Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

През 2024-та пловдивчани прекарали в колите си 107 часа, софиянци - 104

В София и Пловдив има средно по 650 автомобила на 1000 жители. Във Виена са 450, а в Копенхаген - 280

Снимка: Община Пловдив

Пловдив расте, нараства и интензивността на трафика. Пловдив е сред българските градове, които попадат в международна класация като водещи по задръствания.

Пътната мрежа вече не може да поеме натоварването от 150 000 - 200 000 автомобила, които ежедневно влизат и излизат от града, посочват от местната управа. За сравнение – допреди няколко години броят им е бил 40 000. Към това се добавя забавената модернизация на градския транспорт.

"Трафикът е отвратителен, но причината е и в самите шофьори."

"Автомобилите вече са страшно много. Инфраструктурата е правена някога, за много по-малък брой автомобили."

"За разлика от София, където имат метро, тук не виждам алтернатива", коментират пловдивчани.

"Недобра е новината, че трафикът през последната седмица е два пъти по-лош от среднодневния за изминалата година. На места в сутрешните пикови часове стигаме до над 100% средно време за пътуване", обясни пред БНР Христо Грозданов, управител на Института за транспортна инфраструктура.

Снимка: БГНЕС

По думите му "Пловдив след ковид привлече много население", като втори най-голям град винаги ще се развива, а "как ще транспортираме хората между две точки, е решение на управниците".

Разширяването на булевардите в Пловдив няма да доведе до нищо друго, освен до повече автомобили и околовръстният път на София е прекрасен пример за това, изрази мнение Грозданов.

"Бургас е доста добре позициониран от гледна точка на големите градове в световен мащаб. Там има сезонни проблеми, но с изграждането на обхода, Бургас ще стане прекрасен град от гледна точка на транспорт", посочи още експертът.

Христо Грозданов   Снимка: Юлияна Корнажева
Христо Грозданов Снимка: Юлияна Корнажева

За 2024 г. година средното загубено време в автомобила е 107 часа за Пловдив и 104 за София, или повече от 4 дни. В София и Пловдив има средно по 650 автомобила на 1000 жители, вкл. деца и пенсионери. За сравнение – във Виена са 450 автомобила на 1000 души, а в Копенхаген – 280 на 1000, посочи данни Христо Грозданов в предаването "Хоризонт до обед".

"И хората се придвижват много по-бързо, по-ефективно, по-качествено, защото имат алтернатива, имат избор. Градове като Пловдив не дават алтернатива. Решението е категорично в развитието на градския транспорт. Много по-малки градове от Пловдив развиват и поддържат метросистеми. Икономически такава инвестиция е издържана. Археологията ще бъде сериозен проблем, но не е нещо незаобиколимо."

"Аз лично се движа с автомобил. Не искам да се движа с автомобил", сподели Грозданов относно културата на българина да притежава автомобил и възможността да се ползва алтернативен транспорт.

Повече по темата чуйте в звуковия файл. 

По публикацията работи: Яна Боянова

БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Новините на Програма „Хоризонт“ - вече и в Instagram. Акцентите от деня са в нашата Фейсбук страница. За да проследявате всичко най-важно, присъединете се към групите за новини – БНР Новини, БНР Култура, БНР Спорт, БНР Здраве, БНР Бизнес и финанси.
ВИЖТЕ ОЩЕ
Изглед към фрегатата Тритон на датския флот в Гренландия, архив, юли 2024 г.

Ледовете на Арктика – арена на горещ геополитически сблъсък

Залежи на нефт, газ и редкоземни елементи. Нови търговски маршрути и военни позиции – това са предпоставките за задаващата се нова Студена война между САЩ от една страна, и Русия и Китай от друга, за стратегическо предимство в тази част на света. Арктика ще бъде една от основните морски шамхатни дъски в новото противоборство  както през..

публикувано на 05.04.25 в 11:26

Двама бивши министри за безводието: Вода има, въпросът е къде отива?

Темата се поде и вече не се сваля – предпоставка за събуждането, отчита бившият министър на земеделието Кирил Вътев. "Вода в България има много, обаче се пилее и не се оползотворява . Престъпно е да имаме население без вода и земеделие без поливане!", смята той. В предаването "Преди всички" Вътев акцентира върху оптимизирането на..

публикувано на 04.04.25 в 07:59
Доктор Сабрина Бачи

Доктор Сабрина Бачи: Ваксината срещу морбили е една от най-мощните и безопасни в света

През март Европа отчете, че през 2024 г. в региона е имало над 127 хиляди заразени с морбили . Това е най-големият брой случаи на дребна шарка от 25 години насам. "Вирусът никога не почива. Това е сигнал за събуждане", предупреди директорът на Световната здравна организация за европейския регион доктор Ханс Хенри Клуге . От..

публикувано на 03.04.25 в 19:27

Питър Хоръкс към медиите в България: Продължавайте да се борите

Медийната среда в България се е подобрила, но продължава да е подложена на натиск отвън, както и на кампании с дезинформация. Това заяви в интервю за БНР Питър Хоръкс , бивш ръководител на Световната служба на Би Би Си ( BBC World Service ), както и на новинарския център на британската медийна корпорация. Как се справя Българското национално..

публикувано на 02.04.25 в 21:33

Владимир Ненов: При всяко издевателство над деца наказанията да бъдат удвоявани!

Пред Съдебната палата в Пловдив тази вечер ще се проведе протест с искане за по-строго наказание за Петър Чернев, обвинен в жестокото малтретиране на 5-годишния Адриан.  На  Чернев беше наложената присъда от 8 години "лишаване от свобода", а майката на пострадалото дете , която е живеела с него, беше освободена от наказателна отговорност и ѝ..

публикувано на 02.04.25 в 09:45

Диагноза аутизъм се поставя средно на 4 години. Специалисти: Следете за ранни признаци!

Все по-рано родителите забелязват затруднения в развитието на децата, които са признаци за състояние от аутистичния спектър, но отлагат търсенето на професионална помощ, а средната възраст за поставяне на такава диагноза е 4 години . Тази световна тенденция е валидна и у нас, каза за БНР д-р Десислава Маслинкова, детски психиатър в..

публикувано на 01.04.25 в 09:41
Михаил Екимджиев

Михаил Екимджиев: Петьо Еврото беше само посредник между политиците и съдебната власт

От гледна точка на турбулентността, която може да предизвика в самата Европейска прокуратура , казусът с Теодора Георгиева е безпрецедентен. Става дума за тежки съмнения за корупция при българския национален прокурор, който трябва да наблюдава всички досъдебни производства, водени от Европейската прокуратура в България. Това е изключително..

публикувано на 01.04.25 в 09:17