На 17 феврурари самолет на Делта еърлайнс с 80 души на борда се разби при кацане в Торонто. За щастие катастрофата се размина без жертви. Необичайното в случая беше преобръщането на самолета, което вероятно е предизвикано от по-бързото снижаване на машината в комбинация със силния вятър, обясни пилотът Марко Чан.
"Имало е силен вятър с пориви до трийсет и пет възела, слаба видимост и снеговалеж. Като включим тези фактори в приземяването, операцията става много по-трудна."
На 29 януари самолет на "Америкън еърлайнс" с 64 пътници се сблъска във въздуха с военен хеликоптер докато захождаше за кацане на международното летище "Роналд Рейгън" в американската столица Вашингтон. Като възможни причини се разглеждат намалената видимост и засиления трафик в района на летището, подчерта доктор Хасан Шахиди - предсдедател на Федерацията за авиационна безопасност на САЩ.
"След пандемията самолетният трафик се увиличи много на доста летища. Това със сигурност ще е един от факторите, които ще се разследва. Освен това катастрофата се случи през нощта, т.е. при много ограничена видимост. Също така въздушното пространство около летище Рейгън е сложно организирано, има много различни писти и коридори."
В края на 2024-а над 200 души изгубиха живота си в два инцидента, случили се в рамките на няколко дни. 38 души загинаха при катастрофата на самолет на азербейджанските авиолинии в Казахстан, а 179 бяха жертвите в Южна Корея след като самолет на нискотарифната компания "Чеджу еър" се разби при кацане. Статистиката отчита 318 жертви на самолетни инциденти през 2024-а, което я прави най-смъртоносната година за авиоиндустрията след 2018-а.
Според разследващите самолетни катастрофи в 80 процента от случаите става дума за човешка грешка. Погрешна пилотска преценка стои зад 53 на сто от катастрофите, а механични повреди причиняват около 21 процента от инцидентите. Понякога трагедията се дължи на съвкупност от фактори, какъвто е случаят с южнокорейския самолет. Разследването ще е дълго и сложно, но по първоначални данни катастрофата е причинена от сблъсък с птици и фактът че колесникът не е бил пуснат при кацането. За авиационният експерт Филип Бътъруърт Хейс разбиването на машината на Чеджу еър е много необичайно.
"Конструкцията на самолетите е доста здрава, системите за предпазване от катастрофи на борда са изпитани, седалките са устойчиви. За да се стигне до толкова много жертви са се случили поредица от катастрофални събития. Крайно необичайно е."
Експертът по авиационна безопасност Греъм Брейтуейт отбелязва, че самолетите са конструирани така че пътниците, попаднали в инцидент, да не се удрят в неща, които могат да ги наранят. Освен това летателните апарати трябва да докажат, че могат да се евакуират за деветдесет секунди, за да бъдат сертифицирани. В случая с катастрофата в Торонто стюардесите бяха поздравени за изключително бързото извеждане на хората от разбитата машина.
"Целта е да се свалят всички от самолета за деветдесет секунди или по-малко, дори само половината изходи да са използваеми. Да го направите в самолет, обърнат надолу с главата, е по-трудно, но затова са помогнали пожарникарите. Цяла наука си е евакуирането на пътниците от самолета."
Последните проучвания сочат едно на 13.7 милиона шанс пътник да умре на борда на самолет. Изчислението е възоснова на данните за фаталните самолетни инциденти в периода 2018-2022 година. Те показват също, че смъртността в самолетите спада средно със седем процента на година. Когато имаш около девет милиона пътнически полета на година, обслужвани само от американски авиолинии, една-две катастрофи не са статистически значими и не доказват нищо за рисковете при летенето, смята доктор Хасан Шахиди от Фондацията за авиационна безопасност.
"Всеки път като се случи нещо такова, е разбираемо, че пътниците се притесняват. Но авиацонната ни система е много безопасна. Миналата година близо един милиард души са пътували със самолет в Съединените щати. Пилотите ни са професионалисти и си вършат работата отлично, имаме професионални ръководители на въздушното движение, обучени добре. Така че е важно пътниците да знаят, че системата ни е добра и няма място за притеснение."
Катастрофите са трагедии за жертвите и роднините, но също така са източник на подобрения за индустрията. Без единайсети септември нямаше да има Министерство на транспортната сигурност, обяснява доктор Даниел Адекум - разследващ и преподавател по авиационна безопасност. А благодарение на изчезналия МН370 на Малайзийските авиолинии, вече всички самолети се следят в реално време.
Нито една форма на придвижване няма да е напълно сигурна, но летенето със самолет остава един от най-безопасните начини да пътувате.
Община Мездра стана собственик на най-голямата сграда за обществено ползване в района – "Дома на железничаря", в града. Сградата беше купена от БДЖ за 910 хил. лв. След близо година преговори с дружеството "БДЖ - Товарни превози", Община Мездра придоби с покупко - продажба собствеността на сградата на "Дома на железничаря" в града. Цената в..
В столицата се провежда "Шествие за семейството". То се организира от граждански сдружения и се провежда с благословията на Българската православна църква. Събитието започна пред катедралата "Свети Александър Невски" в София с концерт, в който участие взеха хора на БНР, хора на катедралния храм "Св Александър Невски", хоровете на Софийската..
18-тото издание на "София Прайд" се провежда под мотото "Ние сме хора, не сме пропаганда". Хората с нетрадиционна сексуална ориентация и поддръжници на техните права се събраха на пл. "Княз Александър Първи", където в момента събитието им продължава с концерт. Отстояването на правата си хората с нетрадиционна сексуална ориентация превърнаха..
Протестно автошествие организира "Възраждане" –Кюстендил срещу въвеждане на еврото с мото "Да запазим лева". Това е поредният протест на общинската структура на Костадин-Костадиновата партия, която иначе последните месеци има вътрешни неуредици и кадрови междуособици, коментират активисти. Колоната с над 10 автомобила тръгна от паркинга при..
Плевен отбелязва с изложби годишнината от рождението на акад. Светлин Русев. Творецът остава за поколенията и като един от най-големите дарители с над 400 шедьоври от българското и световно изкуство. Днес те са подредени в родния му град в галерия-дарение, която носи неговото име. Акад. Светлин Русев организираше изложба приживе за всеки свой..
Поредно протестно шествие срещу въвеждане на еврото у нас, организирано от партия "Възраждане" се състоя във Варна. Протестиращите скандираха "оставка" на управляващите държавата и отново поискаха референдум, защото въвеждането на еврото ще влоши още повече стандарта на живот и ще доведе до загубата на финансовия ни суверенитет...
Неохраняемите плажове в област Добрич и през този летен сезон са двайсет. За четири от тях областният управител на Добрич е заявил желание държавата да поеме водно спасителната дейност. Най-много неохраняеми плажове са в община Шабла – десет, в община Каварна са четири, шест са в община Балчик. За трета поредна година от ОС на БЧК Добрич няма..
Не смятам, че може да се разберем за историята със Северна Македония. Това заяви пред БНР професор Николай Овчаров и поясни, че той е правил докторска..
Учебните програми въобще не са толкова важни, колкото това да има дисциплина и ред в училище , заяви пред БНР учителят Теодосий Теодосиев...
От вчера в Израел има извънредно положение. Затворено е международното летище. Не работеха училищата, поликлиниките, банките и административните служби...