Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Уникални сцени в стенописите на арбанашката църква "Рождество Христово“

| Репортаж

Архитектурният резерват Арбанаси край Велико Търново е сред най-предпочитаните дестинации за туристите, а особено притегателни са средновековните църкви и манастири. Една от седемте арбанашки църкви носи името "Рождество Христово". Арбанашките църкви са музейни обекти, служение в тях има само на патронните им празници. Четири от църквите са напълно реставрирани и завладяват с атмосферата и стенописите си. 

Малцина знаят, че Арбанаси има албански корени, разказва доцент Диана Тотева от отдел "Християнско изкуство“ на Регионалния исторически музей:

"Село Арбанаси е действително един феномен, защото в рамките на едно неголямо селище съществуват 7 храма, създадени през 16-и и 17-и век. Феноменалното е, че в един момент, основната част от населението са албанци, преселили се по времето на въстанието на  Скендер бег, около 60-ее години на 15-и век се налага да се изселят от там. Арбанаси носи името на тези заселници, защото Арбанаси на гръцки език означава албанец, албански заселник“.

Доц. Диана Тотева

Албанските заселници стават богати производители и търговци с относителна самостоятелност в Османската империя. Благодарение на албански заселници в Арбанаси са построени 7 православни църкви през Средновековието.

Църквата "Рождество Христово“ е на едно от най-красивите места в Арбанаси с площад пред храма и с почти пълна гледка към старопрестолно Търново. Църквата е изградена и стенописна в няколко етапа през 16-и и 17-и век от чуждестранни зографи, разказва доц. Диана Тотева: 

"Църквата не е голяма като обем и архитектурни дадености, но това не пречи да бъде блестящ пример за християнско възпитание и грамотност. В нея са поместени окол 360 сцени. Зографите като имена не се знаят, но най-общо в това време съществуват няколко  много известни монашески центрове на Балканите – Атон, Метеорите и Епир. Епир е мястото от където се движат албанците към Арбанаси. Те поддържат връзки очевидно със старите си места“.

В стенописите на арбанашките църкви се преплитат стиловите традиции, които са характерни за поствизантийското изкуство от 14-и до 16-и век със съчетание на майсторството на критските зографи, на Критско-венецианската школа и Западноевропейската епирска школа и традициите на атонските зографи, а елементите са изпълнени по виртуозен начин, обяснява доц. Тотева. Композициите са дребни, не са много мащабни, но са с изключителна нравствено-поучителна същност, с брилянтен рисунък и колорит. 

Патронната сцена на "Рождеството Христово“ е стенописна на четири места в църквата:

"Веднъж като сцена в главното помещение на църквата, неотменно задължителна сцена. Втората поява е в така нареченото женско помещение – притвор, в който се развива голяма композиция, посветена на Богородица и възхвала на живота на Пресвета Богородица. Третата поява е в една ниша над входа над главната църква и като календарна сцена в параклиса на църквата“.

Няколко от сцените са уникални за храма "Рождество Христово“, разказва доц. Диана Тотева за една от най-интересните.

"Почти незабележима, представлява миниатюрен триъгълник. Представено е дърво. В короната е човешка фигури, в основата са две мишки – бяла и черна. Символиката на тази сцена "Дървото на живота“ е, че дървото е човешкият живот, мишките олицетворяват деня и нощта и времето, през което те прегризват ствола на дървото до човешкия конец. Хората трябва да се замислят, че дните вървят неусетно, но тези мишки си гризат от това дърво и в един момент идва краят, неизбежният“.


"Колелото на живота“ е друга от дълбоко нравствените сцени, стенописни в арбанашката църква "Рождество Христово“. Колелото е почти като корабен рул. В центъра е слънцето, около него са четирите сезона. Покрай тях в концентричен вид са месеците като зодиакални знаци и накрая между стърчащите дръжки на руля са разположени няколко човешки фигури.

"Започва се с една мъничка фигура, която е човекът, който се е родил и започва своя живот. Той се изкачва по този рул, върви нагоре със своите желания и стремежи да достигне богатство, сила, знания, всичко. Достига до зенита на тази композиция, където е представен на трон. След това започва да пада надолу.  Падайки, тази фигура достига до една отворена паст на ада и с това се свършва. Колелото се движи с въже от два ангела. От двете страни на колелото има един изключително интересен надпис: "Нито съм бил, нито ме е имало“. Човешката памет до някъде пази всичко за живота на един човек, но донякъде. След това той изчезва“.

По онова време, когато преди пет века е съграждана арбанашката църква "Рождество Христово“, хората са се опитвали с тези стенописи да съхранят добродетелите, които днес ни убягват. На Рождество да се върнем към думите в Евангелието на Йоан:

"Бог е любов. Трябва да се знае. Рождество Христово е този празник, когато всички хора осъзнават, че всъщност Бог е любов. Както се казва в евангелието – "Този, който не е познал любовта, не може да познае Бог“, точно защото  Бог е любов“, казва доцент Диана Тотева от отдел "Християнско изкуство“ на Регионалния исторически музей във Велико Търново, стопанин на седемте арбанашки църкви.

Репортаж на Здравка Маслянкова в предаването "12+3" можете да чуете от звуковия файл.

Храм

Снимки: Здравка Маслянкова

По публикацията работи: Наталия Кръстева

БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Новините на Програма „Хоризонт“ - вече и в Instagram. Акцентите от деня са в нашата Фейсбук страница. За да проследявате всичко най-важно, присъединете се към групите за новини – БНР Новини, БНР Култура, БНР Спорт, БНР Здраве, БНР Бизнес и финанси.
ВИЖТЕ ОЩЕ
Снежина Петрова и Георги Няголов

Какво общо имат футболът, хип-хопът и татуировките с Шекспир?

В Нов български университет се провежда "Следата "Шекспир". Вдъхновяващият фестивал, който ще продължи до 26 април, включва студентски театрални постановки, академични лекции, дискусии, турове "Ескейп Хамлет". НБУ завибрира, резонира по темата "Шекспир" , разказа пред БНР гл. ас. Георги Няголов, преподавател по английска литература и..

публикувано на 24.04.25 в 10:22
Плаж на остров Крит

Адвокат в Гърция: Българите основно търсят правна помощ за купуване на имоти

През последните години десетки родопчани закупиха имоти в северна Гърция , други са в процедура на подобна сделка, трети искат да вложат парите си на Бяло море. Често пъти препъникамък се явяват различията в законодателството и някои юридически специфики в Гърция, за които ние българите не сме добре запознати. По-малко българи са резервирали..

публикувано на 23.04.25 в 16:10

Финансовите измами стават все по-сложни. Как да се предпазим от тях?

Ново проучване на Активни потребители констатира, че финансовите измами стават все по-сложни и все по-често жертвите им предават парите си по собствено желание , без хакерство или някакъв вид принуда, затова от асоциацията определят петте най-популярни трика, които използват измамниците, за да получат нашите пари. Как да се предпазим от тях?..

публикувано на 23.04.25 в 15:16

Салонът на изкуствата се завръща с мащабни експозиции и богата детска програма

Тази вечер след близо 10-годишно прекъсване Салонът на изкуствата се завръща с мащабни експозиции, литературни събития, театрални спектакли и детска програма. Фестивалът ще бъде открит тържествено с процесия. "Ние много се гордеем с тази детска програма ", каза в интервю за предаването "Хоризонт до обед" изпълнителният директор на НДК Андрияна..

публикувано на 23.04.25 в 13:19
Манол Глишев

Манол Глишев: Папа Франциск се опитваше наистина да бъде като Свети Франциск от Асизи

"Предполагам, че папа Франциск ще остане сред папа Йоан Павел II и папа Бенедикт като малко по различен тип човек, по-близък по-скоро до бедните, по-скоро до онеправданите. Той се опитваше наистина да бъде като Свети Франциск от Асизи , затова и избра това име". Това заяви в интервю за предаването "Преди всички" на програма "Хоризонт" общественикът..

публикувано на 23.04.25 в 10:04
Мартин Желязков

Мартин Желязков: Изкуственият интелект вече не е просто помощен инструмент

" Изкуственият интелект вече не е просто един помощен инструмент . Той е гръбнакът на съвременния дигитален маркетинг". Това каза пред БНР Мартин Желязков ,който се занимава с дигитален маркетинг от години и има своя собствена агенция: "В основни линии начините, по които  изкуственият интелект влияе , са в автоматизации на кампании,..

публикувано на 22.04.25 в 15:16
Марина Великова

Марина Великова представя изложбата "Антарктическите хора"

На 23 април, на Моста на влюбените в София музикалният редактор и пътешественик  Марина Великова ще представи изложбата "Антарктическите хора" .  В интервю за предаването "Преди всички" на програма "Хоризонт" Марина Великова, която вече две години е с българските антарктици, за да изучава природата и онова, което се случва с нея в Антарктида,..

публикувано на 22.04.25 в 10:41