Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

"Когато пътувам с метро, звъня на всяка станция да проверявам работи ли асансьорът"

Мъж в инвалидна количка: Най-лесно се придвижвам... със самолет

Млад програмист с увреждания разказва патилата си в търсене на достъпна среда

| Репортаж

Най-достъпни са Варна и Бургас, защото дотам може да се стигне съм самолет.

Тази горчива равносметка прави Митко Александров, млад мъж в инвалидна количка.

Митко мечтае София да бъде достъпен град подобно на други големи градове по света, където е бил.

Митко е програмист. Според него Санкт Петербург е най-достъпният град за хора с увреждания от местата, които е посетил. Там може дори да си поръча специализирано такси за хора с инвалидни колички. Друг град, който може да се счита за пример според него е Белград.

Репортер на БНР съпровожда Митко Александров в една негова обиколка из софийските улици.

В столичния район "Изгрев" Митко е открил начин как да стига до близката метростанция, но по думите му, това става с цената на нарушения.

Дори някъде да вижда асансьор, той не може физически да го достигне, ако няма скосени тротоари.

"Само от тази страна е скосено. Отсреща нищо не е направено, макар и след ремонт скоро. Аз трябва да наруша, за да мина директно по пътя. Вече два-три пъти едва не са ме блъснали", разказва мъжът, докато наоколо се чуват клаксони.

"Аз се мушкам между колите. Това е положението. Трябва да мина. Този тротоар ще го качим, но там вече не можем да слезем. Минаваме по пътното платно. Няма зебра. Нерегламентирано пресичане."

"Едно време нямах никакъв шанс да изляза, защото нищо не беше направено. Сега горе-долу мога да се движа по някои от улиците. Дори съм си изградил маршрут как мога да изляза от моя квартал", прави съпоставка младият мъж в инвалидна количка.

"Последните десетина години центърът вече е по-добре направен за колички. Има 3-4 улици, които ги минавам спокойно. Но са само 3-4."

Митко отбелязва, че има места, където "с обикновена количка хора се преобръщат" и е необходима по-специализирана, за да се преодолеят някои препятствия. Мъжът признава, че има места, където е падал.

"Виждате как са направени плочките – стъпалообразно. Почти всичките магазини и заведения тук имат едно стъпало, две стъпала, пет стъпала. За мен са достъпни не повече от 5% от обектите."

Изпитанията на Митко обаче не спират до придвижването му в града. Опитът му да отиде например до Пловдив е неуспешен. Опитва да се придвижи както с влак, така и с автобус.

"Звъннах на няколко транспортни фирми. Те много се учудиха – как ще пътува въобще човек с инвалидна количка. Казаха – търсете си специализиран транспорт. Казаха – автобус не става", споделя той и напомня, че по закон всички следва да имат равни права на придвижване.

За да се качи на автобус в градския транспорт, Митко разчита на "настроението на шофьора", който трябва да му помогне да се качи по специална рампа.

"Понеже те гонят график, ми казват – човек, няма време. Затваря ми вратата и следващият. Повечето от тези рампи не са прочиствани и дори да иска, не може да я отвори – тя се заклещва. Хората идват при мен да ми помогнат. Така се оправям. Когато пътувам с метро, звъня на всяка станция да проверявам работи ли асансьорът. Много пъти ми се е случвало дори да викам Гражданската (защита – бел. ред.) да ме вади, защото няма асансьор."

На перона в метрото той също се нуждае от помощ и обичайно моли някой мъж да му асистира да се качи, заради разстоянието между перона и вагона.

Колкото сме повече, толкова повече ще свикват с нас, казва Митко, който се радва, че е изкарал и приятели в неговото положение навън.

Повече по темата чуйте в звуковия файл. 

По публикацията работи: Яна Боянова

БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Новините на Програма „Хоризонт“ - вече и в Instagram. Акцентите от деня са в нашата Фейсбук страница. За да проследявате всичко най-важно, присъединете се към групите за новини – БНР Новини, БНР Култура, БНР Спорт, БНР Здраве, БНР Бизнес и финанси.
ВИЖТЕ ОЩЕ

В режим на оцеляване ли са социалните предприятия и кооперациите?

ООН обяви настоящата 2025-а за година на кооперативите. Като част от солидарната икономика социалните предприятия осигуряват заетост на хора от уязвимите групи . "Държавата и кооперативните съюзи трябва да работят заедно. Ние сме длъжници на кооперативното дело ", смята министърът на социалната политика Борислав Гуцанов...

публикувано на 10.04.25 в 10:33

Туроператорите със свежи и вкусни идеи къде да празнуваме Великден

Фестивалите са начин да съхраним традициите , да се докоснем до местната култура и да усетим духа на общността. Те събират хора от различни краища, като създават атмосфера на споделеност и празничност. Освен че предлагат уникални преживявания, фестивалите подпомагат местната икономика и популяризират автентични кулинарни, фолклорни и занаятчийски..

публикувано на 09.04.25 в 11:35
Локомотив 2626

Назад във времето с ретро подвижния състав на БДЖ

Има още една г рупа любители на железниците, които показват страстта си към този вид транспорт като изработват модели на влакове , жп инфраструктура и гари. Това са членовете на Клуб железопътен моделизъм . Неговото клубно помещение и изработени модели се намират на Централна жп гара София. Владимир Колев е председател на клуба. По темата..

публикувано на 08.04.25 в 13:25

Тайнствена пирамида на 2200 години открита близо до Мъртво море

Тайнствена пирамида на 2200 години, пълна със съкровища: монети и оръжия, беше открита близо до Мъртво море. Артефактите са запазени в почти перфектно състояние, благодарение на сухия пустинен климат. Мистериозната пирамидална структура е близо до ручея Зохар. Джипът пъпли през пустинята. Няма път. Тръгнахме, въпреки предупрежденията, че след..

публикувано на 08.04.25 в 11:05
Йордан Жечев и Яна Липованска

На мач с маргаритка – кампания срещу агресията

Мачът да не е терен на война, а място, където можеш да заведеш детето си – този мотив обединява организаторите на кампанията "На мач с маргаритка". Акцията ще се състои в рамките на четири дни – от 11 до 14 април и   ще покрие 8 мача с участието на 16 отбора. Това е  29-и кръг, предпоследен за професионалната ни футболна лига...

публикувано на 08.04.25 в 10:14
Снимката е илюстративна

"Активни потребители": Нови правила облагодетелстват авиокомпаниите за сметка на пътниците

В продължение на две десетилетия Европейският съюз прави полетите по-лесни и по-справедливи за потребителите, като либерализира цените и въвежда в законодателството основни права на пътниците.  Сега налице е обратният процес - преразглеждане на Европейския регламент относно правата на пътниците с въздушен транспорт .  Авиокомпаниите редовно..

публикувано на 08.04.25 в 06:20
Норвегия

Въпрос на време ли е Норвегия и Исландия да влязат в ЕС?

Териториалните амбиции на Съединените щати към Гренландия, пряко оспорващи суверенитета на съюзника Дания, са заплаха сама по себе си, но имат последици за цяла Европа. Най-новата история ни учи, че неинтегрираните, неутрални държави не функционират като буферни зони между сферите на влияние. За агресивните велики сили с имперско мислене те..

публикувано на 05.04.25 в 11:20