Има нужда от реформа в БДЖ, но не тази, която се прави, а нещо да се промени и да стане по-добро, каза Петър Бунев, лидер на синдикатите в БДЖ.
В интервю пред БНР той коментира предстоящата реформа в държавните железници и посочи, че в последната седмица е направена промяна в ПВУ, без да се знае, и е включена тази промяна за разделяне БДЖ на лотове.
"В стария текст е да не се разделя на лотове, а да има само обществена поръчка. В Европа имат 23 млн. влак-километра и се смята, че пазарът е малък. А ние не сме на 19 млн. и се казва, че не трябва да се дели БДЖ, защото е безсмислено", каза Бунев в предаването "12+3".
Той посочи, че предишният редовен министър е имал анализ на БДЖ и че търгът трябва да се направи на база анализ, а оценката е да не се разделя на лотове. Но в Плана е вкарано да се разделя на лотове.
"Не можем да спрем частната инициатива, но искаме, както е в Европа при търговските влакове - който иска, си купува влака и си обявява трасето. В България пазарът е либерализиран от 2019 г. В момента, когато по ПВУ ще влезе нов подвижен състав, той ще бъде разпределен по операторите, ще ги дадем на частници. Още по-лошото е, че последните влакове след 2009 г. ще бъдат също извадени от активите на БДЖ и разпределени между превозвачите. Има и много неясноти кой къде ще работи и още други въпросителни", коментира Бунев.
Според него звучи добре, че няма да се вдига цената на билета за БДЖ и няма да има съкращения, но:
"Стига това да се пренесе в договора. Вторият вариант е да видими какво ще е записано в търговския договор. Иначе, обещано от министъра, нищо не значи".
Реформата в БДЖ коментира и Владимир Дунчев, бивш шеф на БДЖ:
"Ще отчетем пред ЕК, че сме изпълнили указанията и се либерализирали пазара. Засега има фирми с лиценз за пътнически превози, даваме им линиите и преназначават служителите и персонала", прогнозира той каква ще е "реформата".
Той посочи, че жп трасетата у нас са направени за влаковете да се движат със 130 км/ч. Сега в момента влаковете се движат с 60 км/ч, "защото клиентът търси скорост и удобство".
"Ако се възстанови трасетата за 130 км/ч, жп транспортът ще стане конкурентен на автомобилния. Не виждам целта на реформата - ще стане както винаги – мислехме го за добро, стана, както винаги. И в момента БДЖ е недофинансиран и никой не му гарантира нищо и най-вече на железопътната инфраструктура. Не може с интернет и климатици и да караш с 40 км/ч, не можеш да си конкурент на автотранспорта", посочи Дунчев.
Според него има нещо объркано, защото:
"Държавата реши, че не е необходимо по ПВУ да се вземат средства, за да се възстановят параметрите на трасето - за скорост 130 км/ч на влаковете, а се взеха мотриси. Ако имаш трасета, ще имаш конкурентност, няма значение дали влаковете са стар или нови".
Цялото интервю чуйте в звуковия файл.
Частично бедствено положение е обявено на територията на селата Слишовци, Рани луг и Насалевци. Със заповед на заместник-кмета Румяна Младенова се въвежда в действие общинският план за защита при бедствия. Забранява се временно движението на хора и МПС на определени критични участъци, а щабът за изпълнение на общинския план преминава на непрекъснат..
Над 60 огнеборци, доброволци и общински служители продължават да гасят пожара в гористата местност над поморийското село Горица. В момента гори стръмна и трудно достъпна местност, а с дрон се опитват да я локализират. Другият пожар в Бургаска област между селата Маринкa, Димчево и Извор е овладян, а пътят Бургас - Малко Търново, който заради..
Унгарският премиер Виктор Орбан заплаши, че ще наложи вето върху бюджета на евросъюза за периода 2028-2034 г., освен ако Брюксел не разбира милиарди евро задържани заради спора за върховенството на закона в Унгария. "За да бъде приет новият седемгодишен бюджет се изисква единодушие, така че докато не получим останалите замразени фондове,..
Пожарът при ТЕЦ "Бобов дол" е овладян, но не е локализиран, каза на брифинг началникът на Регионална служба пожарна безопасност и защита на населението (РСБПЗН) Кюстендил комисар Светослав Георгиев. По думите му в момента се извършва премахване на слама от съседна влакова композиция, част от която са обхванати от огъня. Седем екипа на..
Пожар в гориста местност до пътя между селата Мокрен и Градец затвори пътя през Котленския проход от кръстовище "Петолъчка" до село Градец, съобщиха от полицията в Сливен. Движението се отклонява през Сливен-Ичера- Котел. На място са 7 противопожарни екипа и горски служител. Очаква се в гасенето да се включи и хеликоптер.
Горският пожар над село Илинденци стана върхов. Ситуацията е изключително сложна. Вятърът не спира, пожарът се разраства, температурата е над 40 градуса. Горският пожар се разрасна в посока Кресна и Кресненското дефиле. Областният управител активира системата BG ALERT с предупреждение, че пожарът гори и над селата Влахи, Долна Градешница,..
България ще поиска помощ от Европейския съюз за потушаване на силните пожари, които са обхванали редица региони на страната. Това стана ясно след извънредно заседание на сформирания щаб за бедствията към МВР, заяви заместник-министърът на вътрешните работи Тони Тодоров. След съгласуване с премиера Росен Желязков, министърът на вътрешните..
Извънредната ситуация с пожара край Костинброд се е развила много бързо – в рамките на 30 минути, не е имало време да се изпрати съобщение чрез..
„Комисията за противодействие на корупцията е обвързана с получаването на средствата по Плана за възстановяване от Европейската комисия. Този план, както и..
Цифровото евро няма да отнема права на европейските граждани, а ще им предостави по-голям избор. Това заяви за БНР Алесандро Джованини , съветник на..