Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Концесията на терминала не е само за български фирми

Със сигурност фирма ПИМК не е предопределеният печеливш на концесията на интермодалния терминал в Пловдив, тъй като това не е концесия за българска фирма. Това обяви пред Радио Пловдив пловдивският бизнесмен Илиян Филипов, собственик на най-голямата транспортна фирма в Източна Европа – ПИМК, която също е кандидат за концесионер на терминала. 

Филипов посочи, че в Европа има над 150 фирми, които са концесионери на различни терминали, имат собствени терминали и имат опит в интермодалните превози. Интерес към тази концесия проявява немската фирма DB Schenker, която е държавна фирма с огромна дейност в логистиката и транспорта, обяви пловдивският бизнесмен, изразявайки съмнение, че ще може да се пребори с нея за концесията на терминала край Пловдив.

Илиян Филипов обясни, че срокът за подаване на документи от какдидатите за концесията е 12 януари. Едва след това ще се решава коя ще е фирмата победител. 

Същевременно той подчерта, че в България няма нито една фирма, която да извършва интермодални превози, освен фирма ПИМК. Ние имаме двегодишен опит в този вид превози, каза Филипов. 

Депутатите от БСП нямат никаква представа какво е интермодален превоз!, заяви бизнесменът. Той обясни, че камиони и ремаркета с товари се качват на влакове и така да се освобождават шосетата. Това е бъдещето на транспорта изобщо, каза Илиян Филипов.

Той е категоричен, че по никакъв начин НКЖИ не може да е самостоятелен оператор на терминала, тъй като виждаме, че държавните структури постоянно се разпадат или имат нужда от дотации. А частният инвеститор планира вложенията и цели възвращаемост.

Този терминал има нужда от между 12 и 18 милиона лева, които трябва да бъдат инвестирани допълнително, за да заработи пълноценно, обясни Филипов. По думите му, ще е много жалко, ако концесията бъде отложена, тъй като готово съоръжение, в което са инвестирани много пари, вместо да работи и да носи приходи, ще бездейства. 

Не разбирам просто какво се случва в нашата държава, обобщи Филипов днешната полемика по казуса с интермодалния терминал край Пловдив.

Припомням:

Опозицията от БСП в отиващия си парламент поиска незабавно да бъде спряна процедурата за отдаване на концесия на интермодалния теминал в Пловдив. Според социалистите вместо държавата да печели от управлението на обекта, го дава на частна фирма, а месечната концесионна такса ще е равна на наема на павилион за вестници в центъра на столицата. От партията изразяват и съмнения, че печелившият е предопределен.

От БСП обвиниха правителството, че отивайки си, прави жестове или се опитва да събира пари за изборите. Социалистите настояват Национална компания „Железопътна инфраструктура“, в чиито активи е терминалът, да извършва търговска дейност, а не той да бъде даден на частна фирма.

В отговор от транспортното министерство припомнят, че „зелената светлина“ за изграждането на терминала е дадена когато премиер е бил Сергей Станишев, а решението за отдаването на готовия вече обект на концесия е взето, преди сегашното правителство да подаде оставка. 

Решението терминалът да бъде даден на концесия за 27 години е взето на заседание на правителството на 10 ноември тази година. 

Терминалът за интермодални превози на гара Тодор Каблешков е част от жп възел Пловдив. Изграден е с 12 милиона лева европари и включва бензиностанция, автомивка, складове, коловози и рампи. Той дава възможност за комбиниран превоз на контейнери товари от ТИР-ове с жп транспорт.

Снимка




Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Още от категорията

Родителите трябва да партнират на училищните власти

Мерки за подобряване на  дисциплината в училище и за по-активното участие на родителите в тези усилия предлага Синдикат "Образование" към КТ "Подкрепа". Те включват по-активното участие на родителите в тези усилия.  "През последните няколко години анализирахме, че ситуацията в българските училища е много трудна по отношение на мотивацията на..

публикувано на 10.01.25 в 17:13

Няма причина токът да се спонсорира от държавата

Няма причина токът да се спонсорира от държавата, тъй като никои не е направил нещо, което следва да бъде компенсирано. Компенсационни действия се предприемат, когато определени субекти предприемат действия в полза на държавата или по задължение, което държавата им е вменила да изпълнят. Това коментира Никола Янков, съдружник във..

публикувано на 10.01.25 в 16:10
Велислав Величков

Прокуратурата работи силно избирателно при Сарафов

За протестите от близкото минало и протестите днес говорим в програма "Ден след ден " на 10 януари. На тази дата през 1997 година е кулминацията на протестите срещу правителството на БСП, а площадът пред парламента става арена на сблъсъци и напрежение.  Разговаряме с участник в тогавашните протести, а и в днешните - настояващи за правосъдна реформа..

публикувано на 10.01.25 в 14:40

Компенсациите за тока са важни, но бизнесът очаква дългосрочна подкрепа

Компенсирането на бизнеса за цената на тока би помогнало, но за да бъдем конкурентни  са необходими трайни решения и затова трябва да помислим за дългосрочни мерки. Това коментира изпълнителният директор на Тракия икономическа зона Пламен Панчев. Според него една от пречките са прекалено многото регулации, които има в Европа. По думите му..

обновено на 10.01.25 в 14:20

Драмата на българските театри на сцената на финансовия дефицит

С дефицити влезат в 2025 година голяма част от театрите в страната и това демотивира трупите, не позволява обогатяване на репертоара, притеснява публиката и злепоставя културните институти пред техните зрители и партньори - затова са единодушни директорът на Кукления театър Пловдив Петър Влайков и на Родопския драматичен театър "Николай Хайтов" Мариан..

публикувано на 10.01.25 в 10:54