На 17 феврурари самолет на Делта еърлайнс с 80 души на борда се разби при кацане в Торонто. За щастие катастрофата се размина без жертви. Необичайното в случая беше преобръщането на самолета, което вероятно е предизвикано от по-бързото снижаване на машината в комбинация със силния вятър, обясни пилотът Марко Чан.
"Имало е силен вятър с пориви до трийсет и пет възела, слаба видимост и снеговалеж. Като включим тези фактори в приземяването, операцията става много по-трудна."
На 29 януари самолет на "Америкън еърлайнс" с 64 пътници се сблъска във въздуха с военен хеликоптер докато захождаше за кацане на международното летище "Роналд Рейгън" в американската столица Вашингтон. Като възможни причини се разглеждат намалената видимост и засиления трафик в района на летището, подчерта доктор Хасан Шахиди - предсдедател на Федерацията за авиационна безопасност на САЩ.
"След пандемията самолетният трафик се увиличи много на доста летища. Това със сигурност ще е един от факторите, които ще се разследва. Освен това катастрофата се случи през нощта, т.е. при много ограничена видимост. Също така въздушното пространство около летище Рейгън е сложно организирано, има много различни писти и коридори."
В края на 2024-а над 200 души изгубиха живота си в два инцидента, случили се в рамките на няколко дни. 38 души загинаха при катастрофата на самолет на азербейджанските авиолинии в Казахстан, а 179 бяха жертвите в Южна Корея след като самолет на нискотарифната компания "Чеджу еър" се разби при кацане. Статистиката отчита 318 жертви на самолетни инциденти през 2024-а, което я прави най-смъртоносната година за авиоиндустрията след 2018-а.
Според разследващите самолетни катастрофи в 80 процента от случаите става дума за човешка грешка. Погрешна пилотска преценка стои зад 53 на сто от катастрофите, а механични повреди причиняват около 21 процента от инцидентите. Понякога трагедията се дължи на съвкупност от фактори, какъвто е случаят с южнокорейския самолет. Разследването ще е дълго и сложно, но по първоначални данни катастрофата е причинена от сблъсък с птици и фактът че колесникът не е бил пуснат при кацането. За авиационният експерт Филип Бътъруърт Хейс разбиването на машината на Чеджу еър е много необичайно.
"Конструкцията на самолетите е доста здрава, системите за предпазване от катастрофи на борда са изпитани, седалките са устойчиви. За да се стигне до толкова много жертви са се случили поредица от катастрофални събития. Крайно необичайно е."
Експертът по авиационна безопасност Греъм Брейтуейт отбелязва, че самолетите са конструирани така че пътниците, попаднали в инцидент, да не се удрят в неща, които могат да ги наранят. Освен това летателните апарати трябва да докажат, че могат да се евакуират за деветдесет секунди, за да бъдат сертифицирани. В случая с катастрофата в Торонто стюардесите бяха поздравени за изключително бързото извеждане на хората от разбитата машина.
"Целта е да се свалят всички от самолета за деветдесет секунди или по-малко, дори само половината изходи да са използваеми. Да го направите в самолет, обърнат надолу с главата, е по-трудно, но затова са помогнали пожарникарите. Цяла наука си е евакуирането на пътниците от самолета."
Последните проучвания сочат едно на 13.7 милиона шанс пътник да умре на борда на самолет. Изчислението е възоснова на данните за фаталните самолетни инциденти в периода 2018-2022 година. Те показват също, че смъртността в самолетите спада средно със седем процента на година. Когато имаш около девет милиона пътнически полета на година, обслужвани само от американски авиолинии, една-две катастрофи не са статистически значими и не доказват нищо за рисковете при летенето, смята доктор Хасан Шахиди от Фондацията за авиационна безопасност.
"Всеки път като се случи нещо такова, е разбираемо, че пътниците се притесняват. Но авиацонната ни система е много безопасна. Миналата година близо един милиард души са пътували със самолет в Съединените щати. Пилотите ни са професионалисти и си вършат работата отлично, имаме професионални ръководители на въздушното движение, обучени добре. Така че е важно пътниците да знаят, че системата ни е добра и няма място за притеснение."
Катастрофите са трагедии за жертвите и роднините, но също така са източник на подобрения за индустрията. Без единайсети септември нямаше да има Министерство на транспортната сигурност, обяснява доктор Даниел Адекум - разследващ и преподавател по авиационна безопасност. А благодарение на изчезналия МН370 на Малайзийските авиолинии, вече всички самолети се следят в реално време.
Нито една форма на придвижване няма да е напълно сигурна, но летенето със самолет остава един от най-безопасните начини да пътувате.
Специалният американски пратеник Стив Уиткоф ще посети тази седмица Москва в нов опит да постигне примирие между Русия и Украйна. Междувременно размяната на удари между двете страни продължава. Кремъл заяви, че всички трябва да внимават с ядрената реторика, в първия си отговор на изявлението на американския президент Доналд Тръмп, че е..
Шест дни след евакуацията на жителите от санданското село Плоски, заради огромния пожар в Пирин, възрастен човек беше заснет да пали огън в имота си. Бързата реакция на областната дирекция "Пожарна безопасност и защита на населението" е предотвратила риска от нов пожар в района, където огънят опустоши над 50 хиляди декара предимно горска..
В Италия проучването на Института за политически и социални изследвания Demos отчита, че от 2006 г. насам, възприятията на гражданите за техния социален статус са се влошили и несигурността се увеличава. И вече 49% от италианците смятат семействата си за част от по-ниската средна класа. Това се отнася най-много за безработните, работниците и тези,..
Около 50 декара сухи треви и горска растителност са изгорели в землището на село в община Тервел. Причината за възникналия огън е умишлен палеж. Извършителят е задържан. Малко преди 11.00 часа днес в ОД на МВР Добрич е получен сигнал на спешния телефон за горяща суха трева в местността "Саламана" в покрайнините на село Безмер. На място са..
Районният съд във Велико Търново определи парична гаранция от 20 хиляди лева за румънския шофьор, който е обвинен за катастрофата на 1 август в Прохода на Републиката, при която пострадаха 10 български и румънския граждани, сред които и 4 деца. Прокуратурата поиска от съда най-тежката мярка "задържане под стража" за 37-годишния Даниел Стойка...
Британският писател Андрю Лоуни твърди, че принц Андрю е бил смятан от Джефри Епстийн за "полезен идиот, който е укрепвал доверието в него", пише в. "Таймс", цитиран от БТА. И още: Джефри Епстийн е продал "най-интимните тайни" на принц Андрю на чуждестранни разузнавателни агенции по целия свят, като компрометиращи материали за херцога на Йорк са били..
Дроновете изцяло промениха начина на водене на бойни действия , защото е много по-евтино да произведеш дрон, който да е в състояние да унищожи техника за милиони и дори милиарди. Това коментираха пред БНР инж. Стайко Топалов, президент на Международната асоциация за борба с дроновете и д-р Иван Миланов, полковник от резерва, член на асоциацията, и..
Партиите се готвят отрано за президентските избори, защото те предполагат стратегическа маневра. Това обясни пред БНР социологът Андрей Райчев...
Освен със своите милиони декари, засети със зърнени култури, Добруджа винаги е била прочута и със своята вкусна, хрупкава и сладка диня . Пред..
На 30 юли се навършиха 157 години от гибелта на Стефан Караджа. Паметта му бе почетена в Русе, където умира от раните си, а денят е повод да разкажем и..