Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Българска настолна игра влезе в топ 100 на финландската HundreED

"Барабар" позволява на децата да учат през преживяване

В нашата образователна система 5 – 7 клас е травматизиращ процес, няма игри, има НВО

| Интервю
Мария Алкалай и доц. Силвия Борисова
Снимка: Ирина Недева

Българската настолна игра "Барабар" влезе в топ 100 на финландската платформа за образователни иновации HundreED. В София предстои конференция за игровизацията в България, съобщи авторът на "Барабар" Мария Алкалай в интервю пред БНР.

В предаването "Хоризонт до обед" заедно със Силвия Борисова, ръководител на секция "Култура, естетика и ценности" към Института по социология и философия към БАН, коментираха игрите и ефекта от тях в българското образование. 

А изводът е, че родното образование отново е закъсняло, но все пак е тръгнало в правилните посока.

"Лелеяната Финландия"! Много сме горди, че сме в топ 100 на селекцията. С "Барабар" не сме открили топлата вода, тя е просто едно креативно решение на проблема с историята на XXI век. Това е настолна игра, в която се разказват истории и те провокират въображението - спасявате света от реални проблеми - глобална суша, глад, война, пандемия, глобални климатични бедствия. В играта има теми на дневен ред и казуси, които трябва да се решат, чието решение обаче не е еднополюсно и няма само един възможен вариант. Децата и възрастните се забавляват, защото през въображението си те правят уникални комбинации между героите. В играта има 75 герои - исторически личности и наши съвременници, учени, изследователи, предприемачи, артисти, активисти за човешки права. И играчите трябва да намерят начин да комбинират ядрен физик с фолклорна певица, и двамата да направят нещо, за да решат проблема с глобалната суша", разказа за играта авторката Мария Алкалай. 


Фондация "Заедно в час" и каузата за качествено образование

Тя коментира, че с "Барабар" се провокират такива умения, които са необходими за пазара на труда като разрешаване на конфликти, преговори, отстояване на теза.

Дори агресията в училище може да се адресира през "Барабар":

"Това е един симпатичен инструмент, в който вашето въображение няма граници, комбинациите от герои нямат граници и решенията са много. И това позволява на учителя в класната стая, които е отворил една мозъчна клетка извън нормативната рамка за креативен процес да даде възможност на учениците да учат през преживяване". 

Алкалай припомни, че във Финландия игрите са ключови в образователната система, защото игрите са интегрален процес на цялото образование.

"През забавлението ученето се случва неусетно – не учиш факти, запомнящ ситуация в играта и после можеш да го приложиш при следващата игра. Тоест, в тази система не те наказват, ако си допуснал грешка – двойка", каза авторката на играта. 

Финландското образование е насочено към практическото обучение 

За Силвия Борисова тази пресечна точка на игри и образование се случва в по-ранно време в Западния свят:

"При нас идва със закъснения, защото при нас има масив от информация, който учителите са свикнали, че трябва да предават. От друга страна с отварянето на света, с развитието на интернет, платформи и приложения, все повече информация достига директно към децата, не е еднопосочно да се налива от училището. Въпросът е как в този огромен океан от информация децата и младите хора да се научат да плуват и да се ориентират. Тук идва мястото на уменията и компетентностите, накъдето се насочва образованието в Скандинавието, Израел, Ирландия. Но в политиките при тях този модел е ориентиран към индивидуалното дете, индивидуалните интереси, развитието на таланти и способности и умения". 

Проф. Цоков предлага в няколко училища да се тества пилотно забрана за ползване на телефони

И е категорична, че "игровите модели и подходи се оказват най-пластичния начин детето да развие умения, способности, въображение и таланти, тази връзка, която не виждаме у нас". 

А Мария Алкалай допълни, че в 1-4 клас няма учител, който да няма в програмата си точки, пчелички, които получаваш. В нашата система 5-7 клас е травматизиращ процес, няма игри, защото е НВО, и в този период учениците научават фразата "не е игра". 

Цялото интервю чуйте в звуковия файл.
По публикацията работи: Александра Никова

БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Новините на Програма „Хоризонт“ - вече и в Instagram. Акцентите от деня са в нашата Фейсбук страница. За да проследявате всичко най-важно, присъединете се към групите за новини – БНР Новини, БНР Култура, БНР Спорт, БНР Здраве, БНР Бизнес и финанси.
ВИЖТЕ ОЩЕ

Редица държави по света обявиха траур по повод кончината на папа Франциск

Редица държави по света обявиха траур по повод смъртта на папа Франциск. Световните лидери изразиха съболезнованията си, като подчертаха смелото му лидерство, смирението и неуморната му борба за по-добър свят. Бразилия, в която живее най-голямата католическа общност в света, както и родната Аржентина на папа Франциск, ще обявят седемдневен..

публикувано на 22.04.25 в 07:23
Весела Павлова - Каменова

Състезание по граждански умения за ученици от 7-ми до 12-ти клас във Враца

Днес -22.04,  във Враца се организира състезание по граждански умения. В него участват и деца със специални образователни потребности.  Участниците са разделени на  осем отбора . Членовете на всеки от тях са  ученици от 7-ми до 12-ти клас.   Регионалният център за подкрепа на процеса на приобщаващо образование във Враца често организира..

публикувано на 22.04.25 в 06:45

Палестински представител: Катар и Египет предлагат нова формула за Газа

Високопоставен палестински служител, запознат с преговорите между Израел и Хамас за прекратяване на огъня, заяви пред Би Би Си, че катарски и египетски посредници са предложили нова формула за прекратяване на войната в Газа.  Според длъжностното лице, формулата предвижда примирие с продължителност между пет и седем години, освобождаване на..

публикувано на 22.04.25 в 04:10

Зелена светлина за изграждането на първия Център за лечение на инсулти в Югозападна България

Университетска многопрофилна болница за активно лечение „Проф. д-р Стоян Киркович“ в Стара Загора ще получи 1 милион лева за изграждане на инсултен център. Той ще е първият в Югоизточна България, а средствата са отпуснати от държавния бюджет с правителственото постановление, обнародвано в края на миналата седмица в Държавен вестник. Повече от..

публикувано на 21.04.25 в 21:32

Сезонен вирус в Банско, лекарствата свършиха

За масово разпространение на сезонен вирус в Банско алармираха местни медици. Лекарствата за лечение за гастроентерит в местните аптеки свършиха. Стотици жители и гости на Банско са потърсили помощ в Спешния център през последните три дни. Всички са със симптоми на сезонен вирус, характерен с повръщане, разстройство, повишена температура и..

публикувано на 21.04.25 в 19:35

Предстои официалното удостоверяване на смъртта на папа Франциск

Тази сутрин в 7,35 часа местно време почина папа Франциск. Роден в Буенос Айрес през 1936 година в семейство на италиански имигранти от област Пиемонт, той поема по пътя на свещенчичеството през 1958 г. Бе избран за папа през 2013-а година. Посетил е 67 държави от всички континенти, включително и България. Почина папа Франциск..

публикувано на 21.04.25 в 18:58
Председателката на Народното събрание Наталия Киселова в храм с килийно училище в с.Извор, Босилеградско

Наталия Киселова в Босилеград: Трябва да работим с българските общности зад граница

Не трябва да се отива в Западнитe покрайнини само за празници и фестивали. Това каза на тръгване от Босилеград, където през целия ден беше гост на международния детски фестивал "Великденско яйце", председателят на Народното събрание Наталия Киселова. Каза го минути, след като се качи при уникалния храм с килийно училище в с.Извор, като обеща..

публикувано на 21.04.25 в 18:18