Eдин от големите български певци от първата половина на ХХ век е баритонът Събчо Събев. Повечето от нашите слушатели не са имали възможност да го видят на сцената, а записите му са много малко - само три арии и няколко песни. А от тях не можем да добием представа за неговия глас и сценично присъствие. Неговите съвременици твърдят, че той е бил най-яркият представител на италианското белкантово пеене у нас - неповторим изпълнител на Вердиевите герои. И още, че е бил изключителен вокален педагог - негови ученици са Никола Николов, Георги Белев, Стоян Коларов, Димитър Кожухаров, Димитър Ненков - имена от елита на нашето оперно изпълнителско изкуство. И всички говорят с обич за качествата му като човек - скромен, всеотдаен, честен в отношението си - както към музиката, така и към всички негови колеги и ученици.
Събчо Събев е роден на 5 април 1899 г. - точно преди 125 години във Венеция. Баща му е българин, лекар, а майка му - италианка. Детството си прекарва в Италия - от малък проявява ярки музикални качества, свири на цигулка и пиано, а при завръщането си в Бъгария - в казармата избира тромбон. По настояване на баща си записва право в Софийския университет, но след два семестъра заминава за Рим, за да продължи образованието си. Правото не го привлича и той често зарязва заниманията, за да посещава вокални педагози, да развива гласа си.
При завръшането си в България Събев продължава да учи вокална постановка при примадоната на Софийската опера Пенка Тороманова. Дебютът му на сцената е на 2 март 1924 г. като Марсел от операта „Бохеми“ на Пучини - публиката е очарована от неговия глас, но ръководството на Софийската опера решава, че той не е “достатъчно музикален“. Трябва да минат пет месеца и да дойде нов диригент - Моисей Златин, за да се върне Събев на сцената и да поеме по-голямата част от баритоновия репертоар на театъра.
За да се усъвършенства, певецът отново заминава за Италия, където учи в римската Академия “Санта Чечилия“ при най-известния вокален педагог Енрико Розати, учителят на Бениамино Джили. Още като студент гостролира не само в италианските театри, но и във Франция, Германия, Нидерландия, Южна Африка, Малта. Пее на една сцена с най-прочутите певци - Шаляпин, Галефи, Журне, Пампанини. През 1931 г. прекъсва блестящата си кариера в Италия и се завръща в Софийската опера като водещ баритон на театъра - пее и лирични, и драматични партии, като Риголето, Княз Игор, Граф ди Луна, Ескамилио, Симоне Боканегра, Цар Калоян, Ирод - общо 37 централни партии.
Събчо Събев гостува и в чужбина - и винаги прави впечатление с красивия си кадифен глас, с импозантната гласова мощ, със съвършена вокална техника и убедителна актьорска игра. През 1949 г. той е командирован в новосформираната Варненска опера като художествен ръководител. Въпреки голямата си административна заетост, Събев пее и в постановки на театъра. На 29 май 1950 г., по време на спектакъла на операта „Евгени Онегин“, той внезапно умира.
В Златния фонд на БНР е запазен спомен на голямата наша певица Сийка Петрова за Събчо Събев, с когото си е партнирала често на сцената на Софийската опера. Записът е от 1958 г. Чуйте него и изпълнение на баритона в звуковия файл.
"Не знаех доста неща за Димитър Воев, но след като гледах филма "Воев", вече съм убедена в неговия гений!", разказва Мишер Руева за вдъхновението и идеята на песента "След себе си", която заедно със Симеон Воев и Цветелина Цветкова създават още преди две години. "За да се обадя на Мони Воев, се появи първо смелостта. За мое голямо учудване и..
Литературно четене, посветено на железопътния превоз, ще се проведе на 25 ноември в подлеза на Централна гара в София. Вяра Момчева и Бояна Войнова са в основата на новосъздадения творчески колектив „ВЪЗЕЛ“. Макар и млади, двете вече имат ясна визия за ролята на изкуството в обществото. Бояна Войнова е завършила дизайн в Нидерландия, а Вяра..
Спектакълът "Съкровището" на фолклорен танцов ансамбъл "Магия" ще бъде представен в салона на Ловчанското читалище "Наука" на 25 и 26 ноември от 18:00 ч., съобщи художественият ръководител на ансамбъла Маргарита Атанасова. По-голямата част от композициите, които публиката ще види, са изцяло нови, авторски и представяни за първи път...
Фестивалът за съвременна музика NOW! в град Есен, Германия, се проведе за 15-и пореден път от 25 октомври до 9 ноември. Той се организира от Есенската филхармония в партньорство с Университета за изкуства Фолкванг, Държавния съвет за музика на областта Северен Рейн-Вестфалия и Дружеството за нова музика - Рур. Фокусът през 2025 г. беше върху..
С юбилеен концерт под наслов „Традицията е жива” камерният оркестър „Орфей” към Двореца на културата в Перник отбеляза 50-годишнината от създаването си. Солисти в концерта бяха цигуларите Ангел Станков и Лиляна Якимова-Димитрова. По повод юбилея Съюзът на българските музикални и танцови дейци отличи оркестъра със „Златна лира”, а неговия диригент -..
В рубриката "Помните ли..." на предаването за класическа музика "Алегро виваче" по "Хоризонт" разказваме за делото на проф. Иван Вульпе - диригент и педагог, свързал името си с няколко оркестъра в България, най-вече с тези в Бургас и Шумен. На 7 ноември се навършиха 95 г. от рождението му. Иван Вулпе е наследник на големи фигури в историята..
На 21 ноември от 19 часа в Софийската опера и балет е поредният концерт от сезона на Симфоничния оркестър на БНР с главен диригент Константин Илиевски. Това събитие ще бъде по-различно и емоционално, защото с него ще бъде отбелязана 65-годишнината от създаването на Детския радиохор – рожба на незабравимия акад. Христо Недялков. Това ще бъде..
916,68 лева годишна загуба през 2026-а, ако сега нетната ви месечна заплата е 3500 лева. С това изчисление започна интервюто пред БНР на..
"Корупцията в горския сектор заплашва да срине един от най-важните отрасли на българската икономика -управлението и стопанисването на държавните..
" Благомир Коцев сякаш пречеше на всички още с избора му , защото решенията му бяха твърде много в полза на обществеността на Варна. Той опита да забави..