Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Премиера на “Отело“ в Телавивската опера

Израелската опера в Тел Авив
Снимка: Росица Кавалджиева

За почти 80-годишната история на Израелската опера за пръв път е поставена “Отело“ на Джузепе Верди. На традиционната лекция преди спектакъла драматургът на операта даде задача на слушателите си да открият какво прави тази творба предтеча на веризма. Според него тя се отличава коренно от предишните опери на Верди и отваря вратите на любимия му театър за бъдещата “Селска чест“ от Маскани. Вероятно това е имал предвид и бившият художествен директор на Шекспировия театър в Лондон Ейдриън Ноубъл, който е режисьор постановчик на спектакъла, като е пренесъл действието от оригинала /Кипър през ХVI век/, в едно виенско военно поделение в началото на ХХ век. Всъщност и на двете места страстите си остават същите. “Зеленото чудовище“ на ревността ( по Шекспир) не прощава на никого!

Постановката не е създадена специално за Телавивската опера. Закупена е тази, която известният режисьор осъществява във Виена. Всички солови партии и хорът се изпълняват от израелски артисти. Сценографията е минималистична и въздействаща. Костюмите варират от цветовете каки на военните униформи от 20-те години на миналия век до бяло и резедаво в женските костюми и дрехите на самия Отело. Освен чрез пеенето, страстите в този спектакъл трябва да се изиграят. Имаше, чисто артистично, прекрасно направени моменти. Други по-скоро напомняха концертно изпълнение, когато солистите фронтално се изправят срещу публиката и изпяват ариите си. Режисьорска или актьорска сполука беше сцената на разговорът между Касио и Яго, наблюдаван зад колоната от Отело. При него кърпичката наистина се преобразява в ръцете на Яго: ту прилича на платно на кораб, ту на плащ за корида, ту пада към земята като простреляна птица.

Изпълнението на баритона Симон Пиацола в ролята на Яго наистина беше едно от запомнящите се в този спектакъл, както и на Ела Василевички в ролята на Дездемона. Оркестърът и хорът в тази вердиева опера са и коментатор на случващото се. Те бяха очаквано добри, особено в сцената с бурята, а и в градината, където Дездемона посреща гости. Похвала заслужава детският хор от Реховот с диригент Михал Окун.

За зрителите имаше и една изненада: след спектакъла с тях се срещаха артистите и всеки можеше да зададе въпрос и да получи отговор. Част от тези въпроси и отговори са включени и в настоящия текст.


По публикацията работи: Росица Кавалджиева


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Новините на Програма „Хоризонт“ - вече и в Instagram. Акцентите от деня са в нашата Фейсбук страница. За да проследявате всичко най-важно, присъединете се към групите за новини – БНР Новини, БНР Култура, БНР Спорт, БНР Здраве, БНР Бизнес и финанси.
ВИЖТЕ ОЩЕ
Израелската опера в Тел Авив

Преди премиерата на “Турандот“ в Телавивската опера

Заради ударната вълна от паднала наблизо ракета, която изпочупи стъкла на сградата на Операта в Тел Авив, премиерата на “Турандот“ от Пучини – последна за сезона, беше не в края на юни, а през юли. За най-нетърпеливите в едно от фоайетата се състоя концерт-лектория с избрани арии от творбата, изпълнени от студентите в специализирания клас на..

публикувано на 21.07.25 в 15:29

"Каста дива" - едно предаване, което прави живота по-хубав

В осмото издание от 32-я летен сезон на предаването на програма “Хоризонт“ за музикално-сценични изкуства “Каста дива“: 20.05-21.00 ч.: Разговор със сопрана Красимира Стоянова, диригента Павел Балев и продуцента Георги Еленков за звукозаписната работа по предстоящия моцартов албум на българската оперна прима със Симфоничния оркестър..

обновено на 21.07.25 в 15:01
Деница Тодорова

Художничката Деница Тодорова: Гледайте съвременно изкуство! Купувайте млади автори!

Ако сте ценители на съвременното изкуство, до 21 ноември в къщата музей "Вера Недкова" в София, която е филиал на Националната художествена галерия, можете да разгледате новата изложба "Метафора на паметта" на художничката Деница Тодорова. Тя е завършила живопис в Кралската академия за изящни изкуства в Антверпен.  От 20 години..

публикувано на 19.07.25 в 08:05

На големия екран тръгва филм за певицата Милена Славова

От днес - 18.08, на големия екран тръгва документален филм за певицата Милена Славова. Лайтмотивът "И никой не пита защо" е избран за заглавие на лентата. Ние се познаваме повече от 30 години, разказа пред БНР режисьорът Марио Кръстев. "Тя наистина си задава много въпроси и се чуди защо другите не го правят.  Милена е запазила чистотата си...

публикувано на 18.07.25 в 16:56
Да запазим Корал: Безполезни изкопаеми 2025

Изкуството в подкрепа на плаж "Корал"

В столичната галерия "Арт 158" беше открита изложбата "Да запазим "Корал": Безполезни изкопаеми 2025". В нея се срещат изкуството, екологията и протестът срещу застрояването на българското Черноморие. Тя е свързана със стремежа да запазим това място, обясни пред БНР кураторът проф. Борис Сергинов. "Показват се неща, които са намерени..

публикувано на 17.07.25 в 12:00
Лято в музея 2025 в Плевен

"Лято в музея 2025" с нови изненади в Плевен

Специалисти от Регионалния исторически музей в Плевен готвят изненади за поредното издание "Лято в музея 2025".  То ще се проведе от 21 до 25 юли. За заниманията разказва Елвира Конова , ръководител отдел "Връзки с обществеността и медиите". "Децата ще могат отново да се вживеят в професията на археолога, в професията на летописците, като..

публикувано на 16.07.25 в 13:55

Светослав Драганов: Атанас Киряков е документирал историята съвсем честно и прилежно

В Дома на киното днес - 15.07, ще бъде почетена паметта на един от най-значимите български документалисти – Атанас Киряков. Гилдията "Режисьори" на СБФД е  организирала  специална прожекция на 35-милиметрова лента, която ще събере пет от неговите кратки, но въздействащи филми, заснети между 1988 и 1990 година. "Атанас Киряков е..

публикувано на 15.07.25 в 13:30