Германската група за електронна, прогресив музика Tangerine Dream е проект, който съществува вече 57 години. Имат безброй албуми и саундтраци зад гърба си и продължават да издават нова музика. Най- новият наречен "Raum" е 86-ти в дискографията им и беше издаден през 2022 година. След смъртта на създателя на Tangerine Dream- Едгар Фрьозе през 2015 година, съставът продължи да съществува благодарение на Торстен Квешнинг- синтезатор и музикален директор, който привлича Паул Фрик, тойсъщо свири на синтезатор, а японската цигуларка Хошико Ямане е в състава от 2011 година. Имах невероятния шанс да се срещна с тримата настоящи музиканти от Tangerine Dream, по време на летния фестивал „Цветовете на Острава“ в Чехия и да запиша интервю специално за предаването „Евробокс“. Истински се зарадвах, че музикантите приеха да отговарят на въпросите ми. Срещата се случи в бекстейджа на основната сцена, тримата пристигнаха облечени в строги черни костюми и изглеждаха много авторитетно. Като най- дългогодишен участник в Tangerine Dream, се обръщам към Торстен Квешнинг и неговата история свързана с тази световноизвестна инструментална група, която продължава осезателно да присъства в глобалната музикална история.
Торстен: " В "Тенджърийн дрийм" съм от 21 години до днес. Работих една година в студиото на Едгар Фрьозе, след което започнахме да композираме записите за албума „Жана Дарк“, който завършихме за една година, през 2005 година. Имахме много сценични изяви, докато създавахме музиката за този албум, заедно с Едгар Фрьозе. Така че първите ми две години в групата преминаха в композиране и изяви заедно с него. Новото и различното в "Тенджърийн дрийм" дойде с присъединяването на Хошико през 2011 година. Така основният мъжки състав беше променен за първи път. Но през годините е имало различни музиканти, които се присъединяваха към основния състав. Имаше период, в който в албумите ни Едгар Фрьозе включваше китара, саксофон и перкусии, но през 2004 година, Едгар се върна отново към дръм музиката и чистата електроника, за да е в унисон със съвременната музика. Точно по тази причина се отказахме от перкусиониста, саксофониста и китариста, след което изнесохме много концерти и турне в Австралия. Тъжното е, че Едгар почина в началото на 2015 година. Странно е и никога не е било наше решение да продължим, защото единият от нас си отиде и задачите, които постави Едгар, той беше моят учител, бяха и част от сценария, за всяка една възникнала ситуация и за в бъдеще се превърна в една постоянна идея, защото идеята е по- силна от индивида. Затова поканихме Пол Фрик за следващите няколко звукозаписни сесии. Другото характерно е, че всеки концерт е изграден от две части, в първата изпълняваме колекция от композиции, избрани от албумите ни. Втората част на концертите ни е от свободно създадени композиции. За мен това не е импровизация, защото се подчинява на ясни правила и конкретна идея. Така че поканихме Пол за няколко звукозаписни сесии и работихме изключително добре. Това се случи през 2022 година, когато издадохме албума Raum. Тогава и официално го поканихме да се присъедини към нас. Ако някой смята да обсъжда нашето собствено изкуство, би било добре.“ каза Торстен Квешнинг- лидерът на групата. Негова е заслугата за присъствието на най- новото попълнение в състава на Тенджърин дрийм в лицето на Пол Фрик. Ето визията на Пол как той се адаптира към група с толкова дългогодишна история и уникален принос в развитието на електронната музика:
Пол: "Когато имаме концертни изяви, ние изпълняваме много от старите пиеси на "Тенджърийн дрийм" и всяка вечер сет листът ни е различен. Разбира се за мен, като най- новият член на състава това е трудно. В началото се запитах: „Добре, какво ще правя, все пак това е "Тенджърийн дрийм", това не съм само аз, трябва да намеря своето място в групата. Имах късмета да попадна на двамата ми невероятни колеги и подобно на Торстен, който е научил много от Едгар, се оказа, че всъщност всички ние научихме всичко за електронната музика от Едгар Фрьозе. В групата попаднах на тези двама музиканти, които ми гласуваха доверие. Ние изпълняваме всички стари пиеси на "Тенджърийн дрийм" с огромен респект. Правим по-нови техни версии, които не звучат като оригиналите, но внимаваме пиесите да са разпознаваеми като мелодия. А когато създаваме нова музика, филтрираме всичко създадено от "Тенджърийн дрийм" и се придържаме към грубата идея, да запазим саунда на "Тенджърийн дрийм". Но също така не трябва да забравяме за тази продължителна музикална история, макар да сме родени много след като групата е била създадена. Така че не работим само под знака на носталгията или да се опитваме да се придържаме към една истинска школа, която всъщност не е била създадена с идеята да е училище. Тази школа е в непрекъснато развитие и днес и затова сме удовлетворени. Мога да го сравня с ловък ход в съзнанието ни, за да дадем най- доброто от себе си, за да продължим историята и все още сме въвлечени в този процес. Конкретно за себе си мога да кажа например, че когато изпълнявам нещо, не съм много сигурен дали се вписвам в групата, но въпреки това продължавам да го правя и очаквам другите да ми кажат: „Не! Или: "Това е добре.“ Струва ми се, че ако сега спра и започна отначало, не съм сигурен дали ще направя най- доброто в творчески план, на което съм способен.“- твърди Пол Фрик от "Tangerine Dream".
И днес тримата музиканти от "Tangerine Dream" паралелно с концертните изяви и участията на фестивали, продължават да създават нова музика. Торстен Квешнинг обяснява:
Торстен: " В момента имаме много концерти, работим и върху идеята за нов албум, който трябва да излезе следващата година. Така че подготвяме новия албум, също така имаме няколко проекта, свързани със сценарий за нов филм, това е належащото, встрани от концертите ни и участията на фестивали. Работим по музиката за нов филм, но тъй като сме сключили договор, нямам право да огласявам какъв е филмът."
Интересна част от историята на "Tangerine Dream" е албума, в който участва знаменитият китарист на "Куин"- Брайън Мей, лайв албум, озаглавен „Starmus — Sonic Universe“, от 2013 година. Ето и споменът на Торстен Квешнинг от тази колаборация с Брайън Мей.
Торстен: "Както знаете той е запален по астрофизиката и в частност мъглявините от Млечния път, това е неговото главно увлечение. Той беше основал и проведе научно- музикален фестивал на Тенерифе. На него бяха поканени и други артисти. И ние имахме късмета и честта да сме сред тях на този фестивал. Беше невероятно, че свирим с него. Сесиите започнаха с три основни записа, които ние изпълнихме, след което в края на концерта ни и той се включи. Трябва да уточня, че това е нещо встрани от нашата музика, но беше много забавно."
Интересна е и историята около създаването на албума "Zero Gravity", с участието на Жан- Мишел Жар, реализиран през 2015-та година. Торстен разказва:
Торстен: "Срещнах Жан- Мишел, не помня точно кога, в студиото ни във Виена, тоест студиото на Едгар Фрьозе във Виена. Тогава той работеше по албума „Електроника 1-ва част“, за който Жан- Мишел беше привлякъл за участие много различни музикални величия. Беше много интересно да го наблюдавам, защото неговият подход в правенето на музика е напълно различен от нашия. Например той използва само четири или пет линии извън записа, което е много тежко, докато обичайно ние залагаме повече на обертоновете. Въобще беше много интересно да наблюдаваме неговият начин на работа. Смятам, че този албум е добър пример за нещо различно, което той направи и с продължението, втората част от това издание."
Без съмнение една от най- кризисните ситуации в "Tangerine Dream" е загубата на Едгар Фрьозе- музикантът, който създаде своята група през 1967 година в Западен Берлин. Торстен коментира как смъртта на Едгар Фрьозе се е отразила върху "Tangerine Dream".
Торстен: "Беше много тъжен момент, защото прекарах с Едгар, половината от времето ми, в групата, това са около 10-12 години. За мен очевидно беше изненадваща загуба, защото, когато си с един човек непрекъснато, виждаш го всеки ден, не забелязваш промените, които настъпват, може би постепенно във външния му вид, поне аз не успях да разпозная симптомите. Не посмяхме да кажем: "Да, ще продължим с търсения в друга посока, защото нямаше да е автентично и честно да постъпим така. Освен това бяхме обвързани с продажбите на записите и трябваше да продължим, като следваме точната концепция и точната идея, за да направим тази невероятно добра музика. Имахме късмет с последните албуми, които бяха приети много добре от хората и пресата и постигнаха добри позиции в класациите. Но не това е важното! Едгар ни остави много материал, за който да се погрижим и да запишем нова продукция през следващите 15 години….."
Хошико Ямане- цигуларката от Япония присъства тихо на срещата ми с групата им "Tangerine Dream", но тя също има впечатляваща музикална кариера, преди да се присъедини към състава. Работила е с Джейн Биркин, съпругата на Серж Гензбур и майка на актрисата и певица Шарлот Гензбур. Хошико Ямане е била част от нейната група и описва Джейн Биркин така.
Хошико: "Тя беше много мила и елегантна жена. По това време изпълнявах много различен стил музика в сравнение с "Тенджърин дрийм". С бенда на Джейн Биркин изпълнявахме френска опера, джаз, свирех заедно с джаз музиканти. Същевременно тя беше много твърда за жена според мен, научих много от нея."
Концертът в рамките на фестивала „Цветовете на Острава“ в Чехия през това лято за "Tangerine Dream" се оказа една от кратките им изяви.
Торстен: " По време на фестивала имаме 75 минутен концерт, но това времетраене е половината от обичайните концерти на "Тенджърин дрийм", обикновено свирим два часа и половина и повече. За концерта ни тук сме подготвили кратък сет лист с осем пиеси, стари и нови, включили сме материал от 70-те, 80-те години, нови неща, има пиеси и от 2010 година. Ще се опитаме да предадем енергията и усещането, което носи музиката на "Тенджърин дрийм" в тези 75 минути, но се надявам да докоснем хората макар и да е половината от времето, с което обикновено разполагаме.
Срещата ми с Торстен, Хошико и Пол завършва с послението им към българската публика, българските фенове на Тенджърин Дрийм и слушателите на предаването „Евробокс“. Пол споделя интересен факт.
Пол: Посланието ни е да дойдем и да свирим в България. Аз съм бил няколко пъти с други групи в България, в София. Много ми хареса, мисля, че бяха четири пъти. Надяваме се догодина някой да организира концерт на "Тенджърин дрийм" в България, защо не!"
Торстен: " Благодаря за проявения интерес, готови сме да свирим навсякъде и в България, би било страхотно! Харесва ни да създаваме музика и да я изпълняваме за хората, понякога и за нас самите….."
И Хошико: " Щастливи сме и ни харесва да свирим на фестивали, защото публиката е много различна, свирим на открито и е много вълнуващо!"
Цялото интервю можете да чуете в приложения аудио файл:
Днес в Дома на киното в София се открива филмовият фестивал МЕНАР. Той запознава българската публика с културата и традициите на Югоизтока и ислямския свят. Това е 17-тото му издание. Зрителите да очакват една добра селекция от игрални, документални и късометражни филми, които ще се се излъчват до 30 януари, обясни пред БНР Здравко..
На сцената на Пловдивския театър тази вечер ще се състои премиерата на спектакъла "2084. RЕХ. Или последният цар на света" . Автор на пиесата е руският драматург Кирил Фокин , а постановката е на македонския режисьор Деян Пройковски . Ироничната антиутопия ще поведе зрителите към близкото бъдеще – свят, в който човечеството е постигнало..
Българският дует Woomb ("Уумб"), носител на награда от конкурса "Пролет" на БНР, ще излезе на сцената в Грьонинген тази вечер като един от номинираните за престижните музикални награди. Българската група Woomb е сред номинираните за наградите MME Public Choice Award Наградите Music Moves Europe, организирани от европейския шоукейс..
От 17 до 21 януари 2025 г. София ще бъде домакин за трети път на Международния кларинетен конкурс „Сава Димитров“ – културно събитие, което все повече трупа престиж и привлича световния музикален елит. Организатори са Националната музикална академия „Проф. Панчо Владигеров“ и фондация „Проф. Сава Димитров“, със съдействието на Министерството..
На 15 януари в Първо студио на БНР от 19.30 ч. Симфоничният оркестър на БНР ще продължи поредицата си, в която през този сезон представя програми изцяло с българска музика. На диригентския пулт ще застане Константин Добройков - ръководител на камерния ансамбъл "Софийски солисти", с когото радиосимфониците са работили многократно и в концертни, и в..
19-ото издание на Венецианското биенале по архитектура е планирано за периода от 10 май до 23 ноември 2025 г. Темата тази година изследва влиянието на изкуствения интелект и новите технологии върху архитектурата и обществото. Българският павилион ще бъде подготвен от архитект Ясен Марков . Неговият проект "Псевдоприрода" спечели първо..
Първото издание на предаването за класическа музика "Алегро виваче" е на 6 януари 1990 г. Оттогава, вече 35 години, водещите, редакторите и репортерите му се стараят да отстояват високите стандарти, задавани ежедневно в ефира на Програма "Хоризонт", с актуални новини и динамичен стил, подсказани и от самото име - термин в музиката, озвачаващ "весело,..
Ако КС се произнесе със становище, че не са открити достатъчно гласове, които да позволят на "Величие" да влезе в парламента, партията ще се обърне към..
Преди да се произнесем по изборния процес, КС няма да решава други дела . Това заяви съдия Павлина Панова, председател на Конституционния съд, като..
В столичното 51. СУ "Елисавета Багряна" ще бъдат вдигнати заплатите, тъй като има финансови резерви , заяви директорът Асен Александров в..