1,4 % увеличение на пътниците през тази година спрямо 2019 година очаква да обслужи Летище София. 7 милиона и 200 хиляди пътници е обслужил аеропортът ни през миналата година, като през тази година се очаква броят им да бъде 7,4 милиона.
Комулативно инвестициите, които ще бъдат направени през тази година ще бъдат 100 милиона лева, каза за Хоризонт Хесус Кабайеро, директор на СОФ Кънект, концесионер на летището.
Преди седмица там отвори врати най-големият магазин за безмитна търговия в България. Новата търговска зона е на площ близо 2 хиляди квадратни метра и се намира непосредствено след проверката за сигурност. Почти 200 квадратни метра от тях са обособени за български стоки и сувенири.
Дали летище София се е възстановило напълно след кризата, породена от пандемията от коронавирус?
По отношение на броя пътници летището се е възстановило, но по отношение на полетите все още сме под нивото на 2019 година. Полетите са запълнени, но все още страдаме от липсата на самолети на пазара, от което авиокомпаниите изпитват затруднение. Можем да кажем, че трендът е добър за това да преодолеем кризата след пандемията.
През миналата година 31 авиокомпании са изпълнявали полети от и до Летище София, като през тази година те ще се увеличат с още две:
Еър Балтик за първи път ще лети от София до Рига и Норвегиан еър до Хелзинки. През това лято ще има редовни полети от и до 78 дестинации, а чартърни от и до 28 дестинации. За това лято ще има 5 нови дестинации освен тези, които вече споменах, също до о-в Скиатос, до Баку и Бристол.
Какъв е размерът на инвестициите, които ще бъдат направени през тази година и кои са основните проекти, по които ще работите?
С натрупване до края на годината ще инвестираме 100 милиона лева. До момента сме инвестирали 60 милиона, а до края на годината са предвидени още 40. Започна изграждането на нов открит паркинг в близост до Терминал 2, който ще се простира на обща площ от 25 хиляди кв. м. Там ще изградим и нова система за контрол на достъпа, нов обратен завой. Така ще се подобри трафика и ще се избегнат опашките на Терминал 2. Ще се подобри сигурността и безопасността. Паркингът ще разполага и с места за електрически автомобили с прилежащи зарядни станции. Ще бъде внедрена система за контрол на достъпа. Новата бариерна система, базирана на разпознаване на регистрационен номер ще ограничи достъпа на нерегламентирани таксита. Очаква се строежът да бъде завършен до октомври, като проектът е на стойност над 7 милиона лева. Стараем се докато тече строителството това да окаже възможно най-малко въздействие върху пътниците на летището.
Ще реконструираме закрития паркинг и гишетата за чекиране, до края на годината ще бъде подменена и багажната система. Вече бяха инсталирани електронни гишета за проверка на бордните карти, но ни предстои да обновим и цялата зона свързана със сигурността. Ще я разширим, ще поставим ново оборудване, така че да се увеличи капацитета. Започваме изграждането и на новата зона за хранене.
Това, в което инвестираме, но трудно се забелязва от пътниците са пистите за рулиране, голямата писта за излитане, а също и в осветлението. Ще заменим сегашното осветление с LED. Целта е както по-доброто усещане за пътниците, така и за да пестим енергия. Уличното осветление също ще бъде заменено с LED.
Тази година инвестираме много усилено в дигитализацията на летището. 4 – 5 милиона евро в цялостна система за управление на летището и в нова ЕRP система – т.е. софтуер, който се отнася до управлението на ежедневните бизнес дейности, до планирането и ефективността. Имаме и проект свързан с горивното стопанство и подготовката на летището за използване на устойчиво авиогориво. Той ще стартира през тази година, но ще се изпълнява 2 години и ще струва 7 милиона евро.
Кога ще започне изграждането на Терминал 3 на Летище София?
През 2022 година започнахме с концептуалния дизайн на Терминал 3 и той е готов, подготвихме генералния план, който предстои да бъде одобрен от министерство на транспорта. Той вече е одобрен от Главна дирекция Въздухоплавателна администрация. Предстои да бъде направена оценка на въздействието върху околната среда. След приключването на този етап предстои да направим и подробния проект. Нашите амбиции са в първото тримесечие на 2026та година да започне строежът на Терминал 3, след като получим всички разрешения. Ние имахме готовност да започнем преди две години, така че ще имаме седем години за дизайна и разрешителните и след това три години за строителството. Заедно с всички необходими одобрения очакваме седем години проектантски работи и разрешителни и след това три години строителство.
Къде ще бъде изграден Терминал 3?
Терминал 3 ще се намира до Терминал 2 близо до кулата на РВД. Накрая двата терминала ще се слеят и ще функционират като 1 терминал. Той като имаме метро станция, той не може да е много по-надалеч. Ще използваме тази свързаност на пътниците с летището. Новият открит паркинг ще бъде до входа на Терминал 3.
Какви са очакванията ви за 2025-а година по отношение на трафика?
Това не е много лесен въпрос, защото напоследък се научихме, че в авиацията може да се случи на практика всичко. Но аз съм оптимист, че влизането на България в Шенген по въздух ще ни помогне. Тъй като това се случи съвсем наскоро – в края на декември – авиокомпаниите не можеха да реагират толкова бързо. Но през лятото на следващата година очаквам да имаме много повече полети.
В голяма част от населените места в област Враца е възстановено електрозахранването. Без ток остават части от квартали във Враца, Мездра и Роман, както и в четири населени места в тези общини. Това са селата Косталево, Боденец, Очиндол и Средни рът. Очаква се електрозахранването да бъде възстановено между 16 и 18 часа. Причина за авариите са мокрия и..
"Ние сме застаряващо общество и като такова обикновено сме много скептично, понякога твърде консервативно, понякога твърде снишено, твърде недоверчиво към властта общество . Отминалата 2024 г. ни даде доста доказателства в тази посока". Това каза пред БНР политологът Първан Симеонов, основател на социологическа агенция "Мяра" и бивш изпълнителен..
Зимната обстановка в Ловешка област продължава да е усложнена, десетки населени места са без ток, а в този час отново заседава кризисният щаб в Троян, където ситуацията е най-тежка. Едно от най-засегнатите села е Черни Осъм. Кметът Марин Сираков каза за БНР, че заради липсата на ток, има опасност да спре и водоподаването. Кметът на Черни..
24% от българите определят отминаващата си 2024-та година като "по-лоша“, докато 22 на сто я оценяват като "по-добра“ за тях и семействата им, показва национално представително проучване на заявяват, че 2024 г. е била по-добра за тях и семействата им, а 24% - по-лоша. "Алфа рисърч". Оценките на българите за изминалата година в личен план вече..
Централната банка на Турция понижи основната си лихва за първи път от почти две години, след като потребителската инфлация в страната показа признаци на отслабване, като в същото време тя каза, че бъдещите стъпки за по-нататъшно облекчаване на паричната политика ще зависят от постъпващите данни за цените, съобщава Блумбърг и Ройтерс...
Председателят на фракцията в ДПС около Ахмед Доган - Джевджет Чакъров, каза, че Турция категорично подкрепя "автентичното ДПС". Той и депутати от парламентарната група на "Демокрация, права и свободи" участваха във възпоменателния митинг край кирковското село Могиляне за 40-ата годишнина от събитията по време на така наречения "Възродителен процес“...
Гръцката пътна полиция напомни, че шофьорите могат да бъдат глобявани, ако ядат зад волана. Действащата наредба за движение по пътищата изисква двете ръце на шофьора да са на волана. Това съобщават от Пътна полиция след зачестили произшествия в резултат на това, че шофьор държи с едната си ръка сандвич или чаша с кафе. При такива случаи..
Млади хора от село Столник, община Елин Пелин обикалят къщите в селото на Коледа. Коледарската група е от единадесет млади момчета ...
Кауза "Божик"- така са нарекли благотворителната инициатива хората от санданското село Спатово и техните приятели от фондация "Леб и вино" , чиято..
2024-та беше много силна и успешна година за нас! Така оцени изминалата година за Софийската опера и балет акад. Пламен Карталов, директор на..