Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Историята на Българските държавни железници - втора част

6
Снимка: БДЖ

През август 1888 г. са учредени Българските държавни железници с обща експлоатационна дължина 384 километра. Какво предходжда този момент?
След Кримската война през 1856 година Османската империя усеща натиска на новото време. Под влияние на Англия и Франция, започва да обръща по-сериозно внимание на модерната инфраструктура – телеграфи, шосета, железопътни линии. Въпреки първоначалното неглижиране на темата, още по време на войната става ясно колко важно е бързото придвижване на хора и информация. Така започва нова глава в развитието на Балканите.

Първата железопътна линия на територията на днешна България е Русе – Варна. Султанският ферман за строежа ѝ е издаден през 1861 г., но тъй като Османската империя няма собствени средства, линията се дава на концесия. Интерес проявяват и някои богати българи, като Стефан Богориди и Димитър Гешов, но в крайна сметка строежът е поверен на английските предприемачи – братята Тревор и Хенри Бъркли. Договорът е подписан през 1863 г., а строежът започва през май 1864 г. едновременно от Русе и от Варна.

Инженер Хенри Бъркли решава да промени първоначалното трасе, което е предвиждало линията да минава през Шумен, и го отклонява през Каспичан – с 25 километра встрани. Въпреки споровете, до края на 1865 г. са готови над 90 километра релси, по които започват да се движат работни влакове. Тържественото откриване става на 7 ноември 1866 г., когато русенският валия Мидхат паша изминава целия път от Русе до Варна без прекачване. Така започва железопътната история в днешна България.

В същото време Османската империя продължава да отдава строежи на концесия. През 1869 г. барон Хирш, австрийски предприемач, получава правото да строи още линии – включително трасето Истанбул – Одрин – Белово и другото – Злати дол – Нова Загора – Ямбол. Така се формират т.нар. „Източни железници“, които Хирш управлява.


Железопътната мрежа не остава само транспортна система – тя се преплита и с българското освободително движение. Васил Левски призовава революционерите да се включат в железниците – не само като работници, но и като хора, които могат да се движат свободно и да предават информация. По негова препоръка Теофан Райнов е назначен за главен управител на железницата в Пловдив и помага да бъдат привлечени хора като Тодор Каблешков (началник на гара Белово), Захари Стоянов (маневрист в Търново Сеймен), Иларион Драгостинов, Георги Икономов и други.

След Освобождението, с клаузите на Берлинския договор и нови споразумения, България е задължена да изгради жп участъка Цариброд – София – Вакарел от международната линия Виена – Цариград. Турция, от своя страна, поема участъка Белово – Вакарел.

През 1885 г. Народното събрание приема Закон за железните пътища, според който железниците стават държавна собственост, строят се с разрешение на парламента и се управляват от държавата. Министър-председателят Петко Каравелов заявява, че железниците не бива да са спекулативно начинание – дори когато не носят печалба, те имат огромно значение за развитието и удобството на народа.
Този закон подготвя почвата за една от най-важните стъпки – откупуването на линията Русе – Варна от англичаните. Преговорите се водят цели три години, но през 1888 г. България успява да върне в свои ръце тази стратегическа железопътна връзка.

Така започва истинският възход на българските държавни железници – като средство за икономическо развитие, но и като символ на независимост и модернизация.

Историята на железницата в България има свой дом в Националния музей на транспорта в Русе - единствен по рода си в цялата страна. Той е разположен на брега на река Дунав в сградата на първата железопътна гара в страната, построена през 1866 г. по проект на братя Барклей. 
Сградата е обявена за исторически паметник, а музеят е категоризиран като национален музей на железопътния транспорт и съобщенията през юни 1966 година по повод 100-годишнината от началото на железопътния транспорт в България. За историята на железниците в България след приемането на Закона за железните пътища - в онова далечно време ни връща Даринка Йорданова – екскурзовод в Музея на транспорта в Русе.

Историите за ретро влаковете, старите гари и шумът на релсите имат особен чар - носталгични, малко романтични и изпълнени с много исторически факти и детайли.
Експозицията на Националния музей на транспорта в Русе е разположена в 2 части в сградата първата жп гара в страната, където в документи и предмети се представят основни моменти от развитието на железопътния транспорт в България. На открито има няколко парни локомотива, луксозните вагон-салони, използвани за "височайши" пътувания на короновани и некороновани особи. 
Експонати от музея са участвали във филмите: „Записки по българските въстания“, „Капитан Петко войвода“ и „Турски гамбит“. Даринка Йорданова – екскурзовод в Музея на транспорта ни разказва за експонатите на открито, които могат да бъдат видени и докоснати от посетителите.
В предишно предаване ви разказахме за депото за специални вагони Ремиз – на БДЖ в София. То е  построено от Фердинанд за нуждата на неговите вагони. Сградата е била завършена през 1906-та година. Когато пристигат вагоните на цар Борис трети, депото е разширено. Те са три 50-ти – за нуждите на цар Борис трети, 51ви за неговата съпруга царица Йоана и 052-ри за неговия брат принц Кирил. 
През 1940-та и 42-ра година пристигат още два вагона – така наречената Иранка и вагон със седем седящи купета, които са включени към състава на Корона Експрес. 

Към този състав има още един вагон, направен в Дряново – вагон кухня, добавен е и фургон за охраната и персонала, който придружава влака. Сградата на депото за специални вагони Ремиз – на БДЖ в София днес с площ от 3 хиляди квадратни метра с 4 коловоза. 
Два коловоза отвън свързват депото за специални вагони с жп линиите, по които някои от тези вагони –музей стават част от влаковете за атракционни пътувания, които организира БДЖ и могат да бъдат разгледани от посетителите. Красимир Йорданов - Организатор производство в служба Ремиз - на „БДЖ разказва за „Корона Експрес“.
10 вагона влизат в състава на "Витоша експрес" - влакът на бившия държавен глава Тодор Живков. Произведени са през 1975 г. в Германия. Вагон-салоните предлагат комфортни спални кабини и специален апартамент с вградена баня и тоалетна. Това са само част от "екстрите", с които е разполагал партийният и държавен елит. В състава на композицията влизат два луксозни спални вагона, комбинирани със салон, в който могат да се настанят десет пътници. 
Прикачени са два вагон-апартамента с удобен салон-кухня с пълно оборудване. Основният апартамент и двете спални кабини разполагат с модерно сервизно помещение и санитарен възел. В състава на композицията на "Витоша експрес" влиза и един вагон със специален апартамент с вградена баня и тоалетна. В съседство е предвидена самостоятелна спална кабина за двама, разказват от БДЖ. 

Красимир Йорданов - Организатор производство в служба Ремиз - на „БДЖ допълва, че общо 17 ретро вагона от състава на Корона Експрес и Витоша Експрес се съхраняват в депото за специални вагони Ремиз – на БДЖ в София. Част от тях се поддържат в движение и се използват атракционни пътувания, организирани от БДЖ или от туроператори.
Най-старият възстановен за движение парен локомотив от музейния парк на държавните железници 26.26 направи два курса от София до Банкя и обратно на Лазаровден. Локомотивът е произведен през 1908 година. За пътниците имаше изненади, свързани с традициите на Лазаровден, Цветница и Възкресение Христово. 
Децата получиха образователни подаръци  с интересни факти за народните обичаи около великденските празници. По време на престоя на влака в Банкя пътниците имаха възможност да се разходят и разгледат реставрираната Централна минерална. 
Родители с малки деца посрещнаха на Централна гара София стария локомотив, управляван от локомотивния инструктор Ангел Алексиев -  участвал във възстановяването на няколко легендарни машини. Всички се вълнувахме в очакване на стария локомотив обвит в пушек, който със звучната си свирка оповести влизането си в гарата. 

Още по темата слушайте в звуковите файлове. 
По публикацията работи: Гергана Хрисчева


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Новините на Програма „Хоризонт“ - вече и в Instagram. Акцентите от деня са в нашата Фейсбук страница. За да проследявате всичко най-важно, присъединете се към групите за новини – БНР Новини, БНР Култура, БНР Спорт, БНР Здраве, БНР Бизнес и финанси.

Галерия

ВИЖТЕ ОЩЕ

Христо Цветков: Българите от Беломорието са измъчвани, гонени, убивани - историята трябва да се помни

Христо Цветков е от онези млади хора, които избират да учат извън България. След като завършва във Франция, се прибира, намира работа у нас и остава да живее в родината си. Интересът му към родното преминава отвъд границите на страната ни, откъдето идват и двата му рода - Северна Гърция. Предците на Христо Цветков и по майчина и по бащина линия..

публикувано на 27.08.25 в 16:37

Максим Караджов: Асимилацията на коренното население е бил проблем, както на българи, така и на гърци

„Родена във въздуха“ е документален филм, който повдига завесата над една малко позната страница от българската история – репресиите и насилствената асимилация на българското население в Северна Гърция. Лентата е посветена на съдбата на народната певица Любка Рондова и над 20 хиляди български деца, изселени по време на Гражданската война през 1948..

публикувано на 27.08.25 в 16:18

Много българи избират Кавала за почивка и за бизнес

В предаването "Летни нощи с "Хоризонт" гостуваха Андония Михайлова и Стелиос Катакалос. И двамата живеят в Кавала, където развиват свой бизнес. Стелиос работи в сферата на Информационните технологии, но е и граждански активен в различни каузи. Андония и семейството й емигрират в Гърция в началото на 90-те години. - Андониа, какви бяха мотивите на..

публикувано на 27.08.25 в 12:01

Преди и след: Как комунистическият режим организираше младите хора?

Социалистическият режим, който управляваше България от 1944-та до 1989-та година на миналия век, беше издигнал в култ идеологически ориентираното възпитание , за да подготви младите хора за включването им в светлото комунистическо бъдеще. И подхващаше децата от невръстна възраст, за да ги мобилизира и вкара в матрицата. "В традициите на..

публикувано на 27.08.25 в 09:58

Щъркелите си тръгват, но над 200-300 топлолюбиви птици остават да зимуват

Белите щъркели започнаха традиционната си есенна миграция към топлите страни. До Африка птиците ще изминат над 5000 километра. "На пръв поглед е необичайно, но е нормално, ятата щъркели, а и не само те - хищните птици, пеликаните, да спират вечер за "нощувка" по време на техния прелет на юг . Това са едри птици, които в милионната история..

публикувано на 26.08.25 в 11:11

"Светло бъдеще" за Мраченик, или мотиката като терапия

За трето поредно лято и четвърти пореден лагер в карловското село Мраченик доброволци се вписват в ежедневието на населеното място. Доброволческият проект "Светло бъдеще" се изпълнява по програма "Европейски корпус за солидарност" и ще продължи до 10 септември . С намигане и на шега решихме да наречем тази дейност "светло бъдеще", за..

публикувано на 25.08.25 в 11:17
Роднини и поддръжници на заложниците, държани от

Майки на заложници: Натаняху поддържа войната. Молим се на други да спрат кошмара!

Седмицата в Израел започна с протест заради операцията на премиера Бенямин Натаняху в Газа и страхове за живота на заложниците, държани от признатата от редица държави за терористична организация "Хамас". Това се случва в седмицата, в която министърът на отбраната одобри плана за превземане на град Газа, а делегация на "Хамас" получи от..

публикувано на 21.08.25 в 10:35