Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Великите европейци - Жан Расин

През 17 век френският театър ражда първата си вълна големи драматурзи – Корней, Расин и Молиер. Тe обхващат и изпълват с динамика театралното развитие през целия век, известен като епоха на класицизма. 

Театърът на класицизма е подчинен на принципа за единството на време, място и действие, приписван на Аристотел, макар че той е по-скоро въпрос на тълкувания на неговата знаменита „Поетика”. Независимо от ограниченията на триединството обаче, а може би заради тях, точно в класицистичния театър става забележителен преход – от характери, подчинени на Съдбата при Корней, в пиесите на Жан Расин идва обратната тенденция - сюжетът произтича от характера на героите и се развива в съответствие с човешката природа. 

Този преход е много подобен на онзи между Софокъл и Еврипид, който се случва към 20 века по-рано, в самия античен гръцки театър. Да-а-а, та кой беше казал, че човечеството се развива с поглед, впит напред, а не се върти в кръг като куче, което гони опашката си?

Третата пиеса на Жан Расин – „Андромаха”, всъщност е първата, с която той прави крачка напред от Корней и човешките страсти, най-вече любовта и омразата, стават основен двигател на театралния сюжет. Андромаха, жената на мъртвия Хектор, е пленница на цар Пир, който е влюбен в нея. Тя не му отговаря със същото, но принцеса Хермиона я мрази силно, защото от своя страна е влюбена в Пир. Обаче пък Орест е влюбен в Хермиона и мрази Пир - макар Пир да не я обича. От това произлизат много безумства и трупове. 

Публиката е щастлива, славата на Расин скача до небето. „Андромаха” е представена през 1677, в нея Расин не следва изцяло историята за Андромаха, а я преправя за театралните си цели. Той обаче знае, че с кипването на човешките страсти на сцената е напипал нещо важно и в следващите десет години създава още 6 пиеси, петте от които имат големи достойнства и печелят широко признание на автора, но все пак са като упражнение за „Федра”, истинският венец на творчеството му. Парадоксът е, че отначало „Федра” е провал и дори води до оттегляне на Жан Расин от театралния живот.Но провалът е организиран отвън. Силни фигури, които не харесват Расин, наемат Никола Прадон да напише пиеса своя „Федра”, те дори крадат недовършения ръкопис на Расин, а наемат и клакьори да освиркват расиновата пиеса и да възхваляват тази на Прудон, поставена по същото време. 

А иначе „Федра” си е блестяща пиеса, чиято театрална стойност е жива и днес. Героинята е влюбена в своя доведен син и това я изпепелява - мрази се заради тази страст, но и не може да спре да го обича. Расин прекрасно знае достойнствата на „Федра” и, да, въпреки клакьорите, тя бързо намира място на върха на френската драматургия. За това обаче роля играе и друг фактор – „Федра” е писана в най-блестящия класически френски александрин, създаван някога. Този стих за първи път се появява в средновековната френска поезия от 12 век, но Расин и Молиер са двата върха в неговото развитие. Жан Расин е известен със своята елегантност и чистота на стила, с бързина и ярост, плюс онова, което поетът Робърт Лоуъл нарича „диамантен финал”. 

Расин учи всичко това в училища, свързани с манастира Пор-Роял, гнездо на еретичния янсенизъм във Франция. Той попада там, след като остава сирак и го отглежда баба му, която пък отива да живее в прочутия манастир край Париж и взима внука си. Там десетгодишният Жан научава перфектно латински и гръцки, чете митология и антични автори в оригинал и се запалва по писането на поезия повече, отколкото по кариерата на юрист или свещеник, която се очаква да следва. А после, докато уж учи право в Париж, Расин пише поезия, сближава се с Никола Боало, Ла Фонтен и Молиер, и заживява разпътен живот.

Първата пиеса на Расин никога не вижда сцена, втората – „Тиванците”, се представя от трупата на Молиер, а третата – „Александър”, предизвиква скандал. Не сама по себе си, а заради некоректния начин, по който Расин организира поставянето ѝ. Той я дава на Молиер, но 11 дни по-късно и друга трупа прави премиера. За целта Расин дори краде от Молиер неговата водеща актриса и любовница, Терез дю Парк, като я прави своя водеща актриса и любовница. Да, въпреки че е силно религиозен човек, той няма благ характер и не се съобразява с нищо и никого в преследване на целите си. 

Твърди се, че по характер Расин е „високомерен, раздразнителен и вероломен, ръководен основно от честолюбие и амбиция си”. Това обяснява многото му врагове. Има и такива обаче, които не са пряко засегнати, просто са почитатели на театралния стил, олицетворяван от любимия Корней, затова нападат носителя на промяната. Както казва умният и наблюдателен Хайне: „Расин е първият поет на новото време, както Луи XIV е първият крал на новото време. В пиесите на Корней още дишат средните векове и духът на старото рицарство. Но при Расин няма и следа от средновековното мислене, в него се пробуждат нови чувства, в гърдите му благоухаят новите клонки на нашия нов живот”. Талантът на Расин обаче затъмнява всичко, дори отвратителния му характер - и той получава много слава сред публиката, почести и награди, включително от Луи XIV. 

След скандала с „Федра” обаче, Расин рязко сменя посоката на живота си. Той зарязва напълно писането за театъра, любимите женски компании и бохемски живот, зарязва славата и егото и се жени за Катрин. Тя му ражда 7 деца и Расин прекарва оставащите 20 години от живота си като кротък и богобоязлив човек, ръководен от строг морал и религиозно благочестие, в опит да изкупи греховете си. Той има достатъчно пари, за да се пенсионира, но не го прави напълно – заедно с Боало е назначен за официален кралски историограф, макар да не свършва много работа в това поле. През 1672 става шеф на Френската академия и получава разни титли. Мадам Ментенон, втората кралска съпруга, го убеждава дори да напише две пиеси по библейски сюжети, предназначени за изпълнение от момичета в училище за благородни девици. „Естер” и особено втората, „Атали”, показват, че перото на Расин не е ръждясало, я талантът му е свеж и силен. 

Не е свежо и силно обаче тялото на поета, който през 1699, само на 60, угасва от рак на черния дроб. Само дето Жан Расин не умира като герой в пиеса на Жан Расин – в реалния живот Съдбата побеждава любовната му страст към живота, а не обратно.


БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Още от категорията

Изкуството ни напомня, че сме хора

Какво се крие зад спектакъла „Балерината, която запали оперетата“ разказа в програма "Точно днес" актрисата Албена Колева, която е в главната роля. Според нея това е история за страст, жертви и фанатична отдаденост на изкуството. Спектакълът трябваше тази вечер да се играе на сцената на лятно кино "Орфей", но поради очакваното дъжновно време..

публикувано на 20.08.25 в 11:06

Концерт на легендарния Ник Кейв на Античния театър

Австралийският музикант, артист, композитор, поет и писател Ник Кейв идва за своя първи концерт в България. Две поредни вечери – днес и утре, той ще изнесе концерти на сцената на Античния театър в Пловдив заедно с китариста на "Рейдиохед" Колин Груийнууд.  Ник Кейв, чието пълно име е Никълас Едуард Кейв, е една от движещите фигури в алтернативния рок..

публикувано на 19.08.25 в 08:38

Kамелия Кондова с награда "Димчо Дебелянов"

Традиционните Димчови дни се провеждат всяка година  в Копривщица през месец август. На 16 август в „тихия двор с белоцветните вишни“ се проведе  Дебеляновата поетична вечер. На нея бе обявен и новият лауреат на Националната награда “Димчо Дебелянов“ 2025 – Камелия Кондова. Камелия Кондова е една от най-ярките съвременни български поетеси, отдавна..

публикувано на 18.08.25 в 16:10

Напусна ни художникът Минчо Панайотов

Починал е големият пловдивски художник Минчо Панайотов . Това съобщи в социалните мрежи бившата председателка на Дружеството на пловдивските художници Снежана Фурнаджиева. "Напусна ни любим човек, приятел и талантлив художник. Съболезнования на семейството му! Мир и светлина на душата му!", написа тя. Минчо Панайотов е роден на 13 ноември..

обновено на 18.08.25 в 10:24

Преге - предаване за света на книгите, 16 - 22 август

В предаването за книги на Радио Пловдив на 16.08. 2025г. бяха представени следните заглавия: Рубрика „Напълно непознати“ Николай Лилиев. Ридаят скръбни ветрове. Избрани творби. 224 стр., 4А, Български писател, 2025. Антология на сирийския разказ. 240 стр., ,4А, УИ „Св. К. Охридски“, 2025. Фредерик Бгбеде. Един..

публикувано на 18.08.25 в 10:14