На 17 феврурари самолет на Делта еърлайнс с 80 души на борда се разби при кацане в Торонто. За щастие катастрофата се размина без жертви. Необичайното в случая беше преобръщането на самолета, което вероятно е предизвикано от по-бързото снижаване на машината в комбинация със силния вятър, обясни пилотът Марко Чан.
"Имало е силен вятър с пориви до трийсет и пет възела, слаба видимост и снеговалеж. Като включим тези фактори в приземяването, операцията става много по-трудна."
На 29 януари самолет на "Америкън еърлайнс" с 64 пътници се сблъска във въздуха с военен хеликоптер докато захождаше за кацане на международното летище "Роналд Рейгън" в американската столица Вашингтон. Като възможни причини се разглеждат намалената видимост и засиления трафик в района на летището, подчерта доктор Хасан Шахиди - предсдедател на Федерацията за авиационна безопасност на САЩ.
"След пандемията самолетният трафик се увиличи много на доста летища. Това със сигурност ще е един от факторите, които ще се разследва. Освен това катастрофата се случи през нощта, т.е. при много ограничена видимост. Също така въздушното пространство около летище Рейгън е сложно организирано, има много различни писти и коридори."
В края на 2024-а над 200 души изгубиха живота си в два инцидента, случили се в рамките на няколко дни. 38 души загинаха при катастрофата на самолет на азербейджанските авиолинии в Казахстан, а 179 бяха жертвите в Южна Корея след като самолет на нискотарифната компания "Чеджу еър" се разби при кацане. Статистиката отчита 318 жертви на самолетни инциденти през 2024-а, което я прави най-смъртоносната година за авиоиндустрията след 2018-а.
Според разследващите самолетни катастрофи в 80 процента от случаите става дума за човешка грешка. Погрешна пилотска преценка стои зад 53 на сто от катастрофите, а механични повреди причиняват около 21 процента от инцидентите. Понякога трагедията се дължи на съвкупност от фактори, какъвто е случаят с южнокорейския самолет. Разследването ще е дълго и сложно, но по първоначални данни катастрофата е причинена от сблъсък с птици и фактът че колесникът не е бил пуснат при кацането. За авиационният експерт Филип Бътъруърт Хейс разбиването на машината на Чеджу еър е много необичайно.
"Конструкцията на самолетите е доста здрава, системите за предпазване от катастрофи на борда са изпитани, седалките са устойчиви. За да се стигне до толкова много жертви са се случили поредица от катастрофални събития. Крайно необичайно е."
Експертът по авиационна безопасност Греъм Брейтуейт отбелязва, че самолетите са конструирани така че пътниците, попаднали в инцидент, да не се удрят в неща, които могат да ги наранят. Освен това летателните апарати трябва да докажат, че могат да се евакуират за деветдесет секунди, за да бъдат сертифицирани. В случая с катастрофата в Торонто стюардесите бяха поздравени за изключително бързото извеждане на хората от разбитата машина.
"Целта е да се свалят всички от самолета за деветдесет секунди или по-малко, дори само половината изходи да са използваеми. Да го направите в самолет, обърнат надолу с главата, е по-трудно, но затова са помогнали пожарникарите. Цяла наука си е евакуирането на пътниците от самолета."
Последните проучвания сочат едно на 13.7 милиона шанс пътник да умре на борда на самолет. Изчислението е възоснова на данните за фаталните самолетни инциденти в периода 2018-2022 година. Те показват също, че смъртността в самолетите спада средно със седем процента на година. Когато имаш около девет милиона пътнически полета на година, обслужвани само от американски авиолинии, една-две катастрофи не са статистически значими и не доказват нищо за рисковете при летенето, смята доктор Хасан Шахиди от Фондацията за авиационна безопасност.
"Всеки път като се случи нещо такова, е разбираемо, че пътниците се притесняват. Но авиацонната ни система е много безопасна. Миналата година близо един милиард души са пътували със самолет в Съединените щати. Пилотите ни са професионалисти и си вършат работата отлично, имаме професионални ръководители на въздушното движение, обучени добре. Така че е важно пътниците да знаят, че системата ни е добра и няма място за притеснение."
Катастрофите са трагедии за жертвите и роднините, но също така са източник на подобрения за индустрията. Без единайсети септември нямаше да има Министерство на транспортната сигурност, обяснява доктор Даниел Адекум - разследващ и преподавател по авиационна безопасност. А благодарение на изчезналия МН370 на Малайзийските авиолинии, вече всички самолети се следят в реално време.
Нито една форма на придвижване няма да е напълно сигурна, но летенето със самолет остава един от най-безопасните начини да пътувате.
Детското карнавално шествие изпълни улиците на Габрово със смях и продължава със забавления и игри с Бате Енчо. Днес е кулминацията на веселите празници в града на хумора. Японци, испанки и представители на много други нации населиха Габрово. Маскирани и костюмирани децата преминаха по централната пешеходна улица в града В детското карнавално..
Северна Македония и Великобритания са постигнали голямо двустранно споразумение, основна тема в което е борбата с трафика на хора. Премиерите Християн Мицкоски и Киър Стармър са се договорили на европейската среща в Тирана вчера. Вече в Скопие Мицкоски заяви, че споразумението ще е основа на инвестиции за 6 милиарда евро в инфраструктура,..
"Българо-кипърска образователна дипломация – историко-географски паралели" e темата на форум, който ще се проведе днес в Никозия. Той е организиран от Съюза на българите в Кипър в рамките на националната програма на Министерството на образованието и науката "Неразказаните истории на българите". Проявата е и част от провежданите "Дни на..
Делегатите на извънредния Събор на Български лекарски съюз дадоха мандат на УС на БЛС за подписване на предстоящия Анекс към Националния рамков договор за Медицински дейности 2023-2025 г. Това съобщиха от организацията. Според лекарския съюз при настоящото ниво на финансиране е невъзможно да се постигне европейско качество на медицинската помощ,..
Трима предполагаеми ирански шпиони, задържани в Обединеното кралство, се явиха днес в съда по обвинения в нападения срещу журналисти, базирани на Острова, съобщи Би Би Си. Мустафа Сепахванд, на 39 г., Фархад Джавади Манеш, на 44 г., и Шапур Калехали Хани Нури, на 55 г., всички от Лондон, се явиха под стража в магистратския съд на Уестминстър...
"Добросъседските отношения между България и Турция и личните ни и професионални контакти с президента Ердоган са гаранция за опазването както на националните ни, така и външните европейски граници по начин, който е за пример. Това заявих по време на срещата си с турския президент Реджеп Тайип Ердоган в Истанбул. Сътрудничеството ни с Турция е..
Правителството ще осигури необходимото финансиране за отстраняването на проблем с преливниците на язовир Панчарево. Това съобщиха от правителствената пресслужба, като уточниха, че по указание на премиера Желязков е извършена спешна проверка след сигнал за теч от стената на язовир "Панчарево". Сигнал за теч от стената на язовир "Панчарево", Желязков..
Включването на строителните материали в списъка на стоките с висок фискален риск предизвиква хаос в сектора . Беше много кратък срокът да се..
Заместник-директорът на ГДБОП старши комисар Боян Раев заяви пред БНР, че задържаните във Враца и околни села четирима млади мъже са набирали..
И днес София остава без наземен транспорт. Според синдикатите вчерашните преговори със столичния кмет са се провалили. Трети ден без наземен..