Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Българска настолна игра влезе в топ 100 на финландската HundreED

"Барабар" позволява на децата да учат през преживяване

В нашата образователна система 5 – 7 клас е травматизиращ процес, няма игри, има НВО

| Интервю
Мария Алкалай и доц. Силвия Борисова
Снимка: Ирина Недева

Българската настолна игра "Барабар" влезе в топ 100 на финландската платформа за образователни иновации HundreED. В София предстои конференция за игровизацията в България, съобщи авторът на "Барабар" Мария Алкалай в интервю пред БНР.

В предаването "Хоризонт до обед" заедно със Силвия Борисова, ръководител на секция "Култура, естетика и ценности" към Института по социология и философия към БАН, коментираха игрите и ефекта от тях в българското образование. 

А изводът е, че родното образование отново е закъсняло, но все пак е тръгнало в правилните посока.

"Лелеяната Финландия"! Много сме горди, че сме в топ 100 на селекцията. С "Барабар" не сме открили топлата вода, тя е просто едно креативно решение на проблема с историята на XXI век. Това е настолна игра, в която се разказват истории и те провокират въображението - спасявате света от реални проблеми - глобална суша, глад, война, пандемия, глобални климатични бедствия. В играта има теми на дневен ред и казуси, които трябва да се решат, чието решение обаче не е еднополюсно и няма само един възможен вариант. Децата и възрастните се забавляват, защото през въображението си те правят уникални комбинации между героите. В играта има 75 герои - исторически личности и наши съвременници, учени, изследователи, предприемачи, артисти, активисти за човешки права. И играчите трябва да намерят начин да комбинират ядрен физик с фолклорна певица, и двамата да направят нещо, за да решат проблема с глобалната суша", разказа за играта авторката Мария Алкалай. 


Фондация "Заедно в час" и каузата за качествено образование

Тя коментира, че с "Барабар" се провокират такива умения, които са необходими за пазара на труда като разрешаване на конфликти, преговори, отстояване на теза.

Дори агресията в училище може да се адресира през "Барабар":

"Това е един симпатичен инструмент, в който вашето въображение няма граници, комбинациите от герои нямат граници и решенията са много. И това позволява на учителя в класната стая, които е отворил една мозъчна клетка извън нормативната рамка за креативен процес да даде възможност на учениците да учат през преживяване". 

Алкалай припомни, че във Финландия игрите са ключови в образователната система, защото игрите са интегрален процес на цялото образование.

"През забавлението ученето се случва неусетно – не учиш факти, запомнящ ситуация в играта и после можеш да го приложиш при следващата игра. Тоест, в тази система не те наказват, ако си допуснал грешка – двойка", каза авторката на играта. 

Финландското образование е насочено към практическото обучение 

За Силвия Борисова тази пресечна точка на игри и образование се случва в по-ранно време в Западния свят:

"При нас идва със закъснения, защото при нас има масив от информация, който учителите са свикнали, че трябва да предават. От друга страна с отварянето на света, с развитието на интернет, платформи и приложения, все повече информация достига директно към децата, не е еднопосочно да се налива от училището. Въпросът е как в този огромен океан от информация децата и младите хора да се научат да плуват и да се ориентират. Тук идва мястото на уменията и компетентностите, накъдето се насочва образованието в Скандинавието, Израел, Ирландия. Но в политиките при тях този модел е ориентиран към индивидуалното дете, индивидуалните интереси, развитието на таланти и способности и умения". 

Проф. Цоков предлага в няколко училища да се тества пилотно забрана за ползване на телефони

И е категорична, че "игровите модели и подходи се оказват най-пластичния начин детето да развие умения, способности, въображение и таланти, тази връзка, която не виждаме у нас". 

А Мария Алкалай допълни, че в 1-4 клас няма учител, който да няма в програмата си точки, пчелички, които получаваш. В нашата система 5-7 клас е травматизиращ процес, няма игри, защото е НВО, и в този период учениците научават фразата "не е игра". 

Цялото интервю чуйте в звуковия файл.
По публикацията работи: Александра Никова

БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Новините на Програма „Хоризонт“ - вече и в Instagram. Акцентите от деня са в нашата Фейсбук страница. За да проследявате всичко най-важно, присъединете се към групите за новини – БНР Новини, БНР Култура, БНР Спорт, БНР Здраве, БНР Бизнес и финанси.
ВИЖТЕ ОЩЕ
Германският министър на отбраната Борис Писториус

Борис Писториус отхвърли възможността да бъде кандидат за канцлер на Германия

Министърът на отбраната на Германия Борис Писториус отхъврли възможността той да бъде кандидатът на Социалдемократическата партия за канцлер на предстоящите през февруари предсрочни парламентарни избори. Писториус съобщи в специално видеообръщение, публикувано в каналите на партията му в социалните мрежи, че това е негово "суверенно и изцяло лично..

публикувано на 21.11.24 в 22:04

24 деца със специални образователни потребности в Брезник ще получат подаръци за Коледа

24 деца и младежи със специални образователни потребности от Средно училище "Васил Левски“ в Брезник ще получат на коледното тържество в училище подаръци, осигурени от дарители. Подаръкът за всяко едно дете е такъв, какъвто то само си е пожелало, каза инициаторът на кампанията Снежана Лазарова. От 12 години Снежана Лазарова е ресурсен учител в..

публикувано на 21.11.24 в 20:33
Президентът на Русия Владимир Путин

Путин обяви, че Русия е изпитала ракета със среден обсег с удар срещу Украйна

Руският президент Владимир Путин заяви, че страната му е изпитала нова ракета със среден обсег при днешния удар по Украйна и предупреди, че Москва може да я използва срещу страни, позволили на Киев да изстрелва техните ракети по руска територия, предадоха световните агенции, цитирани от БТА. Киев съобщи за руска атака с междуконтинентална..

публикувано на 21.11.24 в 20:09
Дългогодишни преподаватели в Техническия университет, заедно със скулптора Адриан Новаков, изваял барелефа (третият от ляво на дясно)

Габровският технически университет чества 60 години от създаването си

В сградата на Техническия университет в Габрово беше открит барелеф на първия ректор проф. Весел Савов. Висшето училище днес отбелязва 60-ата годишнина от основаването си. Идеята за създаване на висше училище в Габрово датира от 40-те години на ХІХ век и е формулирана от възрожденския просветител Васил Априлов и неговия съратник Николай..

публикувано на 21.11.24 в 19:42

КС образува дело по искането на президента Радев за три текста от Конституцията

Конституционният съд образува дело по искането на президента Румен Радев за това три текста от Конституцията да бъдат отменени, съобщава БГНЕС. Президентът сезира повторно КС за двойното гражданство и служебното правителство Става дума за новия ред за назначаване на служебен премиер, за парламент, действащ и при служебно правителство и..

публикувано на 21.11.24 в 19:30
Митрополит Арсений

Сливенският митрополит Арсений освети храм в ямболското село Гълъбинци

Сливенският митрополит Арсений освети обновения църковен храм "Св. Архангел Михаил" в ямболското село Гълъбинци.  В Деня на християнското семейство дядо владика кръсти 40 жители на селото на възраст от една до 73 години. В близо 120-годишния храм бяха кръстени 17 деца и 23-ма възрастни. За днешния празник сливенският..

публикувано на 21.11.24 в 19:20

"Каритас" започва ежегодната си кампания "Защото сме хора"

На 25-и ноември "Каритас България" започва ежегодната си кампания "Защото сме хора" "Целта на кампанията е да подкрепим възрастните хора в България", обясни пред БНР  Емануил Паташев, главен секретар на организацията. Благодарение на даренията от кампанията около 500 души годишно получават медицински и социални грижи. Може да изразите..

публикувано на 21.11.24 в 19:19