Има нужда от реформа в БДЖ, но не тази, която се прави, а нещо да се промени и да стане по-добро, каза Петър Бунев, лидер на синдикатите в БДЖ.
В интервю пред БНР той коментира предстоящата реформа в държавните железници и посочи, че в последната седмица е направена промяна в ПВУ, без да се знае, и е включена тази промяна за разделяне БДЖ на лотове.
"В стария текст е да не се разделя на лотове, а да има само обществена поръчка. В Европа имат 23 млн. влак-километра и се смята, че пазарът е малък. А ние не сме на 19 млн. и се казва, че не трябва да се дели БДЖ, защото е безсмислено", каза Бунев в предаването "12+3".
Той посочи, че предишният редовен министър е имал анализ на БДЖ и че търгът трябва да се направи на база анализ, а оценката е да не се разделя на лотове. Но в Плана е вкарано да се разделя на лотове.
"Не можем да спрем частната инициатива, но искаме, както е в Европа при търговските влакове - който иска, си купува влака и си обявява трасето. В България пазарът е либерализиран от 2019 г. В момента, когато по ПВУ ще влезе нов подвижен състав, той ще бъде разпределен по операторите, ще ги дадем на частници. Още по-лошото е, че последните влакове след 2009 г. ще бъдат също извадени от активите на БДЖ и разпределени между превозвачите. Има и много неясноти кой къде ще работи и още други въпросителни", коментира Бунев.
Според него звучи добре, че няма да се вдига цената на билета за БДЖ и няма да има съкращения, но:
"Стига това да се пренесе в договора. Вторият вариант е да видими какво ще е записано в търговския договор. Иначе, обещано от министъра, нищо не значи".
Реформата в БДЖ коментира и Владимир Дунчев, бивш шеф на БДЖ:
"Ще отчетем пред ЕК, че сме изпълнили указанията и се либерализирали пазара. Засега има фирми с лиценз за пътнически превози, даваме им линиите и преназначават служителите и персонала", прогнозира той каква ще е "реформата".
Той посочи, че жп трасетата у нас са направени за влаковете да се движат със 130 км/ч. Сега в момента влаковете се движат с 60 км/ч, "защото клиентът търси скорост и удобство".
"Ако се възстанови трасетата за 130 км/ч, жп транспортът ще стане конкурентен на автомобилния. Не виждам целта на реформата - ще стане както винаги – мислехме го за добро, стана, както винаги. И в момента БДЖ е недофинансиран и никой не му гарантира нищо и най-вече на железопътната инфраструктура. Не може с интернет и климатици и да караш с 40 км/ч, не можеш да си конкурент на автотранспорта", посочи Дунчев.
Според него има нещо объркано, защото:
"Държавата реши, че не е необходимо по ПВУ да се вземат средства, за да се възстановят параметрите на трасето - за скорост 130 км/ч на влаковете, а се взеха мотриси. Ако имаш трасета, ще имаш конкурентност, няма значение дали влаковете са стар или нови".
Цялото интервю чуйте в звуковия файл.

Комисията за прякото участие на гражданите, жалбите и взаимодействието с гражданското общество в Народното събрание ще проведе днес изнесено заседание в Перник, посветено на темата за детското насилие. След организираната през септември националната кръгла маса по инициатива на председателя на комисията Росица Кирова, народните представители..
" Сигурността и демокрацията са двете страни на една и съща монета. Без върховенство на правото и отчетност няма как да има възпиране ". Това коментира пред БНР Мариян Събев от Центъра за изследване на демокрацията, които днес организират конференция на тема "Диалог за отбрана и демокрация - Крепост на свободата". По отношение на..
За 10 часа днес в Окръжен съд - Русе е насрочено разпоредителното заседание по делото срещу 19-годишния младеж, който през юли се вряза с автомобила си в заведение в Разград и причини смъртта на трима души. На извършителя бе наложена мярка "Домашен арест" и това предизвика реакция на близките на загиналите. Отводи по делото за..
Израелският парламент прие снощи на първо четене законопроект за въвеждане на "смъртно наказание за терористи". Междувременно двама палестинци бяха убити, след като се приближили към израелски войници в Газа. Законопроектът за "смъртно наказание за терористи" беше приет с мнозинство от 39 гласа "за" срещу 16 "против". Той е създаден..
Американският Сенат гласува окончателно компромисния пакет от законопроекти, които ще позволят да бъде продължено финансирането на правителството и така ще бъде сложен край на продължилото рекордно дълго спиране на дейността му. До разрешаване на продължилата над 40 дни криза с финансирането на американското правителство се стигна, след като..
Жълт и оранжев код за значителни валежи издаде за днес Националният институт по метеорология и хидрология за 17 области у нас. За 12 области, сред които София-град, кодът е жълт, а за 5 други - Стара Загора, Габрово, Велико Търново, Русе и Силистра, оранжев (виж графиката по-долу). Според прогнозата на НИМХ днес ще бъде предимно облачно...
В Габрово ще бъде дадено начало на петото годишно време - карнавалното, в града на шегобийците. По традиция от този ден нататък започва да тече подготовката за веселия празник догодина. Стартът ще бъде даден точно в 11 часа и 11 минути със специален ритуал и ще бъде обявено мотото за догодина. То ще води участниците и ще обедини всички веселите..
В системата на МВР има огромен дисбаланс на заплащането и разочарование – за това предупреди в интервю пред БНР доц. д-р Митко Димитров, председател..