Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

"Преди имаше норми за основните и за текущите ремонти и се спазваха, сега няма"

Инж. Румен Йовчев: Има пътища, ремонтирани през 1996 и 1997 г., и също сме ги забравили

Шофьорът на ТИР-а е виновен за катастрофата, при която беше убита Сияна

| Интервю

Проблем в държавата е и ритмичното осигуряване на местата. Имаме 20 000 км пътна мрежа, асфалтът при нашите условия издържа 10 години и трябва да го ремонтираме. Това означава 2000 км годишно, или 2,5 млрд. лева годишно да се осигуряват. Има пътища, ремонтирани през 1996 и 1997 г., и също сме ги забравили. Не може така да имаме хубави пътища, каза инж. Румен Йовчев, експерт по пътно строителство и бивш председател на браншова камара "Пътища", в интервю пред БНР.

Той коментира състоянието на пътната мрежа у нас не само като експерт, но и като шофьор, които изминава 50 000 - 60 000 км годишно. Всяка седмица по два пъти минавал по пътя, на който 12-годишната Сияна бе убита от немски ТИР.

"За съжаление, за разлика от някои експерти като г-жа Диана Русинова, аз съм съгласен с констатацията на АПИ, че пътят Телиш - Радомирци, част от Плевен - Луковит, е в добро техническо състояние. Този път е ремонтиран основно преди 20 години, за което е виновна държавата, а не Пътното в Плевен, последно в редицата, в която може да се търси отговорност. Въпреки че преди 20 години е ремонтиран, пътят е добър, защото кръпките са на няколкостотин квадратни метра, което означава, че са отпреди година и половина и има нови от края на 2024. Така че пътят е поддържан", обясни инж. Йовчев.

Той смята, че благодарение на новото ръководство на Областното пътно управление, обходният път на Плевен е към завършване и ще е такъв, какъвто трябва да бъде:

"Някой с лека ръка иска да махне шефа на плевенското пътно. Той беше назначен преди 3 години и се вижда ефекта от неговата работа".  

Експертът по пътно строителство обясни за специално устройство на камиони и автобуси – ретартер, и какво се случва когато се ползва.

"Когато използваш в тази ситуация, ретартерът натиска камиона отзад и се завърта. Не е пътят виновен, виновен е шофьорът според мен". 

В предаването "Нещо повече" инж. Йовчев коментира, че преди промените "пътищата не бяха такива":

"Имаше норми за основните и за текущите ремонти, и се спазваха. Сега такива няма. През 1992 г. бяха ремонтирани и построени 124 км пътища, 1993 г. – 68 км, а 1994 г. – само 16 км в цялата държава. Затова се получи тази ситуация".

Той е категоричен, че е невъзможно магистрала "Тракия" да стане с три ленти, защото има тунел и виадукти.

"Тракия" с три ленти, това са невъзможни неща! Защото имате тунел, виадукти и не може да стане. Какво значи "където може"? Това означава тапи. Има си начини - махат се тировете в определени дни. Второ, подготовката на шофьори - кое им е прекрасното на шофьорите на Йонко Иванов? Виждал съм как излизат от бензиностанция на магистрала перпендикулярно. Това подготвени шофьори ли са? Подготовката на шофьорите е слаба", сподели мнението си инж. Йовчев.

И препоръча:

"В България трябва да се прегледа цялата маркировка с пътни знаци, защото не може Русе - Велико Търново, 100 км, да се изминават за 2 часа с 50 км средна скорост. София – Варна за 7 часа поради това, че има много ограничения и се говори за скорост. Да помислим как безопасно по-бързо да стигаме от точка А до Б. На всяка бензиностанция по магистралата имаме ограничение 40 – 50 км,защото търговецът няма нито забавителен, нито ускорителен шлюз, защо? Прави се предписание и ако до 3 месеца не го изпълни, му затваряме бензиностанцията". 

Той е категоричен, че ни трябват магистрали и на всички отбивка да "има отделна лента да се престрояват, да не се пречи и да не бави".

"Да се подготвят добре шофьорите, не може да се дава книжка на човек, легнал върху волана и го стиснал. Такъв човек не може да бъде шофьор! Докато не се отпусне да почувства автомобила, не може да бъде шофьор. Трябва да се спазва скоростта в населените места, на останалите да има повече препоръчителна скорост, не забранителна, за да пътуваме по бързо от точка А до Б", препоръча експертът по пътно строителство.

Цялото интервю чуйте в звуковия файл. 

По публикацията работи: Александра Никова

БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Новините на Програма „Хоризонт“ - вече и в Instagram. Акцентите от деня са в нашата Фейсбук страница. За да проследявате всичко най-важно, присъединете се към групите за новини – БНР Новини, БНР Култура, БНР Спорт, БНР Здраве, БНР Бизнес и финанси.
ВИЖТЕ ОЩЕ

В Кипър подписаха споразумение за автоматична индексация на заплатите

В Кипър новото споразумение за автоматична индексация на заплатите в зависимост от инфлацията бе подписано от правителството, синдикатите и работодателските организации в четвъртък. Така след многомесечни преговори, довели и до общонационална стачка през септември, те сложиха край на най-големия трудов спор в страната.  От 1 януари догодина..

публикувано на 14.11.25 в 04:42

Ракетата "Ню Глен" на Джеф Безос беше изстреляна успешно

Компанията "Блу Ориджин" на милиардера Джеф Безос изстреля успешно ракетата "Ню Глен", снабдена с два апарата на НАСА за наблюдение на Марс. Орбиталните устройства "EscaPADE" ще пътуват 22-месеца до Червената планета.  Успешното изстрелване беше извършено от стартовата площадка в Кейп Канаверал, Флорида. Мощната ракета "Ню Глен"е снабдена със седем..

публикувано на 14.11.25 в 04:36

САЩ призоваха за приемането на резолюцията им за Газа, Русия представи свой вариант

Съединените щати призоваха Съвета за сигурност на ООН да се обедини и да приеме проекторезолюция, свързана с мирния план на американския президент Доналд Тръмп за Ивицата Газа. Според мисията на Вашингтон в световната организация, ако това не стане, то може да има тежки последици за палестинците. Миналата седмица американски представители..

публикувано на 14.11.25 в 04:25

Електроразпределително дружество с кампания срещу селфита от електрически стълбове

Започна кампания сред младите хора "Животът струва повече от лайковете", а инициатор е едно от електопреносни дружества. Идеята е да бъдат предпазени младежи, които предприемат рискови действия с цел да направят ефектна снимка за социалните мрежи. На семинар с медиите в Боровец бяха показани и примери, установени от аварийните групи. В..

публикувано на 14.11.25 в 02:20
Жп гарата в Санта Хуста, Севиля.

Държавните железници в Испания ще връщат пари при 15-минутно закъснение

Националният железопътен превозвач в Испания ще дължи обезщетение на пътниците, ако влакът закъснеее с повече от 15 минути. Гласуваните законови промени бяха предложени от опозицията и касаят високоскоростните влакове, както и влаковете на дълги разстояния на компанията Renfe. Очаква се да влязат в сила от следващата година.  В момента пътуващите..

публикувано на 14.11.25 в 01:57

ЕК започна производство срещу "Гугъл"

Европейската комисия официално започна производство срещу "Гугъл", за да установи дали компанията нарушава правилата за равнопоставен достъп до търсачката си според Акта за цифровите пазари. Подозренията са, че американският технологичен гигант дискриминира медии и издатели чрез своята "политика за злоупотреба с репутация на сайта."  Според..

публикувано на 14.11.25 в 01:52

Би Би Си се извини на Тръмп, но не е съгласна с искането му за обезщетение

Би Би Си се извини на президента на САЩ Доналд Тръмп за епизод на "Панорама", в който части от негова реч бяха съединени, но отхвърли исканията му за обезщетение.  Корпорацията заяви, че монтажът е създал "погрешното впечатление, че президентът Тръмп е отправил директен призив за насилствени действия" и обяви, че няма да излъчва..

публикувано на 14.11.25 в 01:17