Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Гергана Салабашева гост в рубриката "Америка- илюзии и релности"

3
Гергана Салабашева и семейство
Снимка: Личен архив

Гергана Салабашева е гост на рубриката "Америка- илюзии и реалности". Тя е жената, която обича да помага на другите и не се страхува от риска.

Свещената крава в Индия е с предимство пред всички други. А в САЩ и без да са свещени най-често през пролетта  понякога колона малки  патенца предвождани от мама патица и тати Паторан спират движението не само по улиците, но и потоците автомобили на магистралите. Шареният свят на Америка. Понякога безкрайно нежен, понякога необяснимо жесток, но все тъй привлекателен  и вълнуващ. Светът продължава да преследва американската мечта във всичките и варианти и измерения.  

Преди 25 години  и Гергана Салабашева, една млада едва 25 годишна детска медицинска сестра оставя бялата престилка и малките си пациенти  в Медицинска академия - София и заедно със съпруга си лекар-педиатър, прелита океана, за да открие в Америка и една друга много по-различна професия от тези, които вече има. Към  медицинската диплома тя има и тази по социална педагогика и психология от  Софийския университет, в Америка прибавя и още, в т.ч. и лиценз за инструктор обучаващ нови шофьори.

Според статистиката жените шофьори в САЩ са малко повече от мъжете, но от 7084 инструктори по шофиране едва  29,7%  са жени,  докато 70,3% са мъже. Тези специалисти са най-търсени във Финикс , щата Аризона, но Гергана Салабашева не се оплаква от липса на работа и в Чикаго. 

Гергана , сега обучаваш шофьори, но преди 25 год. когато дойде, само това  ли беше твоята американска мечта?        

"Аз дойдох на възраст 25 годишна. Исках просто да видя свят. От една страна любопитството да видиш друг свят, от друга страна пък съвпадна с това, че в България беше купонна система. Почти нищо нямаше по магазините и тези 2 неща  бяха трамплина, който да ме тласне  да подам всъщност документи за зелена карта.

Всъщност аз дойдох бременна. Тук се роди първият ми син 40 дни след като пристигнахме. Беше доста трудно в началото. Първо, защото не знаеш език, няма на кого да разчиташ, нямаш близки, нямаш познати, не знаеш абсолютно нищо, от  къде да вземеш информация…И си спомням имаше телефонни бутки по улицата с монети. Когато мъжът ми започна работа единственият начин да се свързваме един с друг беше чрез телефонната бутка. Той да ми звънне на домашния телефон. Когато трябваше да отида да родя първият си син нямах връзка с мъжа ми тъй като той беше на работа нощна смяна. И аз го чаках почти цяла нощ той да се прибере за да можем да отидем до болницата."

Кое отличава обучението на младите водачи  на МПС в Америка, какво не се прави в България?


"Децата тук - 15,16 годишните шофират задължително с техните родители, на техните автомобили успоредно с курса, който карат на учебния автомобил. Те шофират  с родителите си между 30 и 50 часа преди да се явят на същинския тест да вземат шофьорска книжка. Първо се започва от полигон и детето трябва да се запознае със самия автомобил, как да взима завоите и как да паркира. Това са основните неща с които едно дете трябва да се запознае и родителят трябва да му предаде тези знания. Успоредно с това, ние го обучаваме на учебната кола."

Големият ти син е в Гвардията. Какво означава това?

"Да, големият ми син е в Гвардията, в Националната гвардия. Те всъщност са към армията, но повече са на територията на Америка и помагат при бедствени ситуации, да речем наводнения, пожари, торнадо, ако има…

Той в момента не учи, но събира пари да се обучава за пилот. Това му е мечтата. А от детска възраст той обичаше височините, катереше се на високо по дървета, по огради…Имаше предложение да стане военен пилот, но за момента отказа и се е насочил към гражданската авиация.

Вторият ми син учи компютърно инженерство в Чикаго и е в един от 10-те най-добри студенти в неговия поток. А малкият е на 6 години. Той е доста артистичен, обича да пее, да танцува, да рисува, но също така го влече доста и математиката. За сега е казал, че иска да стане като батко си, инженер."

Раздели ли се с мисълта, че си временно в Америка , че няма да се върнеш в Родината?

"Не, не съм се разделила с тази мисъл. В мислите си съм готова винаги да се върна обратно в България.

Ако един ден се прибера в България, това може би ще е по-скоро, защото моите родители живеят в България и понеже си липсваме, разказа още за БНР Гергана Салабашева.


Още по темата слушайте в интервюто на Елена Цанева с Гергана Салабашева за рубриката “Америка- илюзии и реалности".


По публикацията работи: Гергана Хрисчева

БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Новините на Програма „Хоризонт“ - вече и в Instagram. Акцентите от деня са в нашата Фейсбук страница. За да проследявате всичко най-важно, присъединете се към групите за новини – БНР Новини, БНР Култура, БНР Спорт, БНР Здраве, БНР Бизнес и финанси.

Галерия

ВИЖТЕ ОЩЕ

Премиерът и вицепремиерите отчитат изпълнението на управленската програма на кабинета

Премиерът Росен Желязков и тримата вицепремиери - Томислав Дончев, Атанас Зафиров и Гроздан Караджов, ще отчетат изпълнението на управленската програма на кабинета до момента. Доклада за състоянието на администрацията през миналата 2024 година ще приеме кабинетът.  Данните сочат, че близо 99 хиляди са заетите в администрацията на..

публикувано на 14.05.25 в 07:49
Володимир Зеленски

Зеленски обеща да "направи всичко възможно", за да осигури директни преговори с Путин в Турция

Украинският президент Володимир Зеленски обеща да "направи всичко възможно", за да осигури директни преговори с руския президент Владимир Путин в Турция. Говорителят на Кремъл Дмитрий Песков заяви, че руска делегация ще очаква украинската страна утре в Истанбул. Украинският президент Володимир Зеленски заяви, че иска да преговаря за..

публикувано на 14.05.25 в 07:48

Земеделците искат промени в Пътния закон

Асоциацията на земеделските производители в България настоява за промяна в Закона за движението по пътищата и иска спешна среща с министъра на регионалното развитие. Причина за недоволството на бранша са санкциите, които се налагат на фермери заради движението на селскостопанска техника по пътищата.  Проблемът е свързан с движението на..

публикувано на 14.05.25 в 07:44

Депутатите обсъждат проекторешение за Пътна карта за подобряването на пенсионната система

Депутатите ще обсъдят проект на решение за изработване на Пътна карта за подобряване на съществуващата пенсионна система. Те ще изберат членове от парламентарната квота на  Комисията за регулиране на съобщенията. Очаква се и от "Възраждане" да започнат събирането на подписи за отстраняване на Наталия Киселова от поста председател на..

публикувано на 14.05.25 в 07:37

Александър Шопов: Ако не ни чуят - ефективна стачка!

" Ако нямаме покана и разговор, в който да има разумни предложения от страна на институциите, на работниците няма да им остане друг изход, освен да преминат към ефективна стачка ".  Това заяви пред БНР Александър Шопов - председател на Федерацията на транспортните синдикати в КНСБ.  София под блокада - осъмна без градски транспорт Към..

публикувано на 14.05.25 в 07:13

София под блокада - осъмна без градски транспорт

София тази сутрин е без градски транспорт . Причината - протест на транспортните работници , организиран от синдикатите КТ "Подкрепа" и КНСБ.  По-високи заплати и по-добри условия на труд искат протестиращите , които обявиха, че ако не бъдат чути, София ще остане освен без наземен транспорт, но и без метро. Исканията са тази година..

публикувано на 14.05.25 в 06:23

Енергийна ефективност: Започва саниране на блокове в Ямбол

До два месеца ще започне санирането на 9 жилищни блока в Ямбол по новата Национална програма за енергийна ефективност. Срокът за приключване на дейностите е до средата на следващата година. Близо 27,7 млн. лева са осигурени за  санирането на жилищни блокове в четири ямболски квартала, уточни началникът на общинския отдел..

публикувано на 14.05.25 в 02:38