Eдин от големите български певци от първата половина на ХХ век е баритонът Събчо Събев. Повечето от нашите слушатели не са имали възможност да го видят на сцената, а записите му са много малко - само три арии и няколко песни. А от тях не можем да добием представа за неговия глас и сценично присъствие. Неговите съвременици твърдят, че той е бил най-яркият представител на италианското белкантово пеене у нас - неповторим изпълнител на Вердиевите герои. И още, че е бил изключителен вокален педагог - негови ученици са Никола Николов, Георги Белев, Стоян Коларов, Димитър Кожухаров, Димитър Ненков - имена от елита на нашето оперно изпълнителско изкуство. И всички говорят с обич за качествата му като човек - скромен, всеотдаен, честен в отношението си - както към музиката, така и към всички негови колеги и ученици.
Събчо Събев е роден на 5 април 1899 г. - точно преди 125 години във Венеция. Баща му е българин, лекар, а майка му - италианка. Детството си прекарва в Италия - от малък проявява ярки музикални качества, свири на цигулка и пиано, а при завръщането си в Бъгария - в казармата избира тромбон. По настояване на баща си записва право в Софийския университет, но след два семестъра заминава за Рим, за да продължи образованието си. Правото не го привлича и той често зарязва заниманията, за да посещава вокални педагози, да развива гласа си.
При завръшането си в България Събев продължава да учи вокална постановка при примадоната на Софийската опера Пенка Тороманова. Дебютът му на сцената е на 2 март 1924 г. като Марсел от операта „Бохеми“ на Пучини - публиката е очарована от неговия глас, но ръководството на Софийската опера решава, че той не е “достатъчно музикален“. Трябва да минат пет месеца и да дойде нов диригент - Моисей Златин, за да се върне Събев на сцената и да поеме по-голямата част от баритоновия репертоар на театъра.
За да се усъвършенства, певецът отново заминава за Италия, където учи в римската Академия “Санта Чечилия“ при най-известния вокален педагог Енрико Розати, учителят на Бениамино Джили. Още като студент гостролира не само в италианските театри, но и във Франция, Германия, Нидерландия, Южна Африка, Малта. Пее на една сцена с най-прочутите певци - Шаляпин, Галефи, Журне, Пампанини. През 1931 г. прекъсва блестящата си кариера в Италия и се завръща в Софийската опера като водещ баритон на театъра - пее и лирични, и драматични партии, като Риголето, Княз Игор, Граф ди Луна, Ескамилио, Симоне Боканегра, Цар Калоян, Ирод - общо 37 централни партии.
Събчо Събев гостува и в чужбина - и винаги прави впечатление с красивия си кадифен глас, с импозантната гласова мощ, със съвършена вокална техника и убедителна актьорска игра. През 1949 г. той е командирован в новосформираната Варненска опера като художествен ръководител. Въпреки голямата си административна заетост, Събев пее и в постановки на театъра. На 29 май 1950 г., по време на спектакъла на операта „Евгени Онегин“, той внезапно умира.
В Златния фонд на БНР е запазен спомен на голямата наша певица Сийка Петрова за Събчо Събев, с когото си е партнирала често на сцената на Софийската опера. Записът е от 1958 г. Чуйте него и изпълнение на баритона в звуковия файл.
На Велики четвъртък, 2 май, Софийската филхармония ще посрещне добре познати на състава и публиката музиканти - диригента Мартин Пантелеев и пианиста от Германия Бернд Глемзер, лауреат на клавирните конкурси „Рубинщайн", „Чайковски", „Бузони", ARD и др. Изявата в зала "България" комбинира две творби, които имат различен статус - любимия на мнозина..
Пътят към Господ е път към себе си и към другите. В това са убедени Деян Костов и Милена Ташкова. Те помогат на желаещите се да го извървят, оповавайки се на вярата и на творчеството. На 14 юни ще открият изложбата "Кръстопът – цената на избора“ в Националната базилика "Светото сърце" в Брюксел, Белгия. Милена Ташкова и Деян Костов за цената..
"Последните години доста бързо преминавам от една роля в друга, това често ме пристеснява ...Справям ли се? Незнам, каза за БНР Каталин Старейшинска . Тя е млада и се е посветила на театъра. Изпълнява ролите си с дълбоко потапяне в образа . Взискателна е и е всеотдайна. Тя е актрисата от Малък градски театър "Зад канала" Каталин..
Днес - 30.04, от 18.30 часа в парка пред Народния театър се открива изложбата "Не на расизма в ЕС". Зад нея стои колективът на "Мулти култи", а автор на фотографиите е Красимир Димитров. Бистра Иванова раз каза пред БНР, че идеята за събитието се ражда след извършване на проучване върху връзката между речта на омразата и евроскептицизма. "То..
Историята представлява ресурс, от който изграждаме настоящето си. Това обясни пред БНР Димитър Атанасов историк от Института по етнология и фолкористика с Етнографски музей към БАН. Той е и куратор на мултимедийната изложба "Да преживеем миналото – историческите възстановки като феномен на културата" която може да бъде видяна до 13 май в..
На книжния пазар у нас излезе "Алиса в Страната на чудесата" в превод на Лазар Голдман и за пръв път у нас с илюстрации на Салвадор Дали . Художественото оформление на българското издание е дело на Милена Вълнарова. " Три години уговаряхме, за да ни дадат правата за илюстрации на Салвадор Дали , разказа в "Нощен Хоризонт" Гергана Димитрова..
Днес в зала "България" ще бъдат отпразнувани 30 години от основаването на женския хор "Ваня Монева". За мен беше една сбъдната мечта да направим женски фолклорен хор, посочи пред БНР маестра Монева. "На 11 юли 1994 година се събрахме с първите 11 певици. Между тях бяха големите Надка Караджова, Павлина Горчева, Бойка Присадова и Янка Танева...
Време е за нови протести, защото само това смущава тези престъпни типове, които искат да завладеят държавата. Друг начин не виждам. Констатацията..
В Панагюрище днес се отбелязва 148-ата годишнина от Априлското въстание. Това е кулминацията на националните тържества, посветени на Априлската епопея...
Решението за създаване на частна болница за детско здравеопазване в София беше взето в условията на информационно затъмнение . Това каза пред БНР..