Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

"Пепеляшка" от киносезон 2024/2025 на "Ковънт Гардън"

Снимка: ROH


2025 г. започна с прожекции на балета “Пепеляшка“ от Прокофиев – приказният спектакъл, на който публиката в Лондон се е наслаждавала в театъра от 3-и декември до 16-и януари. Традиционно тогава се играе “Лешникотрошачката“, но този сезон продукцията почива и можеше да се гледа само на запис в киносезона, а по време на коледно-новогодишните празници в Кралския балет и опера “Ковънт Гардън“ се играеше “Пепеляшка“.

Гледали сме тази великолепна продукция в киносезон 2022/2023 г. 
С удоволствие се пренесох отново три часа в един свят на вълшебство, изящество и красота, както и на искрящо остроумие. Същевременно моментите преди началото на спектакъла и в антрактите, в които специален телевизионен екип ни отвежда зад кулисите и в процеса на създаването на продукцията, не развалят магията, а напротив – добавят информация и удоволствието от усещането, че сякаш и ние сме там – в “Ковънт Гардън“, че следим сезона така, както следим сезона на Националния ни балет, и опознаваме утвърдените и изгряващите звезди на Кралския балет така, както познаваме балетните артисти на нашата трупа.  

“Пепеляшка“ на Прокофиев по вълшебната приказка на Шарл Перо е първият голям балетен спектакъл в три действия, поставен от основателя на Кралския балет сър Фредерик Аштън специално за легендарната прима балерина Марго Фонтейн. Премиерата е на 23-и декември 1948 г. През сезон 2022/2023 г. се честваше 75-годишнината на тази знакова постановка. След 10-годишно отсъствие от репертоара, тогава продукцията беше грижливо възстановена. В главната роля гледахме прекрасната Марианела Нунес, а нейният принц беше премиер солистът Вадим Мунтагиров. Често съм отбелязвала как балерините на Кралския балет сякаш летят по сцената, а в интервютата “зад кулисите“ преди 2 г. Вадим Мунтагиров сподели колко характерно е това за творческия почерк на хореографа Фредерик Аштън, как се постига и какво предизвикателство е за мъжа партньор да го направи така, че да изглежда естествено и с лекота, докато едва си поема дъх. В новия солистичен състав ролята на принца изпълнява Уилям Брейсуел, който впечатлява с красивата си осанка, прецизна техника и партньорски качества.

Най-ярко запомнящи се, може би защото с тях започва приказката, са гротескно нарисуваните с майсторски хореографски език образи на двете доведени сестри на Пепеляшка. Ролите се изпълняват от мъже балетисти, но това не е част от съвременната политкоректност в изкуствата. Подготвяйки премиерата преди повече  от 75 г., сам хореографът Фредерик Аштън скача в едната от двете роли. Този сезон в едното от интервютата в антрактите имахме възможността да се срещнем с двамата балетисти, пресъздаващи двете лоши сестри. Те са суетни, вманиачени по модата, едната по-дребна и по-хубава, другата – по-едра и по-завистлива, но и двете глуповати, грубовати и невероятно смешни. Хореографията в урока им по танц е направо гениална! Хем са пресъздадени тромави и непохватни, хем това е постигнато с шеметно бързи стъпки и движения. Удоволствие е да се гледа пак и е невероятно, че балетен спектакъл може отново и отново да предизвиква искрен смях до сълзи!

В ролята на Пепеляшка много изящна беше японската балерина Фуми Канеко, която преди две години изпълняваше ролята на Феята. А като споменах Феята, не мога отново да не изразя възхищението си към прекрасната работа на художника на сценографията Том Пай, носителката на “Оскар“ за костюми Александра Бърн, дизайнера на осветлението Дейвид Фин, видео дизайнера Фин Рос и илюзиониста Крис Фишър! Нарисувайте във въображението си приказката за Пепеляшка! Те са успели да постигнат най-красивите ви фантазии на театралната сцена!

Чуйте в звуковия файл още едно зрителско впечатление. Традиционно разговарям със съседите си на реда в кино салона. Най-често те са мои връстници. Този път от дясната ми страна седнаха двама младежи. Тъкмо, когато се обръщах към тях, чух момичето да коментира, че преди прожекцията е било скептично, но сега е във възторг

Следващите прожекции от киносезона на Кралския балет и опера в Лондон “Ковънт Гардън“ ще бъдат на 19-и февруари вечерта в кината Арена в София, Пловдив и Смолян  и на 23-и февруари от 16 ч. в София, Пловдив, Плевен и Кърджали. Ще гледаме операта “Хофманови разкази“ от Офенбах – постановка на Дамяно Микелето, със знаменития перуански тенор Хуан Диего Флорес в ролята на Хофман и световноизвестния албански сопран Ермонела Яхо в ролята на Антония.




Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Новините на Програма „Хоризонт“ - вече и в Instagram. Акцентите от деня са в нашата Фейсбук страница. За да проследявате всичко най-важно, присъединете се към групите за новини – БНР Новини, БНР Култура, БНР Спорт, БНР Здраве, БНР Бизнес и финанси.
ВИЖТЕ ОЩЕ
 JAM ON THE RIVER

Троянското село Дебнево ще събере изтъкнати музиканти от България и чужбина

За седма поредна година голямата поляна край река Видима до троянското село Дебнево ще събере изтъкнати музиканти от България и чужбина.   Фестивалът започва на 30 юли и ще продължи до втори август.  Културеният форум носи името JAM ON THE RIVER.  Подготвили сме много музикални изненади за нашите гости, разказа пред БНР организаторът..

публикувано на 29.07.25 в 17:20

Творци от 8 до 81 години участваха в пленер по рисуване във Вършец

Творци от 8 до 81 години участваха в 40-ото издание на пленера по рисуване във Вършец . Той се проведе през миналата седмица и завърши с изложба на създаденото от 20-те художници от региона. Картините бяха изложени в двора на къщата на Съюза на българските художници в курортното градче. Освен създадените над 70 картини и творби, по-важното за..

публикувано на 29.07.25 в 10:40
Израелската опера в Тел Авив

Преди премиерата на “Турандот“ в Телавивската опера

Заради ударната вълна от паднала наблизо ракета, която изпочупи стъкла на сградата на Операта в Тел Авив, премиерата на “Турандот“ от Пучини – последна за сезона, беше не в края на юни, а през юли. За най-нетърпеливите в едно от фоайетата се състоя концерт-лектория с избрани арии от творбата, изпълнени от студентите в специализирания клас на..

публикувано на 21.07.25 в 15:29

"Каста дива" - едно предаване, което прави живота по-хубав

В осмото издание от 32-я летен сезон на предаването на програма “Хоризонт“ за музикално-сценични изкуства “Каста дива“: 20.05-21.00 ч.: Разговор със сопрана Красимира Стоянова, диригента Павел Балев и продуцента Георги Еленков за звукозаписната работа по предстоящия моцартов албум на българската оперна прима със Симфоничния оркестър..

обновено на 21.07.25 в 15:01
Деница Тодорова

Художничката Деница Тодорова: Гледайте съвременно изкуство! Купувайте млади автори!

Ако сте ценители на съвременното изкуство, до 21 ноември в къщата музей "Вера Недкова" в София, която е филиал на Националната художествена галерия, можете да разгледате новата изложба "Метафора на паметта" на художничката Деница Тодорова. Тя е завършила живопис в Кралската академия за изящни изкуства в Антверпен.  От 20 години..

публикувано на 19.07.25 в 08:05

На големия екран тръгва филм за певицата Милена Славова

От днес - 18.08, на големия екран тръгва документален филм за певицата Милена Славова. Лайтмотивът "И никой не пита защо" е избран за заглавие на лентата. Ние се познаваме повече от 30 години, разказа пред БНР режисьорът Марио Кръстев. "Тя наистина си задава много въпроси и се чуди защо другите не го правят.  Милена е запазила чистотата си...

публикувано на 18.07.25 в 16:56
Да запазим Корал: Безполезни изкопаеми 2025

Изкуството в подкрепа на плаж "Корал"

В столичната галерия "Арт 158" беше открита изложбата "Да запазим "Корал": Безполезни изкопаеми 2025". В нея се срещат изкуството, екологията и протестът срещу застрояването на българското Черноморие. Тя е свързана със стремежа да запазим това място, обясни пред БНР кураторът проф. Борис Сергинов. "Показват се неща, които са намерени..

публикувано на 17.07.25 в 12:00