Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

За войната като "лейкопласт върху отворена рана"

2
Снимка: Искра Декало

Йосефа Орел е екскурзоводка, която показва графити из яфенските и телавивски улици. Тя не ги нарича изкуство, а визуален език за комуникация. 

Може да се видят графити с вградени в него лицата на отвлечените на 7.10.2023 израелски и чужди граждани, много приличащ на популярния постер, станал символ на войната, която сега се води. 

Първата част на нашия бестселър започва с млад офицер от началото на 2000 - та година по времето на втората интифада, който е приключил не леката си служба във Витлеем. Открива, че страда от посттравматичен стрес. Тези, които би трябвало да се погрижат за него, безотговорно му казват "Млад си, силен си, ще го преодолееш с малко повече воля!". И отбелязват в картона му, че е минал обучение. Нещата приличат на поставяне на лейкопласт, без лечение, върху гнойна рана. Той започва нелегално да рисува своите лейкопласти. И чувства, че чрез тези графити си връща увереността. Той казва се Деде. Но всички започват да го наричат Деде Лейкопласта. Събира група от фенове. Това са хора, на които никой не иска да помогне да решат проблемите си: здравни, икономически, служебни, семейни... 

За разлика от Банкси - (британския уличен художник), вместо да го преследват, градските власти се съобразяват с него. Скоро той започва да обозначава със своите нарисувани лейкопласти опасни за живеене сгради и те получават преднина при реставрацията или ги събарят и строят на тяхно място по-масивни здания. Популярността му расте. Рисува своите лейкопласти и в чужбина и е един от най-известните творци на графити. Ницан е праправнучката на една от знаковите фигури в най-новата история на Израел Шимон Роках. Заедно с група съмишленици напускат пренаселения град Яфо и създават най-старият квартал на Тел Авив - Неве Цедек.  

И въпреки, че в ръцете на нейното семейство са съсредоточени 70% от икономиката, културата и политиката на Израел, в гимназията тя е била обект на много насмешки. Сега да живееш в Неве Цедек се счита за много престижно. Но тогава това е било запуснато и непривлекателно място. Нейната голяма първа любов се отнася към нея с презрение. След неуспешен опит да сложи край на живота си на 16 години тя за пръв път вижда нарисуваните лейкопласти на Деде и се влюбва в тях.

Тогава внучката на една от известните в цял свят скулпторки на сатирични фигурки, решава, че нейното поприще за изява е писането на съпътстващи стихове около графити, като повечето са на Деде. След две години такова мълчаливо сътрудничество, тя намира смелост да му напише във социалната мрежа. А на Деде му отнемат още две години, за да я забележи сред хилядите си интернет приятели. Определят си среща на живо и оттогава за заедно. Създават семейство и се преместват да живеят и творят в Ню Йорк. За всички, които се интересуват от нелегалната прелест на графити-изкуството, двойката творци Деде и Ницан е твърде позната и любима.

И тук започва третата част на нашето повествование, а именно войната, започнала с погромите на 7.10.2023г.  Живеещите в чужбина младежи , започват да се връщат за да постъпят като доброволци в армията. 
Деде и Ницан не могат да го сторят, заради посттравмата, която имат. Започват да търсят начин как да помогнат на родината си в този тежък момент. Ницан се сеща, че в Америка е прието, върху картоните с мляко да се отпечатват снимки на изчезнали и издирвани хора. Но млекопреработвателните компании не са съгласни да отпечатат образите на над 250 отвлечените израелски и чужди граждани в Газа, сред които има и бебета. 

Ницан събира снимките им и напечатва 2000 постера с техния образ. Деде и Ницан застават на Нюйоркските улици и се опитват да дадат на минувачите поне един брой или на собствениците на магазините да окачат на витрината им поне един. Както казва Ницан, ако на постера е било изобразено откраднато куче или коте, интересът би бил по-голям. Отчаяна тя помества в социалните мрежи своя постер. За 24 часа хиляди хора по света го принтират и окачат по улици и сгради. Този постер е виждан поне веднъж от всички ни. 

Той се превръща в един от символите на тази продължителна и тежка война. Той се превръща в един от символите на тази продължителна и тежка война.



Още по темата в звуковия файл.

По публикацията работи: Гергана Хрисчева

БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Новините на Програма „Хоризонт“ - вече и в Instagram. Акцентите от деня са в нашата Фейсбук страница. За да проследявате всичко най-важно, присъединете се към групите за новини – БНР Новини, БНР Култура, БНР Спорт, БНР Здраве, БНР Бизнес и финанси.

Галерия

ВИЖТЕ ОЩЕ
Проф. д-р на науките Стойко Стойков

Проф. Стойко Стойков: Плагиатството придоби широк мащаб в последните 15 години

"Тогава, когато една държава се развива като модерна държава, в нейната основа е заложено образованието , а един от основните приоритети в това образование, е неговото качество ". Това отбеляза пред БНР проф. д-р на науките Стойко Стойков , инженер и полковник от запаса: "За съжаление, точно плагиатството, което придоби изключително широк..

публикувано на 24.07.25 в 15:33
Протест в Тел Авив, Ирзаел, срещу войната в Палестина и срещу смъртта на деца

Ибрахим Халед: Израел трябва да се оттегли от окупираните територии

" Много е трудна връзката с близките ми в Газа, защото нямат ток и ако успеят да си заредят телефоните, могат на седмица около 20 минути да говорят, колкото да се чуем. Положението е много тежко. Хора падат по улиците , много е тежко наистина. Даже аз имам едно видео, което показва журналист на "Ал Джазира", докато снима на живо, хора падат след..

публикувано на 24.07.25 в 14:44

Ивет Добромирова: ПП спомогнаха за това институциите да бъдат превърнати в репресивен орган

"Продължаваме промяната" имат пълно основание да твърдят, че институциите по някакъв начин злоупотребяват по отношение на тях с правомощията си ". Това коментира пред БНР Ивет Добромирова , журналист, PR експерт: " Проблемът е, че те са част от този проблем . Те спомогнаха за това институциите да бъдат превърнати в репресивен орган и сега се..

публикувано на 24.07.25 в 13:25
Весела Райчинова

Весела Райчинова: "Българска душа на святата земя" не е религиозен фестивал

"Творчески терминал България - Израел" е с четвърто издание сега и е обратна връзка на Международния фестивал на българското изкуство или българските изкуства "Българска душа на святата земя" . Това каза пред БНР Весела Райчинова , кореспондент на БНР в Израел: " Това не е религиозен фестивал . Това е фестивал, който беше създаден под..

публикувано на 24.07.25 в 11:39
Светлин Тачев

Светлин Тачев: Правителството е стабилно, БСП и ИТН не искат предсрочни избори

"Смяната на противопоставянето от Изток-Запад на статукво-промяна дава възможност за някакъв опит за сближаване, за синхронизация, но в никакъв случай не и на някакви директни общи действия на тези политически сили, защото там различията са прекалено големи, особено между "Продължаваме промяната" - "Демократична България" и "Възраждане" . Това заяви..

публикувано на 24.07.25 в 10:08
Община Плевен

Спор между Община Плевен и местна фирма за неизплатена сума от 70 000 лв.

Плевенска фирма изнесе данни за неплатени суми от Община Плевен  по договор като подизпълнител на "Паркстрой“ . Каква е причината за тази ситуация след твърдението, че Общината няма финансови проблеми? Какво се случва с оранжерията и закупената техника на "Паркстрой“, след като управителят беше освободен от Общинския съвет, но заведе съдебни дела и..

публикувано на 23.07.25 в 15:02
Даниел Генков

Даниел Генков: Самоубийството е израз на екзистенциална субективна криза у личността

" Самоубийството може да бъде израз на много неща , но като че ли на първо място бих могъл да кажа, че самоубойството е израз на екзистенциална субективна криза у личността ". Това обясни пред БНР Даниел Генков , криминален психолог: "Тогава, когато индивидът е изправен пред непреодолима обективна или пък субективно преживяна ситуация, която..

публикувано на 23.07.25 в 13:40