Съветът за електронни медии предприе масирана кампания за медийната грамотност, но: Какво е медийна грамотност?
Медийната грамотност се отнася до уменията, знанията и разбирането, които ни позволяват да използваме медиите ефективно и безопасно.
СЕМ с кампания за медийна грамотност: Провери, преди да се довериш!
Зад кампанията за медийна грамотност застават МОН и БНР.
"Върху нов модел за дигитализация в обучението започват да работят в българските училища заедно в МОН, като ще се заложи на медийната грамотност, развивана във всички учебни предмети. Промяната на учебните програми по този нов модел започва от есента, каза в "Закуска на тревата" Асен Александров, председател на Съюза на директорите в средното образование и директор на 51 СУ "Елисавета Багряна".

По думите му медийната грамотност би трябвало да се изучава в часовете на класния ръководител и часовете по гражданско образование, но би следвало и да се интегрира тази тема в часовете по български език и литература, по история, философия, навсякъде, където би могло да се откриват "фалшиви новини".
Александров смята, че повечето директори на училища са "За" това да има обучение по медийна грамотност, като организацията за това трябва да се уточни. Необходимо е и обучение на самите преподаватели, каза още. Темата може да се включи и чрез различни Клубове в училище.
Усилията в тази посока са важни, за да може учениците, а и по-малките деца да знаят как да се предпазват от опасностите в интернет, в социалните мрежи.

"Ние като асоциация и като част от Националния център за безопасен интернет, работим от години по темата, заедно с Коалиция за медийна грамотност, коментира и Антоанета Василева от Асоциация "Родители".
"Дигиталната медийна грамотност трябва да преминава като "тънка червена нишка" през всеки учебен предмет. Защото тя ще развие у децата критично мислене, възможност за работа в екип, как да си формират мнението чрез медийните послания, да могат да разпознават фалшивата и манипулативна информация и лъжливите внушения, защото информацията е огромна.
Това е важно също, за да могат учениците да могат да се възползват правилно от достоверната информация в мрежата, а не те да бъдат само потребители, консуматори на съдържанието в интернет, пасивно възприемана, което го установяваме като тревожна тенденция, поясни още за БНР Василева.
По думите й много е важно да бъде подкрепено МОН чрез различни организации, които да обучат преподавателския състав как да включват медийната грамотност в своите предмети.
От друга страна би могло да се направи и специален час по медии, който да се фокусира именно върху медиите, техните цели и начин на работа. Това коментира още Антоанета Василева от Асоциация "Родители".

"Още от началните часове до 4 ти клас е добре да има обучение и за етичните медийни стандарти, за да могат учениците да разберат, че това, че с видели или прочели някаква новина, това не значи, че непременно точно така се е случило, коментира още за "Хоризонт" Асен Александров.
Според него учителите трябва да възприемат това не като задължение, а като възможност да подпомогнат децата да разграничават истинската от непроверената информация. Самите учители трябва да си променят нагласата по тази сфера. Много е важно и МОН да направи целенасочена кампания в тази посока, да се изясни на учителите какво точно се иска и очаква от тях, допълни Александров.
"Мисля, че темата за медийната грамотност трябва да бъде отделна тема, включването й в часа на класа е загубена кауза, така няма да се постигнат стратегическите цели, които са важни за българските деца, посочи Антоанета Василева от Националния център за безопасен интернет.
"Темата изисква постоянна и дългосрочна работа с децата. Трябва да се усвоят уменията, които стоят зад дигиталната медийна грамотност - критично мислене, учение за анализ, разпознаване на фалшива информация, разпознаване на дезинформацията, дейността на различните видове медии, как се разпознава съдържание, как ние споделяме и публикуваме съдържание, каква е отговорността.

Защото децата не знаят, те качват провокативно съдържание, което те смятат за забавно, но това става опасно и после ни търсят нас в Националния център за безопасен интернет.
Дигиталното благополучие - за това също трябва да бъдат обучени децата, но и техните родители и учители, защото всички социални мрежи имат такава функция, която да се включи в телефона или компютъра на детето, но много малко родители знаят, че я има и много малко я използват, което е жалко, заяви още Антоанета Василева от Националния център за безопасен интернет.
По думите на Василева, ако се направят тези усилия, ще намалее агресията в училище, проблемите на децата в онлайн пространството, насилието сред децата, което сега дори не им прави впечатление, ще намалее. Но е много важно да се направи ефективно обучение сред учителите, тъй като при част от тях има известна съпротива, те трябва да бъдат мотивирани.
Към инициативите, предвидени в рамките на Меморандума за партньорство при провеждане на кампания за медийна грамотност се включват от Министерство на културата, Съвета за електронни медии, Българска национална телевизия, Българско национално радио, Асоциацията на българските радио- и телевизионни оператори (АБРО), Коалицията за медийна грамотност.

Книгата "Проблеми на доказването на гражданска отговорност в цифровото пространство на ЕС" ще бъде представена днес. Неин автор е Димо Господинов - адвокат, изследовател и правен активист. В изданието той пише " Дигиталните технологии променят гражданската отговорност и начините, по които тя се доказва ". Пред БНР Господинов подчерта, че..
" Мярката за неотклонение на Никола Саркози е сравнително лека , не му беше наложено нито домашен арест, нито електронна гривна, а само да не контактува с представители на съдебните власти, включително с министъра на правосъдието". Това заяви пред БНР сънародникът ни от Франция Стефан Манов след решението на Апелативния съд на Париж да освободи..
Скандал с международен отзвук разтресе Великобритания след оставката на Тим Дейви, генерален директор на Би Би Си – медия, смятана за еталон за безпристрастност, след допуснати редакционни гафове. Интервю с Валери Чуков, бивш редактор в някогашната Българска секция на Световните служби на BBC. Как се стигна дотук, незащитима ли беше..
И трите законопроекта за доброволчеството имат повече общи неща, отколкото различия. И трите са в правилната посока . Остават малко детайли за уточнения. Този прочит прави Захари Янков, старши правен консултант в Българския център за нестопанско право (БЦНП), на анонсираната от управляващите правна рамка за уредба на доброволчеството...
Сдружение "Невидими животни" внесе в Народното събрание петиция с над 110 хил. подписа за забрана на клетките за телета и за преминаване към по-хуманни групови практики на отглеждане . Пред БНР инж. Стефан Димитров от неправителствената организация подчерта, че тези животни са уязвими и страдат, но за съжаление им се обръща малко внимание..
Процесът на извеждането на децата от денонощните социалните домове приключва, но за да бъдат подкрепени младежите при излизане от тях за самостоятелно развитие, е нужна допълнителна подкрепа. Все още диалогът между отделните институции, които се занимават със закрилата на децата, не е достатъчен за навременно решаване на проблемите. Реформата..
" Очаквам комисията "Сорос" да е шоу за пред медиите. Представям си безкраен цирк , какъвто г-н Пеевски явно обича. Очаквам може би тук да се показват някакви снимки на български представители на медиите или други, снимани до Джордж Сорос - нещо такова си представям". Това коментира пред БНР журналистът от "Евроком" Златина Петкова. НС одобри..
Не е балансиращ проектът за бюджет за 2026 г., а е същият като тази година - лош. Сходството е, че са нереалистични в приходната си част , каза в..
Очаквам да получим 6-месечно отлагане на санкциите срещу "Лукойл", но това не означава, че трябва да бъдем спокойни, а да се подготвим добре. Това каза..
Има начин да се осигури по-добро качество на услугите в здравеопазването, но за съжаление не се води този разговор . Лекарите, хората, и..