Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

По-високите автомобили са по-опасни за пешеходците, сочи изследване

| Интервю
Снимка: БГНЕС

По-високите автомобили са по-опасни за пешеходците, особено за децата. Това сочат данните на ново проучване, което обхваща ЕС, Великобритания и Норвегия и е първото, което анализира височината на капаците на автомобилите. 

В последните 10 години автомобилните производители залагат много агресивно на кампании за промоция на все по-високи автомобили с все по-агресивни предници, подчерта пред БНР Драгомира Раева от Сдружение "За Земята", което е партньор на авторите на изследването. 

"Когато колите по улиците стават все по-големи и агресивни, хората, които биха избрали да ходят пеш, да карат колело или тротинетка, се чувстват все по-застрашени, все по-непредпазени, все по-некомфортно. В София това е съвсем видимо", добави тя. 

По думите ѝ добрите практики за дизайн препоръчват предната част на автомобила да е между 60 и 75 см височина. 

"Това, което нашите партньори откриват като възможен компромис и разумен избор, е да се препоръча на европейско ниво тази височина да е ограничена до 85 см. В този случай 95% от пешеходците, което включва повечето жени, деца, ще бъдат видими за автомобила, когато застанат централно пред него". 

Основният проблем на високите предници е, че ограничават видимостта на водача и децата и по-ниските хора стават по-невидими, обясни Драгомира Раева в интервю за предаването "Хоризонт до обед". Тя уточни, че изследването включва инциденти в градска среда, с по-ниски скорости: 

"Когато попаднеш като пешеходец или велосипедист в ситуация, в която си блъснат от автомобил с предница по-висока от 85 см, най-често ударът е над центъра ти на тежестта, начинът, по който падаш, е напред. Очакването на тежки наранявания, удар най-вече на главата и възможността да бъдеш премазан от автомобила е в пъти по-висока. Увеличение от 80 на 90 см. на височината на предницата на колата увеличава риска от смърт с 27%. Стряскащи са резултатите. При капаци под 85 см. ударът обикновено не е по жизненоважни органи, той е под центъра на тежестта, обикновено е в областта на краката. В този случай - човек или пада на капака на автомобила, или бива избутан встрани. В такъв случай смъртните случаи и фаталните наранявания са много по-малко". 

Раева напомни, че до 2027 г. предстои процес на ревизия на европейското законодателство за безопасност на автомобилите. До края на 2027 г. ЕК ще предложи промяна в тези регулации, където това ограничение за максималната допустима височина на предницата на автомобила може да бъде заложено, подчерта тя и призова българските политици да работят в посока на налагане на ограничението. 

По думите ѝ безопасността не е единственото измерение - по-големите автомобили заемат също много повече пространство и замърсяват повече въздуха. 

Местната власт също може да изиграе своята роля, смята Раева и обясни, че на местно ниво може да се наложат политики, които да обезсърчават използването на такива високи автомобили. Според нея това може да стане най-лесно адаптирайки размера и теглото на колата с таксите за регистрация и паркиране. По думите ѝ примерът вече го има във Франция. 

Цялото интервю на Юлияна Корнажева с Драгомира Раева в предаването "Хоризонт до обед" чуйте в звуковия файл. 

По публикацията работи: Анастасия Крушева


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Новините на Програма „Хоризонт“ - вече и в Instagram. Акцентите от деня са в нашата Фейсбук страница. За да проследявате всичко най-важно, присъединете се към групите за новини – БНР Новини, БНР Култура, БНР Спорт, БНР Здраве, БНР Бизнес и финанси.
ВИЖТЕ ОЩЕ

В Русе забраниха употребата на алкохол извън заведенията

В Русе е в сила забрана да се консумира алкохол извън заведенията. Решението е на Общинския съвет. Глобите ще бъдат налагани от полицията и са по 200 лева за първо провинение и по 500 лева за всяко следващо.  "Русе не е град на пиянки. Това, че те не могат да се справят с някакви пиянки, не означава, че всички трябва да ни обявят за..

публикувано на 29.07.25 в 10:58
Хераклея Синтика

20 хил. посетители на Хераклея Синтика за първата половина на годината

За първата половина на годината през античния град Хераклея Синтика са преминали около 20 хил. посетители. За цялата минала година са били над 60 хил.   Това заяви пред БНР проф. Людмил Вагалински - ръководител на разкопките в Хераклея Синтика.  "Силният сезон вече е в разгара си. Второто полугодие е по-силно за туризма. Миналата година..

публикувано на 29.07.25 в 10:37

Бизнес и образование заедно в подготовката на кадри и заетост за хора от уязвими групи

Асоциацията на индустриалния капитал в България и Висшето транспортно училище "Тодор Каблешков" подписаха споразумение за сътрудничество по програмата "Път към успех", с което обединяват усилията и капацитета си за подготовка на квалифицирани кадри и осигуряване на заетост за хора от уязвими групи на пазара на труда. По думите на..

публикувано на 28.07.25 в 11:53

Над 150 милиона деца под 5-годишна възраст страдат от недохранване, сочи доклад

Милиони деца по света продължават да страдат от недохранване. Това сочи доклад по темата на УНИЦЕФ, Световната здравна организация и Световната банка, публикуван тази седмица.  Над 150 милиона деца по света под 5-годишна възраст имат проблеми със спиране на растежа заради недохранване, сочат данните в доклада, който обхваща периода от 2000 до 2024 г...

публикувано на 27.07.25 в 05:27
Полина Паунова

Полина Паунова: Нe Бойко Борисов, а Делян Пеевски вече е централната фигура в българския политически живот

„Комисията за противодействие на корупцията е обвързана с получаването на средствата по Плана за възстановяване от Европейската комисия. Този план, както и законодателната програма, която сме обещали, са одобрени и не подлежат на ревизия, което ще рече, че откажем ли се като държава от Комисията за противодействието на корупцията (КПК), няма да сме..

публикувано на 26.07.25 в 16:03
Алесандро Джованини

Алесандро Джованини от ЕЦБ: Цифровото евро няма да отнема права на гражданите

Цифровото евро няма да отнема права на европейските граждани, а ще им предостави по-голям избор. Това заяви за БНР Алесандро Джованини , съветник на директора за цифровото евро към Европейската централна банка . Още за проекта за цифровото евро и каква е истината за редица фалшиви твърдения, които се разпространяват за него в социалните мрежи,..

публикувано на 25.07.25 в 06:50

Локалите - феномен или дефицити в общуването между родители и деца?

"Дали е поколенческо? По-скоро е възрастово – в момента ги наричаме локали, но назад в годините винаги е имало подобни групи деца, тийнейджъри. Едно дете живее в общност , не живее изолирано само с майка си и баща си. То попива от цялата среда и не можем да се похвалим със спокойна, мотивираща и креативна среда ." Това мнение изразява пред..

публикувано на 17.07.25 в 11:23