каста дива" - едно предаване, което прави живота по-хубав

25-ото издание от 32-я сезон на предаването на програма “Хоризонт“ за музикално-сценични изкуства “Каста дива“ е посветено на 100-годишнината от рождението на великия български тенор Никола Николов. В него са включени изказвания на слушатели, споделени на редакционния телефон, част от слушателски писма, изпратени на електронната поща, и..

обновено на 31.03.25 в 17:37
Израелската опера в Тел Авив

Премиера на “Отело“ в Телавивската опера

За почти 80-годишната история на Израелската опера за пръв път е поставена “Отело“ на Джузепе Верди. На традиционната лекция преди спектакъла драматургът на операта даде задача на слушателите си да открият какво прави тази творба предтеча на веризма. Според него тя се отличава коренно от предишните опери на Верди и отваря вратите на любимия му..

публикувано на 31.03.25 в 17:11
Ла Скала - Милано

Премиера на “Тоска“ в Миланската Скала

Мартенският афиш на Миланската Скала зарадва любителите на оперното изкуство с шедьовъра на Джакомо Пучини “Тоска”. На 15 март завесата на театъра тържествено се вдигна за спектакъла, открил сезон 2019/2020 г. За пореден път режисьорът Давиде Ливермор не разочарова публиката със своята зрелищна продукция, а изключителният музикален състав и..

публикувано на 31.03.25 в 14:39
Къщата на залязващото слънце

Разместване на пластовете от миналото в изложбата "Къщата на залязващото слънце"

Галерия "Доза" представя изложбата на Станислав Беловски "Къщата на залязващото слънце".  Произведенията в  нея не пресъздават миналото, а го разместват – като монтаж, който поражда напрежение между образите, вместо да ги фиксира в носталгичен ред. Те задават посока на тръгване "навътре" – към личното, към спомена. Изградени са така, сякаш кадрират..

публикувано на 31.03.25 в 11:59
Георги Грозев

Драматичният театър в Ловеч с премиера на моноспектакъла "Последният танц на Нижински"

Драматичният театър в Ловеч ще представи премиерата на моноспектакъла "Последният танц на Нижински". Пиесата на Норман Алън се поставя за първи път в България. Режисьор и актьор на моноспектакъла е Георги Грозев. Правата за постановката са закупени от Холивуд. Вацлав Нижински е легендарен руски и френски балетист и балетмайстор. Той е о..

публикувано на 31.03.25 в 11:35