В Министерството на енергетиката не си дават сметка до какви сътресения може да доведе пълната либерализация на пазара.
Това каза пред БНР Иван Хиновски, председател на Българския енергиен и минен форум.
"Либерализацията не може да бъде отлагана повече от средата на 2026 г. Спират ни фондовете, не може повече, вече два пъти го отлагаме. Ние можем да организираме този процес да бъде плавен и да струва най-малко и на индустрията, и на бита", коментира енергийният експерт.
Българският енергиен и минен форум излезе с декларация, с която определя като престъпна безотговорност "бездействието на ръководството на енергетиката по отношение на подготовката за пълната либерализация на пазара на електроенергията и публичния дебат по темата":
"Изключително сме обезпокоени от липсата на яснота и информираност на обществото за подготовката на страната и населението за този тежък и критичен преход в българската енергетика и икономика. Както скоро стана известно България е сред първите места в Европа по невъзможност за поддържане на нормални температурни условия в домовете на гражданите в ЕС с малко над 20 % от домакинствата, сочат данни на Евростат за 2023 г. Основната причина е ниския стандарт на живот на голяма част от населението в основата на което е енергийната бедност и невъзможност за покриване на енергийните разходи, независимо, че България е с най-ниски цени на електроенергия в съюза.
Този процес ще се задълбочава съществено след пълната либерализация на пазара на електроенергия, отложен повторно за 2026 г., без каквито и да са подготвителни и защитни мерки от страна на ръководството на държавата, на което сме свидетели днес.
Гратисният период за преминаването на битовите потребители на свободния пазар беше отложен повторно за 1 юли 2026 г. от 49-ото Народно събрание в навечерието на предсрочните избори на 9 юни 2024 г. Причините бяха няколко, но основната бе натрупания дефицит във Фонд “Сигурност на електроенергийната система”, който трябваше да покрива разликата между пазарните цени на електроенергията и определените от КЕВР „щадящи“ битовите потребители по-ниски нива.
Другият липсващ елемент в пъзела на прехода е липсата на яснота по какви процедури и критерии ще се категоризират и подпомагат енергийно бедните и енергийно уязвимите групи от населението. Заради продължаващата политическа нестабилност все още не е разработена необходимата нормативна база, чрез която преходът да бъде извършен без пазарни сътресения както за хората, така и за енергийните дружества.
Българските домакинства изразходват средно 13,5% от общите си разходи за енергия, като най-голямата част от енергийните разходи са за електричество - 60,7 на сто, посочиха преди дни в доклада си икономисти от Световната банка пред Икономическия и социален съвет. От Световната банка обръщат внимание, че степента на разпространение на енергийната бедност у нас е висока в сравнение със стандартите на ЕС и е по-голяма сред бедните. Експертите препоръчват ясно идентифициране на домакинствата, засегнати от енергийна бедност, тъй като само така може да се въвеждат адекватни политики за справяне с проблема.
Въпреки тези алармени съобщения ръководството на отрасъл „Енергетика“ продължава да поддържа неясна за обществото безотговорна политика на непрозрачност.
Остава необяснима липсата на отговор на предложението на БЕМФ за организиране на национална кръгла маса съвместно с редица национално отговорни организации като профсъюзите, БАН и Асоциация „Активни потребители“. Предложените по долу от нас три групи въпроси до голяма степен биха създали възможност за изясняване но проблемите и намаляване на рисковете:
1) Концепция, условия и пречки пред успешния преход: институционализиране на процеса на регистриране на енергийно бедните домакинства, решаване на проблемите на електроснабдителните дружества, определяне на ролята на държавните институции, общините, медиаторите и обществените медии.
2) Приложими търговски модели и участници в процеса на либерализация на енергийния пазар на дребно – състояние на приети нормативни документи, необходими промени в нормативната база, отговорници, срокове, рискове и управлението им.
3) Видове търговски договори – общи и специфични условия, форми на компенсиране на енергийно бедните домакинства, процедури на комуникация с потребителите. Моделиране на различни сценарии.
В рамките на една национална кампания, на българското обществото трябва да бъде поднесена обективна информация за пътната карта на този преход, да му бъдат съобщени потенциалните рискове и да бъдат положени основите за изграждане на една начална пазарна култура на битовите потребители по темата.
Медиите имат ключова роля за успешния преход през този рисков за обществото период и тяхната мисия е, не да внушават неизвестности и страхове, а да сътрудничат като привличат компетентни лица за коментари по темата, и да партнират на държавата в провеждане на нейната енергийната политика. Другото е обществена безотговорност и печелене на кухи рейтинги чрез спекулации със страховете на обществото".
Интервюто на Георги Налбантов с Иван Хиновски в предаването "Нещо повече" можете да чуете от звуковия файл.
Законодателните промени, изискващи одобрение на ДАНС и МС при продажба на "Лукойл" е застраховка за България. Заяви лидерът на ГЕРБ Бойко Борисов в кулоарите на парламента. "Този проектозакон, ако стане факт, три пъти ще го кажа, ако решат собствениците на "Лукойл" да го продават, да може ДАНС и Министерски съвет да проверят купувача...
Атина планира изграждане на балканско-балтийско сътрудничество в рамките на НАТО, заяви гръцкият външен министър Йоргос Герапетридис по време на визитата си в Естония. Герапетридис призова за по-тясно балканско-балтийско сътрудничество, за да се формират единни позиции по отношение на външната политика и сигурността. Гръцкият външен министър..
Предложението продажбата на активи на руската нефтодобивна компания "Лукойл" в България да става само чрез положително становище на Държавната агенция "Национална сигурност" и решение на Министерския съвет влиза в пленарната зала. То бе в записано в Закона за насърчаване на инвестициите, промените в който вече са точка първа в работата на..
Министерството на енергетиката изпраща в курортно селище "Елените" експерти, които да изследват на място дали може да работи енергийната преносна инфраструктура след наводненията. Възстановителните работи в "Елените" продължават и днес Министър Жечо Станков отчете, че в няколко трънски села все още пътища са непроходими от паднали..
Протест бе организиран в центъра на Чикаго срещу действията на Имиграционната и митническа служба. Последните седмици напрежението в града расте след акции на федерални агенти по задържането на имигранти в района на града и в щата и след множество протести в предградието Броудвю, където е централата на Имиграционната и митническа служба...
42 деца са пострадали при пътни инциденти като пешеходци. Това е с 27% повече спрямо същия период миналата година. Това отчете Пътната полиция. В районите на пешеходни пътеки от началото на годината досега е имало 17 инцидента. Част от тях са станали при наличие на светофар и покрай училища. Инспектор Иво Биков от Отдел "Пътна полиция"..
Мрежите с много голям капацитет, чрез които се предоставят услугите за гласови съобщения и достъп до интернет ще станат част от стратегическите обекти и дейности, които са от значение за националната сигурност. Това предлага с актуализация в постановлението си от 2009-а година Министерският съвет. За 14 години абонатите на фиксиран интернет по..
"Не съм съгласна с определението, че "Хамас" е радикална групировка" . Това отбеляза пред БНР д-р Милена Ангелова , която се завърна от Газа:..
"Мафията изнудва София! Не трябва да се даваме". Това заяви пред БНР Елисавета Белобрадова, депутат от ПП-ДБ, за кризата с боклука в "Люлин" и..
Казусът "Сарафов" може да се реши с намеса на законодателя - или разпоредбата да се направи с обратно действие, или да започне процедурата по избор на..