Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Как изглежда армията ни между два парада?

Повечето тренировки са ключът към усвояването на самолета, каза пред БНР Джейсън Рoйко - човекът, който докара у нас първия Ф-16

Снимка: Добромир Видев
Чуй новината! Чуй новината:

На 6 май отбелязваме Деня на храбростта и празник на Българската армия. Притисната между повече изисквания на НАТО и ЕС заради политиката на Доналд Тръмп към сигурността в Европа, задължена по поети вече ангажименти за модернизация във вътрешен план - как изглежда армията ни на 6 май 2025 г.? 
Нужда от още промени, но без налична обществена подкрепа - така се движеше военното дело на армията от предишния до днешния празник. 

Въпросът дали армията би получила обществена подкрепа за реформите ѝ е особено актуален след един сюжет, който вкараха през миналата седмица лидерът на ГЕРБ Бойко Борисов и президентът Румен Радев в спор за новия Ф-16 и в какво състояние е той
Ще видим ли днес на парада Ф-16?

Отговорът "не, защото има проблеми" доведе до сътресения между институциите и обяснения от висшите военни. 
Майор Джейсън Рoйко e човекът, който докара у нас първия Ф-16 в началото на април. Той ще е и инструкторът, който ще обучава българските пилоти у нас.

Пред българските пилоти стои доста време на интензивни тренировки, каза майор Джейсън Рoйко в интервю за БНР. Според него повечето тренировки са ключът към усвояването на самолета

Самолетът, който България притежава, е Ф-16, блок 70. Той е свръхзвуков многоцелеви изтребител. Това означава, че може да лети до два пъти от скоростта на звука. Може да издържи максимално претоварване от 9G. Разполага и с широк спектър от оръжейни системи, за да може да изпълнява както мисии "въздух-въздух", така и мисии "въздух- земя". Едно от съществените му предимства е радарната система, системата за автоматично предотвратяване на сблъсъка със земята. Това е всъщност специфичен софтуер, който може да установи дали самолетът ще се удари в земята. И би помогнал на пилота да овладее самолета, ако пилотът не е в добро състояние, и така да запази живота на пилота.

Това всичкото го има в българските Ф-16? 

Да, точно така.

Смятате ли, че българските пилоти, които сега тренират, ще успеят да се възползват от всичките тези възможности?

О, аз мисля, че те са напълно способни. Всички български пилоти на Ф-16, които са преминали обучение в САЩ, вече летят на Ф-16 от доста време. Сега те просто имат предимството да летят с Ф-16, блок 70, тук, в България. Така че те вече са обучени.

Да, но досега не ни е известно да са го правили тук, в България.

И затова ще продължим да летим с Ф-16 тук, в България. И като всяко друго нещо, знаете, колкото повече летите и колкото повече практикувате, толкова по-добър ставате. Не мога да влизам в детайли за плановете им за обучение. Ползата е, че българските пилоти вече са завършили тяхното специално обучение за Ф-16 в САЩ. И знаете ли, правителството на САЩ и ВВС на САЩ очакват с нетърпение да продължат да работят с българските въоръжени сили и българските ВВС и да продължат в този дух на сътрудничество тук, в България.

Майор Ройко, аз съм много любопитен как точно на Вас ви се падна да "докарате" Ф-16 за България? Това е вид специален процес?

Има ескадрила в САЩ, чиято работа е да помогнат за доставката на Ф-16 на България, както и на другите чуждестранни партньори. Имах щастието да ме попитат дали бих искал да помогна за доставката на първия Ф-16 за България. Очевидно се съгласих с това. Така че ми беше дадена възможност да летя с първия ви Ф-16 до България, да го доставя и това беше прекрасно изживяване. Единственият проблем, който имах, Ф-16 има версия с две места, че предната седалка не може да се разтяга, когато има седалка зад нея. Така че единственият проблем, който бих казал, беше личният ми комфорт за толкова дълъг полет. Аз съм по-едър човек, така че лично за мен беше малко малък, но всеки човек е различен.

Видяхте се при идването с българския премиер Росен Желязков. Какво се случи, че той обясни после, че се е чувствал след срещата Ви с него, като от филма "Топ Гън"?

Да. Имах удоволствието да се срещна с министър-председателя, когато доставих първия самолет. И след като кацнах и излязох от самолета, все още бях облечен в моята пилотска екипировка. Има ме сигурно на снимка, която обикаля медиите, на която съм облечен в цялата ми екипировка. И така, когато срещнах министър-председателя за първи път, смятам, че точните му думи бяха: "О, изглеждаш така, сякаш току-що си излязъл от "Топ Гън". Това мисля, че имаше предвид. Вероятно това го е вдъхновило да каже тези думи".

Какво е най-важното, което българските пилоти трябва да научат за този самолет Ф-16? Знаете с идването на Ф-16 българските ВВС драматично преминават от една платформа към друга. Досега, в продължение на няколко десетилетия, са летели на Миг-29. И оттук нататък на Ф-16. Кое е най-важното, най-трудното, най-предизвикателното нещо?

Може би най-трудното и най-предизвикателното нещо, което наистина ще бъде за всеки пилот на изтребител, но конкретно за пилотите на Ф-16, е просто количеството информация, която пилотът трябва да обработи и да вземе решение, докато лети в свръхзвуков изтребител. Има много информация, която се показва във всеки един момент и когато пътувате с 500 възела, няколко 1000 фута или метра над земята, трябва да вземете тези решения много бързо. Но от това, което вече видях и работих с българските пилоти на Ф-16, въз основа на обучението, което получиха, вече видях големи крачки, които те са направили в подобряването на уменията си. Всеки път, когато излиташ, всеки път, когато тренираш, ставаш все по-добър и по-добър, точно както всеки друг спорт или дейност, която правиш.

Казвате – трениране, трениране, трениране ще е ключът?

Като пилот на изтребител мога да Ви уверя, че ние никога не спираме да тренираме. Всеки полет винаги се стремим да се подобряваме и да ставаме по-добри. Важно е, както при всяка друга машина или колата Ви - ако я оставите да престои твърде дълго на едно място, тогава знаете, че не работи добре. И с пилотите е същото. Колкото повече можете да летите и колкото повече можете да тренирате, толкова по-добър сте. Така е поне за мен. Колкото повече летя, толкова по-добър пилот ставам.

Какво предстои на българските пилоти тук, в България?

Следващото нещо, което ще получим, са останалата част от самолетите Ф-16, блок 70. Ще ги включим в българските ВВС. И знаете ли, за мен лично е чест да бъда тук в България и да подкрепям обучението и полетите на българските пилоти с новия Ф-16.

Любопитен съм - на Вас вероятно не Ви се е налагало да преминавате от една летателна платформа към друга. Но какво ще кажете на пилотите за начина на мислене - тук, в България? Защото премиерът отново каза, че това е голяма промяна. Това трябва да е промяна в съзнанието на хората. Как ще стане, как по-лесно може да се преодолее това, тази промяна на мисленето?

Може би най-добрият начин да отговоря но този въпрос е - просто свързаните с усвояването на тази нова техника да се посветят на пълното интегриране на Ф-16. Цялото обучение, поддръжка и логистика, които идват с нова платформа като тази, да стане наистина част от Българските въоръжени сили. Знам, че американските Военновъздушни сили и правителството на САЩ са нетърпеливи да продължим да работим с нашата страна-партньор България и да засилим нашето стратегическо партньорство.

Следващият въпрос може би ще Ви прозвучи много странно, но майор Джейсън Ройко, Вие не сте ли поне малко любопитен да летите или може би само да се качите на един Миг-29? Знам, че вероятно няма да можете, защото сте обучен за Ф-16, но не сте ли малко любопитен като военен пилот?

Разбира се, че съм. Аз съм боен пилот и, разбира се, обичам авиацията. Така че няма значение какъв е самолетът. Знаете ли, винаги ще бъда любопитен и развълнуван да летя, независимо дали ще пилотирам самия самолет или ще летя на самолет. Така че, разбира се, виждайки Миг-29 да лети, да маневрира по пистата, любопитен съм за Миг-29, защото авиацията е страст за мен.

Шести май е празникът на българската армия. Какво ще кажете бъдещите си колеги?

Бих им пожелал всичко хубаво. Очаквам с нетърпение да видя парада, тъй като не съм виждал парад преди.

Снимки в публикацията: Добромир Видев

Цялата тема чуйте в звуковите файлове. 

По публикацията работи: Анастасия Крушева

БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Новините на Програма „Хоризонт“ - вече и в Instagram. Акцентите от деня са в нашата Фейсбук страница. За да проследявате всичко най-важно, присъединете се към групите за новини – БНР Новини, БНР Култура, БНР Спорт, БНР Здраве, БНР Бизнес и финанси.
ВИЖТЕ ОЩЕ

Митата на Тръмп не пощадяват и най-големите му привърженици в ЕС

Митата на американският президент Доналд Тръмп на пощадяват и най-големите му привърженици в Европейския съюз, пише в коментар агенция Франс прес. Унгарският премиер Виктор Орбан обеща, че завръщането на неговия скъп приятел Доналд Тръмп на поста президент на Съединените щати ще постави началото на нова "златна епоха". Но профсъюзният лидер..

публикувано на 05.08.25 в 19:25

Община Сапарева баня забрани фойерверките и пиротехниката заради риска от пожари

Община Сапарева баня забрани фойерверките и   използването на пиротехнически изделия през летните месеци заради риска от пожари. Такава заповед издаде кметът на курортния град Калин Гелев на основание на Закона за оръжията, боеприпасите, взривните вещества и пиротехническите изделия. На същото основание такава заповед издадоха вече общините..

публикувано на 05.08.25 в 19:14
На представяне на статуята от Хераклея Синтика - 5 август 2025 г.

В София представиха напълно реставрираната втора мраморна статуя от Хераклея Синтика

Изцяло реставрираната втора антична мраморна статуя от античния град Хераклея Синтика беше представена тази вечер в Националния археологически институт с музей към БАН. За първи път тя може да се види изправена, укрепена и с възстановена глава. НАИМ при БАН показва втора антична статуя от Хераклея Синтика Реставрацията продължи близо 8..

публикувано на 05.08.25 в 19:09

Пожар гори в района на Балчик (обновена)

Пожар гори в района на Балчик. Сигнал за пожара е подаден около обяд. Пожарът гори вече шести час и не е първият за тази седмица в района.  Огънят е на труднодостъпно място и бързо се разраства заради силния вятър, който сменя посоката си. Пожарът е пламнал в горичка в близост до летището на Балчик, където има навигационни системи на..

обновено на 05.08.25 в 18:15
Снимката е илюстративна, архив.

Има опасност пожар да навлезе в харманлийското село Доситеево

Пожар може да навлезе в село Доситеево в община Харманли. Предупреждение за това разпрати тази вечер по bg-alert областният управител на Хасково. Разпоредена бе подготовка за евакуация. Преди това кметът на Община Харманли Мария Киркова обяви частично бедствено положение в района на Доситеево и Коларово, след като пожарът, който възникна късно вчера..

публикувано на 05.08.25 в 18:08
Хеликоптер се включи в доизгасяването на пожара в землището на село Илинденци, област Благоевград.

Силен вятър затруднява гасенето на тлеещите огнища в Пирин

Силен вятър  затруднява гасенето на тлеещите огнища във вътрешността на пожара в Пирин. Заради риска от ново разпалване днес от въздуха гасят и двата шведски самолета, а след обяд на терен беше изпратен и хеликоптер "Кугар" на Военновъздушните сили. Двата шведски самолета отново се включиха в гасенето на тлеещи огнища в Пирин (обновена) Въпреки..

публикувано на 05.08.25 в 17:57
Газохранилището в Чирен

Ройтерс: Инвеститори от САЩ преговарят с българските власти за разширяване на ПГХ "Чирен"

Американски инвеститори са в София тази седмица за преговори с българските власти относно разширяването на газохранилището в Чирен - проект, който може да се окаже ново поле за сблъсък между привържениците и противниците на руския природен газ в Европа, съобщава агенция Ройтерс. Агенцията съобщава и за неуспешен опит на българските власти..

публикувано на 05.08.25 в 17:52