Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Става ли по-опасно пътуването със самолет?

Снимка: БТА


След самолетната катастрофа в Торонто тази седмица, третата голяма от началото на годината в Северна Америка, все повече хора започнаха да се питат безопасно ли е да се пътува със самолет?


На 17 феврурари самолет на Делта еърлайнс с 80 души на борда се разби при кацане в Торонто. За щастие катастрофата се размина без жертви. Необичайното в случая беше преобръщането на самолета, което вероятно е предизвикано от по-бързото снижаване на машината в комбинация със силния вятър, обясни пилотът Марко Чан.

 
"Имало е силен вятър с пориви до трийсет и пет възела, слаба видимост и снеговалеж. Като включим тези фактори в приземяването, операцията става много по-трудна."



На 29 януари самолет на "Америкън еърлайнс" с 64 пътници се сблъска във въздуха с военен хеликоптер докато захождаше за кацане на международното летище "Роналд Рейгън" в американската столица Вашингтон. Като възможни причини се разглеждат намалената видимост и засиления трафик в района на летището, подчерта доктор Хасан Шахиди - предсдедател на Федерацията за авиационна безопасност на САЩ.


"След пандемията самолетният трафик се увиличи много на доста летища. Това със сигурност ще е един от факторите, които ще се разследва. Освен това катастрофата се случи през нощта, т.е. при много ограничена видимост. Също така въздушното пространство около летище Рейгън е сложно организирано, има много различни писти и коридори."

 

В края на 2024-а над 200 души изгубиха живота си в два инцидента, случили се в рамките на няколко дни. 38 души загинаха при катастрофата на самолет на азербейджанските авиолинии в Казахстан, а 179 бяха жертвите в Южна Корея след като самолет на нискотарифната компания "Чеджу еър" се разби при кацане. Статистиката отчита 318 жертви на самолетни инциденти през 2024-а, което я прави най-смъртоносната година за авиоиндустрията след 2018-а.


Според разследващите самолетни катастрофи в 80 процента от случаите става дума за човешка грешка. Погрешна пилотска преценка стои зад 53 на сто от катастрофите, а механични повреди причиняват около 21 процента от инцидентите. Понякога трагедията се дължи на съвкупност от фактори, какъвто е случаят с южнокорейския самолет. Разследването ще е дълго и сложно, но по първоначални данни катастрофата е причинена от сблъсък с птици и фактът че колесникът не е бил пуснат при кацането. За авиационният експерт Филип Бътъруърт Хейс разбиването на машината на Чеджу еър е много необичайно.


"Конструкцията на самолетите е доста здрава, системите за предпазване от катастрофи на борда са изпитани, седалките са устойчиви. За да се стигне до толкова  много жертви са се случили поредица от катастрофални събития. Крайно необичайно е."

Американски военен самолет на летището в индийския град Армитсар, 5 февруари 2025 г.

Експертът по авиационна безопасност Греъм Брейтуейт отбелязва, че самолетите са конструирани така че пътниците, попаднали в инцидент, да не се удрят в неща, които могат да ги наранят. Освен това летателните апарати трябва да докажат, че могат да се евакуират за деветдесет секунди, за да бъдат сертифицирани. В случая с катастрофата в Торонто стюардесите бяха поздравени за изключително бързото извеждане на хората от разбитата машина.

 
"Целта е да се свалят всички от самолета за деветдесет секунди или по-малко, дори само половината изходи да са използваеми. Да го направите в самолет, обърнат надолу с главата, е по-трудно, но затова са помогнали пожарникарите. Цяла наука си е евакуирането на пътниците от самолета."

Последните проучвания сочат едно на 13.7 милиона шанс пътник да умре на борда на самолет. Изчислението е възоснова на данните за фаталните самолетни инциденти в периода 2018-2022 година. Те показват също, че смъртността в самолетите спада средно със седем процента на година. Когато имаш около девет милиона пътнически полета на година, обслужвани само от американски авиолинии, една-две катастрофи не са статистически значими и не доказват нищо за рисковете при летенето, смята доктор Хасан Шахиди от Фондацията за авиационна безопасност.

 
"Всеки път като се случи нещо такова, е разбираемо, че пътниците се притесняват. Но авиацонната ни система е много безопасна. Миналата година близо един милиард души са пътували със самолет в Съединените щати. Пилотите ни са професионалисти и си вършат работата отлично, имаме професионални ръководители на въздушното движение, обучени добре. Така че е важно пътниците да знаят, че системата ни е добра и няма място за притеснение."


Катастрофите са трагедии за жертвите и роднините, но също така са източник на подобрения за индустрията. Без единайсети септември нямаше да има Министерство на транспортната сигурност, обяснява доктор Даниел Адекум - разследващ и преподавател по авиационна безопасност. А благодарение на изчезналия МН370 на Малайзийските авиолинии, вече всички самолети се следят в реално време.


Нито една форма на придвижване няма да е напълно сигурна, но летенето със самолет остава един от най-безопасните начини да пътувате.

По публикацията работи: Лилия Димитрова

БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Новините на Програма „Хоризонт“ - вече и в Instagram. Акцентите от деня са в нашата Фейсбук страница. За да проследявате всичко най-важно, присъединете се към групите за новини – БНР Новини, БНР Култура, БНР Спорт, БНР Здраве, БНР Бизнес и финанси.
ВИЖТЕ ОЩЕ

Испания глоби мрежата Х за публикуване на фалшиви реклами за инвестиции в криптовалути

Испания глоби с 5 милиона евро социалната мрежа Х. Санкцията е заради публикуване на фалшиви реклами за инвестиции в криптовалути. Решението е на испанската Национална комисия по ценните книжа. Глобата е наложена на компанията Twitter International – собственик на платформата Х, за това, че не е блокирала реклами за потенциални финансови измами,..

публикувано на 13.11.25 в 21:34

Финансово подпомагане на фермерите, отглеждащи овце и кози

Фермерите, отглеждащи овце-майки и кози-майки, ще получат по 41,07 лв. подпомагане на животно за тазгодишната кампания. Ставката е определена със заповед на земеделския министър, а средствата са по Преходната национална помощ, обвързана с производството. На подпомагане подлежат близо 482 хиляди животни. Общият финансов пакет за интервенцията за 2025 г...

публикувано на 13.11.25 в 21:29

"Карлайл" проучва възможността да придобие чуждестранните активи на "Лукойл"

Американската мултинационална инвестиционна компания "Карлайл" проучва възможността да придобие чуждестранните активи на руския петролен гигант "Лукойл". Това предаде "Ройтерс", като се позова на три свои източника.  "Карлайл" е на ранен етап от проучването на евентуалната покупка на активите. Първо компанията трябва да получи разрешение от американските..

публикувано на 13.11.25 в 21:16
С камбанен звън в района на кметството на Париж протече заключителната церемония в памет на жертвите на терористичните атаки от 13 ноември 2015 г.

Камбанен звън от катедралата "Нотр Дам" в памет на жертвите на атентатите в Париж преди 10 години

Франция отбелязва с поредица от церемонии десетата годишнина от кървавите   атентати в Париж, при които загинаха над 130 души, а стотици бяха ранени. Франция отбелязва 10 г. от ислямистките терористични атаки в Париж Цял ден продължава поклонението на местата, ударени от терористичните атаки преди десет години: от стадиона "Сен Дени", където..

публикувано на 13.11.25 в 21:11
Във фоайето на Софийската опера се проведе възпоменателна церемония в памет на голямата изпълнителка Стефка Евстатиева - 13 ноември 2025 г.

Изпратихме в последния ѝ път оперната прима Стефка Евстатиева

Днес в столичния храм "Свети Седмочисленици" беше поклонението пред световноизвестната българска оперна певица Стефка Евстатиева,  която  почина на 9 ноември след кратко боледуване.   Напусна ни световноизвестната българска оперна певица Стефка Евстатиева Преди поклонението на специална церемония в Софийската национална опера се проведе..

публикувано на 13.11.25 в 20:48

НС с единодушие: Родителите на деца до 12 г. могат да работят дистанционно през лятната ваканция

Парламентът прие на първо четене родителите на деца до 12-годишна възраст да могат да работят на непълно работно време или от разстояние през лятната ваканция на децата.  Законопроектът за изменение  н а Кодекса на труда, внесен от Деница Сачева (ГЕРБ-СДС) и група народни представители, беше одобрен единодушно със 181 гласа "за".  В момента в..

публикувано на 13.11.25 в 20:06
Министърът на вътрешните работи Даниел Митов говори пред депутатите от Комисията по вътрешна сигурност и обществен ред в НС - 13 ноември 2025 г.

МВР анализира казуса с неверните полеви тестове за наркотици и алкохол на шофьорите

МВР анализира как да се реши въпросът с фалшивите или неточни резултати от полевите тестове за наркотици и алкохол на шофьорите . Министърът на вътрешните работи Даниел Митов коментира след парламентарната Комисия по вътрешен ред, че през декември се очакват резултатите от работната група, създадена между МВР и министерствата на здравеопазването и на..

публикувано на 13.11.25 в 19:48