Зеленият пакт на ЕС е план за действие срещу измененията на климата и влошаването на екосредата. Крайната му цел е икономиката на общността да стане модерна, ресурсно ефективна и конкурентоспособна, като след 30 години да няма нетни емисии на парникови газове, а икономическият растеж да не зависи от използването на ресурси. Един от стълбовете за решаването на енергийните потребности е премиването към зелен водород.
Одобреният от Европарламента Фонд за справедлив преход ще компенсира страните – членки за постигането на климатична неутралност до 2050-та година. Той е с общ бюджет 17.5 милиарда евро, като Полша, Германия, Испания, Чехия и България ще получат най- голям дял от финансирането, за да смекчат последствията за регионите и хората, зависещи от минната индустрия и подпомогнат трансформацията към зелена икономика.
Страната ни ще разполага с 1,3 млд евро, които ще насочи приоритетно към Стара Загора, Перник и Кюстендил, свързани с добива на въглища и производството на ел. енергия от изкопаеми горива. Ще се финансират преквалификацията на заетите във въглищните централи, модернизирането на енергетиката и местните предприятия, ще се инвестира във възобновяемите енергийни източници, обясни евродепутатът Андрей Новаков. Според него с тези средства трябва да се намалят вредните емисии, а от друга хората да не остават без работа.
Освен за подкрепа на най- зависимите от изкопаеми горива региони България е успяла да договори средствата да се използват и за инвестиции в мощности, които използват природен газ като преходно гориво към водород, каза евродепутатът Цветелина Пенкова.
„Водородът все още представлява малка част от енергийния микс на Европа, като 90 на сто производството е базирано на изкопаеми горива. В Германия в момента се правят най- големите разработки за внедряването на зеления водород, но те няма да приключат следващите 7 години и затова се стигна до идеята за преходно гориво“, обясни евродепутатът и добави, че производството, съхранението и преноса на зеления водород са ключовите проблеми, които трябва да се решат.
Професорът от Техническия университет Христо Василев е убеден, че преминаването у нас към зелена енергия е необратим процес. Навлизането на зеления водород като енергиен източник също и то чрез изграждането на възобновяеми енергийни източници.
Прогнозата на професора е, че цената на ел. енергията от ВЕИ-та ще пада през следващите години като абсолютният й минимум в света вече е постигнат през април тази година. "Най- добрата технология за получаване на зелен водород в момента е чрез т. нар. PEM електролизери. Те обаче трябва да работят по 12 часа на ден средногодишно, за да се изплати инвестицията. Транспортирането и съхранението на водорода е скъпо, затова като актуална технология е преобазуването му в зелен амоняк или син метан. Синият метан може да се транспортира по газопроводите и да се съхранява в хранилищата за природен газ. Така може да се постигне ценови паритет на цената на зеления водород", убеден е проф. Христо Василев.
Компаниите в България успешно се адаптират към новия модел в автомобилната индустрията. Започват да произвеждат нови продукти. Освен това у нас се създава софтуера и самата конструкция на най-модерните електромотори и инвертори за тях. Това коментира Любомир Станиславов, който е изпълнителен директор на Автомотив клъстер България, във връзка с..
Богомил Николов от организацията „Активни потребители“ коментира в програма "Ден след ден" обявения в Хърватия клиентски бойкот, заради високи цени, разпространяващ се и в съседните страни и затихналия, поне засега, сблъсък между мобилните оператори и Комисията за защита на потребителите у нас . Според него потребителските бойкоти имат дълга история..
Бюджетът на държавата представя политики и споровете по него е нормално да са остри, по- ползотворния разговор би бил за конкрекретните приоритети, по които ще се работи. Но може би заради това, че така по- лесно дебатът стига до гражданите, фокусъте е колко е дупката в хазната, коментаръте на професорът по макроикономика от ПУ Станимир Кабаиванов...
Oбщина Пловдив трябва да плати от бюджета допълнително 6,8 млн лева , ако иска да има работеща електронна система в градския транспорт. Това разкри Илия Гатев от групата на БСП за България на общинската сесия, като цитира доклад на зам.- кмета Ерол Садъков за системата за управление на градския транспорт и договора с "Тикси", която трябва..
Синдикат "Образование" предлага на МОН да дадат още няколко дни към междусрочната ваканция, за да се пребори грипната епидемия. "На практика вече сме в национална грипна епидемия, след като половината области обявиха такава. На места, както и в Пловдив, децата учат онлайн. Ако учителят е болен или 30% от учениците са болни, за какво качество на..