2025 г. започна с прожекции на балета “Пепеляшка“ от Прокофиев – приказният спектакъл, на който публиката в Лондон се е наслаждавала в театъра от 3-и декември до 16-и януари. Традиционно тогава се играе “Лешникотрошачката“, но този сезон продукцията почива и можеше да се гледа само на запис в киносезона, а по време на коледно-новогодишните празници в Кралския балет и опера “Ковънт Гардън“ се играеше “Пепеляшка“.
Гледали сме тази великолепна продукция в киносезон 2022/2023 г. С удоволствие се пренесох отново три часа в един свят на вълшебство, изящество и красота, както и на искрящо остроумие. Същевременно моментите преди началото на спектакъла и в антрактите, в които специален телевизионен екип ни отвежда зад кулисите и в процеса на създаването на продукцията, не развалят магията, а напротив – добавят информация и удоволствието от усещането, че сякаш и ние сме там – в “Ковънт Гардън“, че следим сезона така, както следим сезона на Националния ни балет, и опознаваме утвърдените и изгряващите звезди на Кралския балет така, както познаваме балетните артисти на нашата трупа.
“Пепеляшка“ на Прокофиев по вълшебната приказка на Шарл Перо е първият голям балетен спектакъл в три действия, поставен от основателя на Кралския балет сър Фредерик Аштън специално за легендарната прима балерина Марго Фонтейн. Премиерата е на 23-и декември 1948 г. През сезон 2022/2023 г. се честваше 75-годишнината на тази знакова постановка. След 10-годишно отсъствие от репертоара, тогава продукцията беше грижливо възстановена. В главната роля гледахме прекрасната Марианела Нунес, а нейният принц беше премиер солистът Вадим Мунтагиров. Често съм отбелязвала как балерините на Кралския балет сякаш летят по сцената, а в интервютата “зад кулисите“ преди 2 г. Вадим Мунтагиров сподели колко характерно е това за творческия почерк на хореографа Фредерик Аштън, как се постига и какво предизвикателство е за мъжа партньор да го направи така, че да изглежда естествено и с лекота, докато едва си поема дъх. В новия солистичен състав ролята на принца изпълнява Уилям Брейсуел, който впечатлява с красивата си осанка, прецизна техника и партньорски качества.
Най-ярко запомнящи се, може би защото с тях започва приказката, са гротескно нарисуваните с майсторски хореографски език образи на двете доведени сестри на Пепеляшка. Ролите се изпълняват от мъже балетисти, но това не е част от съвременната политкоректност в изкуствата. Подготвяйки премиерата преди повече от 75 г., сам хореографът Фредерик Аштън скача в едната от двете роли. Този сезон в едното от интервютата в антрактите имахме възможността да се срещнем с двамата балетисти, пресъздаващи двете лоши сестри. Те са суетни, вманиачени по модата, едната по-дребна и по-хубава, другата – по-едра и по-завистлива, но и двете глуповати, грубовати и невероятно смешни. Хореографията в урока им по танц е направо гениална! Хем са пресъздадени тромави и непохватни, хем това е постигнато с шеметно бързи стъпки и движения. Удоволствие е да се гледа пак и е невероятно, че балетен спектакъл може отново и отново да предизвиква искрен смях до сълзи!
В ролята на Пепеляшка много изящна беше японската балерина Фуми Канеко, която преди две години изпълняваше ролята на Феята. А като споменах Феята, не мога отново да не изразя възхищението си към прекрасната работа на художника на сценографията Том Пай, носителката на “Оскар“ за костюми Александра Бърн, дизайнера на осветлението Дейвид Фин, видео дизайнера Фин Рос и илюзиониста Крис Фишър! Нарисувайте във въображението си приказката за Пепеляшка! Те са успели да постигнат най-красивите ви фантазии на театралната сцена!
Чуйте в звуковия файл още едно зрителско впечатление. Традиционно разговарям със съседите си на реда в кино салона. Най-често те са мои връстници. Този път от дясната ми страна седнаха двама младежи. Тъкмо, когато се обръщах към тях, чух момичето да коментира, че преди прожекцията е било скептично, но сега е във възторг
Следващите прожекции от киносезона на Кралския балет и опера в Лондон “Ковънт Гардън“ ще бъдат на 19-и февруари вечерта в кината Арена в София, Пловдив и Смолян и на 23-и февруари от 16 ч. в София, Пловдив, Плевен и Кърджали. Ще гледаме операта “Хофманови разкази“ от Офенбах – постановка на Дамяно Микелето, със знаменития перуански тенор Хуан Диего Флорес в ролята на Хофман и световноизвестния албански сопран Ермонела Яхо в ролята на Антония.
В рубриката "Нов компактдиск" на предаването "Алегро виваче" по "Хоризонт" имаме удоволствието да направим българската радиопремиера на дебютния албум на Трио "Бронте". Ансамбълът, избрал за име фамилията на три талантливи и смели писателки от първата половина на XIX век - сестрите Шарлот (1816–1855), Емили (1818–1848) и Ан (1820–1849) Бронте - е..
Силен отзвук предизвика скръбната вест, че на 9 ноември, след кратко боледуване, в софийска болница е починала певицата Стефка Евстатиева – една от най-уважаваните личности в оперния свят. След повече от три десетилетия в САЩ, неотдавна тя се завърна в Родината - с неотменната усмивка, земна и щедра, каквато всички ще я запомним. Съкрушени..
Проф. Асен Диамандиев е личност, направила много за музикалното образование в своя роден град Пловдив, но и за цяла България. Композитор, диригент, педагог, той е автор на ценна образователна литература, най-вече по солфеж, с която се обучават поколения музиканти. Огромна е заслугата му за създаването на Висшия музикално-педагогически институт в..
Отваря се нова страница в музикалния театър у нас! - така организаторите от Fest Team определят новия проект на творческия екип, който стои зад мюзикъла „Тайната на музиката“ с музика на Любомир Денев-син по либрето на Александър Чобанов и текстове от Михаела Филева. Певицата ще бъде и една от звездите на сцената, заедно с Владимир Зомбори,..
В събота, 8 ноември, в зала „България“ се роди едно музикантско партньорство. За първи път заедно на сцена застанаха музикантите от ансамбъла „КласикАрт“ към Софийската филхармония и много изявеният млад пианист Емануил Иванов, който ни радва с успехите си у нас и по световните сцени, и с изключително интензивното си развитие. За първата си..
„Модерни инвенции - инструментална музика от времето на Галилей“ е наречен концертът, който ще привлече почитателите на фестивала „Изкуството на барока“ на 12 ноември в Аулата на Софийския университет "Св. Климент Охридски" от 19:30 ч. Гостите, поканени от артистичния директор Зефира Вълова, този път са от Гърция, което прави събитието особено..
Поклонението пред оперната прима Стефка Евстатиева ще се състои на 13-и ноември /четвъртък/ от 11 ч. в столичния храм “Свети Седмочисленици” . Същата сутрин от 10 до 10.30 ч. във фоайето на Софийската национална опера ще се състои кратка възпоменателна церемония в нейна памет в присъствието на най-близките на голямата изпълнителка. Ще бъде..
От 5 януари зоните за платено паркиране в София ще бъдат разширени и ще поскъпнат двойно. Това прие Общинският съвет с 35 гласа "за" и 12 "против"...
Възможностите на тази партия, която ще се учреди в събота – Алианс за права и свободи (АПС), са ограничени, заяви в интервю пред БНР Гюнер..
Лидерът на "Продължаваме промяната" Асен Василев определи като "лоша шега" избора на Румен Спецов за особен управител в "Лукойл": "Румен Спецов беше..