Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Изготвили сме Харта на потребителя за правата на туриста, но е необходим контрол над туроператорите

Павлина Илиева: За българина цената е водеща при избор на почивка

Българите предпочитат Южното ни Черноморие

Снимка: Pixabay

Намираме се в разгара на активния летен сезон и всеки пътува или ще пътува нанякъде. В последните години българите имат все по-голям избор за това, къде да отидат на лятна почивка. Избират близки или далечни дестинации, познати или екзотични места. Някой търсят развлечения, други хубави плажове, трети евтин пазар. Важното е почивката да е хубава и да отговаря на всичките им очаквания.

Пазарът на туристически услуги е огромен, силно конкурентен и рекламно наситен. На пръв поглед там има за всекиго по нещо, като посока, удобства и цени. 

Дали обаче потребителите на туристически услуги са достатъчно подготвени, за да направят правилния избор. Или вместо това те търсят почивки с по-евтини цени без да отчитат рисковете. Или са готови да тръгнат сами в по-далечни държави без да знаят как да планират и организират такова пътуване. 

От друга страна, в България има всичко и никъде другаде няма да открием толкова дълги плажни ивици, топла морска вода и вкусна храна като нашата. Българите обаче, опознаха света и са готови да правят сравнение и избор и на цените и на услугите у нас и в чужбина.

Най-хубавото от всичко е, че всяко лято може да пътуваме в различна посока и да научаваме все повече какво да искаме като туристически продукт.

Павлина Илиева

Това трябва да дава стимул и на вътрешния туризъм, който да се стреми да привлича родните туристи с добри и качествени туристически услуги. Също и да участва в конкуренцията за туристите, които идват отвън, за да почиват в България.

"Има много българи на нашето море, традиционно много от тях предпочитат Южното ни Черноморие, сподели в "Нощен Хоризонт" Павлина Илиева, председател на Обединение "Бъдеще за туризма".

"Хората избират и Турция и Гърция, като Гърция традиционно през юли и август, в Турция през май и юни, септември и октомври.

Но вече има доста чартърни програми и хората от няколко години предпочитат Испания и Италия, до Сицилия, там също вече има традиции, зависи от финансовите възможности.

Почивките могат да бъдат в различен диапазон и размер - най-скъпо почивката излиза през юли и август - топ сезоните за релакс, ако по-рано планирате, може да се възползвате от отстъпките на хотелите.


За съжаление за българина все още цената е водеща при избор на почивка, а ние работим точно по това - цената е важна и е фактор, но не трябва да бъде водещата.

Точно затова имаме случаи на "изгорели" с резервациите си българи за отдих у нас или в чужбина. 

Ние се намираме в един отворен и неконтролиарн пазар и в момента има голям брой от хора, които нямат добри намерения в сферата на туризма.

Ние като организация сме направили Харта на потребителя, която да се ползва от нашите туристи, където може да се запознаят с правата си като клиенти и какво да очакват от туроператора, за да се повиши културата на пътуващия и да бъде критичен в своя избор, за да не бъдат лъгани, поясни още за БНР Павлина Илиева.

По думите на Илиева трябва да има контрол над туроператорите или т.нар. Туристическа полиция, която я има в света, ако няма такъв орган, много хора се примават от ниската цена и това им излиза всъщност по-скъпо, заради наличието все още на измами.


Още по темата в зувковия файл.

По публикацията работи: Гергана Хрисчева

БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Новините на Програма „Хоризонт“ - вече и в Instagram. Акцентите от деня са в нашата Фейсбук страница. За да проследявате всичко най-важно, присъединете се към групите за новини – БНР Новини, БНР Култура, БНР Спорт, БНР Здраве, БНР Бизнес и финанси.
ВИЖТЕ ОЩЕ

Пътуване назад във времето с първа спирка - Военната академия "Георги Раковски"

Пътуваме назад във времето и ще ви разкажем за място в София, където са се провеждали исторически срещи и са се взимали важни решения за съдбата на България - Военната академия "Георги Раковски". Ще поговорим и за макетите като начин да съхраним и популяризираме архитектурните паметници и културно-историческите обекти от миналото. А в края -..

публикувано на 26.11.25 в 15:09
Полина Карастоянова

Поли Карастоянова: 2026-а година ще бъде по-добра за българския туризъм

2025-а година е определена като най-успешната  след последната 2019-а преди пандемията. От Националния борд по туризъм отчитат един ръст, който ще надхвърли 5 процента. "Много по-важно е да отворим очи и да видим разгърнатото портфолио и продуктовото предлагане, фокусът върху онези възможности, които България предлага, свързани с култура,..

публикувано на 25.11.25 в 13:42
Мартин Димитров

Мартин Димитров: Сегашното управление става опасно за финансовата система

"Аз съм озадачен, че предлагат Българският спортен тотализатор да се даде на концесия, защото такава мярка не се предлага между първо и второ четене на бюджета . Прави се сериозно обществено обсъждане. Това ми напомня за тази комисия от 27 секунди, която бяха направили скоро, която е символ на методите на работа на това управление - да няма..

публикувано на 25.11.25 в 09:16
Хранителна банка в САЩ

Кърт Шулц за бъдещето на хранителното банкиране по света и у нас

За бъдещето на хранителното банкиране по света и у нас говорим в рубриката "ИМА ЛИ МЕГДАН" в "Графити по въздуха" с Кърт Шулц, който гостува в България, за да одитира дейността на Българската хранителна банка. Кърт Шулц е консултант по инфраструктура, складове и логистика в Глобалната мрежа на хранителните банки, която подпомага с консултации..

публикувано на 24.11.25 в 15:46

ИИ и туристическите платформи - кое е новото и кое е "забравеното старо"?

Все повече туроператори и туристически платформи залагат на изкуствен интелект - системи, които анализират нашите предпочитания, предлагат персонализирани маршрути и дори предвиждат кога ще потърсим следващата си почивка.  Изкуственият интелект вече може да избере най-изгодния полет, да предложи хотел според личните ни предпочитания, да подреди..

публикувано на 24.11.25 в 14:44

Дигитален туризъм и нови професии на изкуствения интелект в сферата

Българската стопанска камара представи сценарии за развитие на дигиталния туризъм и варианти на новите професии на изкуствения интелект в индустрията на гостоприемството. Експерти прогнозираха, че до 10 години масово персонализираните продукти ще завземат пазара в сектора, резервациите ще се правят през изкуствения интелект, ще работят..

публикувано на 23.11.25 в 11:53
с. Баните, община Баните

Старата минерална баня в Баните ще стане музей на балнеологията

Община Баните стартира амбициозен проект за възстановяване и преобразяване на старата минерална баня в централната част на селото. Целта е да бъде създаден уникален музей на балнеологията, който да привлича туристи и да представя историческото значение на минералните извори в региона. Проектът, който се реализира с подкрепата на..

публикувано на 23.11.25 в 07:45