Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

По-високите автомобили са по-опасни за пешеходците, сочи изследване

| Интервю
Снимка: БГНЕС

По-високите автомобили са по-опасни за пешеходците, особено за децата. Това сочат данните на ново проучване, което обхваща ЕС, Великобритания и Норвегия и е първото, което анализира височината на капаците на автомобилите. 

В последните 10 години автомобилните производители залагат много агресивно на кампании за промоция на все по-високи автомобили с все по-агресивни предници, подчерта пред БНР Драгомира Раева от Сдружение "За Земята", което е партньор на авторите на изследването. 

"Когато колите по улиците стават все по-големи и агресивни, хората, които биха избрали да ходят пеш, да карат колело или тротинетка, се чувстват все по-застрашени, все по-непредпазени, все по-некомфортно. В София това е съвсем видимо", добави тя. 

По думите ѝ добрите практики за дизайн препоръчват предната част на автомобила да е между 60 и 75 см височина. 

"Това, което нашите партньори откриват като възможен компромис и разумен избор, е да се препоръча на европейско ниво тази височина да е ограничена до 85 см. В този случай 95% от пешеходците, което включва повечето жени, деца, ще бъдат видими за автомобила, когато застанат централно пред него". 

Основният проблем на високите предници е, че ограничават видимостта на водача и децата и по-ниските хора стават по-невидими, обясни Драгомира Раева в интервю за предаването "Хоризонт до обед". Тя уточни, че изследването включва инциденти в градска среда, с по-ниски скорости: 

"Когато попаднеш като пешеходец или велосипедист в ситуация, в която си блъснат от автомобил с предница по-висока от 85 см, най-често ударът е над центъра ти на тежестта, начинът, по който падаш, е напред. Очакването на тежки наранявания, удар най-вече на главата и възможността да бъдеш премазан от автомобила е в пъти по-висока. Увеличение от 80 на 90 см. на височината на предницата на колата увеличава риска от смърт с 27%. Стряскащи са резултатите. При капаци под 85 см. ударът обикновено не е по жизненоважни органи, той е под центъра на тежестта, обикновено е в областта на краката. В този случай - човек или пада на капака на автомобила, или бива избутан встрани. В такъв случай смъртните случаи и фаталните наранявания са много по-малко". 

Раева напомни, че до 2027 г. предстои процес на ревизия на европейското законодателство за безопасност на автомобилите. До края на 2027 г. ЕК ще предложи промяна в тези регулации, където това ограничение за максималната допустима височина на предницата на автомобила може да бъде заложено, подчерта тя и призова българските политици да работят в посока на налагане на ограничението. 

По думите ѝ безопасността не е единственото измерение - по-големите автомобили заемат също много повече пространство и замърсяват повече въздуха. 

Местната власт също може да изиграе своята роля, смята Раева и обясни, че на местно ниво може да се наложат политики, които да обезсърчават използването на такива високи автомобили. Според нея това може да стане най-лесно адаптирайки размера и теглото на колата с таксите за регистрация и паркиране. По думите ѝ примерът вече го има във Франция. 

Цялото интервю на Юлияна Корнажева с Драгомира Раева в предаването "Хоризонт до обед" чуйте в звуковия файл. 

По публикацията работи: Анастасия Крушева


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Новините на Програма „Хоризонт“ - вече и в Instagram. Акцентите от деня са в нашата Фейсбук страница. За да проследявате всичко най-важно, присъединете се към групите за новини – БНР Новини, БНР Култура, БНР Спорт, БНР Здраве, БНР Бизнес и финанси.
ВИЖТЕ ОЩЕ
проф. Даниел Вълчев

Проф. Даниел Вълчев: Правителството е в режим на оцеляване

Цялото интервю на Снежана Иванова с проф. Даниел Вълчев в предаването "Неделя 150" чуйте в звуковия файл.

публикувано на 07.09.25 в 13:48
Манол Генов

Манол Генов: Черно море подобрява качеството на морската вода

Липсата на вода се дължи предимно на климатичните промени и заради неадекватно управление на водния сектор. Инфраструктурата е собственост на няколко министерства, а МОСВ контролира подземните води - имаме Министерство на енергетиката, Министерство на икономиката, напоителна система, посочи в интервю пред БНР министърът на екологията Манол..

публикувано на 07.09.25 в 11:17
Мила Томова - Прусийска

Книгата "Родителството с обич и граници": Как да възпитам уверено, сърдечно и отговорно дете

Ако някога сте се питали: Нормално ли е поведението на детето ми , как да поставям граници, без да се скарам, как да запазя спокойствие, когато ме провокира, как да възпитавам уверено, сърдечно и отговорно дете , то книгата "Родителството с обич и граници" е точно за вас.  Така се обръща към читателите Мила Томова - Прусийска , автор..

публикувано на 06.09.25 в 08:15
Богдан Милчев

Богдан Милчев: Нужна е здрава ръка, която да сложи ред на пътя

От 7 септември започват да глобяват пешеходци, които говорят по мобилен телефон на пешеходна пътека . За подобно нарушение ще плащаме по 100 лева . За да се счете, че е извършено нарушение, мобилното устройство за комуникация трябва да се използва по време на пресичане. " Не е това, че държим в ръката си телефона, ако не говорим..

публикувано на 05.09.25 в 08:54
Снимката е илюстративна

Предложение: Курс за водните атракциони, подобен на шофьорския

  Подготвят се ясни регламенти за водните актракциони , заяви пред БНР Тодор Христов - президент на Българската федерация по водомоторен спорт.  "След трагичен случай с джет през 2020 г., предприехме стъпка - направихме и среща в "Морска администрация". Тогава предложихме промяна в Наредба 6 за компетентността на морските лица - как тези хора,..

публикувано на 04.09.25 в 11:46

5000 лв. заплата за лекар специализант – кандидати няма!

Лекар специализант по анестезиология с месечно възнаграждение в размер на 5 хиляди лева – за тази позиция, обявена от областната болница в Габрово, няма кандидати. Преди дни от същото лечебно заведение публикуваха обява, че търсят специализанти по нервни болести и педиатрия, като предложената заплата е същата.   Кандидати няма за нито едно от..

публикувано на 04.09.25 в 09:49
Протест в Плевен заради водната криза

Хората питат: Без морал и грижа за народа - чий народен представител си ти?

Народните представители се връщат на работа след едномесечната си ваканция . В програмата в първия ден на новия политически сезон депутатите ще обсъдят мерките за справяне с безводието в страната. Какви са обаче очакванията на хората в малките градове от Народното събрание в новия парламентарен сезон?  Депутатите се връщат на работа..

публикувано на 03.09.25 в 08:12