Чрез серията пластики на тема "Вавилонската кула", представени в галерия "Стубел", Георги Маринов продължава упорито и последователно да ни въвлича в етапите, през които той преминава, разработвайки тази вечна тема в изкуството. Това пише за изложбата Аксиния Джурова.
Изложбата се открива утре - 8 октомври от 18 часа и може да се види до 26 октомври. Куратор на изложбата е Аксиния Джурова.
"Темата в изложбата е митологично-духовна, но по-скоро наблягам в дълбочина на духовното, отколкото на притчата. И най-вече ми се иска да насоча вниманието на хората, които ще посетят изложбата, към изводи, които биха се провокирали от това, което ще видят утре.
Да, сякаш с течение на времето би трябвало човек да е овладял природата, но се оказва, че това не е така. Човек не е надскочил и днес Божественото, макар че би било чудесно всеки от нас да надскочи ежедневието и да погледне облаците и да види Земята отвисоко, разказа за "Хоризонт" Георги Маринов.
Какво още пише за изложбата Аксиния Джурова:
"Още в текста на Битие "11: 1-9", където се описва изграждането на Вавилонската кула, е заложена възможността за нейното противоречиво тълкуване, произтичащо от фонологичното сходство на града Вавилон "бабу – илу", т. е. "Божията порта", с еврейската дума "Бабел" – смесване, объркване. Така темата за Вавилонската кула – зикурат не само занимава и вдъхновява през вековете хората на изкуството и литературата, интерпретирайки я в опозицията: от "Кулата на раздора" до мястото, където чрез владеенето на езиците различните народи се опознават и съжителстват в мир.
Вавилонската кула носи в себе си и още един съществен прочит. Той се опира на наратива, в който се описва построяването на замисления от синовете на Ной, след Потопа, Стълб, който стига до небесата и Бога. Така Вавилонската кула е символ и на възгордяването на човека, допуснал греховната мисъл да съперничи на Бога, да влезе в битка с Него. Непокорство, което предизвиква гнева му и Той разбърква, размесва езиците на строителите и ги разпръсва по света, наказвайки ги за забравата да живеят в мир.
Георги Маринов, опирайки се на "направиха тухли с огън и тухлите им послужиха за камък" Юбилей "10: 20-21", създава няколко варианта на Вавилонската кула от теракота и гранит, предоставяйки широк диапазон на зрителите в опита им да намерят, те самите, отговора на изхода от битката на небесния със земния свят. За фон на неговите оригинални интерпретации той разполага, съвършено целенасочено, в салона на Галерията изящни пластики на тема: "Шлемове", "Воини", "Торсове". Чрез тях скулптурът се стреми да напомни познатия ни дотук в исторически аспект трагичен финал от опита на човека да влезе в битка с Бога. Сблъсъкът, от който са останали само отломки.
Изложбата на Георги Маринов е предизвикателство за тези, които, скрити зад привидния си комфорт, не желаят да прочетат нейното послание в днешния тревожен свят, а в неговото развитие тя е определен успех и внасяне на собствен прочит във вечните теми – на човешкото възгордяване, греховност и последствията от тях."
А самият автор не скрива, че от изкуство днес трудно се издържа човек, особено от скулптура, едно тежко и често самотно занимание, но пък с времето усеща, че все по-малко му липсват хора, особено, ако няма какво да научи от тях.
Още по темата слушайте в звуковия файл.
Заради ударната вълна от паднала наблизо ракета, която изпочупи стъкла на сградата на Операта в Тел Авив, премиерата на “Турандот“ от Пучини – последна за сезона, беше не в края на юни, а през юли. За най-нетърпеливите в едно от фоайетата се състоя концерт-лектория с избрани арии от творбата, изпълнени от студентите в специализирания клас на..
В осмото издание от 32-я летен сезон на предаването на програма “Хоризонт“ за музикално-сценични изкуства “Каста дива“: 20.05-21.00 ч.: Разговор със сопрана Красимира Стоянова, диригента Павел Балев и продуцента Георги Еленков за звукозаписната работа по предстоящия моцартов албум на българската оперна прима със Симфоничния оркестър..
Ако сте ценители на съвременното изкуство, до 21 ноември в къщата музей "Вера Недкова" в София, която е филиал на Националната художествена галерия, можете да разгледате новата изложба "Метафора на паметта" на художничката Деница Тодорова. Тя е завършила живопис в Кралската академия за изящни изкуства в Антверпен. От 20 години..
От днес - 18.08, на големия екран тръгва документален филм за певицата Милена Славова. Лайтмотивът "И никой не пита защо" е избран за заглавие на лентата. Ние се познаваме повече от 30 години, разказа пред БНР режисьорът Марио Кръстев. "Тя наистина си задава много въпроси и се чуди защо другите не го правят. Милена е запазила чистотата си...
В столичната галерия "Арт 158" беше открита изложбата "Да запазим "Корал": Безполезни изкопаеми 2025". В нея се срещат изкуството, екологията и протестът срещу застрояването на българското Черноморие. Тя е свързана със стремежа да запазим това място, обясни пред БНР кураторът проф. Борис Сергинов. "Показват се неща, които са намерени..
Специалисти от Регионалния исторически музей в Плевен готвят изненади за поредното издание "Лято в музея 2025". То ще се проведе от 21 до 25 юли. За заниманията разказва Елвира Конова , ръководител отдел "Връзки с обществеността и медиите". "Децата ще могат отново да се вживеят в професията на археолога, в професията на летописците, като..
В Дома на киното днес - 15.07, ще бъде почетена паметта на един от най-значимите български документалисти – Атанас Киряков. Гилдията "Режисьори" на СБФД е организирала специална прожекция на 35-милиметрова лента, която ще събере пет от неговите кратки, но въздействащи филми, заснети между 1988 и 1990 година. "Атанас Киряков е..
" Самоубийството може да бъде израз на много неща , но като че ли на първо място бих могъл да кажа, че самоубойството е израз на екзистенциална..
Имам документ, в който ми се обяснява, че един съдия не е написал делото си 13 месеца – повече от година, защото е трябвало да отговаря на народния..
През 2020 г. протестът беше граждански, сега е политически ! Това мнение изказа пред БНР адвокат Николай Хаджигенов от "Ние идваме", част от т.нар...